Gezondheid alle pijlers

De ongemakken van de overgang II

24-01-2023 09:37 2812 berichten
Op verzoek een nieuw deel van het topic over de overgang. Hier kun je terecht met al je vragen, klachten etc.

Met hier de link naar het oude topic:gezondheid/de-ongemakken-van-de-overgan ... 4#34093484
Alle reacties Link kopieren Quote
AR78 schreef:
23-06-2025 19:09
Heeft iemand de tip om makkelijk te onthouden wanneer de hormoonpleister geplakt moet worden. De bijsluiter zegt om de 3,5 dag. Internet zelf geeft aan dat je het beste een vaste dag kan plakken. Maar als je elke (bijv) woensdagochtend en zaterdagavond plakt zit je toch op 8 dagen. Of snap ik het nu niet? Help?
Ik plak woensdag ochtend en zaterdagavond en heb alarmen op mijn telefoon.
PinkUnicorn schreef:
24-06-2025 11:09
Ik ben een aantal weken geleden begonnen met 100mg Utrogestan (vaginaal) en 1 spray Lenzetto. Ik heb een heel meewerkende en meedenkende huisarts. We zijn bewust met deze dosering gestart omdat ik (over) gevoelig op medicatie kan reageren. Soms heb ik daarom aan een halve of kwart dosis (tov van een normale dosis) genoeg.

Nu reageer ik niet goed op de Utrogestan. Ik voel me enorm lusteloos, sloom en vermoeid. Alsof ik de hele dag in een apathische toestand ben. Ik ben daarom weer bij de huisarts geweest voor overleg.

Zij gaf aan dat ik ook Duphaston kan proberen. Dat zou dan naast Oestrogel zijn. Ik ga waarschijnlijk ook overstappen van de spray naar de gel. Ook Femoston zou nog een optie kunnen zijn.

Wie van jullie heeft goede ervaringen met Duphaston en/of Femoston?
Ik weet niet of je nog menstrueert maar ik slik Femoston low en die slik je als je nog menstrueert.
Ik ben bijna geheel van mijn angsten af en voel me stukken beter nu. Wel heb ik nog steeds opvliegers maar die neem ik maar op de koop toe want verder heb ik niks te klagen.
Maar mensen gaan voorbij
Joppie schreef:
24-06-2025 14:03
Ik weet niet of je nog menstrueert maar ik slik Femoston low en die slik je als je nog menstrueert.
Ik ben bijna geheel van mijn angsten af en voel me stukken beter nu. Wel heb ik nog steeds opvliegers maar die neem ik maar op de koop toe want verder heb ik niks te klagen.
Ik ben vorig jaar rond deze tijd voor het laatst ongesteld geweest. Dus inmiddels een jaar geen menstruatie meer. Waarschijnlijk heb ik in de voorgaande jaren al wat overgangsklachten gehad, maar niet als zodanig herkend. Gelukkig vooralsnog ook nog geen opvliegers. Waar ik nu het meeste last van heb is pijnlijke en stijve gewrichten, achillespeesklachten en laag in energie. Ook wel af en aan wat angstig, al ben ik ook wel angstig aangelegd.
PinkUnicorn schreef:
24-06-2025 15:06
Ik ben vorig jaar rond deze tijd voor het laatst ongesteld geweest. Dus inmiddels een jaar geen menstruatie meer. Waarschijnlijk heb ik in de voorgaande jaren al wat overgangsklachten gehad, maar niet als zodanig herkend. Gelukkig vooralsnog ook nog geen opvliegers. Waar ik nu het meeste last van heb is pijnlijke en stijve gewrichten, achillespeesklachten en laag in energie. Ook wel af en aan wat angstig, al ben ik ook wel angstig aangelegd.
Dan zou je als je voor Femoston kiest, Femoston continu moeten slikken maar daar heb ik geen ervaring mee.
Maar mensen gaan voorbij
AR78 schreef:
23-06-2025 19:09
Heeft iemand de tip om makkelijk te onthouden wanneer de hormoonpleister geplakt moet worden. De bijsluiter zegt om de 3,5 dag. Internet zelf geeft aan dat je het beste een vaste dag kan plakken. Maar als je elke (bijv) woensdagochtend en zaterdagavond plakt zit je toch op 8 dagen. Of snap ik het nu niet? Help?
Jouw schema kan prima hoor! Van bv. woensdagochtend 8 uur naar zaterdagavond 20 uur is (24+24+24+12)=84 uur. Van zaterdagavond 20 uur naar woensdagochtend 8 uur is ook (24+24+24+12)=84 uur, en zo verder. Voor de volledigheid, 84+84 uur is 168 uur, is 7 dagen (7x24 uur).

Vul andere (gespiegelde) tijdstippen in naar believen.
Tamalone en flipflop dank!
Ik ga morgen gewapend met de richtlijnen en een heleboel notities terug naar de huisarts. Ik menstrueer inmiddels al 3 maanden niet meer (geen idee of het nog terugkomt, ben wel ‘pas’ 46) en heb zo ontzettend veel mentale klachten en slaapproblemen. Ik wil echt heel graag progesteron (utrogestan) proberen want ik vermoed dat dat me heel erg gaat helpen. Oestrogel heb ik al gehad (naast Mirena) maar dat deed niets voor deze klachten.

Gebruiken jullie utrogestan continue of 12 dagen per maand? En waarom het een of het ander?
Charlotta schreef:
24-06-2025 22:06
Ik ga morgen gewapend met de richtlijnen en een heleboel notities terug naar de huisarts. Ik menstrueer inmiddels al 3 maanden niet meer (geen idee of het nog terugkomt, ben wel ‘pas’ 46) en heb zo ontzettend veel mentale klachten en slaapproblemen. Ik wil echt heel graag progesteron (utrogestan) proberen want ik vermoed dat dat me heel erg gaat helpen. Oestrogel heb ik al gehad (naast Mirena) maar dat deed niets voor deze klachten.

Gebruiken jullie utrogestan continue of 12 dagen per maand? En waarom het een of het ander?
12 dagen per maand, want ik menstrueer nog.
Charlotta schreef:
Ik ga morgen gewapend met de richtlijnen en een heleboel notities terug naar de huisarts.
succes!

in geval van HST-vrees bij de huisarts: in 1 tablet van de anticonceptiepil zitten net zo veel hormonen als in 1 maand HST (startdosis), (hoorde ik bij Suzanne Rethans).

Charlotta schreef:
ik gebruik dagelijks (continu) utrogestan. ik gebruik ook dagelijks(continu) oestrogel.Vandaar continu utrogestan: tegenwerking opbouw baarmoederslijmvlies

(ik heb een baarmoeder en vorige maand menstrueerde ik nog)
kerstlampjes en bloemen zijn heel verschillend - en allebei prachtig!
ZeepBelle schreef:
25-06-2025 15:51

ik gebruik dagelijks (continu) utrogestan. ik gebruik ook dagelijks(continu) oestrogel.Vandaar continu utrogestan: tegenwerking opbouw baarmoederslijmvlies

(ik heb een baarmoeder en vorige maand menstrueerde ik nog)
Mag ik vragen waarom er dan gekozen is voor utrogestan continu? Normaliter krijg je,indien je nog menstrueert 12-14 dagen per cyclus utrogestan. En oestrogeengel/spray/pleister continu.
Flipflop schreef:
25-06-2025 18:14
Mag ik vragen waarom er dan gekozen is voor utrogestan continu? Normaliter krijg je, indien je nog menstrueert 12-14 dagen per cyclus utrogestan. En oestrogeengel/spray/pleister continu.
Ik menstrueer wel, maar zonder cyclus. Of liever gezegd, volgens een ‘surprise!-‘cyclus 🥳

Geen cyclus van rond de 28 dagen iig. Zit rustig 10 weken tussen twee menstruaties
Ik heb een nieuwe huisarts en deze was echt top! Binnen een minuut kwam hij al met een plan zonder dat ik ernaar hoefde te vragen. Mirena verwijderen en utrogestan en oestrogeen starten. We gaan beginnen met cyclisch (omdat ik nog niet officiel post- menopausal ben) maar als dat onvoldoende werkt kan continue ook. Eerst ga ik 3 maanden cyclisch proberen.
Charlotta schreef:
25-06-2025 21:13
Ik heb een nieuwe huisarts en deze was echt top! Binnen een minuut kwam hij al met een plan zonder dat ik ernaar hoefde te vragen. Mirena verwijderen en utrogestan en oestrogeen starten. We gaan beginnen met cyclisch (omdat ik nog niet officiel post- menopausal ben) maar als dat onvoldoende werkt kan continue ook. Eerst ga ik 3 maanden cyclisch proberen.
Wat fijn!! Dat was vast een opluchting

Dat klinkt als een goed plan. Zet ‘m op!
Superfijn @charlotta!!
Gisteren ben ik begonnen met de utrogestan. Ik dacht: yes, het is afgekoeld, ik ga nu heerlijk slapen! Maar nee hoor. Ik voelde me wel suf/groggy maar had ook hartkloppingen waardoor mijn slaap nogal matig was. Ik heb 200mg genomen, 2 van die bolletjes. Is dit een herkenbare bijwerking die afneemt? Ik overweeg toch maar eerst 100mg te nemen want ik ben over het algemeen heel gevoelig voor bijwerkingen van medicatie…
Charlotta schreef:
03-07-2025 06:58
Gisteren ben ik begonnen met de utrogestan. Ik dacht: yes, het is afgekoeld, ik ga nu heerlijk slapen! Maar nee hoor. Ik voelde me wel suf/groggy maar had ook hartkloppingen waardoor mijn slaap nogal matig was. Ik heb 200mg genomen, 2 van die bolletjes. Is dit een herkenbare bijwerking die afneemt? Ik overweeg toch maar eerst 100mg te nemen want ik ben over het algemeen heel gevoelig voor bijwerkingen van medicatie…
Volgens mij kan oestrogeen hartkloppingen geven en utrogestan niet.

Ik neem aan dat je ook met oestrogeen bent begonnen? Of heb je de mirena nog?
Flipflop schreef:
03-07-2025 08:38
Volgens mij kan oestrogeen hartkloppingen geven en utrogestan niet.

Ik neem aan dat je ook met oestrogeen bent begonnen? Of heb je de mirena nog?

Ik heb een paar maanden naast de Mirena oestrogeen gebruikt, en nooit ergens last van gehad. Dus het kwam echt door de utrogestan. Nou ja, zal wel weer wennen zijn..
Misschien beter om op te bouwen inderdaad, dus beginnen met 1 en dan een tweede toevoegen als het goed voelt. In theorie moet progesteron versuffend en kalmerend werken, terwijl oestrogeen een opwekkend effect heeft. De hartkloppingen worden misschien veroorzaakt door de ‘begin-verergering’, je lichaam moet wennen.
Charlotta schreef:
03-07-2025 06:58
Slik je continu of sequentieel? Bij continu (als je postmenopauzaal bent) slik je naast de oestrogeen elke dag 100 mg utrogestan
Ik heb iets heel stoms en moet het even van me afschrijven. Eind mei gestopt met de pil. Ik had een paar dagen wat bloedverlies, met zoals in de stopweek. Daarna 1x geen voorbehoedmiddel gebruikt( gewoon vergeten) en nu ben ik nog niet weer ongesteld geworden. Heel bang dat ik zwanger ben. Kans is klein maar toch.
Al 2 een test verpest. Hoe dan….. straks weer nieuwe kopen. Ben er niet gerust op en wil het zeker weten.
Charlotta schreef:
03-07-2025 09:08
Ik heb een paar maanden naast de Mirena oestrogeen gebruikt, en nooit ergens last van gehad. Dus het kwam echt door de utrogestan. Nou ja, zal wel weer wennen zijn..
In de bijsluiter van utrogestan staan hartkloppingen niet als bijwerking...
Flipflop schreef:
03-07-2025 18:06
In de bijsluiter van utrogestan staan hartkloppingen niet als bijwerking...

Ik krijg hartkloppingen van te weinig oestrogeen. Misschien kan het dat als de verhouding niet goed ligt en je dan relatief te weinig oestrogeen hebt (omdat je relatief teveel progesteron neemt) je dan ook hartkloppingen hebt?

Charlotta, had jij voordat je met de HST begon net als ik ook last van hartkloppingen? En daarna met de oestrogeen icm de mirena niet meer?
Lila-Linda schreef:
18-06-2025 11:28
Dat plakken wordt echt gemakkelijker hoor. Ik vind zelf de onderbuik ook het fijnst. Dan zie je beter wat je doet, mooi vlak stukje. Plakte hem ook wel eens zo op de rand van mijn bil, maar dat vind ik niks.

Als ik er eentje moet vervangen, dan houd ik ongeveer die 3,5 dag aan die er tussen moet zitten. Dan smokkel ik met een halve dag hier & daar tot ik weer op mijn vaste dagen zit.

Het gaat inmiddels ook wel beter, nog wel zoekend naar de echt precies juiste plekken want de laatste twee keer bleven de pleisters goed zitten maar deden ze pijn: continu branderig/jeukerig/pijnlijk. Je zag ook rode strepen onder de pleister en na het afhalen had ik daar verdikte strepen op de huid die nog steeds niet helemaal weg zijn. Maar daardoor wordt het goede 'plakgebied' wel steeds kleiner.

Ik heb wel moeite om echt 4 goede plakplekken op mijn onderbuik te vinden. Ik krijg een beetje het idee dat jij en misschien ook anderen niet het voorschrift aanhouden dat na het afhalen van een pleister daar 1 week geen pleister meer op mag, klopt dat? Ik wil wel proberen me daaraan te houden, maar misschien is dat niet zo nodig als je huid er weinig last van blijkt te hebben.
Torvi schreef:
03-07-2025 19:26
Ik krijg hartkloppingen van te weinig oestrogeen. Misschien kan het dat als de verhouding niet goed ligt en je dan relatief te weinig oestrogeen hebt (omdat je relatief teveel progesteron neemt) je dan ook hartkloppingen hebt?

Charlotta, had jij voordat je met de HST begon net als ik ook last van hartkloppingen? En daarna met de oestrogeen icm de mirena niet meer?

Nee, nooit eerder gehad. Op het internet vind ik ze wel als zeldzame bijwerking. Misschien was hartkloppingen ook niet het juiste woord voor hoe ik me voelde. Ik voelde me denk ik een soort van stoned maar kon niet slapen. Ik heb in het verleden wel eens van die Amerikaanse over the counter slaappillen genomen, met sterkte antihistamine (als iemand weet wat ik bedoel), daarvan voelde ik me ook zo. Heel erg groggy, een moe lijf, nauwelijks kunnen bewegen. Maar een hoofd dat aanbleef en ik viel dus niet in slaap.

Vanavond probeer ik even 100mg. Ik zie dat ik het buitenland ook vaak begonnen wordt met 100mg om te wennen (ook bij sequentieel gebruik) en dan later overgaan op 200.
Bo-Katan schreef:
03-07-2025 13:39
Ik heb iets heel stoms en moet het even van me afschrijven. Eind mei gestopt met de pil. Ik had een paar dagen wat bloedverlies, met zoals in de stopweek. Daarna 1x geen voorbehoedmiddel gebruikt( gewoon vergeten) en nu ben ik nog niet weer ongesteld geworden. Heel bang dat ik zwanger ben. Kans is klein maar toch.
Al 2 een test verpest. Hoe dan….. straks weer nieuwe kopen. Ben er niet gerust op en wil het zeker weten.

Ai… heb je inmiddels een goede test kunnen doen?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven