Gezondheid alle pijlers

Zou ik in de (voorfase van) de overgang kunnen zijn?

04-07-2025 18:06 58 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben 45 jaar, mijn moeder was 45 à 46 toen ze in de overgang kwam. Ik gebruik de pil, volgens de huisarts is de overgang dan niet aan te tonen en ben ik er sowieso te jong voor. Maar ik heb klachten waar tot nu toe ook geen andere oorzaak voor is gevonden en waar ik eerder nooit last van had. Om te beginnen word ik nog net niet per dag zwaarder, terwijl ik juist minder eet dan eerst. Begin dit jaar woog ik 61 kilo en nu 67. Vooral rond m'n buik en bovenbenen word ik dikker, de rest niet echt. Ik heb soms last van vaginale droogte, voel me geregeld itchy of juist neerslachtig, ben vaak moe maar kom erg slecht in slaap. Soms zweet ik ook erg 's nachts, maar ja het is nu natuurlijk ook warmer. Ik heb een te traag werkende schildklier en slik levothyroxide, mijn schildklierwaarde is nu goed. Daarnaast gebruik ik al zo'n 10 jaar antidepressiva (venlafaxine), dosis niet veranderd. En de anticonceptiepil dus. Waardoor ik volgens mijn huisarts geen overgangsklachten zou krijgen, maar wat het dan wel is weet hij ook niet. B12, ijzer, D3 en zo is allemaal gecontroleerd en goed.
Ik ben een oud-gediende die haar wachtwoord kwijt is... en aangezien m'n e-mailadres niet meer bestaat heb ik nu een nieuwe nick.
Stippeltje schreef:
05-07-2025 21:56
Ik heb de Microgynon30. Ik ben overigens vandaag ook lid geworden van de groep die je noemde, maar als je me een pb zou willen sturen via Viva graag aangezien ik op FB onder mijn eigen naam zit.
Nog handiger is het zo: Gids 8 artikel 3 gaat daarover. Je kunt met het loepje en trefwoorden vaak al de info vinden die je zoekt. Kijk wel goed of het info is van mods of beheer, sommige leden schrijven dingen die niet kloppen.
Ah dan zal ik daar eens kijken, dat scheelt jou ook weer een hoop typen. Bedankt!

@LL: Nee, ik heb die klachten niet voornamelijk in mijn stopweek, ik heb al een paar maanden geen stopweek gehouden.
Ik ben een oud-gediende die haar wachtwoord kwijt is... en aangezien m'n e-mailadres niet meer bestaat heb ik nu een nieuwe nick.
Een spiraaltje is trouwens wel te combineren met HRT. Als je de pil nu als voorbehoedsmiddel gebruikt.
Maar ik weet niet hoe dat gaat in combineren met je andere medicijnen zit.
Misschien is dat nog een optie??
Lila-Linda schreef:
06-07-2025 07:16
Een spiraaltje is trouwens wel te combineren met HRT. Als je de pil nu als voorbehoedsmiddel gebruikt.
Maar ik weet niet hoe dat gaat in combineren met je andere medicijnen zit.
Misschien is dat nog een optie??
HST is het.
Hormoon suppletie therapie
Cochise schreef:
06-07-2025 09:18
HST is het.
HRT staat voor hormone replacement therapy.

Dus dat kan net zo goed.
Cochise schreef:
06-07-2025 09:18
HST is het.
HRT is de engelse afkorting
In Nederland wordt behalve HST ook de afkorting HT gebruikt
Lila-Linda schreef:
05-07-2025 21:39
Het is wel vreemd, dat jij bij ac-pil gebruik wel dit soort overgangsklachten hebt. Of heb je ze vooral in je stopweek?
Dat lees ik dus wel vaker maar bij mij komen de opvliegers dwars door de ac pil heen. Ligt er waarschijnlijk ook aan welke je slikt?

Overigens voelde ik me op jouw leeftijd ook ineens erg raar. Veel vage klachten en veel buik en hoofdpijn. Dacht dat het aan een andere ziekte lag. Heb mijn huisarts mijn medicatie laten stoppen maar werd alleen maar erger want daar lag het dus juist niet aan. Toen eind vorig jaar de opvliegers begonnen viel bij mij pas het kwartje. Maar de huisarts had daar wel aan moeten denken toen ik 43 was. Ik dacht ook dat ik te jong was. Achteraf gezien heb ik al zeker sinds mijn 40ste klachten.
Lila-Linda schreef:
06-07-2025 10:42
HRT is de engelse afkorting
In Nederland wordt behalve HST ook de afkorting HT gebruikt
Oke, daar had ik ff niet aan gedacht.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven