Waarom is maaltijden bedenken zo ingewikkeld. [Troltopic]

08-07-2025 18:45 651 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hopelijk zijn wij niet de enige.

Het eten hier in huis moet altijd zo ingewikkeld. Niet gewoon aardappelen, groente en vlees.
Maar iedere week worden er recepten uitgezocht. En de inspiratie is tegenwoordig ver te zoeken. De pasta komt mijn neus uit. En aardappelen maar ik manlief niet blij mee. Kinderen zijn er niet dat scheelt misschien ook.

Ik kan toch niet de enige zijn? Hoe doen jullie dat.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-07-2025 11:33
0.00% gewijzigd
Volgens mij vind je veel groenten snijden veel werk en daarom ingewikkeld, zo komt het op mij over. Ik kook heel vaak van die zakken met gemengde voorgesneden groente, maar heel vaak snij ik de groenten zelf.
Heb je een goede snijtechniek, een goede snijplank en een goed mes? Want dat is wel cruciaal bij groente snijden. Misschien eens een snijcursus doen? Bij het Kookpunt in Rotterdam heb ik er ooit 1 gedaan en dat was echt een eye-opener. Zoveel handige manieren geleerd om groente te snijden!
Uien en knoflook snipper ik met de keukensnijder. Verder heb ik voor champignons een snijder en de rest snij ik met de hand (niet heel snel, niet heel langzaam, gewoon.) Soms maak ik gebruik van gesneden groente uit een zak, ligt aan het recept. Ik begin altijd met het klaarzetten van alles (kruiden, ui, knoflook enz) en dan snij ik als eerste alles, dat doe ik nooit tussendoor. Leuk dat ieder zijn eigen gewoontes heeft.

Vanavond staan hier wraps op het menu. Morgen rijst met kip stroganoff en overmorgen pastaschelpen met gerookte zalm en spinazie.
Wissewis schreef:
09-07-2025 14:46
En het probleem daarmee is?

Met 2 personen gaat hier ook rustig een diepvries-zak van 1 kilo bloemkool door. Met vlees / vis en aardappelen.
Of een kilo verse snijbonen.

Ik eet liever genoeg groenten / warme prak ipv mij op ongezonde tussendoortjes te storten.

Dat dit niet bepaald gemiddeld is. Ik zou hiervan binnen de kortste keren 150 kg wegen. Een gemiddelde avondmaaltijd weegt ongeveer 400 a 500 gram. Als dit klopt, eten jullie ongelofelijk veel. Prima, maar doe nou niet alsof het heel gek is als je een keer soep als avondmaaltijd eet.
Hier verkoopt de supermarkt bevroren gesnipperde ui en knoflook. Ik heb het altijd in de vriezer. Ideaal!
nova wijzigde dit bericht op 09-07-2025 16:48
6.42% gewijzigd
Lady*Voldemort schreef:
09-07-2025 15:57
En als het nou nog voldoende biks was, maar Nederlanders zijn gierig dus het is altijd te weinig en dan moeten we onszelf de voorraadkast weer in smijten. En praten doen we ook al niet, onder het slobberen.

Eén hapje biks en dan gaat het blikje weer dicht he.
Tjezus, wat vals
ladadieladieda schreef:
09-07-2025 16:39
Volgens mij vind je veel groenten snijden veel werk en daarom ingewikkeld, zo komt het op mij over. Ik kook heel vaak van die zakken met gemengde voorgesneden groente, maar heel vaak snij ik de groenten zelf.
Heb je een goede snijtechniek, een goede snijplank en een goed mes? Want dat is wel cruciaal bij groente snijden. Misschien eens een snijcursus doen? Bij het Kookpunt in Rotterdam heb ik er ooit 1 gedaan en dat was echt een eye-opener. Zoveel handige manieren geleerd om groente te snijden!
Idd. Of recepten kiezen waar minder voor gesneden hoeft te worden. TO, komt het bij jou vaak neer op dezelfde soort pastasauzen waardoor je veel tijd kwijt bent aan steeds dezelfde groenten die je daarvoor moet snijden? En dat die vervolgens ook nog moet pruttelen?

Voor het eerder genoemde vispannetje moet je ook wortel en prei snijden en fruiten maar het hoeft maar kort te pruttelen want de rest doet de oven.
Misschien een idee; dat je partner zelf eens kookt en eten bedenkt.

Mijn moeder had elke dag haar vaste repetoire. Dacht nooit lang na wat nu weer, maar met een kleine variatie krijgen wij op vrijdag altijd spinazie met een gekookt ei, zaterdag soep met brood, zondag AVG en dat op maandag weer met restje V(lees) van zondag, Dinsdag ook weer AVG, woensdag misschien wel macaroni (dat heette toen nog geen pasta he...) en heel soms een ovenschotel van die macaroni met paneermeel bovenop en heel weinig kaas. En dan was het alweer vrijdag.

Overzichtelijk. Vlees op weekdagen was dan of gehaktbal of blinde vink.

Allemaal zonder scheurbuik groot geworden.
Everything you see I owe to spaghetti!
Daarbij, pastasauzen worden niet perse lekkerder van heel veel groenten, is/klinkt misschien wel gezonder, maar de meeste traditionele pastasauzen zijn juist heel basic, of 1 groente steelt de show. Zie hier voor inspiratie https://www.seriouseats.com/essential-i ... sta-sauces.
*Bladoor* schreef:
09-07-2025 16:55
Daarbij, pastasauzen worden niet perse lekkerder van heel veel groenten, is/klinkt misschien wel gezonder, maar de meeste traditionele pastasauzen zijn juist heel basic, of 1 groente steelt de show. Zie hier voor inspiratie https://www.seriouseats.com/essential-i ... sta-sauces.
De naam van die website past ontzettend goed bij dit topic. :proud:
yasmijn schreef:
09-07-2025 16:28
Soep niet echt koken? Daar ben ik een dag druk mee.
Idem.
Ik wil echte verse én gevulde soep.

Vroegah bijna elke dag vooraf soep, die maakte ik dan in het weekend en dan in de koelkast en steeds 2 porties uithalen.

Tegenwoordig soep vooraf dan krijgen we de avg’tjes niet op.
Pieremachochel
yasmijn schreef:
09-07-2025 16:28
Soep niet echt koken? Daar ben ik een dag druk mee.
Ja, met soepvlees, dat duurt wel even.
Maar de meeste soepen heb je binnen een half uur klaar, hoor. Nou ja, als je heeeeeel slecht kunt snijden en je maakt sperziebonensoep met pesto en je moet van elke sperzieboon apart de puntjes eraf snijden dan red je het nog niet in drie dagen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Annapicobella schreef:
09-07-2025 16:54
Misschien een idee; dat je partner zelf eens kookt en eten bedenkt.

Mijn moeder had elke dag haar vaste repetoire. Dacht nooit lang na wat nu weer, maar met een kleine variatie krijgen wij op vrijdag altijd spinazie met een gekookt ei, zaterdag soep met brood, zondag AVG en dat op maandag weer met restje V(lees) van zondag, Dinsdag ook weer AVG, woensdag misschien wel macaroni (dat heette toen nog geen pasta he...) en heel soms een ovenschotel van die macaroni met paneermeel bovenop en heel weinig kaas. En dan was het alweer vrijdag.

Overzichtelijk. Vlees op weekdagen was dan of gehaktbal of blinde vink.

Allemaal zonder scheurbuik groot geworden.
Overzichtelijk is het zeker, en ik snap het voor wie een gezin draaiende moet houden. Maar dit zou ik echt niet kunnen, dat is me te saai/voorspelbaar. Dan liever mijn hoofd breken over wat nu weer te eten en waar heb ik zin in.
nerdopviva schreef:
09-07-2025 16:47
Dat dit niet bepaald gemiddeld is. Ik zou hiervan binnen de kortste keren 150 kg wegen. Een gemiddelde avondmaaltijd weegt ongeveer 400 a 500 gram. Als dit klopt, eten jullie ongelofelijk veel. Prima, maar doe nou niet alsof het heel gek is als je een keer soep als avondmaaltijd eet.
Van de meeste groenten kun je prima een kilo per dag eten zonder dat het veel aanzet.
Zeer caloriearm (minder dan 20 kcal per 100 gram):
Sla: 11 kcal
Andijvie: 10 kcal
Paksoi: 7 kcal
Komkommer: 13 kcal
Spinazie: 15 kcal
Champignons: 12 kcal
Witlof: 12 kcal
Asperges: 10 kcal
Tomaat: 17 kcal
Courgette: 17 kcal
Bleekselderij: 18 kcal
Pompoen: 18 kcal
Caloriearm (20-40 kcal per 100 gram):
Wortel: 19 kcal
Paprika: 24 kcal
Aubergine: 25 kcal
Boerenkool: 30 kcal
Alfalfa: 33 kcal
Wittekool: 30 kcal
Rode bietjes: 43 kcal
Meer calorieën (40+ kcal per 100 gram):
Maïs: 96 kcal per 100 gram
Zoete aardappel: 86 kcal per 100 gram
KamilleT schreef:
09-07-2025 18:17
Van de meeste groenten kun je prima een kilo per dag eten zonder dat het veel aanzet.
Zeer caloriearm (minder dan 20 kcal per 100 gram):
Sla: 11 kcal
Andijvie: 10 kcal
Paksoi: 7 kcal
Komkommer: 13 kcal
Spinazie: 15 kcal
Champignons: 12 kcal
Witlof: 12 kcal
Asperges: 10 kcal
Tomaat: 17 kcal
Courgette: 17 kcal
Bleekselderij: 18 kcal
Pompoen: 18 kcal
Caloriearm (20-40 kcal per 100 gram):
Wortel: 19 kcal
Paprika: 24 kcal
Aubergine: 25 kcal
Boerenkool: 30 kcal
Alfalfa: 33 kcal
Wittekool: 30 kcal
Rode bietjes: 43 kcal
Meer calorieën (40+ kcal per 100 gram):
Maïs: 96 kcal per 100 gram
Zoete aardappel: 86 kcal per 100 gram
Wat mij opvalt is dat pompoen net zo goed vult (vind ik dan) als zoete aardappel maar een stuk lager in calorieën zit. Handig om te weten.
Oh maar die kcal zou ik niet meenemen in hoe "compleet" je maaltijd voor je voelt. Na een hele lichte zomersalade of een soepje heb ik meestal net zo min behoefte aan nog wat extras 's avonds als na bijv een enorme romige risotto of een kaasfondue.

En bovendien wat dan nog als je later op de avond nog wel een bak yoghurt, reep chocola bij de thee of een zak chips opentrekt. Zo erg is dat nou ook weer niet.
En, wat staat er vanavond op het menu, TO?
Dala schreef:
09-07-2025 18:29
Oh maar die kcal zou ik niet meenemen in hoe "compleet" je maaltijd voor je voelt. Na een hele lichte zomersalade of een soepje heb ik meestal net zo min behoefte aan nog wat extras 's avonds als na bijv een enorme romige risotto of een kaasfondue.

En bovendien wat dan nog als je later op de avond nog wel een bak yoghurt, reep chocola bij de thee of een zak chips opentrekt. Zo erg is dat nou ook weer niet.
Een "lichte zomersalade" is hier - net zoals die soep - gewoon een voorgerecht.
Of wordt bij friet met biefstuk geserveerd als groente.

Met alleen wat sla, tomaat en komkommer (eigenllijk zo'n beetje net geen water) heb ik toch echt wederom niet gegeten.
Daar 2 snippers kip of 50 gram gerookte zalm aan toevoegen verbetert de zaak nauwelijks.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
09-07-2025 18:40

Met alleen wat sla, tomaat en komkommer (eigenllijk zo'n beetje net geen water) heb ik toch echt wederom niet gegeten.
Daar 2 snippers kip aan toevoegen verbetert de zaak nauwelijks.
Was jij niet al lang bezig met snijden en koken en controleren of er wel genoeg is en onderwerpen verzinnen voor de tafelconversatie?
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
09-07-2025 18:42
Was jij niet al lang bezig met snijden en koken en controleren of er wel genoeg is en onderwerpen verzinnen voor de tafelconversatie?
Nope. Toch niet :-).

Het is nog middag.
Ik kook en eet pas 's avonds. Zo rond de klok van 21u.

*zal ook wel weer verkeerd zijn :twisted: *

Voor de geïnteresseerden: Wok met noedels en vegi-blokken vanavond.
Met 7 verschillende soorten groenten.
wissewis wijzigde dit bericht op 09-07-2025 18:46
20.00% gewijzigd
Is dit nu later?
Wissewis schreef:

Daar 2 snippers kip of 50 gram gerookte zalm aan toevoegen verbetert de zaak nauwelijks.
Friet met biefstuk en sla, heerlijk!

Maar met lichte zomersalade bedoel ik net een wat rijker gevulde salade. Kan in basis hetzelfde zijn maar dan bijv nog met champignons, druiven en noten erdoor. Of reepjes gegrilde paprika.
En daar eet je dan ook net wat meer van dan een salade bijgerecht bij de biefstuk met frites.

Het hoeft toch ook niet enórm vullend te zijn? Of elke dag "even vullend"?
Dala schreef:
09-07-2025 18:46
Friet met biefstuk en sla, heerlijk!

Maar met lichte zomersalade bedoel ik net een wat rijker gevulde salade. Kan in basis hetzelfde zijn maar dan bijv nog met champignons, druiven en noten erdoor. Of reepjes gegrilde paprika.
En daar eet je dan ook net wat meer van dan een salade bijgerecht bij de biefstuk met frites.

Het hoeft toch ook niet enórm vullend te zijn? Of elke dag "even vullend"?
Een maaltijd moet ten huize Wissewis wel gewoon vullend zijn.
Niet elke dag friet met biefstuk, maar wel voldoende om nadien geen honger meer te hebben.

Alleen een salade is voor mij niet vullend.
Dan ga ik nadien schransen.
In 't beste geval is die salade goed voor 's middags. Aangezien ik dan dus weinig honger heb.
Is dit nu later?
Wissewis schreef:

Echt, wat kook jij ongelofelijk goor.
Wissewis schreef:
09-07-2025 18:43
Nope. Toch niet :-).

Het is nog middag.

Voor de geïnteresseerden: Wok met noedels en vegi-blokken vanavond.
Met 7 verschillende soorten groenten.
Ja ik snap wel dat je zo vullend wil eten als je om 21.00 uur eet en de rest van de dag op drie boterhammen doet.
Om 21.00 lig ik in gedachten al in bed 😅

Maar ieder hoe die het fijn vindt natuurlijk. Daar is geen goed of verkeerd in. Wij zouden alleen sowieso geen match zijn, soms heb ik om 17.15 uur al zin in avondeten en een boterham met pindakaas volstaat ook wel eens
blijfgewoonbianca schreef:
09-07-2025 18:54
Echt, wat kook jij ongelofelijk goor.
Zeg dat.
Geen bijzonderheden
Wissewis schreef:
09-07-2025 18:43

Nee, hoor. Fijn een halve kilo naar binnen slaan, dan de afwas door een sopje plenzen, dan op de bank ploffen en nog met een volle maag je op je bed laten vallen of je door je bed laten gooien ( geen idee hoe gruizig jullie er van geworden zijn ) .

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven