Wat ga jij nu stemmen?

03-06-2025 09:41 1608 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
Pioen00 schreef:
02-07-2025 11:15
Klinkt alsof je slachtoffergedrag goedpraat.

Wat politici doen buiten het met echte politiek bedrijven is gewoon marketing. Naïeve zwevende kiezers proberen te binvloeden. Who cares wat je van Douwe Bob of het boosmaakmoment van de dag vindt.

Ga echte problemen oplossen in plaats van dit soort berichten de wereld in te slingeren denk ik dan. Er zijn er genoeg.
Precies dat laatste.
Maar je gaat eraan voorbij dat iemand zonder bewijs, zonder de feiten te kennen, beschuldigen, notabene als politiek leider van iets waar Vrijheid in staat, gewoon gevaarlijk en onrechtstatelijk is.
Wie is de volgende?
Pioen00 schreef:
02-07-2025 10:02
De VVD mag wat mij betref ook best een keer afgestraft worden maar Douwe Bob heeft dit volledig aan zichzelf te danken.

Het thema van de volgende verkiezingen wordt waarschijnlijk pas duidelijk ergens in oktober. De gemiddelde Nederlander is nu bezig met vakantieplannen en normale alledaagse shit. Nu kijkt niemand onder de 70 nog tv maar na de zomer zijn de politici niet meer daar vanaf te slaan en ontkomen we via andere kanalen helaas ook niet aan ze. Omdat heel veel mensen zwevende kiezers zijn geworden. Met alle winden meewaaien en dan weer die persoon en dan weer die persoon leuk vinden. Het is gewoon een populariteitscontest geworden. Zo simpel en eendimensionaal allemaal. Wat dat betreft mag er wat mij betreft wel een bezem door ons politiek systeem.

Of Douwe Bob die niet wilde optreden voor Joodse kinderen nog een rol gaat spelen straks zal afhangen of het straks een verkiezingsthema wordt welke partij zich het meest kan profileren als pro of anti Israël.
Huh? Maar dat was toch helemaal niet aan de orde. Het ging erover dat hij van tevoren had afgesproken dat er geen politieke statements zouden worden gemaakt maar blijkbaar hingen op de locatie verschillende zionistische posters. Daarom wilde hij niet optreden. Niet omdat het Joodse kinderen zouden zijn. Dat heeft Yeşilgöz ervan gemaakt.
poesminoes wijzigde dit bericht op 02-07-2025 12:19
Reden: Naam fout gespeld
0.21% gewijzigd
PoesMinoes schreef:
02-07-2025 12:18
Huh? Maar dat was toch helemaal niet aan de orde. Het ging erover dat hij van tevoren had afgesproken dat er geen politieke statements zouden worden gemaakt maar blijkbaar hingen op de locatie verschillende zionistische posters. Daarom wilde hij niet optreden. Niet omdat het Joodse kinderen zouden zijn. Dat heeft Yeşilgöz ervan gemaakt.
En ook hier is te lezen dat een groep Nederlanders die beschuldigingen, die dus nergens op slaan, maar al te graag voor zoete koek slikt. Daarom is dat geroeptoeter ook zo effectief en stopt het niet.
Niet mijn regering
PoesMinoes schreef:
02-07-2025 12:18
Huh? Maar dat was toch helemaal niet aan de orde. Het ging erover dat hij van tevoren had afgesproken dat er geen politieke statements zouden worden gemaakt maar blijkbaar hingen op de locatie verschillende zionistische posters. Daarom wilde hij niet optreden. Niet omdat het Joodse kinderen zouden zijn. Dat heeft Yesilgoz ervan gemaakt.
Beste,

Met deze e-mail willen wij als beweging reageren op de recente gebeurtenissen rondom het Jom Ha Voetbaltoernooi.

Afgelopen weekend heeft zanger Douwe Bob besloten zijn optreden op het laatste moment af te zeggen doordat er politieke bewegingen en posters aanwezig waren. Dit besluit heeft veel emoties losgemaakt binnen onze gemeenschap.

Hieronder delen wij graag ons officiële statement over deze kwestie:

Haboniem Dror keurt de beslissing van Douwe Bob om zijn optreden op het Jom Ha Voetbaltoernooi af te zeggen nadrukkelijk af. Dit evenement is een jaarlijkse traditie die bedoeld is als een veilige en verbindende plek voor Joodse jeugd in Nederland, waar sport, muziek en saamhorigheid centraal staan.

Het is bijzonder teleurstellend dat op een dag die in het teken stond van gemeenschap en positiviteit, bewust werd gekozen om juist wél een politiek statement te maken. Wij vinden dat politiek geen plaats hoort te hebben in een omgeving waar kinderen en jongeren bij elkaar komen om samen te zijn, te sporten en hun identiteit te vieren.

Als trotse zionistische jeugdbeweging betreuren wij het ten zeerste dat het begrip zionisme keer op keer verkeerd wordt geïnterpreteerd en in het publieke debat onterecht gelijkgesteld wordt aan iets negatiefs. Voor Haboniem betekent zionisme het recht van het Joodse volk op zelfbeschikking in hun historische thuisland, in vrede en in veiligheid.

Wij zullen ons onverminderd blijven inzetten voor Israël én voor een eerlijk en rechtvaardig beeld van zionisme in Nederland. Als jeugdbeweging zien wij het als onze verantwoordelijkheid om die visie met trots uit te dragen, te onderwijzen en te beschermen tegen onwetendheid en verdraaiing. Wij blijven bouwen aan een sterke, zelfbewuste generatie Joodse jongeren die hun identiteit in vrijheid kunnen beleven en die weten dat zionisme een prachtig ideaal is.

Aleh veHagshem,
Haboniem Dror
De vraag is waar 'politiek' begint. Ik kan me best voorstellen dat DB die poster als politiek zag. Zelfs als je zionisme op de 'juiste' manier zou interpreteren (maar er zijn dus verschillende richtingen binnen het zionisme), ontkom je er niet aan dat het met Israel geassocieerd wordt en dan is de gedachtesprong naar de huidige situatie al snel gemaakt. Ik zou daar persoonlijk ook niet gelukkig van worden, dus ik begrijp DB wel (ook al vind ik het een draak van een vent, maar dat doet er in dit geval niet toe).
Overigens vraag ik me ook af hoe we een soortgelijke richting voor Nederland zouden noemen (maak er eens van: "recht op zelfbeschikking voor het Nederlandse volk in hun historische thuisland") - dat is toch nationalisme? Hoe is dat niet politiek?
Yeşilgöz, partijleider van een van de grootste partijen van NL koos voor de woorden ' antisemiet' en 'jodenhaat', daarmee is ze bewust aan het hitsen en opstoken. Zij zat daarmee fout. Plus dat DB hierdoor flink in de problemen is gekomen. Tot nu toe heeft ze nog niet de hand in eigen boezem gestoken en dat is verwerpelijk.
Oh, en de organisatie 'Stand with us' is voor het wegvagen van de Palestijnen. Dus ja, dat is nogal politiek en zou geen plaats moeten hebben op een voetbalevenement voor kinderen.
katjasasja wijzigde dit bericht op 02-07-2025 13:21
0.68% gewijzigd
Als zelfbeschikking betekent dat je andere bevolkingsgroepen zo mag behandelen als Israel op dit moment met de Palestijnen doet dan ben ik niet voor zelfbeschikking. Tegelijkertijd houd ik niet de kinderen op dit toernooi verantwoordelijk voor de acties van de regering van Israel.
De fout ligt volgens mij de organisatie van het voetbaltoernooi. Douwe Bob heeft per app gevraagd of er politieke statements waren en daar hebben zij ontkennend op geantwoord. Afgelopen zondag tijdens een talkshow werd dit bevestigd door Renze. Maar in hun e-mail schrijven zij zelf dat het begrip zionisme keer op keer verkeerd wordt geïnterpreteerd dus dat ze zelf hadden kunnen bedenken dat die posters misschien wel een probleem voor DB zouden kunnen zijn. Ze hadden dus netjes moeten zeggen dat er dit soort posters zouden komen hangen en dan had DB van tevoren al kunnen beslissen of hij al dan niet daar wilde optreden.
KatjaSasja schreef:
02-07-2025 13:09
Yeşilgöz, partijleider van een van de grootste partijen van NL koos voor de woorden ' antisemiet' en 'jodenhaat', daarmee is ze bewust aan het hitsen en opstoken. Zij zat daarmee fout. Plus dat DB hierdoor flink in de problemen is gekomen. Tot nu toe heeft ze nog niet de hand in eigen boezem gestoken en dat is verwerpelijk.
Oh, en de organisatie 'Stand with us' is voor het wegvagen van de Palestijnen. Dus ja, dat is nogal politiek en zou geen plaats moeten hebben op een voetbalevenement voor kinderen.
ik denk dat ze bezig is om Wilders rechts in te halen. Dat mens wordt met de dag extremer. Onbegrijpelijk dat er niemand van de VVD ingrijpt.
Appletje schreef:
02-07-2025 20:45
ik denk dat ze bezig is om Wilders rechts in te halen. Dat mens wordt met de dag extremer. Onbegrijpelijk dat er niemand van de VVD ingrijpt.
Ik had ook die indruk ja. Dat het blijkbaar een soort "Wat Wilders doet kan ik ook en mogelijk worden wij dan de grootste." is.
Ik denk ook dat ze met ontzag naar opperpopulist Trump kijken en die trucjes ook willen uithalen.
Niet mijn regering
Pioen00 schreef:
02-07-2025 12:25
Beste,

Met deze e-mail willen wij als beweging reageren op de recente gebeurtenissen rondom het Jom Ha Voetbaltoernooi.

Afgelopen weekend heeft zanger Douwe Bob besloten zijn optreden op het laatste moment af te zeggen doordat er politieke bewegingen en posters aanwezig waren. Dit besluit heeft veel emoties losgemaakt binnen onze gemeenschap.

Hieronder delen wij graag ons officiële statement over deze kwestie:

Haboniem Dror keurt de beslissing van Douwe Bob om zijn optreden op het Jom Ha Voetbaltoernooi af te zeggen nadrukkelijk af. Dit evenement is een jaarlijkse traditie die bedoeld is als een veilige en verbindende plek voor Joodse jeugd in Nederland, waar sport, muziek en saamhorigheid centraal staan.

Het is bijzonder teleurstellend dat op een dag die in het teken stond van gemeenschap en positiviteit, bewust werd gekozen om juist wél een politiek statement te maken. Wij vinden dat politiek geen plaats hoort te hebben in een omgeving waar kinderen en jongeren bij elkaar komen om samen te zijn, te sporten en hun identiteit te vieren.

Als trotse zionistische jeugdbeweging betreuren wij het ten zeerste dat het begrip zionisme keer op keer verkeerd wordt geïnterpreteerd en in het publieke debat onterecht gelijkgesteld wordt aan iets negatiefs. Voor Haboniem betekent zionisme het recht van het Joodse volk op zelfbeschikking in hun historische thuisland, in vrede en in veiligheid.

Wij zullen ons onverminderd blijven inzetten voor Israël én voor een eerlijk en rechtvaardig beeld van zionisme in Nederland. Als jeugdbeweging zien wij het als onze verantwoordelijkheid om die visie met trots uit te dragen, te onderwijzen en te beschermen tegen onwetendheid en verdraaiing. Wij blijven bouwen aan een sterke, zelfbewuste generatie Joodse jongeren die hun identiteit in vrijheid kunnen beleven en die weten dat zionisme een prachtig ideaal is.

Aleh veHagshem,
Haboniem Dror
Of je accepteert gewoon dat iemand er anders over denkt.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Goed dat je ook deze kant deelt Merano!

Ik vind het hele Gaza en Israel conflict veel te zwart-wit. En iedere keer als ik probeer nuance aan te brengen of het grijze gedeelte tussen goed en slecht probeer te zien, wordt er een 'fout' label aan mijn mening gehangen.

Ik vind dat Israel afschuwelijk bezig is op dit moment. En dat veroordeel ik. Maar ik vind ook dat Douwe Bob een beslissing heeft genomen op basis van simplistische overwegingen. En ik vind het zelfs enigszins populistisch. Op dit moment heerst er een enorm pro-Gaza en anti- israel sentiment in Nederland. En daar lift hij nu even op mee.

En een doodsbedreiging is afschuwelijk, maar vandaag las ik dat hij niet op advies van de politie het land uit is gevlucht, maar samen met zijn gezin heeft besloten dat hij even ergens anders wilde verblijven. Wat ik goed begrijp. Maar dat bekt toch net ff anders toch?
Ik quote iemand anders.

Ik vind dat het niemand een bal aangaat wat Douwe Bob besluit. Hij is geen maatschappelijke instelling, of zo, die we met zijn allen betalen en waar we dus allemaal iets van mogen vinden.

Kun je iedere keer een nieuwe joodse organisatie uit de hoge hoed toveren die weer een mening heeft en zegt hij begrijpt ons niet en hij snapt de term Zionisme niet.

Maar je kunt iemand ook gewoon serieus nemen als hij zegt dat hij niets met politieke of religieuze voorlichting en werving te maken wil hebben.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Eens met Merano.
Eens met Merano.
Allemachtig. Een figuur die zijn knikkers sowieso al niet helemaal op een rij heeft wou uit een wespennest aan discussies blijven. Lijkt me het verstandigste wat die man in jaren gedaan heeft. Imo is het sop de kool niet waard en toch hebben we het er al dagen over. Vreselijk dat dit gelijk moet leiden tot bedreigingen.

Nouja, wat Merano zegt dus eigenlijk.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Zo, en nu weer on topic?

Zoals ik al eerder schreef ben ik vooral benieuwd naar de plannen die de verschillende partijen hebben op het gebied van het belasten van de overwaarde op je huis en de regelingen voor kleine ondernemers. Is dit voor jullie ook een onderwerp waarop je je keuze baseert?

Ik vind dat de partij waar ik op ga stemmen daar goede, redelijke ideeën over heeft.
Zelf een kleine ondernemer (net als man), maar daar kijk ik niet naar. Er zijn voor mij belangrijkere onderwerpen in deze tijd. Hoe ambitieus zijn de klimaatdoelstellingen, hoe zorg je voor een kleinere kloof tussen rijk en arm, hoe ga je om met zorg en met name de jeugdzorg. Ik verwacht dat ik weer op Lisa Westerveld ga stemmen. Al heb ik in het verleden een keer een uitstap gemaakt naar Volt. Ik vind sterke Europese regelgeving dan ook zwaar meewegen.
kvdt76 schreef:
03-07-2025 09:38
Zelf een kleine ondernemer (net als man), maar daar kijk ik niet naar. Er zijn voor mij belangrijkere onderwerpen in deze tijd. Hoe ambitieus zijn de klimaatdoelstellingen, hoe zorg je voor een kleinere kloof tussen rijk en arm, hoe ga je om met zorg en met name de jeugdzorg. Ik verwacht dat ik weer op Lisa Westerveld ga stemmen. Al heb ik in het verleden een keer een uitstap gemaakt naar Volt. Ik vind sterke Europese regelgeving dan ook zwaar meewegen.
Ja, ik heb vaker op VOLT gestemd en Westerveld is inderdaad een vrouw met veel kennis en kunde. Ik overweeg op GL/PvdA te stemmen vanuit strategisch oogpunt, maar ik ben te liberaal vermoed ik. Ik omschrijf mezelf als groen, progressief en liberaal.
Belangrijke criteria voor mij: welke partij wil ervoor zorgen dat iedereen in Nederland een menswaardig bestaan heeft, welke partij wil investeren in het onderwijs en de zorg, welke partij wil niet het helpen van anderen strafbaar stellen. In andere woorden: welke partij wil het leven van iedereen in de maatschappij verbeteren. Want ja, ook als je overwaarde hebt is het beter wonen in een maatschappij waarin iedereen toegang heeft tot zorg, onderwijs en hulp, zelfs als je extra belasting moet betalen.
Waterflesje schreef:
03-07-2025 09:51
Ja, ik heb vaker op VOLT gestemd en Westerveld is inderdaad een vrouw met veel kennis en kunde. Ik overweeg op GL/PvdA te stemmen vanuit strategisch oogpunt, maar ik ben te liberaal vermoed ik. Ik omschrijf mezelf als groen, progressief en liberaal.
Dan past GL/PvdA inderdaad niet helemaal. Maar fijn dat je ook ziet dat Lisa veel kennis en kunde heeft. Ze krijgt nog best veel voor elkaar. Een hardwerkend kamerlid.
Waterflesje schreef:
03-07-2025 09:25
Zo, en nu weer on topic?

Zoals ik al eerder schreef ben ik vooral benieuwd naar de plannen die de verschillende partijen hebben op het gebied van het belasten van de overwaarde op je huis en de regelingen voor kleine ondernemers. Is dit voor jullie ook een onderwerp waarop je je keuze baseert?

Ik vind dat de partij waar ik op ga stemmen daar goede, redelijke ideeën over heeft.
Nee, dat is geen keuze-argument voor mij.
Ik baseer mijn keuze meer op principiele zaken in de verdeling van lasten, in armoedebeleid, onderwijs, betaalbaarheid gezondheidszorg. Het enige punt dat ik heel belangrijk vind en dat echt ook voor een groot deel eigen belang is, is (naast onderwijs natuurlijk) de leefbaarheid van het platteland. Ik kan me voorstellen dat dat iemand uit de stad niet interesseert.
Si abra la puerta hay lobos.
Waterflesje schreef:
03-07-2025 09:25
Zo, en nu weer on topic?

Nee.
Ik heb een eigen huis met overwaarde en als ondernemer boer ik lekker.
Ik vind het niet erg als ik daar meer belasting over moet betalen (het doet even auw als de aanslag er is, maar ik heb geleerd dat je nooit mag mopperen als je belasting moet betalen).
Wat eten we vanavond?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven