Situatie Midden-Oosten VIII

28-05-2025 13:31 2036 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.

Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.

De toekomst is nog onduidelijk.

In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.

Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.

Als je iets wilt posten over de gruwelijkheden dan doe je dit doormiddel van een linkje MET een waarschuwing!* Teksten ook niet in het wit schrijven. Gewoon helemaal niet!

Linkjes mogen alleen nog in het Nederlands of Engels en moeten door medeschrijvers of ons kunnen worden gechecked op betrouwbaarheid.

Alleen een linkje plaatsen zonder uitleg/ eigen inbreng draagt niet bij aan de discussie dus ook dat staan we niet meer toe.

Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.

Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.

We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.

p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.

Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.

https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Ladyday21 schreef:
27-06-2025 14:11
Egypte heeft best vluchtelingen toe gelaten. Daar hebben ze vele miljoenen mee verdiend, tijdens deze oorlog.
Maar ze worden in Egypte niet erkent als vluchtelingen. Krijgen geen status, dus leven onder de radar. De schattingen lopen uiteen van 100.000 tot 130.000 Palestijnen.
Redhead70 schreef:
27-06-2025 14:21
Maar ze worden in Egypte niet erkent als vluchtelingen. Krijgen geen status, dus leven onder de radar. De schattingen lopen uiteen van 100.000 tot 130.000 Palestijnen.
Je bedoelt 100.000 of zelfs meer tijdens deze oorlog, toch? Dat zijn de cijfers die ik ook heb gezien. En ik merkte het niet op om aan te tonen dat Egypte het goed voor heeft met de Palestijnen, maar juist dat men pas wat doet als er geld aan te verdienen valt.
What would Patsy do?
grenada schreef:
27-06-2025 14:08
werk je mee aan genocide door vluchtelingen op te vangen? Die snap ik niet. Mij lijkt het dat je het uitmoorden juist tegenhoudt als je vluchtelingen opvangt.
"Het is een principiële overweging", zegt ook Midden-Oostendeskundige Maurits Berger. "Egypte heeft zich decennia geleden al, samen met andere Arabische landen, gecommitteerd aan het in stand houden van de Palestijnse identiteit. Op het moment dat die landen hun nationaliteit geven aan de Palestijnen, verdwijnt het Palestijn-zijn."

En:
In november lekte een memo uit van het Israëlische ministerie van Inlichtingen waarin dit plan ook beschreven stond. Israël zou alle Palestijnen naar de Sinaï-woestijn willen verplaatsen, wat feitelijk neerkomt op etnische zuivering. Volgens Berger blaast Israël, door te dreigen met een grondoffensief in Rafah, dit plan nieuw leven in. "Ik denk dat Egypte dit heel goed doorheeft en dit spelletje niet wil meespelen met Israël, hoe verschrikkelijk ook voor de Palestijnen."

Bron:
https://nos.nl/nieuwsuur/collectie/1395 ... et-gazanen

Zie ook:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/01/26 ... lestijnen/
frizz wijzigde dit bericht op 27-06-2025 14:41
28.55% gewijzigd
Ladyday21 schreef:
27-06-2025 14:34
Je bedoelt 100.000 of zelfs meer tijdens deze oorlog, toch? Dat zijn de cijfers die ik ook heb gezien. En ik merkte het niet op om aan te tonen dat Egypte het goed voor heeft met de Palestijnen, maar juist dat men pas wat doet als er geld aan te verdienen valt.
Ja tijdens deze oorlog inderdaad. Kost minimaal 15.000 dollar per persoon. Dus ja ze verdienen eraan.
IronButterfly schreef:
27-06-2025 14:15
Ik heb nooit gezegd dat ze het "allemaal" doen. Maar er zitten een paar behoorlijk rotte appels tussen. Toch wel minstens een grote volle mand. Dat is wat ik zie, hoor en lees. En daar zit antisemitisme bij ja. Demonstreren is inderdaad een recht maar antismitisme is verboden. Helaas gebeurt dit nu zelfs bij de door jou genoemde herdenkingen. Of bedoel je dat misschien met gecombineerde demontraties/herdenkingen? Ik mag hopen van niet.
Je post lijkt door zijn formulering te gaan over de hele demonstrantengroep die zou (inmiddels) zou bestaan uit relschoppers en antisemieten. En een post later doe je hetzelfde. Dat is heel wat anders dan dat er wat relschoppers en antisemieten tussen zitten.

En nee dat laatste bedoel ik duidelijk niet. Hoe krijg je het erin gelezen.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Frizz schreef:
27-06-2025 09:57
Hadden jullie deze al gelezen?

Ondertussen in Gaza;

https://decorrespondent.nl/16187/de-slo ... 2ceb558453
Wat een goede analyse, en wat een treurige feiten :cry:
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Kleinezon schreef:
27-06-2025 15:02
Je post lijkt door zijn formulering te gaan over de hele demonstrantengroep die zou (inmiddels) zou bestaan uit relschoppers en antisemieten. En een post later doe je hetzelfde. Dat is heel wat anders dan dat er wat relschoppers en antisemieten tussen zitten.

En nee dat laatste bedoel ik duidelijk niet. Hoe krijg je het erin gelezen.

Lijkt ja. In jouw ogen. Dan zou je ook eerst kunnen bekijken wat ik ermee bedoel in plaats van direct conclusies te trekken omdat jij er een andere mening over hebt. Ik merk aan je laatste zin dat je begrijpt hoe vervelend dat is.
Frizz schreef:
27-06-2025 14:38
"Het is een principiële overweging", zegt ook Midden-Oostendeskundige Maurits Berger. "Egypte heeft zich decennia geleden al, samen met andere Arabische landen, gecommitteerd aan het in stand houden van de Palestijnse identiteit. Op het moment dat die landen hun nationaliteit geven aan de Palestijnen, verdwijnt het Palestijn-zijn."

En:
In november lekte een memo uit van het Israëlische ministerie van Inlichtingen waarin dit plan ook beschreven stond. Israël zou alle Palestijnen naar de Sinaï-woestijn willen verplaatsen, wat feitelijk neerkomt op etnische zuivering. Volgens Berger blaast Israël, door te dreigen met een grondoffensief in Rafah, dit plan nieuw leven in. "Ik denk dat Egypte dit heel goed doorheeft en dit spelletje niet wil meespelen met Israël, hoe verschrikkelijk ook voor de Palestijnen."

Bron:
https://nos.nl/nieuwsuur/collectie/1395 ... et-gazanen

Zie ook:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/01/26 ... lestijnen/
je schreef: " werk je mee aan genocide door vluchtelingen op te vangen? Die snap ik niet. Mij lijkt het dat je het uitmoorden juist tegenhoudt als je vluchtelingen opvangt."'

Ik snap het nog steeds niet, ook niet met je bovenstaande commentaar. Dan zouden de palestijnen toch alleen een andere nationaliteit krijgen, waar zit hem dan de genocide in?
grenada schreef:
27-06-2025 15:34
je schreef: " werk je mee aan genocide door vluchtelingen op te vangen? Die snap ik niet. Mij lijkt het dat je het uitmoorden juist tegenhoudt als je vluchtelingen opvangt."'

Ik snap het nog steeds niet, ook niet met je bovenstaande commentaar. Dan zouden de palestijnen toch alleen een andere nationaliteit krijgen, waar zit hem dan de genocide in?

Er staat in een van de quotes letterlijk; ‘dan verdwijnt hun Palestijn-zijn’.
Frizz schreef:
27-06-2025 15:56
Er staat in een van de quotes letterlijk; ‘dan verdwijnt hun Palestijn-zijn’.
Ik snap je nog steeds niet en je quotes ook niet.

Je schreef: ' Het lijkt me voor de omringende landen ook een helse keuze; werk je mee aan genocide door vluchtelingen op te vangen? Of laat je de situatie zó, zodat een volk niet verdreven wordt terwijl ondertussen een deel van het volk sterft?"

je hebt het letterlijk over genocide. Dat is een synoniem voor volkerenmoord. Ik snap je echt niet?
grenada wijzigde dit bericht op 27-06-2025 16:20
44.53% gewijzigd
Frizz schreef:
27-06-2025 09:57
Hadden jullie deze al gelezen?

Ondertussen in Gaza;

https://decorrespondent.nl/16187/de-slo ... 2ceb558453
Ik denk dat joden die onder Nazi Duitsland hebben geleden en zijn gestorven, zich dit destijds niet hadden kunnen voorstellen.
Ik heb al moeite om me hier een voorstelling van te maken.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

grenada schreef:
27-06-2025 15:57
je hebt het letterlijk over genocide. Dat is een synoniem voor volkerenmoord.
Het begrip genocide is de afgelopen jaren een heel eigen leven gaan leiden. De betekenis is inderdaad volkerenmoord. Het opzettelijk vernietigen van een bepaald volk of volkerengroep. Het woord wordt in verband met Israël gebezigd maar ook destijds in de Coronatijd. De regering werd bijvoorbeeld beschuldigd van genocide omdat de vaccinaties dodelijke stoffen zouden bevatten met alle gevolgen van dien.
merano schreef:
27-06-2025 16:16
Ik denk dat joden die onder Nazi Duitsland hebben geleden en zijn gestorven, zich dit destijds niet hadden kunnen voorstellen.
Ik heb al moeite om me hier een voorstelling van te maken.
Ik denk dat niet één Jood zich dit voor had kunnen stellen (regeringen daar gelaten). Ik denk ook dat er maar heel weinig Joden zijn die erachter staan wat er nu gebeurt in Gaza. Wel zullen er veel Joden zijn die graag zouden zien dat Hamas zich terugtrekt uit Gaza.
Omdat veel Palestijnen geen nationaliteit hebben en staatloos zijn, wordt hun asielrelaas getoetst aan het land van hun gebruikelijke verblijfplaats als hun land van herkomst. Vaak wordt gesproken over het land waar de asielzoeker zijn 'centrum van activiteiten' had, zoals werk, wonen, familie en onderwijs.
https://www.vluchtelingenwerk.nl
IronButterfly schreef:
27-06-2025 16:20
Het begrip genocide is de afgelopen jaren een heel eigen leven gaan leiden. De betekenis is inderdaad volkerenmoord. Het opzettelijk vernietigen van een bepaald volk of volkerengroep. Het woord wordt in verband met Israël gebezigd maar ook destijds in de Coronatijd. De regering werd bijvoorbeeld beschuldigd van genocide omdat de vaccinaties dodelijke stoffen zouden bevatten met alle gevolgen van dien.
dan nog snap ik hem niet. ze schrijft: " Het lijkt me voor de omringende landen ook een helse keuze; werk je mee aan genocide door vluchtelingen op te vangen" maar goed, het is duidelijk dat ik hem niet snap, ik laat het hier maar bij
grenada schreef:
27-06-2025 16:31
dan nog snap ik hem niet. ze schrijft: " Het lijkt me voor de omringende landen ook een helse keuze; werk je mee aan genocide door vluchtelingen op te vangen" maar goed, het is duidelijk dat ik hem niet snap, ik laat het hier maar bij
Ik ook niet hoor. Of het moet zijn dat iemand zijn naitonaliteit afnemen of doen kwijtraken ook onder genocide zou vallen. Wat volgens mij niet zo is want dan zou ieder land dat immigranten staatsburgerschap toekent genocide plegen. Een wet tegen het houden van twee paspoorten is dan ook een vorm van genocide en ga zo maar door.
IronButterfly schreef:
27-06-2025 16:45
Ik ook niet hoor. Of het moet zijn dat iemand zijn naitonaliteit afnemen of doen kwijtraken ook onder genocide zou vallen. Wat volgens mij niet zo is want dan zou ieder land dat immigranten staatsburgerschap toekent genocide plegen. Een wet tegen het houden van twee paspoorten is dan ook een vorm van genocide en ga zo maar door.
Palestina wordt door heel veel landen niet erkent. Ff in lekentaal, ze zijn dus staatloos en hebben een status als permanent vluchteling. Dus komen ze in Egypte bv. Dan worden ze niet erkent. Heel kort door de bocht, maar anders Google maar een rondje en vind je het hele verhaal. Dus ook in Nederland ligt dit moeilijk. Als je staatloos bent heb je bijna nergens recht op. Vandaar nog steeds de kampen in Libanon en Jordanië o.a.
Redhead70 schreef:
27-06-2025 16:57
Palestina wordt door heel veel landen niet erkent. Ff in lekentaal, ze zijn dus staatloos en hebben een status als permanent vluchteling. Dus komen ze in Egypte bv. Dan worden ze niet erkent. Heel kort door de bocht, maar anders Google maar een rondje en vind je het hele verhaal. Dus ook in Nederland ligt dit moeilijk. Als je staatloos bent heb je bijna nergens recht op. Vandaar nog steeds de kampen in Libanon en Jordanië o.a.
maar wat heeft dat dan met genocide te maken?
Redhead70 schreef:
27-06-2025 16:57
Dit begrijp ik. Het gaat mij erom dat Palestijnen als vluchteling opnemen meewerken aan genocide zou zijn. Om de reden dat ze dan staatsloos zouden worden en er op die manier steeds minder Palestijnen zouden zijn. Dit wordt dan als volkerenmoord gezien en is dus genocidaal. Tenminste dat was wat ik eruit haalde. Het kan altijd anders bedoeld zijn.

Mooie duidelijke uitleg trouwens :)
IronButterfly schreef:
27-06-2025 17:02
Dit begrijp ik. Het gaat mij erom dat Palestijnen als vluchteling opnemen meewerken aan genocide zou zijn. Om de reden dat ze dan staatsloos zouden worden en er op die manier steeds minder Palestijnen zouden zijn. Dit wordt dan als volkerenmoord gezien en is dus genocidaal. Tenminste dat was wat ik eruit haalde. Het kan altijd anders bedoeld zijn.

Mooie duidelijke uitleg trouwens :)
Dat roept wel wat vragen op:

dus als je stateloos bent, ben je vermoord?

En als je als Egypte vluchtelingen opneemt doe je aan volkerenmoord?

en denk je dat de Armeniërs beledigd zouden zijn bij deze devaluatie van het begrip genocide?
grenada schreef:
27-06-2025 17:08
dus als je stateloos bent, ben je vermoord? En als je als Egypte vluchtelingen opneemt doe je aan volkerenmoord?
Wat ik eruit begrijp is dat als Egypte Palestijnen opnemen deze hierdoor staatloos worden, geen Palestijn meer zijn dus. Op die manier komen er langzaam steeds minder Palestijnen. Een soort heel langzame volksvermindering zou je het kunnen noemen. Echter zijn er mensen die dit onder genocide plaatsen. Kant noch wal dus.
Als je staatloos bent heb je geen rechten. Dus ook niet in Egypte. Je kreeg/krijgt hulp van vluchtelingen organisaties. Dat verloopt nu echt niet lekker, daar in de regio.
Inuit in Groenland hebben de Deense nationaliteit. Maakt dat ze ‘minder’ Inuit?
What would Patsy do?
Ladyday21 schreef:
27-06-2025 17:25
Inuit in Groenland hebben de Deense nationaliteit. Maakt dat ze ‘minder’ Inuit?
Jij weet heel goed dat Palestijnen een permanente vluchtelingen status hebben, dus een mank vergelijk. Mijn man is met residencia Spaans inwoner maar blijft Nederlands.
En nee dat maakt ze niet minder inuit. Pest is dat je als Palestijnse geen status hebt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven