Keuze maken: welke verre bestemming zomervakantie ?

26-10-2024 16:57 233 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Opnieuw zoekende naar een passende bestemming voor de zomervakantie!
Ik heb een paar opties nu bedacht maar kom er nog niet uit. Wordt het een keuze uit deze opties, of is er misschien nog een ander idee waar ik nog niet naar gekeken heb?
Het maakt het soms lastig dat onze zomer niet de ideale reistijd is voor sommige bestemmingen.

Hieronder de opties in willekeurige volgorde waar we nu aan denken en voor en tegens waardoor ik het lastig vindt.

Sri Lanka icm Malediven
Voor: hoewel Azië, toch heel anders. Afstanden zijn niet zo groot. En combinatie met safari op jacht naar olifanten en luipaarden is nieuw, nooit gedaan. Is de rest niet te saai?
Tegen: het zuiden is ietsje minder gunstig qua reistijd, en hetzelfde geldt voor de Malediven. Lijkt me fantastisch om es te beleven. Maar het is een gok en kan erin uitpakken dat we regen hebben op deze tropische bestemming en dan is het wel een duur grapje.

Brazilië
Voor: geheel ander werelddeel en voor het eerst Zuid-Amerika. Qua weer redelijk geschikt, zeker noordelijk deel. De Iguacu watervallen, het NP in noorden en Rio lijken ons zeker leuk.
Tegen: de Amazone en Pantanal trekt ons toch wat minder denken we. Wij worden gewoon niet zo blij van groene moerassen, veel vogelsoorten en kleinere dieren. Jaguar spotten is een optie, maar goed. Verblijf in Pantanal is ook best prijzig en ik denk dat ik dit er niet zo voor over heb. Twijfel. Door dit uit de route te laten wordt de indeling alweer lastiger, als ik wel Rio en de watervallen wil opnemen. Dan naar het noorden en wordt dat niet teveel strand ? Dus twijfels..

Vietnam
Voor: qua reistijd geschikt. De rotsformaties bij Halongbay (leuk met een cruise) en steden als Hoi An en HCNC zijn toch weer heel anders als Java-Bali afgelopen jaar. Verblijf en eten etc zijn goedkoop dus prettig qua budget.
Tegen: opnieuw Azië, terwijl we er vorig naar ook al waren, ook al is het wel heel anders (denk ik). Weer rijstvelden al kun je die ook overslaan.

Canada rondje Vancouver of oneway Vancouver-Calgary
Voor: makkelijk reizen met eigen auto, goed toegankelijk en geen geregel qua vervoer. Ideale reistijd.
Tegen: het lijkt me vooral bergen en meren. Wordt dit niet saai? Waarin zou de afwisseling in deze reis moeten zitten? En geen strand, hóeft voor man ook niet perse, ik vind een paar dagen (mooi) strand wel leuk maar is geen harde eis. Verblijf en eten aan de hoge kant dus duurdere bestemming (want westers).

We hebben ook al overwogen maar valt af:
Japan: teveel stad denken we, heet in de zomer én nauwelijks hotel met zwembad wat we toch wel fijn vinden. Bewaren we voor ooit.
Argentinië: prachtig, wij houden van die rotsformaties, canyons etc. maar het is niet de juiste reistijd. We willen toch wel graag 23+ zeg maar. Op diverse sites wordt het afgeraden om in onze zomer te gaan. Komt ooit dus een ander moment.
Costa Rica: teveel bosachtig denk ik, en wij worden niet zo blij van vogels of andere kleine dieren spotten.

Daarnaast valt af: Amerika, Mexico, Maleisië, Indonesië.

Wie denkt er mee om de keuze te maken? Of heb je een geheel ander idee ?
We hebben 3 weken de tijd.
Koffersenkoffie schreef:
04-07-2025 11:33

Ik stuur je een pb!
Ik heb niets ontvangen ?
Appletje schreef:
04-07-2025 09:47
Ik verdeel zoiets dan altijd nog liever in meerdere blokken van 2 weken. Zelfs als je minder doet dan bij georganiseerde reizen is mijn hoofd na zo'n tijd vol van de nieuwe indrukken en hoeft het na 2 weken niet meer. Dan ga ik liever nog een keer terug. De kosten zitten niet in het vliegticket. Japan heb ik zelfs twee keer anderhalve week gedaan. Die steden zijn zo intens dat je (nou ja, ik) er niet langer moet rondlopen.
ik ga niet ver vliegen voor 2 weken, vind ik het geld niet waard. Georganiseerd al helemaal niet.. vreselijk. Ik ga bewust dus lang zodat ik langer op 1 plek kan blijven zodat ik rustig een kan doen en accepteren dat niet alles kan. Dan kom ik nog wel een keer terug. Zo ben ik 2 x naar west canada geweest.. route van 1e keer deels nog eens om de dingen die we 1e keer niet deden alsnog te doen
Appletje schreef:
04-07-2025 09:47
Ik verdeel zoiets dan altijd nog liever in meerdere blokken van 2 weken. Zelfs als je minder doet dan bij georganiseerde reizen is mijn hoofd na zo'n tijd vol van de nieuwe indrukken en hoeft het na 2 weken niet meer. Dan ga ik liever nog een keer terug. De kosten zitten niet in het vliegticket. Japan heb ik zelfs twee keer anderhalve week gedaan. Die steden zijn zo intens dat je (nou ja, ik) er niet langer moet rondlopen.
Is wel een beetje zonde voor het milieu natuurlijk. Twee keer 2 weken gaan, ipv 1x vier weken. Waarom dan per se zo ver weg willen als je maar 1,5 week gaat?
mamaonbekend schreef:
05-07-2025 12:04
Ik heb niets ontvangen ?
Nu wel?
Ja, PB terug.
poldervrouw schreef:
05-07-2025 14:59
ik ga niet ver vliegen voor 2 weken, vind ik het geld niet waard. Georganiseerd al helemaal niet.. vreselijk. Ik ga bewust dus lang zodat ik langer op 1 plek kan blijven zodat ik rustig een kan doen en accepteren dat niet alles kan. Dan kom ik nog wel een keer terug. Zo ben ik 2 x naar west canada geweest.. route van 1e keer deels nog eens om de dingen die we 1e keer niet deden alsnog te doen
Zo doen wij dat ook.
En behalve de kosten word ik ook niet heel blij van 2x grote tijdverschillen in 2 weken. Dan ben ik amper omgeschakeld en dan moet ik weer.
West Canada hebben wij op dezelfde manier gedaan.
En er kan nooit alles. Je mist altijd dingen en ik zie soms reizen die iemand helemaal fantastisch vindt naar dezelfde locatie terwijl ik denk: wil ik echt niet zo. Wat je doet/wilt, hangt ook af van je interesses en mogelijkheden. Daarbij hebben we vakantie en willen we ook niet zo'n volgepropt schema dat we nooit rustig om een bankje naar de bergen kunnen staren, een dagdeel een boek kunnen lezen of spontaan iets anders doen dan we eerst bedacht hadden.
Dolfine schreef:
13-07-2025 10:43
Zo doen wij dat ook.
En behalve de kosten word ik ook niet heel blij van 2x grote tijdverschillen in 2 weken. Dan ben ik amper omgeschakeld en dan moet ik weer.
West Canada hebben wij op dezelfde manier gedaan.
En er kan nooit alles. Je mist altijd dingen en ik zie soms reizen die iemand helemaal fantastisch vindt naar dezelfde locatie terwijl ik denk: wil ik echt niet zo. Wat je doet/wilt, hangt ook af van je interesses en mogelijkheden. Daarbij hebben we vakantie en willen we ook niet zo'n volgepropt schema dat we nooit rustig om een bankje naar de bergen kunnen staren, een dagdeel een boek kunnen lezen of spontaan iets anders doen dan we eerst bedacht hadden.
Ja precies. Het is niet erg mindful om overal doorheen te jagen. Dan ben je steeds bezig met “het volgende” ipv te genieten van het moment zelf.
Net uitgebreid het hele topic doorgelezen, omdat wij heel graag volgend jaar augustus een verre reis met het gezin (3 volwassenen, zoon 17) willen maken. Gezien het budget (max. € 15.000) en het verschil met de westerse cultuur, denken we nu aan Azië. Op het lijstje nu:
* Thailand
* Vietnam
* Maleisië
* Bali
* Sri Lanka

Welke bestemming zouden jullie aanbevelen voor de eerste keer zo ver weg? Onze manier van reizen/interesses/wensen zijn grofweg drie weken weg, geen moordend tempo, liefst zo weinig mogelijk binnenlandse vluchten of superlange reistijden, niet té heet maar ook niet (teveel) regen, veel verschillende dingen qua natuur en cultuur en middenklasse tot luxe accommodaties.

Daarnaast nog een hele stomme vraag misschien, maar hoe doe je dat qua reizen met je bagage? Is reizen met een backpack een must, of kun je dat ook gewoon met koffers doen?

Bedankt alvast!!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven