Vertraging en schadeclaim indienen
woensdag 9 juli 2025 om 11:29
Wij hebben gevlogen via TUI en hebben best wat vertraging opgelopen door 3 verschillende redenen. Nu werden we erop gewezen door medereizigers om een schadeclaim in te dienen. De een zegt weer dit via TUI te doen en de ander zegt niet want de kans is dan groot dat ze er niks mee doen. Wat is jullie ervaring? Gewoon via de vliegtuigmaatschappij of via een algemene site? En welke site dan? Het is wel de moeite om te proberen want als het lukt zouden we tussen de 400 en de 600 euro terug kunnen krijgen pp.
woensdag 9 juli 2025 om 11:31
woensdag 9 juli 2025 om 11:32
woensdag 9 juli 2025 om 11:36
2 keer gedaan bij de airline zelf. Keer bij klm Nice-Amsterdam. Het was de laatste vlucht van de dag en die was overboekt. Ik kon nog net mee met de laatste vlucht van Transavia waar ik op werd gezet. Binnen een week had ik €250 op de rekening.
Tweede keer bij Emirates. Amsterdam Dubai Bangkok. Het vliegtuig bleef in Amsterdam aan de grond want mankement. Ondergebracht in hotel op Schiphol op kosten van de airline en de volgende dag weer mee. €500 vergoeding, heeft wel 2 maanden geduurd.
Tweede keer bij Emirates. Amsterdam Dubai Bangkok. Het vliegtuig bleef in Amsterdam aan de grond want mankement. Ondergebracht in hotel op Schiphol op kosten van de airline en de volgende dag weer mee. €500 vergoeding, heeft wel 2 maanden geduurd.
De realiteit haalt de werkelijkheid in
woensdag 9 juli 2025 om 11:57
Ik heb begin dit jaar een claim bij de vliegmaatschappij zelf ingediend. Het heeft een paar maanden geduurd maar was heel straight forward en ik kreeg een vergoeding volgens de EU regels (400 euro bij meer dan 3 uur vertraging).
Ik zou dus de claim bij de maatschappij zelf indienen. Is dat TUI Fly?
Belangrijk is wat de reden van vertraging is. Bij overmacht bv slecht weer krijg je niet altijd een vergoeding.
Ik zou dus de claim bij de maatschappij zelf indienen. Is dat TUI Fly?
Belangrijk is wat de reden van vertraging is. Bij overmacht bv slecht weer krijg je niet altijd een vergoeding.
woensdag 9 juli 2025 om 12:25
Gewoon bij de vliegtuigmaatschappij, wij kregen de vergoeding binnen 2 weken €600.- pp, We moesten 3 nachten langer blijven, de kosten van het hotel (eten en drinken) en het vervoer van en naar het hotel werd ook vergoed. Wij vlogen met Lufthansa en kregen ook direct een mail met wat we moesten doen, heel erg goed geregeld allemaal.
woensdag 9 juli 2025 om 12:27
De maatschappij waar ik een claim bij indiende had er een link voor op hun website. Geen brief hoeven schrijven dus.
woensdag 9 juli 2025 om 12:29
Ik kreeg van Emirates ook direct een mail over het hoe en wat. Super service.
Bij KLM heb ik het zelf uitgezocht, maar die waren wel snel met betalen.
woensdag 9 juli 2025 om 12:47
“ Wil je een vertragingsclaim indienen met een aankomstvertraging van meer dan 3 uur voor TUI fly Nederland (OR vlucht) gebruik dan het webportaal. Via dit webformulier kun je melding maken van alle overige klachten. Je melding kun je indienen na de einddatum van de reis.”
woensdag 9 juli 2025 om 12:52
Wat waren die redenen dan?
Want als er maar 1 of 2 reden tot vergoeding zijn, kom je misschien onder de minimale tijd vertraging (2 uur dacht ik?) voor vergoeding?
Of denk je dat niet van toepassing is?
Edit: 3 uur volgens Yasmijn?
woensdag 9 juli 2025 om 13:11
Inderdaad bij de maatschappij zelf doen. Ik heb eens zo'n bureau ingeschakeld omdat ik geen tijd en zin had zelf van alles in te moeten vullen, was bij vertraging op een vlucht met Ryanair. Toen bleek Ryanair niet op bureaus te reageren en moest ik van het claimbureau alsnog bijna alles zelf doen, maar wel toch een derde van het bedrag afstaan. Heeft heel lang geduurd voor ik dat ontving (een halfjaar of zo), maar het kwam uiteindelijk wel.
Begin dit jaar hadden mijn man en zoon vertraging bij Qatar Airways en recht op 600 euro per persoon. Het was een heel gedoe om het formulier in te vullen en verzonden te krijgen (leek soms alsof dat expres verkeerd ging om de mensen te ontmoedigen), maar uiteindelijk lukte het en werd het bedrag ook vrij snel betaald.
Begin dit jaar hadden mijn man en zoon vertraging bij Qatar Airways en recht op 600 euro per persoon. Het was een heel gedoe om het formulier in te vullen en verzonden te krijgen (leek soms alsof dat expres verkeerd ging om de mensen te ontmoedigen), maar uiteindelijk lukte het en werd het bedrag ook vrij snel betaald.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 9 juli 2025 om 13:12
woensdag 9 juli 2025 om 13:28
Dat lijken me allemaal geldige reden voor vergoeding. Sowieso hoef jij die reden niet op te geven.
Jij geeft alleen datum en vluchtnummer op.
woensdag 9 juli 2025 om 13:34
Was niet zoveel toen, nu een heel stuk meer zie ik.
woensdag 9 juli 2025 om 13:48
Het valt mij op dat er redelijk veel services bestaan voor dingen die je niet nodig hebt. "Helpen met het indienen van een claim" is zo'n voorbeeld. Het is vaak precies evenveel werk om zo'n service te gebruiken als om direct bij de maatschappij in te dienen. Ze hebben immers precies dezelfde informatie nodig.
Omdat je dit nog nooit eerder gedaan hebt, lijkt het misschien ingewikkeld, dus denk je dat een service gebruiken nuttig is. Maar je betaalt dan wel voor iets wat je niet nodig hebt.
Aanvragen van een visum is ook zo'n voorbeeld (zoals een ETA voor UK of een ESTA voor US). Of je nu de officiele site of the "service" site gebruikt, je moet precies hetzelfde doen. Het enige verschil is de prijs.
Omdat je dit nog nooit eerder gedaan hebt, lijkt het misschien ingewikkeld, dus denk je dat een service gebruiken nuttig is. Maar je betaalt dan wel voor iets wat je niet nodig hebt.
Aanvragen van een visum is ook zo'n voorbeeld (zoals een ETA voor UK of een ESTA voor US). Of je nu de officiele site of the "service" site gebruikt, je moet precies hetzelfde doen. Het enige verschil is de prijs.
woensdag 9 juli 2025 om 13:51
Ik heb het ook zelf gedaan bij KLM. We kregen vlot ons geld terug. Bij Norwegian kostte het een hoop meer moeite (aandringen, nog eens opvolgen, factuur van vervangende vlucht indienen - maar wel gekregen) en ooit bij Easyjet heb ik het opgegeven want die bleven maar als een betonnen muur afwijzen dat het overmacht was terwijl dat niet klopte (dat is hun strategie).
woensdag 9 juli 2025 om 13:52
aliana schreef: ↑09-07-2025 13:48Het valt mij op dat er redelijk veel services bestaan voor dingen die je niet nodig hebt. "Helpen met het indienen van een claim" is zo'n voorbeeld. Het is vaak precies evenveel werk om zo'n service te gebruiken als om direct bij de maatschappij in te dienen. Ze hebben immers precies dezelfde informatie nodig.
Net zo met WOZ waarde bureautjes. Onnodig en ze verdien(d)en er fortuinen mee.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in