Kinderen die geen aanstalten maken om uit te vliegen
zaterdag 5 juli 2025 om 12:26
Er zijn wel eens topics van mensen met ‘lastige’ thuiswonende volwassen kinderen en dan luidt het advies vaak ‘tijd om op zichzelf te gaan wonen.’ Ik ben overigens zelf ook zo’n adviseur, maar in de praktijk werkt het waarschijnlijk heel anders.
Maar dan toch, wie heeft zijn kind met zachte dwang de deur uit geduwd en hoe heeft dat uitgepakt voor het kind en de onderlinge relatie? En wanneer kun je dat maken? Stel dat je kind 22 is en je wilt als ouder stappen maken met een nieuwe partner (met wie je al 15+ jaar lat). Mag het dan?
Maar dan toch, wie heeft zijn kind met zachte dwang de deur uit geduwd en hoe heeft dat uitgepakt voor het kind en de onderlinge relatie? En wanneer kun je dat maken? Stel dat je kind 22 is en je wilt als ouder stappen maken met een nieuwe partner (met wie je al 15+ jaar lat). Mag het dan?
zaterdag 5 juli 2025 om 12:32
zaterdag 5 juli 2025 om 12:35
Alles mag. Vraag is wel of dat goed is voor je relatie met je kind, hoe je dat aanpakt.
Voor mij zou er een groot verschil in zitten of kind wel zou willen maar niet aan een woonplek kan komen, of dat hij Hotel Mama wel prima vindt. Wat zijn de plannen van de kinderen. Een kind dat serieus bezig is met de toekomst en daar actief stappen in zet maar er komt vanwege de krapte op de woningmarkt niks vrij, vind ik anders dan een kind dat al een paar jaar een fulltime salaris heeft, alles aan zichzelf spendeert en geen actie onderneemt om voor zichzelf te zorgen.
Mijn moeder zei altijd: "op je 27ste woon je op jezelf". Is bij ons allemaal niet nodig geweest, woonden allemaal rond ons 20ste op onszelf. Maar die duidelijkheid bracht ze ons al toen we nog tiener moesten worden. Duidelijk zijn in verwachtingen scheelt een hoop gedoe.
Voor mij zou er een groot verschil in zitten of kind wel zou willen maar niet aan een woonplek kan komen, of dat hij Hotel Mama wel prima vindt. Wat zijn de plannen van de kinderen. Een kind dat serieus bezig is met de toekomst en daar actief stappen in zet maar er komt vanwege de krapte op de woningmarkt niks vrij, vind ik anders dan een kind dat al een paar jaar een fulltime salaris heeft, alles aan zichzelf spendeert en geen actie onderneemt om voor zichzelf te zorgen.
Mijn moeder zei altijd: "op je 27ste woon je op jezelf". Is bij ons allemaal niet nodig geweest, woonden allemaal rond ons 20ste op onszelf. Maar die duidelijkheid bracht ze ons al toen we nog tiener moesten worden. Duidelijk zijn in verwachtingen scheelt een hoop gedoe.
zaterdag 5 juli 2025 om 12:41
Ik weet te weinig van de situatie om hierover te kunnen oordelen.
Wat voor tijdpad heeft kind zelf in het hoofd?
Werkt het kind ergens naartoe? Heeft het voldoende inkomen?
Het plan zelf: 'druk uitoefenen op kind om plaats te maken voor partner' klinkt als een potentieel recept voor ellende. Als je kind het gevoel geeft teveel te zijn, nemen ze je dat meestal niet in dank af.
Dat betekent niet dat jouw wensen er niet toe doen, dus ik hoor graag meer voordat ik iets kan zeggen
Wat voor tijdpad heeft kind zelf in het hoofd?
Werkt het kind ergens naartoe? Heeft het voldoende inkomen?
Het plan zelf: 'druk uitoefenen op kind om plaats te maken voor partner' klinkt als een potentieel recept voor ellende. Als je kind het gevoel geeft teveel te zijn, nemen ze je dat meestal niet in dank af.
Dat betekent niet dat jouw wensen er niet toe doen, dus ik hoor graag meer voordat ik iets kan zeggen
dropdrop wijzigde dit bericht op 05-07-2025 12:43
24.36% gewijzigd
zaterdag 5 juli 2025 om 12:42
Vanaf het begin af aan duidelijk zijn, lijkt me. Ik vind 22 echt ruim tijd om weg te wezen. Gewoon na de middelbare school je vleugels uitslaan, vind ik wel zo gezond. Dat dat nog niet meteen lukt is begrijpelijk, als kind dan maar zijn/haar best doet.
Iemand van in de 20 dat geen enkele aanstalten maakt en het allemaal wel best vindt, daar zou ik toch echt wat harder tegen zijn.
Iemand van in de 20 dat geen enkele aanstalten maakt en het allemaal wel best vindt, daar zou ik toch echt wat harder tegen zijn.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
zaterdag 5 juli 2025 om 12:53
Wij hebben de kinderen altijd voorgehouden dat ze maximaal tot ongeveer hun 25e thuis zouden kunnen wonen. Dat we de verwachting hadden dat ze iets voor zichzelf gingen zoeken zodra ze afgestudeerd waren een fulltime gingen werken.
Op hun 18e hebben ze zich dus in ieder geval ingeschreven bij de woningbouwvereniging.
Onze jongste is 22 en heeft een paar weken geleden het geluk gehad ingeloot te worden voor de nieuwbouw op de voetbalvelden. Het gaat nog even duren voor het klaar is en tot het zo ver is blijft hij bij ons. Onze dochter gaat daar over een ruim jaar in het eerste deelplan wonen, dus mogelijk gaat zoon nog een tijdje in haar appartement wonen (particuliere huur)
Kinderen waren alledrie al jong bezig om op termijn hun vleugels uit te slaan. Willen gewoon een eigen leven starten zonder de regels van wonen met een gezin.
Op hun 18e hebben ze zich dus in ieder geval ingeschreven bij de woningbouwvereniging.
Onze jongste is 22 en heeft een paar weken geleden het geluk gehad ingeloot te worden voor de nieuwbouw op de voetbalvelden. Het gaat nog even duren voor het klaar is en tot het zo ver is blijft hij bij ons. Onze dochter gaat daar over een ruim jaar in het eerste deelplan wonen, dus mogelijk gaat zoon nog een tijdje in haar appartement wonen (particuliere huur)
Kinderen waren alledrie al jong bezig om op termijn hun vleugels uit te slaan. Willen gewoon een eigen leven starten zonder de regels van wonen met een gezin.
zaterdag 5 juli 2025 om 12:55
Vind ik ook. Een kwart eeuw geleden was 22 best een gangbare leeftijd om uit huis te gaan. Nu is het aan de vroege kant.Pimpelmeesje87 schreef: ↑05-07-2025 12:46Kan allemaal gezond lijken LaFolie, maar met de huizenmarkt is dat echt heel onrealistisch.
zaterdag 5 juli 2025 om 12:57
Ik vind het een beetje een gek voorbeeld. Met een 22-jarig kind zit je niet meer in de pubers, dus sluit het elkaar toch niet uit? Als het kind letterlijk weg moet om plaats te maken voor de vriend, ja, lastig om dat niet pijnlijk te laten zijn.
zaterdag 5 juli 2025 om 13:05
Neemt niet weg dat je kinderen dat toch wel mee bezig kunnen zijn om het te willen. Mogelijkheden onderzoeken etc.
Of je hebt een kind dat nog helemaal niks onderneemt. Bij dat kind zou ik wel iets meer de druk van verhogen.
Ik vind het niet normaal als een 27-jarige nog nooit iets heeft ondernomen om die stap ooit te kunnen maken. Ik ken er wel twee die nu nog zo in de wedstrijd zitten....
zaterdag 5 juli 2025 om 13:08
Daar kunnen allerlei redenen voor zijn die jou niet bekend zijn. Dat geoordeel altijd.Kaarsjevoordesfeer schreef: ↑05-07-2025 13:05
Ik vind het niet normaal als een 27-jarige nog nooit iets heeft ondernomen om die stap ooit te kunnen maken. Ik ken er wel twee die nu nog zo in de wedstrijd zitten....
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
zaterdag 5 juli 2025 om 13:11
Misschien wil de partner dat niet? Ik zou dat dus absoluut niet willen, samenwonen met een partner die nog een (ruim) volwassen kind thuis heeft wonen.
Ook een Pluviofiel
zaterdag 5 juli 2025 om 13:14
Ik ken meerdere ouders die zelf vertrokken zijn naar nieuwe partner en hun volwassen kinderen hebben achtergelaten in het ouderlijk huis.
Voor het studerende kind werd de hypotheek doorbetaald. De werkende kinderen namen de vaste lasten over.
Bijkomend voordeel: als samenwonen niet bevalt is er nog iets om naar terug te gaan.
Is dat een optie in jullie situatie?
Voor het studerende kind werd de hypotheek doorbetaald. De werkende kinderen namen de vaste lasten over.
Bijkomend voordeel: als samenwonen niet bevalt is er nog iets om naar terug te gaan.
Is dat een optie in jullie situatie?
zaterdag 5 juli 2025 om 13:14
Leuk binnen 4 jaar ingeloot hier in de regio ben je na een jaar of 10 eens aan de beurt . Waar moeten ze dan heen ?Kaarsjevoordesfeer schreef: ↑05-07-2025 12:53Wij hebben de kinderen altijd voorgehouden dat ze maximaal tot ongeveer hun 25e thuis zouden kunnen wonen. Dat we de verwachting hadden dat ze iets voor zichzelf gingen zoeken zodra ze afgestudeerd waren een fulltime gingen werken.
zaterdag 5 juli 2025 om 13:16
Ik zeg ook, liefst met ruimte voor je kind. Waar ik bij een jong kind/ puber kon kan begrijpen dat je niet meteen gaan samenwonen met een nieuwe liefde vind ik dat met deze leeftijd echt prima kunnen.
zaterdag 5 juli 2025 om 13:20
Gewoon na de middelbare school...ik was toen 15 net als vele anderen. Er is op die leeftijd maar één optie om uit huis te gaan en dat is bij iemand intrekken. Vaak een veel ouder iemand. De meeste ouders vinden dat toch geen goed idee hoor.LaFolie schreef: ↑05-07-2025 12:42Vanaf het begin af aan duidelijk zijn, lijkt me. Ik vind 22 echt ruim tijd om weg te wezen. Gewoon na de middelbare school je vleugels uitslaan, vind ik wel zo gezond. Dat dat nog niet meteen lukt is begrijpelijk, als kind dan maar zijn/haar best doet.
zaterdag 5 juli 2025 om 13:21
Yildizlar2 schreef: ↑05-07-2025 13:14Leuk binnen 4 jaar ingeloot hier in de regio ben je na een jaar of 10 eens aan de beurt . Waar moeten ze dan heen ?
Dat is hier over het algemeen ook zo. Dit project was speciaal voor jongeren in de categorie voor wie het allemaal heel lastig is. Dan ben je best heel blij als je bij de 30 gelukkigen zit van de 900 inschrijvingen.
zaterdag 5 juli 2025 om 13:27
Maar doe dan niet alsof iemand die op z'n 27e nog bij de ouder(s) woont toch eigenlijk wel mislukt is.Kaarsjevoordesfeer schreef: ↑05-07-2025 13:21Dat is hier over het algemeen ook zo. Dit project was speciaal voor jongeren in de categorie voor wie het allemaal heel lastig is. Dan ben je best heel blij als je bij de 30 gelukkigen zit van de 900 inschrijvingen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in