Situatie Midden-Oosten VIII
woensdag 28 mei 2025 om 13:31
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.
Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.
De toekomst is nog onduidelijk.
In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.
Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.
Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.
Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.
We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.
Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.
https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.
De toekomst is nog onduidelijk.
In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.
Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.
Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.
Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.
We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.
Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.
https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
vrijdag 27 juni 2025 om 19:10
Oh dat lijkt me dan dus in elk geval zeker niet wenselijk... Maar ja, de vraag blijft dan natuurlijk nog steeds wel: wat moeten de mensen dan die wel op dit grondgebied wonen maar die niet joods zijn. Ik zou zelf denken, met zoveel omringende islamitische landen om hen heen willen ze zelf toch ook liever juist wonen in een land dat níet een joodse regering heeft. In hoeverre is het nog echt "je land", met jouw cultuur, geschiedenis, identiteit erin. En kan Gaza zich überhaupt redden zonder de aanwezigheid van Hamas daar. Qua economie is het toch ook helemaal niet? Cultuurhistorisch ook niet. Of vergis ik mij...?Ladyday21 schreef: ↑27-06-2025 18:51De Joodse staat houdt dan op te bestaan. Ook zonder 1 staatoplossing maar met recht van terugkeer.
En ik persoonlijk zou ook zeker niet voor een immigratiestop voor Joden zijn. De Joodse bestaat ook daar voor. Zoals Canis-Felis ook weleens heeft opgemerkt, een verzekering voor Joden. Op dit moment voor veel mensen weer actueel. Hoewel ook mensen momenteel Israël natuurlijk verlaten. Ik kan me voorstellen dat het voor ‘buitenstaanders’ nauwelijks te bevatten is dat Israël voor veel Joden als toevluchtsoord wordt gezien.
vrijdag 27 juni 2025 om 19:23
vrijdag 27 juni 2025 om 19:28
Nou ja, de Israëlische nationaliteit gaan ze ook niet krijgen. En zoals ik het begrijp ik dat - ook gezien de veiligheid voor de joodse bevolking - ook niet wenselijk of beter gezegd: zeer onveilig/bedreigend, omdat het niet gaat om een paar duizend moslims (even) de Israëlische nationaliteit geven, maar dat zelfs áls je dat zou doen, dat het om dusdanig grote aantallen gaat, dat (uiteindelijk) ook daar, zelfs op die plek die voor de joodse bevolking de meest heilige grond is - en het meest logische gebied voor een joodse staat - zij met die maatregel, wederom een minderheid in eigen land zijn.
Wat de oplossing dan wel is, ik zou het oprecht niet weten...
vrijdag 27 juni 2025 om 20:01
vrijdag 27 juni 2025 om 20:05
Maar het verschil vind ik wel dat er voor moslims nog veel meer (en belangrijkere) plekken zijn die voor hun religie heilig zijn.
vrijdag 27 juni 2025 om 20:11
Dit volg ik niet. Religie is religie, wat je er ook van vindt. Dus je gaat dan maar uitmaken wat voor wie belangrijk is. En en is het dan in een normaal gezin, dus ook voor een land in mijn ogen het compromis.
vrijdag 27 juni 2025 om 20:15
vrijdag 27 juni 2025 om 20:15
Als thuishaven bedoel ik. Dat er meerdere landen op aarde zijn waar de islam de leidende religie is. Zoals er ook landen zijn waar het christendom of boeddhisme de leidende religie is. Ook, maar niet alleen qua ontstaansgeschiedenis.
vrijdag 27 juni 2025 om 20:28
Frizz leek te suggereren dat Dala dat zei. Maar volgens mij verwoordt Dala niet helemaal duidelijk twee verschillende zaken. Israël zal het zeker niet veilig vinden om ruim 5 miljoen Palestijnen op te nemen. Niet zozeer omdat het moslims zijn, maar door hun gezamenlijke geschiedenis van geweld. Tegelijkertijd zijn 5 miljoen moslims wel een bedreiging voor de Joodse staat, omdat het reële risico bestaat dat deze met een moslim meerderheid opgeheven wordt. En het is niet fair om te doen alsof Dala zegt dat ‘moslims zo eng en bedreigend zijn’. Dat bedoelde ze niet volgens mij.
What would Patsy do?
vrijdag 27 juni 2025 om 22:30
vrijdag 27 juni 2025 om 23:12
Een slome genocide zoals in Gaza heeft als voordeel dat de wereld niet meteen doorheeft wat er gebeurt | Trouw https://share.google/qFySMupI60wyzr1w0Samar schreef: ↑27-06-2025 18:55Dan nog iets wat ik totaal niet begrijp. Als de Israëlische regering de Palestijnen wil uitroeien dan was dat nu toch al lang een feit geweest? Waarom dan zo'n lange oorlog waarbij steeds meer landen kritisch op Israël zijn. Ik bedoel, Netanyahu wordt nu ook al gezocht om berecht te worden dus veel te verliezen heeft hij al niet meer. Wat houdt hem dan tegen.
vrijdag 27 juni 2025 om 23:36
vrijdag 27 juni 2025 om 23:38
Bedankt. Ik probeer mijn woorden dan ook, zoals ik laatst al zei, zorgvuldig te kiezen.
What would Patsy do?
zaterdag 28 juni 2025 om 00:41
Ja en nee; Joegoslavië lijkt behoorlijk weggezakt uit het collectief Westers geheugen. Ik heb al te vaak horen zeggen dat de invasie van Rusland heeft geleid tot de eerste oorlog op / in de buurt van ons continent sinds de Tweede Wereldoorlog. Ik stoor me daar nogal aan.Draaideurforummer schreef: ↑27-06-2025 12:17Het verschil is ook dat het een burgeroorlog is. Dat maakt het in de ogen van veel mensen toch een interne kwestie, anders dan een land dat een ander soeverein land binnenvalt, zoals Rusland/Oekraïne, of de oorlog in Gaza, om de redenen die je noemt. Dat maakt het niet minder verschrikkelijk voor de mensen daar, uiteraard. Een verschil is ook dat het (gevoelsmatig) ver(der) weg ligt, anders dan bijvoorbeeld de burgeroorlog in voormalig Joegoslavië. (Waarmee ik bedoel dat we minder inzicht hebben in het conflict, niet dat we het minder erg vinden voor de bevolking.)
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
zaterdag 28 juni 2025 om 06:05
Nou dan, wat een gotspe.spinnetje_ schreef: ↑28-05-2025 19:00Laten we het maar dan weer doen zoals Hamas het deed dan. Geen andere motieven, iedereen blij.
zaterdag 28 juni 2025 om 07:37
Ook goed, maar jij begrijpt ook wel dat alleen het gedeelde geloof als basis nemen om je ergens thuis te voelen, wel een erg wankele basis is.
Elk nationalisch gevoel is mij persoonlijk vreemd, maar zomaar in Vlaanderen gezet worden, omdat een ander volk wel recht heeft op een ' garantieplek' zou toch wat weerstand oproepen.
Om nog maar te zwijgen van de weerstand bij het volk van Vlaanderen, als wij massaal hun huizen en banen komen inpikken.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in