Waarom is maaltijden bedenken zo ingewikkeld. [Troltopic]
dinsdag 8 juli 2025 om 18:45
Hopelijk zijn wij niet de enige.
Het eten hier in huis moet altijd zo ingewikkeld. Niet gewoon aardappelen, groente en vlees.
Maar iedere week worden er recepten uitgezocht. En de inspiratie is tegenwoordig ver te zoeken. De pasta komt mijn neus uit. En aardappelen maar ik manlief niet blij mee. Kinderen zijn er niet dat scheelt misschien ook.
Ik kan toch niet de enige zijn? Hoe doen jullie dat.
Het eten hier in huis moet altijd zo ingewikkeld. Niet gewoon aardappelen, groente en vlees.
Maar iedere week worden er recepten uitgezocht. En de inspiratie is tegenwoordig ver te zoeken. De pasta komt mijn neus uit. En aardappelen maar ik manlief niet blij mee. Kinderen zijn er niet dat scheelt misschien ook.
Ik kan toch niet de enige zijn? Hoe doen jullie dat.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-07-2025 11:33
0.00% gewijzigd
dinsdag 8 juli 2025 om 20:13
blijfgewoonbianca schreef: ↑08-07-2025 20:07Moet je je eten eerst nog vangen, plukken, fileren en daarna 3 uur laten stoven op vuur wat je zelf hebt moeten sprokkelen?

Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
dinsdag 8 juli 2025 om 20:15
Lady*Voldemort schreef: ↑08-07-2025 19:55En je kunt je er nu niet eentje meer van herinneren? Dan snap ik wel dat het koken voor jou iedere keer weer nieuw is.

A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
dinsdag 8 juli 2025 om 20:16
Iets wat een luchtig topic had moeten worden loopt uit de hand.
Ingewikkeld wordt heel letterlijk genomen. Of niet goed uitgelegd.
Wat ik vooral bedoel met ingewikkeld, is ingewikkeld afgezet tegen soep met een broodje. Of een uitgebreide ovenschotel en niet aardappelen groente en vlees.
En wat voor de een ingewikkeld is, is dat voor een ander niet.
De een raakt in de stress bij 3 soorten kruiden en een ander kijkt er niet van op.
En ja ik ben ouderwets. Ik print mijn recepten.
Wat ik vooral bedoel met ingewikkeld, is ingewikkeld afgezet tegen soep met een broodje. Of een uitgebreide ovenschotel en niet aardappelen groente en vlees.
De een raakt in de stress bij 3 soorten kruiden en een ander kijkt er niet van op.
En ja ik ben ouderwets. Ik print mijn recepten.
dinsdag 8 juli 2025 om 20:17
Nee klopt. Alles wat ik op kan zoeken of na kan lezen ga ik niet onthouden.Lady*Voldemort schreef: ↑08-07-2025 19:55En je kunt je er nu niet eentje meer van herinneren? Dan snap ik wel dat het koken voor jou iedere keer weer nieuw is.
dinsdag 8 juli 2025 om 20:18
Pffff je begint opnieuw.TantePollewop schreef: ↑08-07-2025 20:16Iets wat een luchtig topic had moeten worden loopt uit de hand.
En ja ik ben ouderwets. Ik print mijn recepten.![]()
Pieremachochel
dinsdag 8 juli 2025 om 20:19
Alles is relatief inderdaad. Maar ik denk dat je misschien onderschat wat anderen allemaal op tafel zetten. Misschien vind jij het gewoon allemaal wat bewerkelijker. Maar het traditionele AVG’tje is in veel huishoudens al geen dagelijkse kost meer.TantePollewop schreef: ↑08-07-2025 20:16Iets wat een luchtig topic had moeten worden loopt uit de hand.
dinsdag 8 juli 2025 om 20:20
dinsdag 8 juli 2025 om 20:22
Maar ja je doet het zelf en maakt het jezelf moeilijk. Waarom? Het grote voordeel van volwassen zijn en op jezelf wonen is precies doen wat je zelf wilt. Is dat ingewikkeld koken dan doe je dat, kost dat op de een of andere manier teveel moeite dan doe je dat niet.TantePollewop schreef: ↑08-07-2025 20:16Iets wat een luchtig topic had moeten worden loopt uit de hand.
dinsdag 8 juli 2025 om 20:22
Ja, je geeft hier ook wat omslachtig antwoord, dus wellicht is het een bepaalde denkkronkel.
Hoe dan ook, ik hoop voor je dat je het wat eenvoudiger kunt maken.
Morgen lekker soep en een tosti!
pina wijzigde dit bericht op 08-07-2025 20:23
18.84% gewijzigd
dinsdag 8 juli 2025 om 20:23
Mijn moeder zou zeggen moeilijk is je tweede naam.
dinsdag 8 juli 2025 om 20:24
dinsdag 8 juli 2025 om 20:25
Hoezo ken je niet? Nooit gehoord van boerenkool? Nooit gehoord van macaroni? Of bami? Of gebakken aardappeltjes met een slavink en witlof?TantePollewop schreef: ↑08-07-2025 18:59De recepten is het probleem meestal niet. Maar het kan nooit eens gewoon.
Schijnbaar is mijn verhaal niet helemaal duidelijk.
Wij kunnen nooit eens 'eenvoudig' eten. Het moeten altijd ingewikkelde recepten zijn. Een simpel prakkie kennen we niet.
Je kent het wel, maar je wilt het niet. En dat is meteen een antwoord op je eigen vraag.
dinsdag 8 juli 2025 om 20:26
Waarom makkelijk doen, als het moeilijk kan!
dinsdag 8 juli 2025 om 20:28
Maar je bent daar toch zelf bij? Eet morgen een kom soep en je zal zien dat dat ook gewoon mogelijk is.TantePollewop schreef: ↑08-07-2025 20:16Iets wat een luchtig topic had moeten worden loopt uit de hand.
Ergens maken jullie de beslissing dan om dat niet te doen maar om "ingewikkeld" te doen. Je zou kunnen nagaan wanneer je dit beslist en waarom je dit beslist. Misschien kom je dan tot inzichten? Wil je wel echt die kom soep, of haal je meer voldoening uit ingewikkeld doen. Waarom heb je dan toch de behoefte voor simpel soms en waarom geef je daar niet aan toe?
Maar dat zijn misschien vragen om een heel ingewikkeld vraagstuk nog veel ingewikkelder te maken
dinsdag 8 juli 2025 om 20:30
Ik weet dat je geen recepten zoekt en dat je al kan koken, maar toen ik nog niet zo goed kon koken, haalde ik mijn inspiratie en de recepten op www.lekkerensimpel.com. Lekkere maar snelle gerechten met niet al te veel ingrediënten en meestal kruiden die je sowieso toch wel hebt staan.
Ondertussen vind ik het best wel fijn om ook ingewikkelde en tijdrovende recepten te maken, maar als het snel moet, grijp ik graag nog terug naar die recepten.
Ondertussen vind ik het best wel fijn om ook ingewikkelde en tijdrovende recepten te maken, maar als het snel moet, grijp ik graag nog terug naar die recepten.
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
dinsdag 8 juli 2025 om 20:39
Om je topic “luchtig” te houden…
Ik heb in de keuken op aanraden van mijn 73 jarige oma sinds kort een lijstje hangen met:
Ma: stoofpotje
Di: pasta en salade
Woe: kip met rijst en groentes
Do: vis, aardappel en groentes
Vrij: couscous
Za: zelfgemaakte kapsalon
Zo: pannenkoeken/pizza
Zo weet ik in ieder geval in welke “richting” ik doordeweeks ga koken maar kan ik qua ingrediënten nog alle kanten op
Ik heb in de keuken op aanraden van mijn 73 jarige oma sinds kort een lijstje hangen met:
Ma: stoofpotje
Di: pasta en salade
Woe: kip met rijst en groentes
Do: vis, aardappel en groentes
Vrij: couscous
Za: zelfgemaakte kapsalon
Zo: pannenkoeken/pizza
Zo weet ik in ieder geval in welke “richting” ik doordeweeks ga koken maar kan ik qua ingrediënten nog alle kanten op

dinsdag 8 juli 2025 om 20:43
Succesrecepten ken ik uit m'n hoofd en maak ik zo. Ik kook ook nog van alles uit de losse pols (allerlei varianten soep, wokgerechten). Aardappels, vlees, groenten eet ik zo'n beetje nooit. Gebakken aardappels misschien nog wel. Ik ervaar het ook nooit als moeilijk. Als ik aardappels moet schillen ben ik waarschijnlijk langer bezig.
tinytiny wijzigde dit bericht op 08-07-2025 20:44
18.86% gewijzigd
dinsdag 8 juli 2025 om 20:46
Recept voor tosti:
Melk de koe.
Voeg stremsel en zuursel toe aan de melk.
Maak wrongel van de melk en maak een heerlijke gezonde drank van de wei.
Pers de wrongel in de gewenste vorm en leg hem 4 weken tot een jaar in een pekelbad tot de gewenste pittigheid van de kaas is bereikt.
Slacht het varken.
Been het varken uit.
Snijd het varken in stukken en bewaar de bil of de schouder.
Doe de bil of schouder een nachtje in een pekelbad en bind de boel mooi op met een touwtje.
Kook de opgebonden bil of schouder met wat lekkere kruiden tot ie gaar is.
Snijd de aldus ontstane achter- of schouderham in plakken
Maai de tarwe.
Dors de tarwe.
Maal de tarwe in een molen tot meel.
Haal water uit de put.
Kneed het tarwemeel met het water en een beetje verse gist van de biologische bakker tot een mooi samenhangend deeg.
Laat het deeg een uurtje staan met een lauwwarme natte theedoek eroverheen en kneed nogmaals.
Laat het deeg nog een uurtje staan en bak er een brood van in een houtgestookte oven.
Laat het brood afkoelen en snijd het in plakken.
Nu is het tijd geworden om de tosti te bereiden. Maak een sandwich van twee plakken tarwebrood, een plak ham en een plak kaas. Leg het geheel een minuut of twee in het tosti-ijzer en geniet van uw zelfgemaakte tosti!
Tosti is helemaal lekker met curry, maar de tomaten waren nog niet rijp dus dat recept komt de volgende keer.
Melk de koe.
Voeg stremsel en zuursel toe aan de melk.
Maak wrongel van de melk en maak een heerlijke gezonde drank van de wei.
Pers de wrongel in de gewenste vorm en leg hem 4 weken tot een jaar in een pekelbad tot de gewenste pittigheid van de kaas is bereikt.
Slacht het varken.
Been het varken uit.
Snijd het varken in stukken en bewaar de bil of de schouder.
Doe de bil of schouder een nachtje in een pekelbad en bind de boel mooi op met een touwtje.
Kook de opgebonden bil of schouder met wat lekkere kruiden tot ie gaar is.
Snijd de aldus ontstane achter- of schouderham in plakken
Maai de tarwe.
Dors de tarwe.
Maal de tarwe in een molen tot meel.
Haal water uit de put.
Kneed het tarwemeel met het water en een beetje verse gist van de biologische bakker tot een mooi samenhangend deeg.
Laat het deeg een uurtje staan met een lauwwarme natte theedoek eroverheen en kneed nogmaals.
Laat het deeg nog een uurtje staan en bak er een brood van in een houtgestookte oven.
Laat het brood afkoelen en snijd het in plakken.
Nu is het tijd geworden om de tosti te bereiden. Maak een sandwich van twee plakken tarwebrood, een plak ham en een plak kaas. Leg het geheel een minuut of twee in het tosti-ijzer en geniet van uw zelfgemaakte tosti!
Tosti is helemaal lekker met curry, maar de tomaten waren nog niet rijp dus dat recept komt de volgende keer.
lady*voldemort wijzigde dit bericht op 08-07-2025 20:48
0.29% gewijzigd
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
dinsdag 8 juli 2025 om 20:46
MrsNiceGuy schreef: ↑08-07-2025 20:30Ik weet dat je geen recepten zoekt en dat je al kan koken, maar toen ik nog niet zo goed kon koken, haalde ik mijn inspiratie en de recepten op www.lekkerensimpel.com. Lekkere maar snelle gerechten met niet al te veel ingrediënten en meestal kruiden die je sowieso toch wel hebt staan.
Wie zegt dat ik geen recepten zoek. Alleen print ik ze uit.
dinsdag 8 juli 2025 om 20:47
Wat wil je eigenlijk met dit topic?TantePollewop schreef: ↑08-07-2025 20:46Wie zegt dat ik geen recepten zoek. Alleen print ik ze uit.
Si abra la puerta hay lobos.
dinsdag 8 juli 2025 om 20:48
Dat zei je zelf eerder.TantePollewop schreef: ↑08-07-2025 20:46Wie zegt dat ik geen recepten zoek. Alleen print ik ze uit.
pina wijzigde dit bericht op 08-07-2025 20:50
28.35% gewijzigd
dinsdag 8 juli 2025 om 20:49
Ze doelt op:TantePollewop schreef: ↑08-07-2025 20:46Wie zegt dat ik geen recepten zoek. Alleen print ik ze uit.
Als in: ik weet dat je dit topic niet hebt aangemaakt om recepten te delen, maar hier krijg je toch een receptentip van me

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in