Geld & Recht alle pijlers

Conflict met medehuurders

04-07-2025 15:15 66 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier is de situatie:
Een kind van me huurt een appartement in een gebouw met meerdere huurders. Beneden is een soort cafe, boven 2 appartementen.
Nou hebben de mensen van dat cafe in een (algemene) gang planken geplaatst met etenswaren (blikken). En ze hebben er een koelkast neergezet. Deze koelkast blokkeert de deur van de meterkast van kind.
Kind heeft uiteraard contact opgenomen met mensen van cafe maar die weigeren koelkast te verplaatsen.
Contact met de eigenaar van het pand geprobeerd, die geeft niet thuis, en bovendien wil die vanwege eerdere situatie geen direct contact met kind. Dat moet via de makelaar, die heeft eigenaar & andere huurders benaderd maar zonder resultaat. Zegt dat het nu echt bij de eigenaar ligt.
Koelkast is nu beschadigd (heeft kind niet gedaan) en kind krijgt een berichtje "Gaan we schade maken aan onze eigendommen? Ok duidelijk!" met een ninja-emoji.
Wat kan kind nog doen? Rechtsbijstand inschakelen?
"Just because something is typed - whether it is typed on a business card or typed in a newspaper or book - this does not mean it is true.” (The Wide Window - Lemony Snicket)
Lady*Voldemort schreef:
04-07-2025 16:31
Er worden wel hele relaties opgestart met een appje.
Zeker. En hele oorlogen ook
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
Lady*Voldemort schreef:
04-07-2025 16:20
Heeft die gedaan, en café weigert de koelkast te verplaatsen. Staat gewoon in de OP.
Er staat dat kind contact heeft opgenomen toch? Maar niet op welke manier? Ik lees hier verder vooral over WhatsApp contact. Of lees ik ergens overheen?
MeijTeeks schreef:
04-07-2025 16:33
Er staat dat kind contact heeft opgenomen toch? Maar niet op welke manier? Ik lees hier verder vooral over WhatsApp contact. Of lees ik ergens overheen?
Dat maakt niet uit. Kind heeft geappt, en het café had ook terug kunnen appen dat ze samen naar een oplossing zouden gaan zoeken. Dat deed het café niet, ze lachten kind alleen maar uit. En de verhuurder heeft sowieso al de pik op kind. Denk jij nu werkelijk dat dit opgelost gaat worden als kind zich persoonlijk in het café vervoegt?
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
04-07-2025 16:36
Dat maakt niet uit. Kind heeft geappt, en het café had ook terug kunnen appen dat ze samen naar een oplossing zouden gaan zoeken. Dat deed het café niet, ze lachten kind alleen maar uit. En de verhuurder heeft sowieso al de pik op kind. Denk jij nu werkelijk dat dit opgelost gaat worden als kind zich persoonlijk in het café vervoegt?
Dat weet ik niet. Maar er worden tips gevraagd. En even langslopen kan bij sommige mensen gewoon helpen ipv via whatsapp contact zoeken.

Ik vind dat kind volledig in hun recht staat en dat café idiote dingen doet. Daar gaat het wat mij betreft niet om.
Nu zeker niet meer. Maar uit de berichten van TO komt nu niet direct een sterk de-escalerende persoonlijkheid naar voren en dat zou wel eens hebben kunnen helpen. De vraag is ook nu in eerste instantie: zullen we naar de rechtsbijstand?

En dan blijf ik toch bij mijn vraag: wat wil kind? Gelijk hebben, gelijk krijgen, of prettig wonen? Alle tot nu toe beschreven acties hebben kennelijk, en grotendeels begrijpelijk, niet enorm bijgedragen aan het prettig wonen. Deels wel aan gelijk krijgen. Gefeliciteerd als dat het doel was
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
MeijTeeks schreef:
04-07-2025 16:43
Dat weet ik niet. Maar er worden tips gevraagd. En even langslopen kan bij sommige mensen gewoon helpen ipv via whatsapp contact zoeken.

Ik vind dat kind volledig in hun recht staat en dat café idiote dingen doet. Daar gaat het wat mij betreft niet om.
Dat vind ik ook. Maar ik denk dat het stadium van 'op vriendelijke wijze je recht halen' nu wel ruimschoots gepasseerd is. En dat is echt niet alleen te wijten aan het kind van TO, maar de situatie ligt er nou eenmaal.
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
04-07-2025 16:48
Dat vind ik ook. Maar ik denk dat het stadium van 'op vriendelijke wijze je recht halen' nu wel ruimschoots gepasseerd is. En dat is echt niet alleen te wijten aan het kind van TO, maar de situatie ligt er nou eenmaal.
Voor de volledigheid: ik denk ook niet dat het volledig of zelfs grotendeels aan kind van TO ligt. Ik denk wel dat de mogelijkheden voor de-escalatie mogelijk onderbenut zijn gebleven
MyLittlePony schreef:
04-07-2025 16:51
Voor de volledigheid: ik denk ook niet dat het volledig of zelfs grotendeels aan kind van TO ligt. Ik denk wel dat de mogelijkheden voor de-escalatie mogelijk onderbenut zijn gebleven
Ik ben het helemaal met je eens hoor. Alleen niet met dat gedoe over dat appje. Appen is inmiddels een volwaardig communicatiemiddel geworden.
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
04-07-2025 16:55
Ik ben het helemaal met je eens hoor. Alleen niet met dat gedoe over dat appje. Appen is inmiddels een volwaardig communicatiemiddel geworden.
Ik weet het. Maar uit mijn waarneming (die nogal eens in rechtszaken eindigt) is mail en zeker whatsapp onhandig in conflicten
Wat staat er in die koelkast? Eten/drinken dat gebruikt wordt in het café? NVWA bellen, lijkt me niet 'up to code'.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Kind kwam thuis (is veel bij partner) op moment dat cafe gesloten was en ontdekte toen blokkade van de meterkast en planken aan de muur van die gang. Dus op dat moment was direct contact niet mogelijk. Vandaar de app. kind was behoorlijk overstuur hiervan ook.
Het gaat hier niet om gewoon wat overlast he, maar een potentieel gevaarlijke situatie. Cafe is hierin gewoon fout.

edit: kind heeft later met ze gepraat, gevraagd wanneer de koelkast verplaatst zou worden, antwoord was: "wanneer ik dat wil".

Overigens een update: de eigenaar heeft gezegd een mail te hebben verstuurd naar cafe waarin staat dat ze spullen met spoed moeten verwijderen, en gezegd een regelement op te gaan hangen in de algemene ruimte. Dus we zullen zien of het nu werkelijk gaat gebeuren.
"Just because something is typed - whether it is typed on a business card or typed in a newspaper or book - this does not mean it is true.” (The Wide Window - Lemony Snicket)
Mooi!
Dat is mooi!
Wat staat er in het huurcontract over gemeenschappelijke ruimtes?

Fijn dat de eigenaar nu stappen zet.
Kluitje schreef:
04-07-2025 17:09

Overigens een update: de eigenaar heeft gezegd een mail te hebben verstuurd naar cafe waarin staat dat ze spullen met spoed moeten verwijderen, en gezegd een regelement op te gaan hangen in de algemene ruimte. Dus we zullen zien of het nu werkelijk gaat gebeuren.
Ah kijk dat is mooi. Die kerel heeft natuurlijk ook geen zin in weer gezeik met de brandweer en zo :lol:
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
04-07-2025 17:24
Ah kijk dat is mooi. Die kerel heeft natuurlijk ook geen zin in weer gezeik met de brandweer en zo :lol:
En ook niet om aansprakelijk te zijn mocht er iets fout gaan denk ik
Lady*Voldemort schreef:
04-07-2025 17:24
We hopen wel dat het nu ook gebeurt. Ik hou jullie op de hoogte!

Bedankt allemaal voor de reacties tot nu toe!
MyLittlePony schreef:
04-07-2025 16:58
Ik weet het. Maar uit mijn waarneming (die nogal eens in rechtszaken eindigt) is mail en zeker whatsapp onhandig in conflicten
Het grootste probleem van korte tekstberichten is dat het vaak verkeerd wordt begrepen. Leuk om iets te bevestigen maar het beste is het eerst gewoon te bespreken. Zelfs email (waar je over het algemeen wat duidelijker dingen kunt beschrijven) zorgt al vaak voor misverstanden.
Kluitje schreef:
04-07-2025 16:01
Brandweer is gebeld, die verwijst ook naar de eigenaar.

En die hebben verder niet gezegd of het brand-technisch mag of niet?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
04-07-2025 17:59
En die hebben verder niet gezegd of het brand-technisch mag of niet?
mag niet maar oplossing moet (eerst) van de eigenaar komen.
Er lijkt nu blijkbaar beweging in te komen, dus dat zou ik even afwachten. Mocht het toch weer vastlopen, dan kan je ook de bouwinspectie van de gemeente inschakelen. Die gaan onder andere over de brandveiligheid in gebouwen en kunnen de eigenaar hierop aanspreken.
Buiten het feit dat deze situatie verzekeringstechnisch grote problemen kan veroorzaken , is het ook de vraag van wie zij (het café) nu stroom tappen?

Fijn dat de eigenaar/verhuurder nu in beweging komt!
Live Life to the fullest
Vervelend Kluitje,
Fijn dat er inmiddels een kleine opening lijkt te zijn. Ik zou niet meer communiceren via de app over dit soort dingen, dat levert te veel ruis op.
Ik zou het het belangrijkste vinden dat de veiligheid niet in het geding is. Geef hem de kans nu die een stapje doet. Informeer alvast bij je rechtsbijstand verzekering en/of juridisch loket wat de stappen kunnen zijn mocht er niets uit komen.
En ondertussen hard op zoek naar een andere woning al is dat in deze tijd niet makkelijk.
Als iemand bewust een koelkast voor de deur van de meterkast plaatst, kun je de-escaleren wat je wil, maar dan boeit het niets welk kanaal je kiest.
Wat een onzin (en victim-blaming) dat het kind van TO mede verantwoordelijk zou zijn. Alsof je iemand die dit soort dingen doet dat 'per ongeluk' doet of niet wist dat het asociaal was.
is de makelaar de vastgoedbeheerder van de kamers? Want dan is die het aanspreekpunt. Ik zou inderdaad ook zeggen dat het vanwege brandveiligheid gevaarlijk is.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven