Wat ga jij nu stemmen?

03-06-2025 09:41 1826 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
MrsM schreef:
30-06-2025 21:13
Jij wil erfbelasting 100% belasten toch? Dat houdt dan toch in dat er, op de vrijstelling na, helemaal geen cent naar de erfgenamen gaat?

Ja dat vind ik in alle opzichten echt bizar en haast communistisch te noemen. Nou we weten allemaal hoe goed communisme werkt. Lijkt me voldoende argumentatie zelfs. Want wie is dan nog zo gek om zijn hypotheek af te betalen? Dan zou ik echt al mijn geld opmaken en middels giften schenken en met een schuld van de waarde van de woning dood gaan (als ik die kans zou krijgen).
In sommige kringen is iets communistisch noemen inderdaad voldoende argument, maar met de werkelijkheid heeft het niet zoveel te maken.

Zoals ik eerder al zei is het praktisch niet uit te voeren (in het huidige systeem) o.a. vanwege het gedrag bij leven dat erdoor zou veranderen. Maar ik denk dat het erg goed zou zijn voor de maatschappij als je niet zou kunnen erven maar enkel profijt kunt hebben van wat je zelf hebt opgebouwd. Volgens mij bestond er een volk in amerika dat bij overlijden alle bezittingen van die persoon kapot gooide. Dat zorgt voor een 'level playing field' bij leven zonder overerving van bezittingen.
thistle schreef:
30-06-2025 21:27
Maar je moet je koophuis niet vergelijken met een sociale huurwoning, maar met een vrije sector huurwoning. Dan heb je een eerlijke vergelijking. En dan betaal je geen 800 euro, maar zo het dubbele voor een tussenwoning. Dan heb je ineens veel minder op die fictieve spaarrekening.
Ik vergeleek mijn eigen situatie. 1/3 van de woningen zijn sociale huur, telt dat niet mee?

"Het aandeel sociale huurwoningen in Nederland is ongeveer 29% van de totale woningvoorraad. Dit betekent dat ongeveer 30% van de woningen in Nederland wordt verhuurd voor een huurprijs van maximaal €763 per maand, volgens het CBS."

Vergeleken met:
"In 2023 bestond ongeveer 15% van de totale woningvoorraad in Nederland uit vrije sector huurwoningen. "
lexie_80 wijzigde dit bericht op 30-06-2025 21:35
8.19% gewijzigd
Dubbel
Danae schreef:
30-06-2025 21:27
In sommige kringen is iets communistisch noemen inderdaad voldoende argument, maar met de werkelijkheid heeft het niet zoveel te maken.

Zoals ik eerder al zei is het praktisch niet uit te voeren (in het huidige systeem) o.a. vanwege het gedrag bij leven dat erdoor zou veranderen. Maar ik denk dat het erg goed zou zijn voor de maatschappij als je niet zou kunnen erven maar enkel profijt kunt hebben van wat je zelf hebt opgebouwd. Volgens mij bestond er een volk in amerika dat bij overlijden alle bezittingen van die persoon kapot gooide. Dat zorgt voor een 'level playing field' bij leven zonder overerving van bezittingen.
Maar stel je zou het wel uitvoeren. Dat leidt dan toch net zo goed tot oneerlijke situaties? Een vader/moeder met vermogen kan dan dat vermogen gaandeweg schenken aan de kinderen. Als je dan 100 wordt is het vermogen bijna overgedragen. Maar een vader of moeder van 45 die verwacht nog even te blijven leven is nog niet zo ver om over te gaan op vermogensoverdracht. Die heeft het wel maar verwacht het misschien ooit in de toekomst zelf nodig te hebben. Valt op een dag dood neer en heeft twee kinderen van 18 en 20. Zouden die in jouw geval dan níks mogen erven en moet alles naar de staat?
Dala schreef:
30-06-2025 21:36
Maar stel je zou het wel uitvoeren. Dat leidt dan toch net zo goed tot oneerlijke situaties?
Ik denk dat je het niet letterlijk moet nemen, ze geeft zelf al aan dat het praktisch niet goed uitvoerbaar is. Het is wel een interessant gedachtespinsel dat onderdeel kan zijn van nog meer van dit soort interessante ideeen die er samen voor zorgen dat er meer gelijkheid is.
Ik heb er op zich geen problemen mee wanneer de echt rijken zwaarder belast worden, ook met erfenissen. Maar hou het dan bij de echt rijken en niet de hele groep woningbezitters.

Als je een huis van meer dan een miljoen erft, ja dan mag de erfbelasting vanaf 500.000 euro best een flink stuk omhoog. Eigenlijk dus gewoon een extra trede invoeren op de erfbelasting. Of 2 voor mijn part.

Maar dat is vaker dus met dit soort plannen, er wordt een net uitgegooid en de bijvangst heeft pech. Idem voor de ideeën voor ondernemers. De hele groep wordt extra belast terwijl het eigenlijk maar om die paar procent echt rijken gaat.

Maar goed, dat zal dan wel te weinig opbrengen in de staatskas ofzo? Uiteindelijk is het de middenklasse die het "hardst" wordt getroffen.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
thistle schreef:
30-06-2025 21:41
Ik denk dat je het niet letterlijk moet nemen, ze geeft zelf al aan dat het praktisch niet goed uitvoerbaar is. Het is wel een interessant gedachtespinsel dat onderdeel kan zijn van nog meer van dit soort interessante ideeen die er samen voor zorgen dat er meer gelijkheid is.

Ja die wens voor meer gelijkheid is nobel hoor, maar toch helemaal niet haalbaar?

Nu worden de pijlen gericht op woningbezitters, maar er zijn zoveel vormen van ongelijkheid.

Dan kun je als proefballonnetje ook opgooien dat iedere werkende hetzelfde netto salaris per uur ontvangt. Degenen met een hoog salaris betalen meer belasting en een lager salaris minder. Per saldo houdt iedereen netto hetzelfde over per maand per gewerkt uur, ongeacht wat voor werk je doet of welke opleiding je hebt gevolgd. (Kanttekening is dan wel dat alle studies gratis zijn natuurlijk, want een studieschuld is ook ongelijk.)
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Voor mijn ideeën zou inderdaad veel meer moeten veranderen dan losse regelingen zoals alleen de erfbelasting. Maar dat iets in het huidige systeem niet haalbaar is moet volgens mij geen reden zijn om het helemaal af te serveren. We mogen best dromen over in wat voor maatschappij we zouden willen leven en daar ideeën van opdoen over welke kant we (meer) op willen. En dat is wat mij betreft niet dat het belangrijkste recht is dat we na onze dood kunnen bepalen waar onze woningwaarde terecht komt, maar dat we in plaats daarvan kijken hoe we ervoor kunnen zorgen dat (levende) mensen een gelijker uitgangspunt hebben.
Wat is die Yesilgöz toch een ongeloofwaardig mens geworden met die leugens over Douwe Bob en het retweeten van de berichten van Wierd Duk. Ze heeft doelbewust olie op het vuur gegooid, Douwe krijgt doodsbedreigingen binnen. Hij wilde met haar in gesprek (snel), buiten de media om, maar zij doet net of zij met dat initiatief kwam. En dan zegt ze ook nog dat ze koffie wil drinken 'omdat ze snapt hoe het is om doodsbedreigingen te krijgen'. Ja trut, dat heb jij willens en wetens zelf veroorzaakt!
Ik vind haar echt kwaadaardig en een beroepsleugenares.
KatjaSasja schreef:
01-07-2025 08:19
Wat is die Yesilgöz toch een ongeloofwaardig mens geworden met die leugens over Douwe Bob en het retweeten van de berichten van Wierd Duk. Ze heeft doelbewust olie op het vuur gegooid, Douwe krijgt doodsbedreigingen binnen. Hij wilde met haar in gesprek (snel), buiten de media om, maar zij doet net of zij met dat initiatief kwam. En dan zegt ze ook nog dat ze koffie wil drinken 'omdat ze snapt hoe het is om doodsbedreigingen te krijgen'. Ja trut, dat heb jij willens en wetens zelf veroorzaakt!
Dit!
Wat een vals mens is dat.
What have we done....
KatjaSasja schreef:
Helemaal mee eens!
Niet mijn regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
KatjaSasja schreef:
Eens, ik heb op haar gestemd. Het leek me mooi een vrouwelijke minister-president te hebben. Maar ze is gewoon erger dan Wilders. Dit is inderdaad niet haar eerste glasharde leugen. De VVD moet haar afzetten, anders is het klaar met de partij.
Voordeel met deze DouweBob rel, is dat ze zo ontzettend kleur heeft bekend én volkomen door het ijs is gezakt. We hebben allemaal haar ware aard kunnen zien.
Niet dat ik ooit op de VVD zou stemmen, maar die tweet van Yesilgöz is echt te erg. Ze wordt een Wilders 2 op die manier.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Danae schreef:
30-06-2025 22:04
Voor mijn ideeën zou inderdaad veel meer moeten veranderen dan losse regelingen zoals alleen de erfbelasting. Maar dat iets in het huidige systeem niet haalbaar is moet volgens mij geen reden zijn om het helemaal af te serveren. We mogen best dromen over in wat voor maatschappij we zouden willen leven en daar ideeën van opdoen over welke kant we (meer) op willen. En dat is wat mij betreft niet dat het belangrijkste recht is dat we na onze dood kunnen bepalen waar onze woningwaarde terecht komt, maar dat we in plaats daarvan kijken hoe we ervoor kunnen zorgen dat (levende) mensen een gelijker uitgangspunt hebben.
Deze documentaire geeft een interessante invalshoek over de kloof in de samenleving, hoe het populisme kon opkomen en waar de afkeer vandaan komt van alles wat links is:

https://www.youtube.com/watch?v=jNTWJsg ... Tegenlicht
Draaideurforummer schreef:
01-07-2025 11:54
Deze documentaire geeft een interessante invalshoek over de kloof in de samenleving, hoe het populisme kon opkomen en waar de afkeer vandaan komt van alles wat links is:

https://www.youtube.com/watch?v=jNTWJsg ... Tegenlicht
Goede docu. Ik zie het alleen voorlopig echt nog niet veranderen. Er zit vooralsnog ook een hoop trots en ideniteitspolitiek.
Dala schreef:
01-07-2025 14:53
Goede docu. Ik zie het alleen voorlopig echt nog niet veranderen. Er zit vooralsnog ook een hoop trots en ideniteitspolitiek.
Daarvoor zou een hele omslag in denken nodig zijn. Dat zie ik ook niet één twee drie gebeuren.
Douwe Bob moet het land ontvluchten met zijn gezin, dankzij de valse beschuldigingen van de VVD-lijsttrekker. Zo intens gemeen en onsmakelijk. Laten ze bij die partij dat mens in godsnaam als een baksteen vallen voor de volgende verkiezingen.
GriebusDus schreef:
01-07-2025 21:16
Douwe Bob moet het land ontvluchten met zijn gezin, dankzij de valse beschuldigingen van de VVD-lijsttrekker. Zo intens gemeen en onsmakelijk. Laten ze bij die partij dat mens in godsnaam als een baksteen vallen voor de volgende verkiezingen.
Ja, het is te hopen dat ze wakker worden bij de VVD.

En er zijn volgens mij opties zat om Yeşilgöz te vervangen.

Zo'n beetje alle bewindspersonen die momenteel namens de VVD in het Kabinet zitten. Ruben Brekelmans? Sophie Hermans? David van Weel? Stuk voor stuk betere opties dan Yeşilgöz.
Paradise schreef:
01-07-2025 22:19
Ja, het is te hopen dat ze wakker worden bij de VVD.

En er zijn volgens mij opties zat om Yeşilgöz te vervangen.

Zo'n beetje alle bewindspersonen die momenteel namens de VVD in het Kabinet zitten. Ruben Brekelmans? Sophie Hermans? David van Weel? Stuk voor stuk betere opties dan Yeşilgöz.
Ik ben heel benieuwd hoe mensen hier tegenaan kijken die Yeşilgöz steunen. Ik vind het lastig te begrijpen.
Wat eten we vanavond?
GriebusDus schreef:
01-07-2025 21:16
De VVD mag wat mij betref ook best een keer afgestraft worden maar Douwe Bob heeft dit volledig aan zichzelf te danken.

Het thema van de volgende verkiezingen wordt waarschijnlijk pas duidelijk ergens in oktober. De gemiddelde Nederlander is nu bezig met vakantieplannen en normale alledaagse shit. Nu kijkt niemand onder de 70 nog tv maar na de zomer zijn de politici niet meer daar vanaf te slaan en ontkomen we via andere kanalen helaas ook niet aan ze. Omdat heel veel mensen zwevende kiezers zijn geworden. Met alle winden meewaaien en dan weer die persoon en dan weer die persoon leuk vinden. Het is gewoon een populariteitscontest geworden. Zo simpel en eendimensionaal allemaal. Wat dat betreft mag er wat mij betreft wel een bezem door ons politiek systeem.

Of Douwe Bob die niet wilde optreden voor Joodse kinderen nog een rol gaat spelen straks zal afhangen of het straks een verkiezingsthema wordt welke partij zich het meest kan profileren als pro of anti Israël.
Pioen00 schreef:
02-07-2025 10:02
De VVD mag wat mij betref ook best een keer afgestraft worden maar Douwe Bob heeft dit volledig aan zichzelf te danken.

Het thema van de volgende verkiezingen wordt waarschijnlijk pas duidelijk ergens in oktober. De gemiddelde Nederlander is nu bezig met vakantieplannen en normale alledaagse shit. Nu kijkt niemand onder de 70 nog tv maar na de zomer zijn de politici niet meer daar vanaf te slaan en ontkomen we via andere kanalen helaas ook niet aan ze. Omdat heel veel mensen zwevende kiezers zijn geworden. Met alle winden meewaaien en dan weer die persoon en dan weer die persoon leuk vinden. Het is gewoon een populariteitscontest geworden. Zo simpel en eendimensionaal allemaal. Wat dat betreft mag er wat mij betreft wel een bezem door ons politiek systeem.

Of Douwe Bob die niet wilde optreden voor Joodse kinderen nog een rol gaat spelen straks zal afhangen of het straks een verkiezingsthema wordt welke partij zich het meest kan profileren als pro of anti Israël.
Betekent dit dat je het prima vindt dat een politicus op social media bn-ers aan gaat vallen? Los van het feit wat je van de actie van Douwe Bob vindt, is het natuurlijk van de zotte dat politici zo gretig op dit soort berichten duiken en burgers publiekelijk gaan aanvallen. Behoorlijk link.
Daarnaast lijkt het ook of je bedreigingen goedpraat.
kvdt76 schreef:
02-07-2025 11:00
Daarnaast lijkt het ook of je bedreigingen goedpraat.
Klinkt alsof je slachtoffergedrag goedpraat.

Wat politici doen buiten het met echte politiek bedrijven is gewoon marketing. Naïeve zwevende kiezers proberen te binvloeden. Who cares wat je van Douwe Bob of het boosmaakmoment van de dag vindt.

Ga echte problemen oplossen in plaats van dit soort berichten de wereld in te slingeren denk ik dan. Er zijn er genoeg.
Pioen00 schreef:
02-07-2025 10:02
Wat een schandalige framing. Dat wilde hij dus wél. Hij had alleen bedongen dat er geen politieke uitingen over het (beleid van) Israël aanwezig zouden zijn.
Pioen00 schreef:
02-07-2025 11:15
Klinkt alsof je slachtoffergedrag goedpraat.

Wat politici doen buiten het met echte politiek bedrijven is gewoon marketing. Naïeve zwevende kiezers proberen te binvloeden. Who cares wat je van Douwe Bob of het boosmaakmoment van de dag vindt.

Ga echte problemen oplossen in plaats van dit soort berichten de wereld in te slingeren denk ik dan. Er zijn er genoeg.
De meute ophitsen is geen marketing maar gewoon fout. En dan druk ik me nog voorzichtig uit.
Slachtoffergedrag kan ik niet plaatsen? De man wordt gewoon bedreigd.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven