Wat ga jij nu stemmen?
dinsdag 3 juni 2025 om 09:41
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
vrijdag 4 juli 2025 om 16:32
vrijdag 4 juli 2025 om 16:50
Aha, dat is wel een verschil inderdaad. Ik zal er eens induikenRabarbara schreef: ↑04-07-2025 16:26Van Duitsland weet ik wel iets. In Duitsland is het inderdaad strafbaar illegaal in het land te verblijven, maar het is expliciet vastgelegd dat het niet strafbaar is mensen te helpen. Ziekenhuizen en scholen zijn niet verplicht te zeggen dat ze iemand helpen/onderwijzen die illegaal is.
vrijdag 4 juli 2025 om 16:57
Bron NOS
Mag illegaliteit zomaar strafbaar worden gesteld onder EU-regels?
Ja, en in meerdere EU-landen is illegaal verblijf al strafbaar, zoals in Frankrijk, Duitsland en België. Wel verschilt het per land hoe streng er wordt gehandhaafd en of ook humanitaire hulp aan illegalen strafbaar is, zoals nu in Nederland op tafel ligt. Er ontstaat vanuit die landen geen eenduidig beeld of het strafbaar maken van illegaliteit ook daadwerkelijk heeft geleid tot bijvoorbeeld het terugdringen van criminaliteit of overlast.
Bron Verblijfsblog actueel migratierecht toegelicht
In Italië wordt het redden van bootvluchtelingen en de overbrenging naar Italiaans grondgebied door de hulporganisatie Jugend Rettet strafrechtelijk vervolgd. In Hongarije is een wet aangenomen die hulporganisaties verbiedt om in een gebied van acht kilometer langs de EU-buitengrens te komen om vluchtelingen bij te staan. In Griekenland stonden vijf hulpverleners terecht omdat zij Syrische vluchtelingen uit zee hebben gered. In Oslo is een 30-jarige Noor veroordeeld tot 2,5 jaar cel omdat hij Syrische vluchtelingen die in Oost-Europa gestrand waren naar West-Europa hielp reizen. Hulp aan vluchtelingen in Calais leidde tot een Frans wetsvoorstel om hulp strafbaar te stellen (dat overigens niet is aangenomen). In Denemarken werd de Kinderombudsman Lisbeth Zornig Andersen die in 2015 enkele vluchtelingen een lift en koffie had aangeboden strafrechtelijk veroordeeld wegens medeplichtigheid aan mensensmokkel. En er zijn meer gevallen.
Uit bovenstaande blijkt inderdaad dat het in andere landen strafbaar is om er illegaal te verblijven en ook dat er straffen opgelegd kunnen worden als je iemand die illegaal in in het land verblijft, huisvest of helpt. Het handhaven van de wet is overal anders.
Maar zo afwijkend is deze wet nu ook weer niet toch? Zeker, ik ben het er niet mee eens en ik vind het afschuwelijk, maar we moeten dit doen alsof er nu een nazi-wet oid is aangenomen.
Mag illegaliteit zomaar strafbaar worden gesteld onder EU-regels?
Ja, en in meerdere EU-landen is illegaal verblijf al strafbaar, zoals in Frankrijk, Duitsland en België. Wel verschilt het per land hoe streng er wordt gehandhaafd en of ook humanitaire hulp aan illegalen strafbaar is, zoals nu in Nederland op tafel ligt. Er ontstaat vanuit die landen geen eenduidig beeld of het strafbaar maken van illegaliteit ook daadwerkelijk heeft geleid tot bijvoorbeeld het terugdringen van criminaliteit of overlast.
Bron Verblijfsblog actueel migratierecht toegelicht
In Italië wordt het redden van bootvluchtelingen en de overbrenging naar Italiaans grondgebied door de hulporganisatie Jugend Rettet strafrechtelijk vervolgd. In Hongarije is een wet aangenomen die hulporganisaties verbiedt om in een gebied van acht kilometer langs de EU-buitengrens te komen om vluchtelingen bij te staan. In Griekenland stonden vijf hulpverleners terecht omdat zij Syrische vluchtelingen uit zee hebben gered. In Oslo is een 30-jarige Noor veroordeeld tot 2,5 jaar cel omdat hij Syrische vluchtelingen die in Oost-Europa gestrand waren naar West-Europa hielp reizen. Hulp aan vluchtelingen in Calais leidde tot een Frans wetsvoorstel om hulp strafbaar te stellen (dat overigens niet is aangenomen). In Denemarken werd de Kinderombudsman Lisbeth Zornig Andersen die in 2015 enkele vluchtelingen een lift en koffie had aangeboden strafrechtelijk veroordeeld wegens medeplichtigheid aan mensensmokkel. En er zijn meer gevallen.
Uit bovenstaande blijkt inderdaad dat het in andere landen strafbaar is om er illegaal te verblijven en ook dat er straffen opgelegd kunnen worden als je iemand die illegaal in in het land verblijft, huisvest of helpt. Het handhaven van de wet is overal anders.
Maar zo afwijkend is deze wet nu ook weer niet toch? Zeker, ik ben het er niet mee eens en ik vind het afschuwelijk, maar we moeten dit doen alsof er nu een nazi-wet oid is aangenomen.
vrijdag 4 juli 2025 om 17:00
vrijdag 4 juli 2025 om 17:02
Wel over Noorwegen en Denemarken. En ik las dat het in Duitsland al strafbaar is om illegalen te huisvesten. Ik weet het niet precies he. Ik verdiep me er net pas in.
vrijdag 4 juli 2025 om 17:22
Waterflesje schreef: ↑04-07-2025 16:57
Dat ‘moeten’ we zeker wel. Dat de normen steeds verder verschuiven wil niet zeggen dat we dat maar normaal moeten gaan vinden. Integendeel.
•
vrijdag 4 juli 2025 om 17:44
En dan dit;
https://nos.nl/l/2573644
Mensen zullen zich steeds meer gesterkt voelen door de politiek door zo in opstand te komen. Wilders was van de week ook bij een protest aanwezig.
Mensen zullen zich steeds meer gesterkt voelen door de politiek door zo in opstand te komen. Wilders was van de week ook bij een protest aanwezig.
•
vrijdag 4 juli 2025 om 18:15
Ik word hier zo ontzettend verdrietig van. En het geeft ook nog eens het signaal dat gebruik van geweld loont om dit tegen te houden.Frizz schreef: ↑04-07-2025 17:44En dan dit;
Uit je link:
“Ik doe dit met zeer gemengde gevoelens", zei burgemeester Renze Bergsma op de persconferentie. "We kunnen de veiligheid van de meisjes niet waarborgen. Ze verdienen een veilig thuis en een veilige toekomst en dat kunnen we nu niet bieden. Ik vind het onacceptabel dat het nodig is om dagenlang politie en brandweer te moeten inzetten om de orde te kunnen handhaven in de wijk. Ik keur het af dat mensen brandstichting en intimidatie gebruiken om de komst van de meisjes tegen te gaan. Ook mensen van buiten Coevorden."
Deze week staken tientallen mensen auto's en aanhangers in brand en gooiden ruiten in. Ondanks de noodverordening was het ook afgelopen nacht onrustig en werd de ME ingezet om de rust in de wijk te herstellen.
Where is my mind?
vrijdag 4 juli 2025 om 18:55
Heb je het filmpje gezien? Compleet met nazigroet en prinsenvlaggen. Maar dat vinden de Nederlanders natuurlijk niet erg en is er geen ophef in de media of bij politici.Frizz schreef: ↑04-07-2025 17:44En dan dit;
https://www.instagram.com/reel/DLnMMJZ ... BiNWFlZA==
sun.lover wijzigde dit bericht op 04-07-2025 18:57
Reden: aanvulling filmpje demo met Wilders
Reden: aanvulling filmpje demo met Wilders
11.41% gewijzigd
Niet mijn regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
vrijdag 4 juli 2025 om 19:04
Sun.lover schreef: ↑04-07-2025 18:55Heb je het filmpje gezien? Compleet met nazigroet en prinsenvlaggen. Maar dat vinden de Nederlanders natuurlijk niet erg en is er geen ophef in de media of bij politici.
https://www.instagram.com/reel/DLnMMJZ ... BiNWFlZA==
Ja die heb ik gezien. Maar dat was niet de demonstratie voor de plaatsing van de minderjarige meisjes toch?
•
vrijdag 4 juli 2025 om 19:19
Wat een vreselijke mensen bestaan er toch in Nederland, en de wereld. Demonstraties zijn een grondrecht, maar dit heeft daar toch niets meer mee te maken?
En een Hitlergroet? Echt waar, ik schaam me diep voor mijn landgenoten soms.
Ik heb hier echt geen woorden voor.
En een Hitlergroet? Echt waar, ik schaam me diep voor mijn landgenoten soms.
Ik heb hier echt geen woorden voor.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
vrijdag 4 juli 2025 om 19:35
vrijdag 4 juli 2025 om 19:51
Ja, de onmenselijkheid in een halve zin samengevat.MrsDuck schreef: ↑04-07-2025 13:41Ik vind die hele illegaliteit raar. Illegaal betekent dat je iets doet wat niet mag. Of het nou vuilnis storten is in het bos of verblijven in Nederland. Daar mogen best consequenties aanzitten maar een boete levert niets op want wordt toch niet betaald en de illegale leeft vrolijk verder onder de volgende spreekwoordelijke brug. Gevangenisstraf van enkele maanden levert de illegale legaal onderdak op. En dan? Terug op straat? Illegalen zouden na arrestatie direct op het vliegtuig naar land van herkomst moeten worden gezet en daar zoeken ze het dan maar uit. Hoe doen andere landen dat?

When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 4 juli 2025 om 19:55
Wat maakt het uit hoe het in andere landen gaat?Waterflesje schreef: ↑04-07-2025 17:02Wel over Noorwegen en Denemarken. En ik las dat het in Duitsland al strafbaar is om illegalen te huisvesten. Ik weet het niet precies he. Ik verdiep me er net pas in.
Ik vind het een schande en schaam me inmiddels voor mijn land.
En al gebeurt dit in alle landen van de wereld, dat betekent nog steeds niet dat het deugt.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 4 juli 2025 om 20:02
Ik las vandaag deze tekst:Waterflesje schreef: ↑04-07-2025 16:57
If you still can't see the parallels to 1930's Germany, you're either an idiot or a Fascist.
We moeten vooral niet doen alsof dit niet richting nazi-wetgeving gaat.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 4 juli 2025 om 20:08
vrijdag 4 juli 2025 om 20:16
Ik luisterde vandaag naar Johan (de band, niet de snor) en hoewel het liedje gaat over een slechte relatie, vond ik dit een treffende beschrijving:
For every gain a greater loss
For every win a higher price to pay
Ars longa, vita brevis
vrijdag 4 juli 2025 om 22:19
Het lijkt wel een klucht. En het wordt steeds erger.
•
vrijdag 4 juli 2025 om 23:06
Uiteraard. Als je het niet eens bent met die parallel dan ben je een idioot of zelf een fascist.
Wat een gezwets.
Er zijn ook wetenschappers die die parallel niet trekken.
zaterdag 5 juli 2025 om 07:05
In mijn jonge jaren was nazisme de definitie van het kwaad. Je ging er bijna van fluisteren als je het erover had, zo erg was het. Inmiddels wordt in de argumentatie hitler erbij gehaald alsof het niks is. De Holocaust was te afschuwelijk om te pas en te onpas op te nemen in argumenten, daarmee zwak je af wat er toen gebeurde en dat moet juist niet gebeuren. Dit was trouwens precies het punt dat Godwin wilde maken.
zaterdag 5 juli 2025 om 07:11
Maar juist door deze houding durven mensen de parallellen niet te benoemen.thistle schreef: ↑05-07-2025 07:05In mijn jonge jaren was nazisme de definitie van het kwaad. Je ging er bijna van fluisteren als je het erover had, zo erg was het. Inmiddels wordt in de argumentatie hitler erbij gehaald alsof het niks is. De Holocaust was te afschuwelijk om te pas en te onpas op te nemen in argumenten, daarmee zwak je af wat er toen gebeurde en dat moet juist niet gebeuren. Dit was trouwens precies het punt dat Godwin wilde maken.
De huidige ontwikkelingen vertonen angstige overeenkomsten met de jaren 30. Die parallel niet (mogen) trekken zorgt ervoor dat het door kan gaan.
De holocaust was het resultaat en ik heb nog net wel genoeg vertrouwen dat het zover niet komt. Maar nazisme is meer dan alleen de holocaust.
Nazisme leidde in de vorige eeuw tot de holocaust, maar nazisme en holocaust zijn niet hetzelfde.
Het punt wat Godwin wilde maken was m.i. een heel ander punt, maar ik heb me daar niet in verdiept. Volgens mij is wat jij doet exact wat Godwin bedoelde.
Toch even Godwin opgezocht:
De bedoeling van zijn stelling was dus niet een eind te maken aan discussies, maar om deelnemers aan een discussie bewuster te maken van de vraag of een vergelijking met de nazi's of Hitler gepast is, of simpelweg een kwestie van te ver doorgevoerde retoriek.
Ik vind de vergelijking zeer gepast, maar Godwin aanhalen is dus idd exact waar hij voor waarschuwde.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 5 juli 2025 om 07:27
Nee, ik heb niet gezegd dat de parallel niet getrokken mag worden. Maar deze te vaak gebruiken en helemaal met oneliners, vind ik niet passend bij wat er toen is gebeurd, het zwakt af wat er toen is gebeurd. Pas het toe met goede uitleg, voorbeelden, maar niet enkel 'dat is fascistisch'.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in