Wat ga jij nu stemmen?

03-06-2025 09:41 2036 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
Er was een tijd dat dit soort proefballonnetjes ophef veroorzaakten, waarmee het doel bereikt leek te zijn en ze weer schielijk werden ingetrokken. Maar het eigenlijke doel was om de piketpaaltjes van wat menselijk is weer wat verder te verplaatsen. Dat is best goed gelukt.
Ars longa, vita brevis
Rabarbara schreef:
04-07-2025 16:26
Van Duitsland weet ik wel iets. In Duitsland is het inderdaad strafbaar illegaal in het land te verblijven, maar het is expliciet vastgelegd dat het niet strafbaar is mensen te helpen. Ziekenhuizen en scholen zijn niet verplicht te zeggen dat ze iemand helpen/onderwijzen die illegaal is.
Aha, dat is wel een verschil inderdaad. Ik zal er eens induiken
Bron NOS
Mag illegaliteit zomaar strafbaar worden gesteld onder EU-regels?
Ja, en in meerdere EU-landen is illegaal verblijf al strafbaar, zoals in Frankrijk, Duitsland en België. Wel verschilt het per land hoe streng er wordt gehandhaafd en of ook humanitaire hulp aan illegalen strafbaar is, zoals nu in Nederland op tafel ligt. Er ontstaat vanuit die landen geen eenduidig beeld of het strafbaar maken van illegaliteit ook daadwerkelijk heeft geleid tot bijvoorbeeld het terugdringen van criminaliteit of overlast.

Bron Verblijfsblog actueel migratierecht toegelicht
In Italië wordt het redden van bootvluchtelingen en de overbrenging naar Italiaans grondgebied door de hulporganisatie Jugend Rettet strafrechtelijk vervolgd. In Hongarije is een wet aangenomen die hulporganisaties verbiedt om in een gebied van acht kilometer langs de EU-buitengrens te komen om vluchtelingen bij te staan. In Griekenland stonden vijf hulpverleners terecht omdat zij Syrische vluchtelingen uit zee hebben gered. In Oslo is een 30-jarige Noor veroordeeld tot 2,5 jaar cel omdat hij Syrische vluchtelingen die in Oost-Europa gestrand waren naar West-Europa hielp reizen. Hulp aan vluchtelingen in Calais leidde tot een Frans wetsvoorstel om hulp strafbaar te stellen (dat overigens niet is aangenomen). In Denemarken werd de Kinderombudsman Lisbeth Zornig Andersen die in 2015 enkele vluchtelingen een lift en koffie had aangeboden strafrechtelijk veroordeeld wegens medeplichtigheid aan mensensmokkel. En er zijn meer gevallen.

Uit bovenstaande blijkt inderdaad dat het in andere landen strafbaar is om er illegaal te verblijven en ook dat er straffen opgelegd kunnen worden als je iemand die illegaal in in het land verblijft, huisvest of helpt. Het handhaven van de wet is overal anders.

Maar zo afwijkend is deze wet nu ook weer niet toch? Zeker, ik ben het er niet mee eens en ik vind het afschuwelijk, maar we moeten dit doen alsof er nu een nazi-wet oid is aangenomen.
Je voorbeelden zijn niet uit België of Duitsland en in Frankrijk is het dus, zoals in je verhaal staat, niet strafbaar om hulp te verlenen.
Zal prima dat het niet mag in Hongarije, dat hoeft ons gidsland zeker niet te zijn.
Si abra la puerta hay lobos.
Rabarbara schreef:
04-07-2025 17:00
Je voorbeelden zijn niet uit België of Duitsland en in Frankrijk is het dus, zoals in je verhaal staat, niet strafbaar om hulp te verlenen.
Zal prima dat het niet mag in Hongarije, dat hoeft ons gidsland zeker niet te zijn.
Wel over Noorwegen en Denemarken. En ik las dat het in Duitsland al strafbaar is om illegalen te huisvesten. Ik weet het niet precies he. Ik verdiep me er net pas in.
Waterflesje schreef:
04-07-2025 16:57

Maar zo afwijkend is deze wet nu ook weer niet toch? Zeker, ik ben het er niet mee eens en ik vind het afschuwelijk, maar we moeten dit doen alsof er nu een nazi-wet oid is aangenomen.

Dat ‘moeten’ we zeker wel. Dat de normen steeds verder verschuiven wil niet zeggen dat we dat maar normaal moeten gaan vinden. Integendeel.
Ik doe precies zo alsof als ik wil.
En dan dit;

https://nos.nl/l/2573644

Mensen zullen zich steeds meer gesterkt voelen door de politiek door zo in opstand te komen. Wilders was van de week ook bij een protest aanwezig.
Frizz schreef:
04-07-2025 17:44
En dan dit;

Mensen zullen zich steeds meer gesterkt voelen door de politiek door zo in opstand te komen. Wilders was van de week ook bij een protest aanwezig.
Ik word hier zo ontzettend verdrietig van. En het geeft ook nog eens het signaal dat gebruik van geweld loont om dit tegen te houden.

Uit je link:
“Ik doe dit met zeer gemengde gevoelens", zei burgemeester Renze Bergsma op de persconferentie. "We kunnen de veiligheid van de meisjes niet waarborgen. Ze verdienen een veilig thuis en een veilige toekomst en dat kunnen we nu niet bieden. Ik vind het onacceptabel dat het nodig is om dagenlang politie en brandweer te moeten inzetten om de orde te kunnen handhaven in de wijk. Ik keur het af dat mensen brandstichting en intimidatie gebruiken om de komst van de meisjes tegen te gaan. Ook mensen van buiten Coevorden."

Deze week staken tientallen mensen auto's en aanhangers in brand en gooiden ruiten in. Ondanks de noodverordening was het ook afgelopen nacht onrustig en werd de ME ingezet om de rust in de wijk te herstellen.
Where is my mind?
het is echt van de zotte dat dit soort dingen gebeuren, het zijn verdorie kinderen!
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Frizz schreef:
04-07-2025 17:44
En dan dit;

Heb je het filmpje gezien? Compleet met nazigroet en prinsenvlaggen. Maar dat vinden de Nederlanders natuurlijk niet erg en is er geen ophef in de media of bij politici.
https://www.instagram.com/reel/DLnMMJZ ... BiNWFlZA==
sun.lover wijzigde dit bericht op 04-07-2025 18:57
Reden: aanvulling filmpje demo met Wilders
11.41% gewijzigd
Niet mijn regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Sun.lover schreef:
04-07-2025 18:55
Heb je het filmpje gezien? Compleet met nazigroet en prinsenvlaggen. Maar dat vinden de Nederlanders natuurlijk niet erg en is er geen ophef in de media of bij politici.
https://www.instagram.com/reel/DLnMMJZ ... BiNWFlZA==

Ja die heb ik gezien. Maar dat was niet de demonstratie voor de plaatsing van de minderjarige meisjes toch?
Wat een vreselijke mensen bestaan er toch in Nederland, en de wereld. Demonstraties zijn een grondrecht, maar dit heeft daar toch niets meer mee te maken?

En een Hitlergroet? Echt waar, ik schaam me diep voor mijn landgenoten soms.

Ik heb hier echt geen woorden voor.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Frizz schreef:
04-07-2025 19:04
Ja die heb ik gezien. Maar dat was niet de demonstratie voor de plaatsing van de minderjarige meisjes toch?
Nee dat klopt, dat was tegen het opvangen van asielzoekers.
Frizz schreef:
04-07-2025 14:18
Soms zie ik dat iemand een overzichtje plaatst van wie voor en tegen heeft gestemd. Weet één van jullie waar je die kan vinden?
Afbeelding
MrsDuck schreef:
04-07-2025 13:41
Ik vind die hele illegaliteit raar. Illegaal betekent dat je iets doet wat niet mag. Of het nou vuilnis storten is in het bos of verblijven in Nederland. Daar mogen best consequenties aanzitten maar een boete levert niets op want wordt toch niet betaald en de illegale leeft vrolijk verder onder de volgende spreekwoordelijke brug. Gevangenisstraf van enkele maanden levert de illegale legaal onderdak op. En dan? Terug op straat? Illegalen zouden na arrestatie direct op het vliegtuig naar land van herkomst moeten worden gezet en daar zoeken ze het dan maar uit. Hoe doen andere landen dat?
Ja, de onmenselijkheid in een halve zin samengevat.
:facepalm:
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Waterflesje schreef:
04-07-2025 17:02
Wel over Noorwegen en Denemarken. En ik las dat het in Duitsland al strafbaar is om illegalen te huisvesten. Ik weet het niet precies he. Ik verdiep me er net pas in.
Wat maakt het uit hoe het in andere landen gaat?
Ik vind het een schande en schaam me inmiddels voor mijn land.
En al gebeurt dit in alle landen van de wereld, dat betekent nog steeds niet dat het deugt.

David Dunning
Waterflesje schreef:
04-07-2025 16:57

Ik las vandaag deze tekst:
If you still can't see the parallels to 1930's Germany, you're either an idiot or a Fascist.

We moeten vooral niet doen alsof dit niet richting nazi-wetgeving gaat.

David Dunning
Puur democratisch vind ik het ook onwijs mal dat allerlei partijen akkoord gaan met een wet die van alles verbiedt omdat ze er wel op vertrouwen dat er een inlegvelletje komt met "oh, dit mag dan soms wel." Waanzin.
Solomio schreef:
04-07-2025 20:02
If you still can't see the parallels to 1930's Germany, you're either an idiot or a Fascist.

Ik luisterde vandaag naar Johan (de band, niet de snor) en hoewel het liedje gaat over een slechte relatie, vond ik dit een treffende beschrijving:

For every gain a greater loss
For every win a higher price to pay
Ars longa, vita brevis
Rabarbara schreef:
04-07-2025 20:08
Puur democratisch vind ik het ook onwijs mal dat allerlei partijen akkoord gaan met een wet die van alles verbiedt omdat ze er wel op vertrouwen dat er een inlegvelletje komt met "oh, dit mag dan soms wel." Waanzin.

Het lijkt wel een klucht. En het wordt steeds erger.
Solomio schreef:

Uiteraard. Als je het niet eens bent met die parallel dan ben je een idioot of zelf een fascist.

Wat een gezwets.

Er zijn ook wetenschappers die die parallel niet trekken.
Solomio schreef:
In mijn jonge jaren was nazisme de definitie van het kwaad. Je ging er bijna van fluisteren als je het erover had, zo erg was het. Inmiddels wordt in de argumentatie hitler erbij gehaald alsof het niks is. De Holocaust was te afschuwelijk om te pas en te onpas op te nemen in argumenten, daarmee zwak je af wat er toen gebeurde en dat moet juist niet gebeuren. Dit was trouwens precies het punt dat Godwin wilde maken.
thistle schreef:
05-07-2025 07:05
In mijn jonge jaren was nazisme de definitie van het kwaad. Je ging er bijna van fluisteren als je het erover had, zo erg was het. Inmiddels wordt in de argumentatie hitler erbij gehaald alsof het niks is. De Holocaust was te afschuwelijk om te pas en te onpas op te nemen in argumenten, daarmee zwak je af wat er toen gebeurde en dat moet juist niet gebeuren. Dit was trouwens precies het punt dat Godwin wilde maken.
Maar juist door deze houding durven mensen de parallellen niet te benoemen.
De huidige ontwikkelingen vertonen angstige overeenkomsten met de jaren 30. Die parallel niet (mogen) trekken zorgt ervoor dat het door kan gaan.
De holocaust was het resultaat en ik heb nog net wel genoeg vertrouwen dat het zover niet komt. Maar nazisme is meer dan alleen de holocaust.

Nazisme leidde in de vorige eeuw tot de holocaust, maar nazisme en holocaust zijn niet hetzelfde.

Het punt wat Godwin wilde maken was m.i. een heel ander punt, maar ik heb me daar niet in verdiept. Volgens mij is wat jij doet exact wat Godwin bedoelde.

Toch even Godwin opgezocht:
De bedoeling van zijn stelling was dus niet een eind te maken aan discussies, maar om deelnemers aan een discussie bewuster te maken van de vraag of een vergelijking met de nazi's of Hitler gepast is, of simpelweg een kwestie van te ver doorgevoerde retoriek.

Ik vind de vergelijking zeer gepast, maar Godwin aanhalen is dus idd exact waar hij voor waarschuwde.

David Dunning
Solomio schreef:
05-07-2025 07:11
Maar juist door deze houding durven mensen de parallellen niet te benoemen.
De huidige ontwikkelingen vertonen angstige overeenkomsten met de jaren 30. Die parallel niet (mogen) trekken zorgt ervoor dat het door kan gaan.
Nee, ik heb niet gezegd dat de parallel niet getrokken mag worden. Maar deze te vaak gebruiken en helemaal met oneliners, vind ik niet passend bij wat er toen is gebeurd, het zwakt af wat er toen is gebeurd. Pas het toe met goede uitleg, voorbeelden, maar niet enkel 'dat is fascistisch'.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven