Pubers en nutteloos gedrag 😉

06-07-2025 20:46 155 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi mede forummers, ik heb even een spiegel nodig. Mijn kids (pubers 13 en 15) zitten zodra het kan op hun telefoon. Aanspreken en het gesprek erover aan gaan geeft ruzie en verwijdering in contact. Ik voel me af en toe een soort politieagent hier in huis. Tegelijkertijd besef ik me dat dit de tijd is van opgroeien en dat mobiel/gamen normaal is. Nutteloos in mijn ogen, zonde van je tijd. Ik verlies er veel energie aan, de discussies, ruzies. Schermtijd is er, devices worden om 21.30 uur ingeleverd (wij zijn de ENIGE ouders die dit doen etc.).

Herkenbaar voor iemand? Relativeer tips? Ze doen overigens nog genoeg sociale dingen..
Merys schreef:
07-07-2025 15:24
Heel veel pubers hadden 40 jaar geleden ook al moeite met contact maken, instanties bellen etc. Verlegenheid is ook echt een (tijdelijk) onderdeel van de puberteit voor de meeste kinderen hoor.
Sterker nog: bel-angst... hebben veel volwassenen
Op iemand afstappen op een beurs, dito
Uitjes met werk, vinden veel collegas gruwelijk

Echt hoor, veel mensen hebben moeite met sociale interactie
Moiren schreef:
07-07-2025 12:52
Ik mocht trouwens zelden bellen, veel te duur.
Ik had op m'n 16e een Engels vriendje. Dat was in guldens 1,10 per minuut. Mijn leven had er toen zo anders uitgezien als je toen had kunnen videobellen, of appen...
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Ik zou weleens willen weten hoeveel schermtijd de ouders hebben.

[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-07-2025 06:42
Reden: Zeer ongepast, walgelijk.
45.67% gewijzigd
Samengesteldgezin schreef:
07-07-2025 19:30

[...]

U zei?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-07-2025 06:43
Reden: Quote verwijderd
27.19% gewijzigd
To the end of my days; I will follow.
13th_Star schreef:
07-07-2025 19:40
U zei?
O gelukkig jij vindt dit ook niet kunnen.
Genoeg andere scheldwoorden.
Maar mensen gaan voorbij
Joppie schreef:
07-07-2025 19:45
Yep. Gestaft.
To the end of my days; I will follow.
Joppie schreef:
07-07-2025 19:45
Het is gewoon een, al oud, werkwoord.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Samengesteldgezin schreef:
07-07-2025 19:30

Ik zie heel veel ouders die op hun kinderen lopen te zeuren maar zelf ook vastgeroest zitten aan hun mobieltje.
Dat ouders zelf verslaafd zijn aan roken betekent niet dat ze blij hun kinderen een slof sigaretten in hun handen douwen.

Je wil altijd beter voor je eigen kind
Dropdrop schreef:
07-07-2025 20:41
Dat ouders zelf verslaafd zijn aan roken betekent niet dat ze blij hun kinderen een slof sigaretten in hun handen douwen.

Waarna je eigen kind jouw gedrag exact gaat kopiëren: roken en vooral beter willen voor hun kind.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
07-07-2025 20:48
Waarna je eigen kind jouw gedrag exact gaat kopiëren: roken en vooral beter willen voor hun kind.
Gelukkig hebben kinderen ook nog hun eigen persoonlijkheid en zijn ze niet alleen een optelsom van de fouten van hun ouders.

Maar het verkeerde voorbeeld helpt ze niet inderdaad.
Dropdrop schreef:
07-07-2025 20:41

Het gaat om voorbeeld gedrag.

Er zien tientallen onderzoeken dat kinderen van rokende ouders vaker zelf ook gaan roken, het normaliseert.

Hoe kun je de kinderen aanspreken op hun telefoongedrag als jezelf constant op dat ding zit te pielen? Begin met je eigen gedrag te verbeteren.
Het roept in ieder geval een hoop reactie op! Dank voor de diverse spiegels. Er is denk ik geen goed of fout maar het vervelen is heel gezond voor het brein en spreekt creativiteit aan. Dat is er nauwelijks meer. Maar... inderdaad ook voor volwassenen. Dus die voorbeeldfunctie is er echt!
Framboos35 schreef:
07-07-2025 21:38
Het roept in ieder geval een hoop reactie op! Dank voor de diverse spiegels. Er is denk ik geen goed of fout maar het vervelen is heel gezond voor het brein en spreekt creativiteit aan. Dat is er nauwelijks meer. Maar... inderdaad ook voor volwassenen. Dus die voorbeeldfunctie is er echt!
Wat wil je dat ze realistisch gezien met 15 nog voor creatiefs gaan doen (als dat niet uitzichzelf al een hobby was)? Hutten bouwen? Fimokleien?

Het is uiteraard helemaal prima als je wil dat ze minder op schermpjes zitten, maar dat verhaal over vervelen zou ik achterwege laten. Dat strijkt tegen de haren in (en is misschien ook wel wat laat).
Ik kan me ook echt prima vervelen op TikTok trouwens :proud:
Framboos35 schreef:
07-07-2025 21:38
Wat sneu voor al die generaties van vroeger die van kleins af aan moesten meewerken op het land enzo. Nooit tijd om zich te vervelen.

David Dunning
Framboos35 schreef:
06-07-2025 20:54
Verveeltijd, hobby's oppakken, lezen... allemaal gezonde dingen die wegvallen omdat de optie mobiel er altijd is.. en juist dat lezen, knutselen, op avontuur gaan etc. Is zo goed voor de ontwikkeling! Maar goed, misschien is het een opgave voor mij, verwachtingen bijstellen....
knutselen ?????? Leuk voor kleuters.
@Solomio, dat was ook geen 24u per dag, en heel erg seizoensafhankelijk. Vervelen hoeft niet lang te duren, maar mensen krijgen niet voor niets vaak (goede) ideeën onder de douche, of op de wc. Constante aanvoer van dopamine via schermpjes is gewoon niet gezond en werkt verslavend. Ik geef hierin zeker niet het goede voorbeeld, maar vind het erg interessant om over te lezen. Doe daarnaast bewust crea dingen en betrek kinderen hierbij. Dat werkt nu nog 😉
Dropdrop schreef:
06-07-2025 21:07
Je weet waarom je dit doet.

En waarschijnlijk ben je nog te mild.

Waarom ruzie maken? Als ze boos worden:
- leg ze uit waarom de regels er zijn: kinderen die veel op hun telefoon zitten zijn ongelukkiger, hebben slechtere cijfers op school, hebben slechtere sociale vaardigheden, zijn fysiek minder gezond.

- ze mogen hun schermtijd van morgen gebruiken om wetenschappelijke onderbouwing van de positieve effecten van telefoons op jongeren te verzamelen om jou te overtuigen.

Je bent niet alleen hun moeder nu. Je bent ook hun moeder voor wie ze zijn over 15 jaar. Die persoon van 28/30 zou graag een fysiek en mentaal gezond persoon, met een opleiding en functionele sociale vaardigheden zijn.

Over 15 jaar begrijpen ze prima waarom je hun schermtijd beperkte.
Dit moet ik onthouden
shala91 schreef:
07-07-2025 21:47
Wat wil je dat ze realistisch gezien met 15 nog voor creatiefs gaan doen (als dat niet uitzichzelf al een hobby was)? Hutten bouwen? Fimokleien?
Creativiteit is meer dan wat je oma deed met een haaknaald he?

Het is ook verhalen schrijven, ondernemerschap, innovatief programmeren, maar op een meer haalbaar niveau voor pubers:
Bedenken dat je een nieuwe sport wil proberen, grappen en activiteiten bedenken om je vriendschappen nieuw leven in te blazen

Niet voor niets is de bijnaam van scrollen: breinrot

De goedkope dopamine die de filmpjes bieden zorgen dat je niks meer gaat bedenken of proberen
O ja, daar is de dopamine weer.
Mss wel het meest misbruikte stofje in dit soort discussies.
Dat dopamine-verhaal is buitengewoon complex en dopamine is voor veel meer processen van belang.
Het op deze manier versimpelen is dan ook vrij vervelend.

David Dunning
Waitingforthenight schreef:
07-07-2025 23:43
@Solomio, dat was ook geen 24u per dag, en heel erg seizoensafhankelijk. Vervelen hoeft niet lang te duren, maar mensen krijgen niet voor niets vaak (goede) ideeën onder de douche, of op de wc. Constante aanvoer van dopamine via schermpjes is gewoon niet gezond en werkt verslavend. Ik geef hierin zeker niet het goede voorbeeld, maar vind het erg interessant om over te lezen. Doe daarnaast bewust crea dingen en betrek kinderen hierbij. Dat werkt nu nog 😉
Wat ik vooral zie is dat dat 'vervelen is goed voor je' er met de haren bijgesleept wordt.
Kinderen die actief zijn met andere dingen, bijv sport, en zich daardoor nooit vervelen, zullen niet beperkt worden in hun activiteiten omdat het zo belangrijk zou zijn dat ze zich af en toe vervelen.

Vanwege een scherm-aversie bij veel volwassenen wordt dat verveel-'argument' opgepikt, omdat dat wel goed uitkomt.

En met de toenemende aandacht voor de bore-out lijkt me duidelijk dat vervelen helemaal niet zo wenselijk is.

David Dunning
Merys schreef:
07-07-2025 21:50
Ik kan me ook echt prima vervelen op TikTok trouwens :proud:
Herkenbaar! Regelmatig ga ik uiteindelijk maar vast een boodschappenlijstje maken of was in de kast doen, omdat de verveling zo hoog is opgelopen. :rofl:
MargjeM schreef:
08-07-2025 08:49
Herkenbaar! Regelmatig ga ik uiteindelijk maar vast een boodschappenlijstje maken of was in de kast doen, omdat de verveling zo hoog is opgelopen. :rofl:
Creativiteit ten top. :hihi:

David Dunning
Och ja, daar zijn het pubers voor toch... dat schermpje is voor hen een grote bron van vermaak en ook nog best veelzijdig. Er worden games op gedaan, berichten uitgewisseld met vrienden (dochter meer dan zoon maar soit), grappige filmpjes op gekeken (vind ik soms minder) en spelletjes op gespeeld. Soms zelfs talen op geoefend! :-D

Komende vakantie zijn wij maar 2.5 week weg ongeveer en de rest van de tijd zal bijna volledig op schermpjes worden doorgebracht.

Als dat af en toe eens afgewisseld wordt met live iets gaan doen met elkaar of een (oud)klasgenootje of iemand uit de buurt, of af en toe nog eens een spel uit de kast wordt gepakt ben ik allang blij.
Alles beter dan dat ze zich gaan vervelen.
Lila-Linda schreef:
07-07-2025 16:21
Sterker nog: bel-angst... hebben veel volwassenen
Op iemand afstappen op een beurs, dito
Uitjes met werk, vinden veel collegas gruwelijk

Echt hoor, veel mensen hebben moeite met sociale interactie
Is dit bij sommige organisaties niet gewoon modieus om te zeggen? Collega uitjes, walgelijk! Maar ondertussen gewoon elke keer meegaan?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven