Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel XVII

15-09-2024 18:22 2018 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De vorige 16 delen waren een groot succes. In deel 17 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.

Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
* Deel 9
* Deel 10
* Deel 11
* Deel 12
* Deel 13
* Deel 14
* Deel 15
* Deel 16
In this mad house we must all survive
broadway schreef:
30-06-2025 10:39
wat een rare reactie. iedereen die iets meer betrokken is bij zijn kinderen en woonomgeving dan "totaal niet" heeft hier echt wel zicht op. niet 100%, maar een algemeen beeld is er echt wel. zelfs de mensen die mooi weer spelen zijn wel bekend na een paar jaar kinderen in dezelfde klas. daar hebben mensen die een beetje om zich heen kijken geen huishoudboekje voor nodig.
dat je zo reageert als je doet is vooral een bewijs van je eigen individualisme.
Wat een rare laatste zin. Ik weet van vriendinnen wat ze verdienen en ook wel zo'n beetje hoe hoog hun hypotheek is, maar ik heb werkelijk geen idee wat er onder de streep bij hen overblijft hoor. Ik heb geen idee wat hun overige vaste lasten of tegenvallers zijn, dus ik kan wel gokken dat ze waarschijnlijk genoeg te besteden hebben of soms juist niet, maar echt zeker weten doe ik dat niet. Tenzij ze het me zelf vertellen natuurlijk. Ik maak mezelf al helemaal niet wijs dat ik van mensen buiten die kring (en zo zie ik ouders van school) ook maar enigszins een goed beeld heb van hoe het er financieel aan toe gaat. Het is nu juist dat algemene beeld dat niks zegt.
broadway schreef:
wat een rare reactie. iedereen die iets meer betrokken is bij zijn kinderen en woonomgeving dan "totaal niet" heeft hier echt wel zicht op. niet 100%, maar een algemeen beeld is er echt wel. zelfs de mensen die mooi weer spelen zijn wel bekend na een paar jaar kinderen in dezelfde klas. daar hebben mensen die een beetje om zich heen kijken geen huishoudboekje voor nodig.
dat je zo reageert als je doet is vooral een bewijs van je eigen individualisme.
Werkelijk? Het heeft me echt nooit geboeid wie hoeveel geld heeft, hoe het uitgegeven wordt en wie wel of niet de vrijwillige ouderbijdrage betaalt.

Waarom zou het inkomen, de schuldenlast en het uitgavenpatroon van een ander voor mij interessant zijn?
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
meisje85 schreef:
30-06-2025 10:46
Wat een rare laatste zin. Ik weet van vriendinnen wat ze verdienen en ook wel zo'n beetje hoe hoog hun hypotheek is, maar ik heb werkelijk geen idee wat er onder de streep bij hen overblijft hoor. Ik heb geen idee wat hun overige vaste lasten of tegenvallers zijn, dus ik kan wel gokken dat ze waarschijnlijk genoeg te besteden hebben of soms juist niet, maar echt zeker weten doe ik dat niet. Tenzij ze het me zelf vertellen natuurlijk. Ik maak mezelf al helemaal niet wijs dat ik van mensen buiten die kring (en zo zie ik ouders van school) ook maar enigszins een goed beeld heb van hoe het er financieel aan toe gaat. Het is nu juist dat algemene beeld dat niks zegt.
Precies dit.
Ruin it yourself.
Vivalafete25 schreef:
29-06-2025 22:13
Is dit echt een bekend "spelletje"? Ik had er nog nooit van gehoord. Het klinkt ook helemaal niet leuk of grappig.
Ik ken het van mensen die dit deden ivm een studentenvereniging of scouting. Het zou ook niet mijn ding zijn.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
broadway schreef:
wat een rare reactie. iedereen die iets meer betrokken is bij zijn kinderen en woonomgeving dan "totaal niet" heeft hier echt wel zicht op.
Huh? Dus als je niet van iedereen en zijn moeder weet wat ie maandelijks te besteden heeft ben je niet betrokken bij je kinderen? Nou, dan ga ik maar vast koffie zetten voor de dames en heren van Veilig Thuis.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
30-06-2025 10:49
Huh? Dus als je niet van iedereen en zijn moeder weet wat ie maandelijks te besteden heeft ben je niet betrokken bij je kinderen? Nou, dan ga ik maar vast koffie zetten voor de dames en heren van Veilig Thuis.
Je moet de kindjes die komen spelen natuurlijk wel uithoren over hoe het bij hen thuis gaat.
Ruin it yourself.
Ik weet oprecht niet wat omgeving (ook niet mijn broers of van hun vrouw ofzo) verdient en daar hebben we het ook nooit over.

En van iemands onkosten heb ik al helemaal geen benul.

Ik geef toe, andermans inkomsten en uitgaven interesseren me inderdaad geen fluit. Dat zijn mijn zaken niet.
Lidl-Annie-Aardbei schreef:
30-06-2025 10:40
Het gaat meestal om een totaalplaatje en niet om iemands huishoudboekje kennen. Ouders van kinderen die in de nieuwste duurste merkkleding lopen, elke schoolvakantie op vakantie gaan, in het grootste huis van allemaal wonen, thuis een werkster en een nanny hebben, de meest absurde verjaardagscadeaus krijgen, maar vervolgens weigeren diezelfde ouders een bijdrage voor schoolreisje, schoolkamp of kerstontbijt te betalen/leveren. Dan ga je mij niet vertellen dat je huishoudboekje dat niet toelaat? Dat is gewoon bizar.

Er zullen vast voorbeelden zijn van andere ouders die de schijn ophouden en het echt niet kunnen betalen, maar daarvoor zijn inderdaad fondsen en kun je vaak ook desnoods in gesprek met school, discreet.
Voor de 10% rijkste kinderen heb je misschien gelijk. Maar er zijn genoeg gezinnen die het wel kùnnen betalen, maar het niet ruim hebben. Het gaat dan bijvoorbeeld van het vakantiebudget af. Geen ijsje op de camping, dat soort dingen.
Dan snap ik goed dat je als ouder haalt en denkt: kunnen die kinderen niet naar de speeltuin in plaats van de Efteling, of ik knutsel zelf wel een cadeautje voor de juf.

Voor die grote groep zijn géén fondsen.
meisje85 schreef:
30-06-2025 10:46
Nee joh, het algemene beeld is altijd kloppend toch? Ik ben een alleenstaande moeder, en mij is al eens voorzichtig gevraagd of ik de ouderbijdrage wel op kon brengen, want dat er anders mogelijkheden voor termijnen waren. Vast lief bedoeld, maar ik denk dat ik het ruimer heb dan een heel groot deel van de klas. Maar ja, alleenstaande moeder, dus dat moet wel lastig zijn. Omgekeerd zullen er vast gezinnen zijn met twee mooie banen, en een enorme gokschuld die ze ondertussen aan het afbetalen zijn. Of ouders waar ze financieel heel veel kosten aan hebben. Of hun huis volledig op het spel staat ivm zakelijke verbindingen. Of weet ik wat wat je aan de buitenkant niet kunt zien.
Van mijn echt goede vrienden en broer weet ik wel ongeveer hoe de financiën er voor staan. Van alle anderen durf ik dat echt niet met zekerheid te zeggen.

Toevoeging:
En ja, dat zijn dus vaak ook juíst de mensen die naar buiten toe dat plaatje ophouden. Waar al enorme schulden zijn, maar de vakantie naar de Malediven toch gewoon doorgaat, de kinderen nog steeds dure kleding krijgen. Dat zijn natuurlijk geen verstandige keuzes, maar zo werkt de wereld nou eenmaal. Als mensen in een hoek gedreven zijn, doen ze soms domme dingen.
zo schattig hoe iedereen "ineens" niets meer snapt, vól op de letter gaat zitten en in extremen gaan om maar aan te tonen dat het vooral niet klopt wat ik en anderen zeggen. tekenend. hahaha
En doooooor!
Lady*Voldemort schreef:
30-06-2025 10:49
jouw kinderen zijn te oud :proud:
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
broadway schreef:
30-06-2025 11:17
zo schattig hoe iedereen "ineens" niets meer snapt, vól op de letter gaat zitten en in extremen gaan om maar aan te tonen dat het vooral niet klopt wat ik en anderen zeggen. tekenend. hahaha
je zou natuurlijk ook kunnen zeggen dat je zelf een beetje uit de bocht bent gevlogen met je oordelen over betrokkenheid bij iemands kinderen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
broadway schreef:
30-06-2025 11:17
Wat bedoel je nou?
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
30-06-2025 10:45
Zeggen dat een ander zat geld heeft maar toch de ouderbijdrage niet betaalt is toch gewoon je eigen oordeel? Tenzij je inzage hebt in de huishoudboekjes van anderen.
Daar heb je wel gelijk in, dat weet je niet altijd, ik zal er voorzichtiger in zijn. Maar als je 150.000 per jaar verdient, kan er wel 2 euro af ipv 50 cent en kun je de ouderbijdrage van 30 euro per jaar ook wel betalen. En ja, ik weet ook hoe dat gezin een beetje uitgeeft. Van anderen zal ik daar inderdaad terughoudender in zijn.
Misschien is het al voorbij gekomen, maar ik ken iemand die actief lege blikjes en flesjes verzamelt. Op zich niets mis mee behalve dat hij het brood uit de monden van de daklozen stoot. Maar dat is mijn mening.

Echter presteert hij het ook om lulverhalen op te hangen aan mensen om zo aan meer blikjes te komen. Dat hij voor een neefje blikjes inzamelt voor een actie op school bijvoorbeeld. En dat gaat mij dan weer net even te ver.
Oh bij ons in de straat is ook iemand die blikjes verzamelt. Man met een gezin (en maar één inkomen)
Vind het bewonderenswaardig dat hij na zijn werk nog een ronde gaat fietsen om blikjes te verzamelen. Nooit bedacht dat die voor daklozen bewaard moeten blijven.
rosanna08 schreef:
30-06-2025 11:21
je zou natuurlijk ook kunnen zeggen dat je zelf een beetje uit de bocht bent gevlogen met je oordelen over betrokkenheid bij iemands kinderen.
nee. want dit is hoe ik het zie. de enige nuance die ik daarin zie is misschien mijn dorpsschool referentie tegenover de stad, maar dat vind ik dan een manco vanuit de stad. als je bij je kinderen betrokken bent heb je een beetje beeld van de klas waarin ze zitten en, in ieder geval een deel van, de ouders.

en natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar ik schrijf altijd wat ik wil zeggen.
En doooooor!
Inelly schreef:
30-06-2025 11:02
Voor de 10% rijkste kinderen heb je misschien gelijk. Maar er zijn genoeg gezinnen die het wel kùnnen betalen, maar het niet ruim hebben. Het gaat dan bijvoorbeeld van het vakantiebudget af. Geen ijsje op de camping, dat soort dingen.
Dan snap ik goed dat je als ouder haalt en denkt: kunnen die kinderen niet naar de speeltuin in plaats van de Efteling, of ik knutsel zelf wel een cadeautje voor de juf.

Voor die grote groep zijn géén fondsen.
En voor zo iemand zou ik uiteraard begrip hebben. Maar het ging hier niet over een gezin met kampeer vakanties of dergelijke. En weet je wat het meestal is? Dat soort mensen betalen meestal gewoon toch, ook al kunnen ze het eigenlijk niet missen, al is het alleen maar uit fatsoen. Omdat ze het op zich wel kunnen betalen, dan maar een ijsje minder. Zoals ik het zelf ook moest doen.

Het ging hier echter over mensen die hun kind naar school stuurden met het verhaal: mijn moeder betaald niet want jullie laten mij hier toch niet staan in m’n eentje. (Uiteraard kon het kind hier niks aan doen en vond deze uitspraak normaal want moeder zei dit zo) Daar stond ze dan in haar dure kleding en vertelde in de bus dat ze deze zomer op vakantie gingen naar HawaÏ en kocht in de Efteling de duurste souvenirs van alle kinderen van haar zakgeld dat ze gekregen had van haar ouders. Geen geld? Nee geen geld ervoor over hebben, want school had wel geld genoeg.

Dat is gierig en hondsbrutaal. Zo worden en blijven mensen rijk. En dat is dan ook extra zuur voor andere ouders die wel betaald hebben die het eigenlijk niet goed konden missen.
Purrmaid schreef:
30-06-2025 11:46
Oh bij ons in de straat is ook iemand die blikjes verzamelt. Man met een gezin (en maar één inkomen)
Vind het bewonderenswaardig dat hij na zijn werk nog een ronde gaat fietsen om blikjes te verzamelen. Nooit bedacht dat die voor daklozen bewaard moeten blijven.
Ik bedoel diegenen die het nodig hebben. Daklozen was wat algemeen gesteld wat dat aangaat inderdaad. Diegene die ik ken heeft het echter meer dan goed maar dan nog is het zijn goed recht. Alleen dat hij smoezen ophangt om aan nog meer blikjes te komen vind ik behoorlijk onder gierige acties vallen.
30-06-2025 12:09
En voor zo iemand zou ik uiteraard begrip hebben. Maar het ging hier niet over een gezin met kampeer vakanties of dergelijke. En weet je wat het meestal is? Dat soort mensen betalen meestal gewoon toch, ook al kunnen ze het eigenlijk niet missen, al is het alleen maar uit fatsoen. Omdat ze het op zich wel kunnen betalen, dan maar een ijsje minder. Zoals ik het zelf ook moest doen.

Het ging hier echter over mensen die hun kind naar school stuurden met het verhaal: mijn moeder betaald niet want jullie laten mij hier toch niet staan in m’n eentje. (Uiteraard kon het kind hier niks aan doen en vond deze uitspraak normaal want moeder zei dit zo) Daar stond ze dan in haar dure kleding en vertelde in de bus dat ze deze zomer op vakantie gingen naar HawaÏ en kocht in de Efteling de duurste souvenirs van alle kinderen van haar zakgeld dat ze gekregen had van haar ouders. Geen geld? Nee geen geld ervoor over hebben, want school had wel geld genoeg.

Dat is gierig en hondsbrutaal. Zo worden en blijven mensen rijk. En dat is dan ook extra zuur voor andere ouders die wel betaald hebben die het eigenlijk niet goed konden missen.
In dit geval snap ik je natuurlijk, maar de vraag is wel of je als school naar de Efteling moet willen. Want ja,
dat soort mensen betalen meestal gewoon toch, ook al kunnen ze het eigenlijk niet missen, al is het alleen maar uit fatsoen.
Zou het dan ook niet fatsoenlijk zijn om een goedkoper uitje te kiezen?
broadway schreef:
30-06-2025 11:55
nee. want dit is hoe ik het zie. de enige nuance die ik daarin zie is misschien mijn dorpsschool referentie tegenover de stad, maar dat vind ik dan een manco vanuit de stad. als je bij je kinderen betrokken bent heb je een beetje beeld van de klas waarin ze zitten en, in ieder geval een deel van, de ouders.

en natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar ik schrijf altijd wat ik wil zeggen.
Dat beeld had ik prima, van de kinderen. Jaren klasse-ouder geweest, in de klas geholpen met allerhande activiteiten etc.
Maar ik heb me echt nooit afgevraagd wat het gezinsinkomen zou zijn en hoe dit uitgegeven werd. Gewoon omdat ik dat werkelijk totaal niet relevant vind. Ik weet niet eens wat mijn broertjes gezinsinkomen is, ook niet bij benadering. Ook niet van mijn ouders. Niet relevant.
Ruin it yourself.
Inelly schreef:
30-06-2025 12:40
In dit geval snap ik je natuurlijk, maar de vraag is wel of je als school naar de Efteling moet willen. Want ja,

Zou het dan ook niet fatsoenlijk zijn om een goedkoper uitje te kiezen?
Hier op de basisschool waren alle uitjes in de regio van gratis tot een paar euro per kind. Echt super geregeld van school.

Waarom zou alles duur en ver weg moeten?
Ruin it yourself.
lenthe_ schreef:
22-06-2025 22:56
Ik heb me misschien verkeerd uitgedrukt, maar zowel ik als de andere vrouw met overleden ouder waren beiden aanhang. (Ik 11 jaar, ander 12 jaar)
We zitten beiden niet in die vriendengroep, maar onze partners zijn met elkaar bevriend.

Het gaat me er trouwens helemaal niet om dat zij er niet waren bij de condoleance van mijn familie (dat vond ik heel logisch en had ik ook zeker niet verwacht) maar toen ons wel gevraagd werd om naar die andere te gaan, heb ik eerlijk gezegd waarom wij niet gingen. Daarom benoemde ik het naar Baggal.

Ja, maar dat snap ik niet. Je had ze daar niet verwacht. Misschien dat die andere vrouw jullie wel verwacht. Misschien heeft ze wel gevraagd of jullie kwamen, en dachten ze bij jou dat jij daar geen behoefte aan had.

Beetje raar om mensen dingen te gaan verwijten, waar je zelf geeneens behoefte aan had.

Mijn vader is ook dit jaar overleden en ik heb alle vriendinnen die ik bij de begrafenis wilde hebben gewoon heel expliciet gevraagd of ze zouden komen. Ze kwamen allemaal.
Moiren schreef:
30-06-2025 12:44
Dat beeld had ik prima, van de kinderen. Jaren klasse-ouder geweest, in de klas geholpen met allerhande activiteiten etc.
Maar ik heb me echt nooit afgevraagd wat het gezinsinkomen zou zijn en hoe dit uitgegeven werd. Gewoon omdat ik dat werkelijk totaal niet relevant vind. Ik weet niet eens wat mijn broertjes gezinsinkomen is, ook niet bij benadering. Ook niet van mijn ouders. Niet relevant.
naar die vraag is het inderdaad inmiddels gegaan, maar dat was de initiele opmerking niet waar o.a. ik op reageer.

dat was dat je vaak wel een idee hebt of iemand die 2 of 20 euro kan betalen voor een cadeautje of activiteit. daarna werd het direct in het extreme getrokken door specifieke inkomens of huishoudboekjes te betrekken waardoor mijn opmerking "ineens" heel gek was, maar dat lijkt zo omdat het veel te scherp gezet werd daarna.
En doooooor!

Dit. Ook mijn ervaring als voormalig docent dat veel mensen moesten bezuinigen op zaken om maar de vrijwillige ouderbijdrage voor al hun kinderen te kunnen betalen. Als een soort van erekwestie of omdat ze het gewoon belangrijk vonden. En altijd wel een paar van die figuren die het makkelijk konden missen (en ja dat weet ik 100% zeker en nee dat was niet enkel gebaseerd op het automerk of woonadres) maar dan ‘principieel’ ineens een punt gingen maken want ‘die van Divano en Djayden betaalden ook niet’. En dat was niet eerlijk. Of zo. En dan wel iedere algemene ouderavond zeiken over het feit dat excursies werden gedaan met de fiets en waarom dat niet gewoon met een bus kon zoals op school X.

Op een gegeven moment heb ik gewoon de gegevens er eens bij gepakt en een losse powerpointslide gemaakt, speciaal voor die roeptoeter. ‘Dat is een goede vraag, zoals u hier ziet… op school X betalen 92% van de ouders de vrijwillige ouderbijdrage a 125,- per leerling. Op onze school betalen 63% van de ouders de vrijwillige ouderbijdrage a 85,- per leerling. De gemiddelde kosten van een bezoekerscentrum met gids zoals excursie A was al 70% van het budget, naast de rijksbijdrage. Als we dan ook nog eens 1x per jaar de leerlingen willen voorzien van een mini-chocoladeletter met Sinterklaas en op de laatste schooldag van een waterijsje, ziet u gelijk hoeveel geld het onderwijzend personeel zelf bijlegt om dit mogelijk te maken’.

Als blikken konden doden :-). Maar die roeptoeter hield voortaan zijn (opgeblazen) waffel wel.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven