Opname voor (suicidale) puber – hielp het?
donderdag 10 juli 2025 om 21:29
Even een nieuwe nick aangemaakt in verband met mogelijke herkenning. Mijn 15 jarige zoon is vandaag in een psychiatrische kliniek hier in Zwitserland, waar we wonen, opgenomen. Hij was op zomerkamp en na een ruzie met een meisje, of een groep meisjes, heeft hij 's nachts een overdosis Concerta (ADHD medicatie) ingenomen – 12 pillen. De volgende ochtend heeft het kamp mij meteen ingelicht en na gesprekken met hem en met mij is besloten dat hij naar huis moest omdat ze zijn veiligheid niet konden waarborgen. Vandaag meteen naar de kinderarts, en die raadde een bezoek aan de spoedafdeling van het ziekenhuis. Zowel de arts als de psychiater daar hebben lang met hem gesproken en raadden aan om hem op te laten nemen. Ze vonden het risico op een hernieuwde poging te groot, en hij is waarschijnlijk al lang een stuk depressiever dan ik dacht. Hij blijkt al eerder een poging te hebben ondernomen met Paracetamol. Hij wilde niet zozeer dood, maar wel rust in zijn hoofd
. Hij stemde in met de opname, hoewel het idee van 48 uur zonder telefoon nog het ergste leek. Fysiek is hij trouwens in orde, ondanks deze overdosis was zijn hartslag niet dramatisch te hoog.
Zo geschiedde, ik heb hem net weg gebracht en heb nog geen idee of hij een paar dagen, of weken moet blijven. Zit nu vooral met vragen. Hebben jullie ervaring met dit soort opnames, GGZ, privéklinieken, andere opties? Werkte het? Wat deed het met een kind? Wat volgt erna?
Eind van de zomer verhuizen we naar Nederland vanuit Zwitserland dus ik zal straks ook de GGZ moeten gaan navigeren. Het brak mijn hart om mijn jochie daar achter te laten.
Alle advies en tips zijn welkom. Ik ben trouwens alleen met hem, er is geen vader in beeld.

Zo geschiedde, ik heb hem net weg gebracht en heb nog geen idee of hij een paar dagen, of weken moet blijven. Zit nu vooral met vragen. Hebben jullie ervaring met dit soort opnames, GGZ, privéklinieken, andere opties? Werkte het? Wat deed het met een kind? Wat volgt erna?
Eind van de zomer verhuizen we naar Nederland vanuit Zwitserland dus ik zal straks ook de GGZ moeten gaan navigeren. Het brak mijn hart om mijn jochie daar achter te laten.
Alle advies en tips zijn welkom. Ik ben trouwens alleen met hem, er is geen vader in beeld.
birkin_tas wijzigde dit bericht op 11-07-2025 11:16
0.03% gewijzigd
donderdag 10 juli 2025 om 21:47
Ow, wat een nare toestand.
Mijn jongste is 10 jaar geleden (hij was toen 13) ook opgenomen vanwege o.a. suïcidale gedachten. Zijn problematiek was dermate ernstig (autisme) dat hij daarna niet meer thuis is komen wonen. Eerst een behandelgroep, daarna een verblijfsgroep, daarna zelfstandig met intensieve ambulante begeleiding.
Hij is nu 24, niet meer suïcidaal geweest, maar het blijft een kind dat weinig plezier in zijn leven heeft.
Dit is mss niet direct wat je wilt horen.
Ik zou wel alvast proberen in Nederland contact te leggen met de gemeente waar jullie gaan wonen (hopelijk weet je dat al), want alle jeugdhulp wordt gefinancierd vanuit de gemeente en de wachtlijsten zijn niet mals.
Hopelijk knapt je kind snel op en kun je hem weer thuis halen.
Sterkte.
Mijn jongste is 10 jaar geleden (hij was toen 13) ook opgenomen vanwege o.a. suïcidale gedachten. Zijn problematiek was dermate ernstig (autisme) dat hij daarna niet meer thuis is komen wonen. Eerst een behandelgroep, daarna een verblijfsgroep, daarna zelfstandig met intensieve ambulante begeleiding.
Hij is nu 24, niet meer suïcidaal geweest, maar het blijft een kind dat weinig plezier in zijn leven heeft.
Dit is mss niet direct wat je wilt horen.
Ik zou wel alvast proberen in Nederland contact te leggen met de gemeente waar jullie gaan wonen (hopelijk weet je dat al), want alle jeugdhulp wordt gefinancierd vanuit de gemeente en de wachtlijsten zijn niet mals.
Hopelijk knapt je kind snel op en kun je hem weer thuis halen.
Sterkte.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
donderdag 10 juli 2025 om 21:57
Dank jullie wel voor deze reacties
. Ik reageer morgen want ik kan nu alleen maar huilen... De afgelopen 48 uur waren alleen maar gericht op alles regelen, hem terighalen, hem overhalen mee naar de dokter te gaan, terug naar huis en kleren halen, etc etc. Mijn kleine jongen, een lange slungel inmiddels, langer dan ik, die me vandaag eindelijk weer durfde vast te houden en heel lang te knuffelen in plaats van altijd maar boos op me te zijn - eindelijk komt er help.

donderdag 10 juli 2025 om 22:02
Och lieverd, ik heb geen tips of adviezen maar tranen springen in mijn ogen bij het lezen. Ik wil je heel veel sterkte toewensen!Birkin_tas schreef: ↑10-07-2025 21:57Dank jullie wel voor deze reacties. Ik reageer morgen want ik kan nu alleen maar huilen... De afgelopen 48 uur waren alleen maar gericht op alles regelen, hem terighalen, hem overhalen mee naar de dokter te gaan, terug naar huis en kleren halen, etc etc. Mijn kleine jongen, een lange slungel inmiddels, langer dan ik, die me vandaag eindelijk weer durfde vast te houden en heel lang te knuffelen in plaats van altijd maar boos op me te zijn - eindelijk komt er help.

donderdag 10 juli 2025 om 22:08
Wat ontzettend vervelend, kan me niet voorstellen hoe dat als moeder moet zijn. Mijn zus heeft vanaf haar 15e ook veel heftige therapieën gehad en tijdje bijna jaarlijks een keer bij crisisdienst gezeten, maar (op nippertje na soms) nooit opgenomen geweest. Het blijft een levenslange struggle, maar hoe eerder er hulp is hoe beter. En vooral fijn als hij een warm nest heeft om bij thuis te komen wanneer dat kan. Heel veel sterkte! Ggz kan nog wel eens drama zijn met wachttijden, maar hopelijk gaat het bij jullis vlot genoeg.
donderdag 10 juli 2025 om 22:16
Birkin_tas schreef: ↑10-07-2025 21:57Dank jullie wel voor deze reacties. Ik reageer morgen want ik kan nu alleen maar huilen... De afgelopen 48 uur waren alleen maar gericht op alles regelen, hem terighalen, hem overhalen mee naar de dokter te gaan, terug naar huis en kleren halen, etc etc. Mijn kleine jongen, een lange slungel inmiddels, langer dan ik, die me vandaag eindelijk weer durfde vast te houden en heel lang te knuffelen in plaats van altijd maar boos op me te zijn - eindelijk komt er help.
De realiteit haalt de werkelijkheid in
donderdag 10 juli 2025 om 22:21
donderdag 10 juli 2025 om 22:25
Wat heftig voor jullie. Geen ervaring met Zwitserland qua zorg natuurlijk maar ik werk in Nederland bij een grote organisatie voor kinder en jeugdpsychiatrie. Hier is de visie beter worden doe je thuis. Opname zo kort als mogelijk, en wij nemen op de crisisgroep alleen nog kinderen en jongeren op als hun ouders of een ander vertrouwenspersoon uit het netwerk de eerste 48 uur blijft slapen. Rooming in heet dat, vanuit de visie dat een kind in crisis nabijheid nodig heeft van zijn of haar ouder.
Vaak wordt een opname gevolgd door een IHT behandeling dat staat voor intensieve home treatment en is een systemische behandeling van 6-9 maanden thuis.
Veel sterkte
Vaak wordt een opname gevolgd door een IHT behandeling dat staat voor intensieve home treatment en is een systemische behandeling van 6-9 maanden thuis.
Veel sterkte
where ever you go, go with your heart
donderdag 10 juli 2025 om 22:37
Mijn dochter heeft vijf jaar geleden een suïcidepoging gedaan. Bij ons werd opname afgeraden, met dezelfde redenen als Skawa hierboven beschrijft.
Ik vond het fijn en tegelijkertijd heel eng om haar mee naar huis te nemen. Elke ochtend als ik haar kamer binnen kwam, was ik bang voor het ergste.
En het was ook goed om haar thuis te hebben. Om haar emoties te peilen, om met elkaar te kunnen praten over wat er gebeurd was. De GGZ-instelling waar we toen aan verbonden waren was niet goed voor haar en ons.
We hebben toen een gesprek gehad in het UMC, bij de betreffende afdeling, kinderpsychiatrie oid, kan ik nog wel nazoeken. Hier zijn we zeer tevreden over. In één intensieve ochtend een duidelijke diagnose en behandelvoorstellen.
Daarna is het gelukkig weer bergopwaarts gegaan. Dochter is psychisch nog steeds kwetsbaar, maar weet waar ze op moet letten bij zichzelf en wat haar kan helpen.
Heel veel sterkte, wat goed dat er weer positief contact is tussen jou en je kind. Ik hoop dat jullie snel de juiste hulp krijgen. En zorg dat je zelf ook ergens terecht kan met je verhaal.
Ik vond het fijn en tegelijkertijd heel eng om haar mee naar huis te nemen. Elke ochtend als ik haar kamer binnen kwam, was ik bang voor het ergste.
En het was ook goed om haar thuis te hebben. Om haar emoties te peilen, om met elkaar te kunnen praten over wat er gebeurd was. De GGZ-instelling waar we toen aan verbonden waren was niet goed voor haar en ons.
We hebben toen een gesprek gehad in het UMC, bij de betreffende afdeling, kinderpsychiatrie oid, kan ik nog wel nazoeken. Hier zijn we zeer tevreden over. In één intensieve ochtend een duidelijke diagnose en behandelvoorstellen.
Daarna is het gelukkig weer bergopwaarts gegaan. Dochter is psychisch nog steeds kwetsbaar, maar weet waar ze op moet letten bij zichzelf en wat haar kan helpen.
Heel veel sterkte, wat goed dat er weer positief contact is tussen jou en je kind. Ik hoop dat jullie snel de juiste hulp krijgen. En zorg dat je zelf ook ergens terecht kan met je verhaal.
donderdag 10 juli 2025 om 23:28
Als je praktische hulp nodig hebt in Zwitserland (al is het maar dat iemand boodschappen voor je haalt) of advies wil over je remigratie, dan kan in je echt de groep Wereldvrouwen op facebook aanraden. Dat zijn allemaal Nederlandse vrouwen die in het buitenland wonen en mijn ervaring is dat iedereen daar echt voor elkaar klaar staat.
Sterkte voor jullie allebei!
donderdag 10 juli 2025 om 23:54
vrijdag 11 juli 2025 om 06:32
Eens. Daar zit ik ook op.stokbootje schreef: ↑10-07-2025 23:28Als je praktische hulp nodig hebt in Zwitserland (al is het maar dat iemand boodschappen voor je haalt) of advies wil over je remigratie, dan kan in je echt de groep Wereldvrouwen op facebook aanraden. Dat zijn allemaal Nederlandse vrouwen die in het buitenland wonen en mijn ervaring is dat iedereen daar echt voor elkaar klaar staat.
Voor wat betreft de zorg, 2 van mijn Nederlandse vriendinnen wonen in CH. Zij zweren bij de zorg daar. Een van hen is psychiatrisch verpleegkundige, als je wilt, kan ik haar wel een berichtje sturen.
De realiteit haalt de werkelijkheid in
vrijdag 11 juli 2025 om 07:24
Niet alles en iedereen bij de GGZ is slecht geregeld. Wij hebben een "fijne" ervaring met de GGZ. Wat hier al gezegd is, hou wel rekening met lange wachttijden. Kan je je zoon nu al aanmelden in nederland?Ben-ik-weer schreef: ↑10-07-2025 22:06Wat vreselijk voor je!
Moet je terug komen? De GGZ hier is namelijk nogal beroerd geregeld hier. Als het daar beter is zeker daar blijven
Sterkte to! Je lijkt me een liefdevolle moeder. Dat je zoon open is en meewerkt is een groot pluspunt bij het herstel!
vrijdag 11 juli 2025 om 08:14
Ten eerste: wat een rare generalisatie. DE GGZ, alsof dat allemaal één pot nat is.Ben-ik-weer schreef: ↑10-07-2025 22:06Wat vreselijk voor je!
Moet je terug komen? De GGZ hier is namelijk nogal beroerd geregeld hier. Als het daar beter is zeker daar blijven
Ten tweede: pubers vallen onder jeugdhulp, wat via de gemeente gaat, waardoor dat een andere route is en je die al helemaal niet onder DE GGZ kunt scharen.
Dit soort opmerkingen doen meer kwaad dan goed.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in