Verbouwen of verhuizen?

06-07-2025 15:12 28 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi, nieuw hier op het forum en aangezien dit een vrij actief forum is hoop ik hier mogelijk wat nieuwe inzichten op te kunnen doen die ons wat verder kunnen helpen.

Wij zitten al maanden te twijfelen tussen verbouwen of verhuizen. Even een situatie schets:
We hebben ons huis 12 jaar geleden heel gunstig gekocht waardoor we nu een overwaarde hebben van ongeveer 3,5 ton en we nog maar een lage hypotheek hebben.
We hebben 3 kinderen op de bassischool die hier een km verderop zit. Ons huis is 104 m2 dus niet heel groot, ze hebben alle 3 een eigen slaapkamer.
We zouden graag groter willen wonen met vooral veel ruimte rondom het huis waar onze 3 levendige kinderen zich uit kunnen leven.

Afweging verhuizen;
- We wonen nu in een fijne wijk, veel kinderen waar ze mee spelen, veilige weg naar school toe.
- We hebben een lage hypotheek waardoor ik maar 2 dagen hoef te werken en veel thuis kan zijn wat handig is vanwege de situatie van de kinderen op school.
- We wonen nu in een rijtjeshuis met aan alle kanten huizen. We zouden heel graag veel vrijer willen wonen waardoor de kinderen zich bijv. niet continue in de tuin hoeven in te houden, ik vind het belangrijk om rekening met de buren te houden. Ze hebben vaak luid en druk spel wat ze ook nodig hebben om alle prikkels rondom school te verwerken en als uitlaatklep.
- Onze woonkamer is vrij klein waardoor ze erg op elkaars lip zitten wat snel lijdt tot irritaties

Mogelijkheden verbouwen:
- de 1e verdieping optrekken waardoor 2 slaapkamers geen schuin dak meer hebben en er bijna 1,5 meter per slaapkamer bij komt.
- We kunnen de woonkamer tot 3 meter uitbouwen maar dan leveren we in op de tuin en dat is iets wat we eigenlijk echt niet willen.
- Als we gaan verbouwen dan meteen ook nieuwe keuken, de houten vloer opschuren en opnieuw in de wax. en alle muren en plafond laten stucen.

We wonen in de randstad en wat we zoeken gaan we niet in onze woonplaats vinden. Dat betekent dat we wel echt wat verder moeten gaan verhuizen dus wisseling van school en vriendjes in de buurt.
Wie heeft hier ervaring mee? Soortgelijke situatie? Wat hebben jullie uiteindelijk besloten en hoe heeft dat uitgepakt?
Ik snap je dilemma, hier ook een gezin met 3 kinderen en ik kan me voorstellen dat het krap is. Heb je al eens op huispedia gekeken hoeveel je huis ongeveer waard is en wat je ongeveer bij zou kunnen lenen?

Ik zou of verhuizen of blijven zitten zonder verbouwen. Het klinkt niet alsof een verbouwing je helemaal gaat brengen wat je zoekt. Voor mijzelf geldt dat locatie het altijd wint van meer ruimte maar dat is heel persoonlijk.
Hoe oud zijn je kinderen nu?
Ruimte om het huis is fijn, maar vooral als ze klein zijn.
Wij wonen 1,5km van school en veel vriendjes wonen niet hier direct in de buurt. Afgelopen jaren was spontaan buiten op straat spelen met vriendjes daardoor niet heel makkelijk. Maar, oudste zit in groep 7 nu en is inmiddels zelfstandig genoeg om nu op de fiets ergens heen te gaan en heeft heel veel buiten gespeeld dit jaar. Een tuin is dat niet meer voldoende :)

Anderzijds, wij hebben wel de overstap naar een groter huis gemaakt een aantal jaren geleden met hogere maandlasten. Dat betekent keuzes maken maar we zijn er nog steeds zo blij mee. Thuis ben je elke dag en veel woonruimte is wel echt heel fijn. Maar hier was het nieuwe huis nog geen kilometer verderop, dat maakte de keus een stuk makkelijker.
Verbouwen klinkt niet als de oplossing. Ik zou blijven zitten en accepteren dat het even wat krapper is want ik vind locatie veel belangrijker dan veel ruimte.

Verhuizen is een goede optie als je niet verknocht bent aan de locatie en bereid bent meer te betalen. Zelf vind ik lage maandlasten belangrijk omdat het veel vrijheid geeft.

Nu ben ik geen thuis-zitter en mijn kinderen zijn dat ook niet. Vroeger gingen we naar speeltuinen in de buurt, musea, het bos, kamperen (en dat konden we makkelijk betalen omdat onze lasten laag zijn). Nu zoeken ze zelf plekken op met hun vrienden, die hangen echt niet in huis (of tuin).

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven