Rij-angst - hoe doe ik ervaring op?
donderdag 3 juli 2025 om 14:01
Ik heb best wel last van rij-angst. Hierdoor kom ik in een soort spiraal dat ik weinig ervaring opdoe, daardoor stomme beginnersfoutjes blijf maken die me dan weer het gevoel geven van "zie je wel, ik ben een gevaar op de weg". Waarna ik het rijden dan weer ga vermijden waardoor ik de goede ervaringen ook niet opdoe.
Bovendien speelt dan ook nog mee: de avond voor ik moet rijden slaap ik gewoon al heel slecht en ik zit echt met hartkloppingen en heel gespannen in de auto. Het kost me onwijs veel energie, zowel vooraf, tijdens als achteraf, want elk foutje dat ik maak blijft dan maar door mijn hoofd spoken.
Vandaag ook weer een stomme fout gemaakt, gelukkig geen botsing, maar wel bijna. Ik kwam uit een uitrit en moest naar rechts, en links stond een vrachtwagen die de weg blokkeerde en daar was ik door afgeleid en toen lette ik niet goed genoeg op rechts en daar stond dus een auto die ik echt nog maar op een haar na kon ontwijken.
En dan ben ik zo boos op mezelf en denk: ik ga gewoon nooit meer rijden. Maar mijn ouders zijn momenteel best wel afhankelijk van mij of ze moeten met zo'n taxi die altijd veel te vroeg of veel te laat komt en dat wil ik mijn zieke vader ook niet aandoen.
Ik weet wel dat de oplossing is om meer rij-ervaring op te doen en daardoor minder van dit soort foutjes te maken, maar hoe kom ik deze periode door zonder het op te geven? Het zijn meestal voertuigsbeheersings-dingen overigens, dat er daadwerkelijk bijna een botsing is, dat is voor het eerst, maar maakt uiteraard wel de meeste indruk aangezien het nu net is gebeurt en ervoor zorgt dat ik nu eigenlijk wil opgeven.
Bovendien speelt dan ook nog mee: de avond voor ik moet rijden slaap ik gewoon al heel slecht en ik zit echt met hartkloppingen en heel gespannen in de auto. Het kost me onwijs veel energie, zowel vooraf, tijdens als achteraf, want elk foutje dat ik maak blijft dan maar door mijn hoofd spoken.
Vandaag ook weer een stomme fout gemaakt, gelukkig geen botsing, maar wel bijna. Ik kwam uit een uitrit en moest naar rechts, en links stond een vrachtwagen die de weg blokkeerde en daar was ik door afgeleid en toen lette ik niet goed genoeg op rechts en daar stond dus een auto die ik echt nog maar op een haar na kon ontwijken.
En dan ben ik zo boos op mezelf en denk: ik ga gewoon nooit meer rijden. Maar mijn ouders zijn momenteel best wel afhankelijk van mij of ze moeten met zo'n taxi die altijd veel te vroeg of veel te laat komt en dat wil ik mijn zieke vader ook niet aandoen.
Ik weet wel dat de oplossing is om meer rij-ervaring op te doen en daardoor minder van dit soort foutjes te maken, maar hoe kom ik deze periode door zonder het op te geven? Het zijn meestal voertuigsbeheersings-dingen overigens, dat er daadwerkelijk bijna een botsing is, dat is voor het eerst, maar maakt uiteraard wel de meeste indruk aangezien het nu net is gebeurt en ervoor zorgt dat ik nu eigenlijk wil opgeven.
donderdag 3 juli 2025 om 14:19
Ik heb gekeken voor zo'n speciale rij-angst les, alleen daar gaan ze er allemaal vanuit dat je iets traumatisch moet hebben meegemaakt. Dat is bij mij niet het geval. Ik ben 'gewoon' angstig van aard, schrik ook best snel.... Zouden ze dat op kunnen lossen? Ik weet het niet zo goed , maar kwaad zal het in elk geval niet kunnen dus ik zal me hier eens in gaan verdiepen
donderdag 3 juli 2025 om 14:26
Ik zou mij daar niet zo druk om maken.auroraatje schreef: ↑03-07-2025 14:19Ik heb gekeken voor zo'n speciale rij-angst les, alleen daar gaan ze er allemaal vanuit dat je iets traumatisch moet hebben meegemaakt. Dat is bij mij niet het geval. Ik ben 'gewoon' angstig van aard, schrik ook best snel.... Zouden ze dat op kunnen lossen? Ik weet het niet zo goed , maar kwaad zal het in elk geval niet kunnen dus ik zal me hier eens in gaan verdiepen
Angst is angst en natuurlijk zal het eventuele trauma bij iedereen verschillen, de uitwerking van de manier van lesgeven zal in de basis hetzelfde zijn.
Gewoon bellen en je verhaal voorleggen.
Mochten ze dan alsnog lastig doen, dan vooral vragen naar een concurrent die wellicht wel kan helpen.
donderdag 3 juli 2025 om 14:34
Gewoon bellen, er zijn zoveel redenen waardoor rijangst kan ontstaan. Niet voor je uitschuiven.auroraatje schreef: ↑03-07-2025 14:19Ik heb gekeken voor zo'n speciale rij-angst les, alleen daar gaan ze er allemaal vanuit dat je iets traumatisch moet hebben meegemaakt. Dat is bij mij niet het geval. Ik ben 'gewoon' angstig van aard, schrik ook best snel.... Zouden ze dat op kunnen lossen? Ik weet het niet zo goed , maar kwaad zal het in elk geval niet kunnen dus ik zal me hier eens in gaan verdiepen
donderdag 3 juli 2025 om 14:45
donderdag 3 juli 2025 om 14:46
Inderdaad, rijles nemen.
Ik heb rondgebeld naar een aantal rijscholen om aan te geven dat ik wel mijn rijbewijs heb, maar last had van rijangst/rijspanning, maar geen trauma. Dus dat ik meer ervaring op wilde doen met iemand naast mij die tips geeft of kan ingrijpen. Dat was niet overal mogelijk, maar bij de meesten was het geen probleem. En als het niet mogelijk was, dan kwam het meer omdat ze enkel pakketten verkochten en geen losse lessen. Ik denk dat ik iets van 5-6 lessen heb genomen. Het was vooral fijn omdat ik les had gehad in een hele andere omgeving dan ik nu woonde én daardoor waren de verkeersituaties gewoon anders.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 3 juli 2025 om 14:54
donderdag 3 juli 2025 om 14:54
Dan ga jij straks na je lessen voorlopig alles rijden ipv man. Door veel te rijden worden alle handelingen steeds meer een automatisme.auroraatje schreef: ↑03-07-2025 14:45Ja we hebben een eigen auto, maar meestal rijdt mijn man.
Ik probeer nu sinds kort wel weer wat meer te rijden, maar vertrouwen opbouwen is lastig. Als het goed gaat heb ik het gevoel dat het geluk is, als het fout gaat is het allemaal mijn eigen schuld.
Niemand rijdt trouwens foutloos, maar het moet natuurlijk wel veilig blijven.
donderdag 3 juli 2025 om 14:59
ik moet er echt niet aan denken

Maar misschien als de angst wat afneemt dat ik het dan wel durf
donderdag 3 juli 2025 om 15:04
Tja, je moet op een of andere manier ervaring op doen. Ik vond rijden ook heel lang spannend, omdat ik weinig ervaring had. En zolang je die ervaring niet hebt, blijft het spannend. Ik heb vervolgens voor mijn werk ruim een half jaar relatief veel moeten rijden. Dat heeft veel geholpen. Ik rijd nu weer vrij weinig, maar als ik nu in een auto stap, is het wel weer even onwennig, maar het is niet meer eng.auroraatje schreef: ↑03-07-2025 14:59ik moet er echt niet aan denken![]()
![]()
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 3 juli 2025 om 15:12
Als je van je angst af wilt, zul je er dus niet aan toe moeten geven. Dus zoveel mogelijk rijden.
Een aantal extra rijlessen nemen kan je echt helpen om wat zekerder te worden.
Die kunnen je wellicht ook vertellen of het verantwoord is om zelf de weg op te gaan.
Ik weet uit ervaring dat angst er echt voor kan zorgen dat je verlamd/verkrampt en daardoor beter niet zelfstandig dingen kunt ondernemen (ging bij mij niet om rijangst).
Maar verder is de enige oplossing rijden (bang of niet).
Dus niet pas meer gaan rijden als de angst minder is, die gaat niet magisch minder worden, maar wordt juist minder door vaak te merken dat het goed gaat.
Die kunnen je wellicht ook vertellen of het verantwoord is om zelf de weg op te gaan.
Ik weet uit ervaring dat angst er echt voor kan zorgen dat je verlamd/verkrampt en daardoor beter niet zelfstandig dingen kunt ondernemen (ging bij mij niet om rijangst).
Dus niet pas meer gaan rijden als de angst minder is, die gaat niet magisch minder worden, maar wordt juist minder door vaak te merken dat het goed gaat.
donderdag 3 juli 2025 om 15:23
Idd. Hoe meer kilometers je maakt, hoe minder vaak je zult hebben dat het elke keer iets fout lijkt te gaan. Puur door de ervaring, maar ook: als je 1 keer in de maand rijdt en het gaat dan verkeerd, dan is dat 100%. Als je 20 dagen in de maand rijdt en er gaat 1x iets verkeerd, dan is dan nog maar 5%. En hoe vaker je in het verkeerd zit, hoe meer ervaring je krijgt met het inschatten van situaties. Waardoor je beter gaat handelen als je zo'n situatie tegen komt.Ladieda schreef: ↑03-07-2025 15:12Als je van je angst af wilt, zul je er dus niet aan toe moeten geven. Dus zoveel mogelijk rijden.
En sommige foutjes zijn niet erg. Het gebeurd mij nog regelmatig dat de auto afslaat bij het parkeren.

donderdag 3 juli 2025 om 15:23
Elke dag een stukje rijden, elke dag dezelfde route. Dan kom je in de “habit” van rijden, raken standaard handelingen vertrouwd, raakt de route vertrouwd waardoor je vertrouwd kunt raken met situaties die veranderen op de route (file, een auto van rechts, een voetganger die ineens over wil steken). Je begint des noods met een mini rondje door je eigen woonwijk van 10 minuutjes en pas als je dat onder de knie hebt uitbouwen naar een stukje verder.
donderdag 3 juli 2025 om 15:29
En toch is dat wat je eigenlijk gewoon moet doen. Tenzij hij een type is als Hyacinth van Keeping Up Appearances die al hysterisch begint te krijsen als er 5 km verderop een fietser aankomt.auroraatje schreef: ↑03-07-2025 14:59ik moet er echt niet aan denken![]()
![]()

Oefening baart kunst, dat telt ook voor autorijden.
dronkenaardbei wijzigde dit bericht op 03-07-2025 15:32
0.34% gewijzigd
donderdag 3 juli 2025 om 15:31
ja, heb zeker ook wel last van andere angsten helaas, o.a blijkbaar verre-reis angst. Ik ben helaas wat angstig van aard.
donderdag 3 juli 2025 om 15:32
DronkenAardbei schreef: ↑03-07-2025 15:29En toch is dat wat je eigenlijk gewoon moet doen. Tenzij hij een type is als Hyacinth van Keeping Up Appearances is die al hysterisch begint te krijsen als er 5 km verderop een fietser aankomt.![]()
Oefening baart kunst, dat telt ook voor autorijden.
Haha nee dat is hij gelukkig niet.
donderdag 3 juli 2025 om 16:44
donderdag 3 juli 2025 om 17:35
Ik zou ook een rijschool bellen en je angsten uitleggen en lessen nemen. Dat is echt de beste en veiligste manier. Iemand die je weer het vertrouwen terug kan geven! Het is niet de goedkoopste oplossing, maar wel de manier om op de lange termijn profijt van te hebben.
Succes!
Succes!
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
donderdag 3 juli 2025 om 17:41
Dat doe ik absoluut nooit, ik wil zelf ook graag veilig zijn. En met een eigen auto kan ik niet ingrijpen. Dus daar ga ik niet aan beginnen, ik verwacht dat een goede collega dat ook niet zo snel zal doen.
Daarnaast dekt mijn verzekering alleen maar wanneer ik les geef in een auto met dubbele bediening.
Sur mes cahiers d’écolier
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn