Situatie Midden-Oosten VIII

28-05-2025 13:31 2194 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.

Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.

De toekomst is nog onduidelijk.

In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.

Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.

Als je iets wilt posten over de gruwelijkheden dan doe je dit doormiddel van een linkje MET een waarschuwing!* Teksten ook niet in het wit schrijven. Gewoon helemaal niet!

Linkjes mogen alleen nog in het Nederlands of Engels en moeten door medeschrijvers of ons kunnen worden gechecked op betrouwbaarheid.

Alleen een linkje plaatsen zonder uitleg/ eigen inbreng draagt niet bij aan de discussie dus ook dat staan we niet meer toe.

Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.

Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.

We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.

p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.

Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.

https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Frizz schreef:
10-07-2025 07:54
Ik ben wel benieuwd hoe jij zo zeker kan weten dat dit onzin is?
Ik vind het namelijk wel aannemelijke verhalen in het licht van wat we al weten.
Dat wat onzin is? Dat de Iron dome discrimineert? Dat is onzin, ja. Als je het hebt over aannemelijke verhalen waaruit blijkt dat de Iron Dome wel discrimineert -anders dus dan wat al aangegeven is, dat stedelijke gebieden meer beschermd worden dan buitengebieden- dan kun je die neem ik aan naar voren brengen?

Dat stedelijke gebieden beter beschermd zijn dan landelijke gebieden geldt trouwens zo een beetje overal. Stedelijke gebieden hebben altijd betere voorzieningen, een snellere reactietijd van hulpdiensten enzovoort.
What would Patsy do?
Over het apartheidsbeleid van de staat Israël: https://www.vox.com/23924319/israel-pal ... ory-debate
Ladyday21 schreef:
10-07-2025 08:44
Dat wat onzin is? Dat de Iron dome discrimineert? Dat is onzin, ja. Als je het hebt over aannemelijke verhalen waaruit blijkt dat de Iron Dome wel discrimineert -anders dus dan wat al aangegeven is, dat stedelijke gebieden meer beschermd worden dan buitengebieden- dan kun je die neem ik aan naar voren brengen?

Dat stedelijke gebieden beter beschermd zijn dan landelijke gebieden geldt trouwens zo een beetje overal. Stedelijke gebieden hebben altijd betere voorzieningen, een snellere reactietijd van hulpdiensten enzovoort.

Een systeem discrimineert natuurlijk niet, maar de mens die het systeem heeft ontworpen of instelt kan dat wellicht wel hebben gedaan. Bijvoorbeeld door delen waar Arabische dorpen zijn te kwalificeren als 'onbewoond of laagbevolkt gebied', en dat niet te doen bij de dorpen waar Joodse inwoners zijn. En bijvoorbeeld door Joodse gemeenschappen meer openbare schuilplaatsen geven dan Arabische gemeenschappen.
Ik kan dat natuurlijk niet staven met een onafhankelijk onderzoek, al zie ik wel artikelen die verwijzen naar onderzoeken. Ik weet niet hoe betrouwbaar dat allemaal is, maar gezien het feit dat de Arabische bevolking op meerdere manieren wordt achtergesteld in Israël lijkt het me niet iets om uit te sluiten in elk geval.
Frizz schreef:
10-07-2025 16:41
Een systeem discrimineert natuurlijk niet, maar de mens die het systeem heeft ontworpen of instelt kan dat wellicht wel hebben gedaan. Bijvoorbeeld door delen waar Arabische dorpen zijn te kwalificeren als 'onbewoond of laagbevolkt gebied', en dat niet te doen bij de dorpen waar Joodse inwoners zijn. En bijvoorbeeld door Joodse gemeenschappen meer openbare schuilplaatsen geven dan Arabische gemeenschappen.
Ik kan dat natuurlijk niet staven met een onafhankelijk onderzoek, al zie ik wel artikelen die verwijzen naar onderzoeken. Ik weet niet hoe betrouwbaar dat allemaal is, maar gezien het feit dat de Arabische bevolking op meerdere manieren wordt achtergesteld in Israël lijkt het me niet iets om uit te sluiten in elk geval.
Al meerdere keren bevestigt dat stedelijke gebieden beter worden beschermd dan minder bevolkte gebieden. Dat is een uitkomst van -begrijpelijke- strategische keuzes. En daarmee nog geen discriminatie. Dat overheidsgeld ongelijk verdeeld wordt en dat bedoeiendorpen niet erkend worden is wel een vorm van achterstellen/verwaarlozen/discriminatie.

Maar nogmaals het voorbeeld van de Iron Dome en de Druzenkinderen had helemaal niets te maken met discriminatie, maar alles met de korte afstand waarvandaan de raket afgeschoten werd en de dus te korte reactietijd voor de Iron Dome.
What would Patsy do?
Maar dat is toch helemaal niet wat ik zeg?
Ik ben er helemaal voor om bij de feiten te blijven. Dus beschermt Israël zijn niet-joodse inwoners bewust minder goed?
Misschien is het in het beste geval, nonchalance?
Voor mij is duidelijk dat er genoeg feiten op tafel liggen, waaruit blijkt dat Israël een gewetenloze, narcistische staat is.

Israël richt bloedbad aan bij medische kliniek: 'Doden vrouwen en kinderen gewetenloos' - https://nos.nl/l/2574549

Een kliniek waar kleine kinderen en zwangere vrouwen hulp zoeken, bombarderen.. Kinderen dus moedwillig doden
Elke keer als je denkt, het kan niet lager, dan blijkt het toch te kunnen.
72jelle wijzigde dit bericht op 11-07-2025 09:53
5.08% gewijzigd
Ja dat las ik vannacht nog. Wat een afschuwelijke daad. Dan kun je je inderdaad voorstellen wat sommigen schrijven, dat men al niet meer bang is om te sterven. Zelfs kinderen niet. De dood is overal.
Echt vreselijk 10 kinderen in 1 aanval ombrengen. Een kliniek die Project hope heet. Echt zo barbaars. Dit is gewoon uitroeien. Bewust de wachtrij opblazen.
72Jelle schreef:
11-07-2025 07:29
Ik ben er helemaal voor om bij de feiten te blijven.
(-)
Een kliniek waar kleine kinderen en zwangere vrouwen hulp zoeken, bombarderen.. Kinderen dus moedwillig doden
Elke keer als je denkt, het kan niet lager, dan blijkt het toch te kunnen.
En dan de reactie van Israël cq het leger: "Het incident wordt onderzocht" en "collateral damage".
Ik kan die woorden niet meer horen. Hoe hardvochtig en harteloos moet je zijn om dit af te doen als een incident?
De bevindingen en rapporten van Francesca Albanese, VN gezant, waarin ze de verdrijving van van de bevolking in Gaza, die het leven voor hen onmogelijk maakt, krijgen het stempel van 'antisemitisme'. Ook dat begrip als dooddoener kan ik niet meer horen.
Alles sal reg kom
Sharing* schreef:
11-07-2025 11:31
En dan de reactie van Israël cq het leger: "Het incident wordt onderzocht" en "collateral damage".
Ik kan die woorden niet meer horen. Hoe hardvochtig en harteloos moet je zijn om dit af te doen als een incident?
De bevindingen en rapporten van Francesca Albanese, VN gezant, waarin ze de verdrijving van van de bevolking in Gaza, die het leven voor hen onmogelijk maakt, krijgen het stempel van 'antisemitisme'. Ook dat begrip als dooddoener kan ik niet meer horen.
Ik geloof er echt in dat het een strategie is; hoe vaker je iets hoort, hoe meer je eraan went. En zo kan het almaar doorgaan.

Net zoiets als de trucs van Trump, met name aan het begin van z’n termijn; gewoon héél veel gekke dingen doen en zeggen. Er ontstaat dan verontwaardiging over de ergste dingen, en wat mínder erg (maar nog steeds achterlijk is) wordt ondertussen gewoon doorgevoerd.
Ik weet niet, maar als je kijkt naar 7 oktober 2023 vraag ik me af of de Israelische regering discrimineert in wie zij beschermt. Die doden vielen onder alle lagen van de bevolking. Met toch ook zeer veel Joodse en Israelische slachtoffers.

Dat steden beter beschermt worden dan de periferie is overal zichtbaar. Zoals in Oerkraine. Maar ook in Nederland (aardbevingen Groningen die in Randstad minder relevant waren).

Ik weet niet of daar direct foute beweegredenen achter schuilgaan. Misschien wel, maar ik vind het lastig om dat hard te maken.
Israël discrimineert al vele jaren vóór 07-10- '23 de Palestijnse inwoners met hun checkpoints, toen 550 punten waar IDF militairen Palestijnen uren laten wachten, terwijl Israëli's mogen doorrijden. Op de Westelijke Jordaan, te voet met blond haar, blauwe ogen, een NL of blauw VN paspoort kreeg ik alle egards om door te lopen, terwijl mijn collega's, Palestijns, met een geweerkolf achteruit gedreven werden. Discriminatie gebeurt daar al jaren. Nu 850 checkpoints, stel je voor, je wilt naar werk, school, je olijven verkopen, naar het ziekenhuis of een boek kopen.
Oké dit gaat niet over de Iron Dome, maar wel wat er op de grond gebeurt.

nos.nl/collectie/13959/artikel/2570189-israelische-checkpoints-ontwrichten-leven-palestijnen-op-westoever
Alles sal reg kom
Sharing* schreef:
11-07-2025 13:28
Israël discrimineert al vele jaren vóór 07-10- '23 de Palestijnse inwoners met hun checkpoints, toen 550 punten waar IDF militairen Palestijnen uren laten wachten, terwijl Israëli's mogen doorrijden. Op de Westelijke Jordaan, te voet met blond haar, blauwe ogen, een NL of blauw VN paspoort kreeg ik alle egards om door te lopen, terwijl mijn collega's, Palestijns, met een geweerkolf achteruit gedreven werden. Discriminatie gebeurt daar al jaren. Nu 850 checkpoints, stel je voor, je wilt naar werk, school, je olijven verkopen, naar het ziekenhuis of een boek kopen.
Oké dit gaat niet over de Iron Dome, maar wel wat er op de grond gebeurt.

nos.nl/collectie/13959/artikel/2570189-israelische-checkpoints-ontwrichten-leven-palestijnen-op-westoever
Dit ben ik met je eens.

Maar het ging volgens mij over discriminatie binnen Israëlische grenzen. Daar reageerde ik in ieder geval op.
Palestinian citizens of Israel, who comprise about 19% of the population, face many forms of institutionalized discrimination. In 2018, discrimination against Palestinians was crystallized in a constitutional law which, for the first time, enshrined Israel exclusively as the “nation state of the Jewish people”. The law also promotes the building of Jewish settlements and downgrades Arabic’s status as an official language.

The report documents how Palestinians are effectively blocked from leasing on 80% of Israel’s state land, as a result of racist land seizures and a web of discriminatory laws on land allocation, planning and zoning.

The situation in the Negev/Naqab region of southern Israel is a prime example of how Israel’s planning and building policies intentionally exclude Palestinians. Since 1948 Israeli authorities have adopted various policies to “Judaize” the Negev/Naqab, including designating large areas as nature reserves or military firing zones, and setting targets for increasing the Jewish population. This has had devastating consequences for the tens of thousands of Palestinian Bedouins who live in the region.

Thirty-five Bedouin villages, home to about 68,000 people, are currently “unrecognized” by Israel, which means they are cut off from the national electricity and water supply and targeted for repeated demolitions. As the villages have no official status, their residents also face restrictions on political participation and are excluded from the healthcare and education systems. These conditions have coerced many into leaving their homes and villages, in what amounts to forcible transfer.

Decades of deliberately unequal treatment of Palestinian citizens of Israel have left them consistently economically disadvantaged in comparison to Jewish Israelis. This is exacerbated by blatantly discriminatory allocation of state resources: a recent example is the government’s Covid-19 recovery package, of which just 1.7% was given to Palestinian local authorities.

https://www.amnesty.org/en/latest/news/ ... -humanity/

De algemene discriminatie heeft gevolgen voor de bescherming van burgers. Hier een stukje uit de jeruslam Post over een 7 jarig bedouinenmeisje dat gedood werd.

A piece of metal from an exploded missile passed through the tin roof of her house like a knife through butter.
Her roof was made of tin because the state does not allow proper housing in the Negev’s Bedouin villages. She did not sleep in the bomb shelter because she didn’t have one. She was asleep when the attack happened because her village does not have an alarm system. According to Israel’s security system, she and her village did not exist, and thus, needed no protection.

https://www.jpost.com/opinion/article-797588
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Paradise schreef:
11-07-2025 12:01
Ik weet niet, maar als je kijkt naar 7 oktober 2023 vraag ik me af of de Israelische regering discrimineert in wie zij beschermt. Die doden vielen onder alle lagen van de bevolking. Met toch ook zeer veel Joodse en Israelische slachtoffers.

Dat steden beter beschermt worden dan de periferie is overal zichtbaar. Zoals in Oerkraine. Maar ook in Nederland (aardbevingen Groningen die in Randstad minder relevant waren).

Ik weet niet of daar direct foute beweegredenen achter schuilgaan. Misschien wel, maar ik vind het lastig om dat hard te maken.
Ik vind het ook niet meer erg relevant.
Al zijn er een aantal misdaden niet waar, of niet zo bedoeld, er is helaas genoeg wel bewezen waar. En wel bewezen zo bedoeld.

En dan zo'n Netanyahu die over de Nobelprijs voor de vrede durft te praten...
Hij zou het hele woord ' vrede' niet eens mogen uitspreken.
72Jelle schreef:
11-07-2025 14:55
Ik vind het ook niet meer erg relevant.
Al zijn er een aantal misdaden niet waar, of niet zo bedoeld, er is helaas genoeg wel bewezen waar. En wel bewezen zo bedoeld.

En dan zo'n Netanyahu die over de Nobelprijs voor de vrede durft te praten...
Hij zou het hele woord ' vrede' niet eens mogen uitspreken.
Ik snap wat je bedoelt. Ik vind dat zelf wel relevant. Als het een bewezen is, is het ander niet automatisch waar. Ik vind het zelf belangrijk om aan dat principe vast te houden.
Het is ook gewoon een juridisch principe. Ook in het internationaal recht.

Maar ik begrijp goed dat mensen er anders in staan.

Het zou fijn als als Netanyahu het woord vrede eens wat vaker serieus uitspreekt.

Die Nobelprijs is wel vaker omstreden.
Frizz schreef:
10-07-2025 17:13
Maar dat is toch helemaal niet wat ik zeg?
Nee, je insinueert dat het systeem misschien zo geprogrammeerd is dat het Joodse inwoners beter beschermd. Daar is totaal geen bewijs voor. Sterker nog het is volkomen te verklaren -zonder naar opzet/discriminatie te grijpen- dat het functioneert zoals het functioneert. Op het feit na, dat er inderdaad in de Negev bedoeinendorpen zijn (heb ik dus ook al steeds gezegd) die niet erkend worden en dus ook niet door het systeem alszodanig erkend worden.
Het is dus lasterlijk gespeculeer.

De Kiboetzim -onder andere- aan de rand bij Gaza zijn ook minder beschermd. Deels door verouderde schuilkelders en deels doordat ze zo dicht op Gaza liggen dat voordat het systeem in werking kan gaan de raket al ingeslagen is. Datzelfde verhaal gold dus voor die raket vorig jaar op de Golanhoogte.

Dat Arabische dorpen achtergesteld worden op sommige Joodse dorpen, of dat Arabische dorpen minder makkelijk de buraucratische weg naar overheidssubsidies kunnen bewandelen, heb ik al benoemd.
Er is zeker sprake van ongelijkheid. Discriminatie kun je dus zeggen. Apartheid -zoals Redhead stelt- daar ga ik niet in mee.

Er is in ons land ook sprake van ongelijkheid in bescherming. De Randstad zal beter beschermd worden dan de buitengebieden. Vanwege het aantal inwoners. Maar ook vanwege de infrastructuur en voorzieningen. Schiphol zal beschermd worden, bijvoorbeeld. En er is ook bij ons sprake van institutionele discriminatie. Ik zeg absoluut niet dat dat de situatie in Israel goedpraat. Zeker niet. Zoals ik al een paar keer zei, volgens mij, als het niet onderkend wordt kan het niet veranderd worden.
Maar het is wel goed om je een beetje bewust te zijn van wat er ook in onze eigen omgeving gebeurt, voordat je gaat denken dat een ander wel echt in en in slecht bezig is.

En dat bedoel ik allemaal niet naar jou persoonlijk, Frizz, maar wel naar iedereen die zo kennelijk zo ongelooflijk verontwaardigd wil zijn over de situatie in Israel. Alsof het hier niet ook aan de hand is.
What would Patsy do?
Oh, hou op met me. No Jews no News. Oorlog in Soedan, oorlog in Oekraine. Niks hoor je van die sjaalrommel maar Israël, ja dan haat. Wie niet ziet waar die haat vandaan komt is blind.

En dan hier ook nog met droge ogen beweren dat de iron dome discrimeert want er komen Palestijnse doden. Wie gooit die raketten al vanaf het begin? Juist. Wie wil Israél in een kwaad daglicht stelllen? Juist! Bij een genocide was de bevolking niet gegroeid.

Hou alsjeblieft op met dit gezeik want het enige dat Hamas moest doen is al de gijzelaars vrijlaten. Nee man, willen ze niet, zo veel mogelijk rekken om Israél in een kwaad daglicht te stelllen.

En al die mensen hier met hun ooh en aah en ooh erg! Soedan dan op dit moment? Oekraine dan? Stik toch.

En alleen maar vrouwen en kinderen dood, bijna nooit mannen. Gek he? Je wordt voor de gek gehouden waar je bijstaat. Pallywood noemen zie die filmpjes. Komt nog in het journaal ook en later met kleine letters gerectificeerd. Maar wel gezien en op aangeslagen door de kudde die niet Soedan wil zien, of Oekraine maar alleen joden die iets fout doen.

Ik zal wel een ban krijgen, kan me niets schelen maar ik haat die selectieve verontwaardigng en de berichten in de Nederlandse media die vaak niet waar zijn of veel genuanceerder liggen.

En de oplossing is? Staten naast elkaar? Met al die terreurgroepen? Ja, tuurlijk.
Lady je maakt er steeds een heel verhaal van met allerlei herhaling, maar ik lees artikelen waarin de bescherming van Joodse dorpen worden vergeleken met Palestijnse dorpen. De Joodse; daar vallen de brokstukken van de Iron Done doorgaans niét op, en zij hebben véél meer openbare schuilplekken dan de Arabische dorpen. Terwijl op de Arabische dorpen ook vaker brokstukken vallen.

Dat heeft dus niks te maken met buitengebieden etc. Dat is geen ongelijkheid die te maken heeft met ‘de Randstad’ etc, maar keuzes van de overheid. Ligt onder andere aan waar de batterijen van de Iron dome staan, zo begreep ik. En dus dat er wel wordt geïnvesteerd in de Joodse dorpen/schuilplaatsen.

Wat me een beetje stoort is dat je steeds een uitgebreide reactie schrijft die helemaal niet ingaat op wat ik nou écht schrijf, en je het daarmee nogal op lijkt te nemen voor Israel. Maar voor wat jij zegt is óók geen bewijs, en jij en ik hebben neem ik aan beiden geen onafhankelijk bronnen die goed wetenschappelijk onderzoek hebben gedaan.
Samar schreef:
12-07-2025 04:26
Oh, hou op met me. No Jews no News. Oorlog in Soedan, oorlog in Oekraine. Niks hoor je van die sjaalrommel maar Israël, ja dan haat. Wie niet ziet waar die haat vandaan komt is blind.

En dan hier ook nog met droge ogen beweren dat de iron dome discrimeert want er komen Palestijnse doden. Wie gooit die raketten al vanaf het begin? Juist. Wie wil Israél in een kwaad daglicht stelllen? Juist! Bij een genocide was de bevolking niet gegroeid.

Hou alsjeblieft op met dit gezeik want het enige dat Hamas moest doen is al de gijzelaars vrijlaten. Nee man, willen ze niet, zo veel mogelijk rekken om Israél in een kwaad daglicht te stelllen.

En al die mensen hier met hun ooh en aah en ooh erg! Soedan dan op dit moment? Oekraine dan? Stik toch.

En alleen maar vrouwen en kinderen dood, bijna nooit mannen. Gek he? Je wordt voor de gek gehouden waar je bijstaat. Pallywood noemen zie die filmpjes. Komt nog in het journaal ook en later met kleine letters gerectificeerd. Maar wel gezien en op aangeslagen door de kudde die niet Soedan wil zien, of Oekraine maar alleen joden die iets fout doen.

Ik zal wel een ban krijgen, kan me niets schelen maar ik haat die selectieve verontwaardigng en de berichten in de Nederlandse media die vaak niet waar zijn of veel genuanceerder liggen.

En de oplossing is? Staten naast elkaar? Met al die terreurgroepen? Ja, tuurlijk.
Nee, de oplossing is alle Palestijnen doodmaken. Inderdaad, veel terreur daar, Hamas, de Israëlische regering...
Maar je wilt het niet zien, of het maakt je niet uit.
Wat is niet waar en waarom weerleg je dat dan niet met bewijs?

Kennelijk mag alleen Israël raketten gooien,
Maar mag een bezet volk, Gaza en de Westelijke Jordaanoever waren bezet, alleen maar braaf doen wat grote baas Israël voor ze bedacht heeft. En dat was en is niet veel goeds. Sterker, het was en is veelal misdadig.

Over selectieve verontwaardiging gesproken,
Verder een whataboutism om over andere oorlogen te beginnen.
En wat voor nieuws wordt er gerectificeerd? Graag voorbeelden.
Bij een genocide is er geen bevolkingsgroei?
Echt....

Factcheck:

Wat werd er beweerd ?
"De bevolking van Gaza is met meer dan 2 procent gegroeid in 2024"

Beoordeling

Onwaar

Conclusie
Op sociale media circuleert het bericht dat de Gazaanse bevolking in 2024 met 2,4 of 2,02 procent zou zijn toegenomen. Dat bewijst volgens socialemediagebruikers dat er helemaal geen genocide of hongersnood in Gaza plaatsvindt. Het cijfer 2,4 procent is afkomstig van data van de Wereldbank, al gaan die niet over 2024, maar is het een schatting voor 2023. Bovendien gaat dat cijfer over de bevolking van de volledige Palestijnse gebieden, dus niet alleen die van de Gazastrook maar ook die van de Westelijke Jordaanoever. Het cijfer 2,02 procent komt uit het World Factbook van de Amerikaanse inlichtingendienst CIA. Het gaat om een schatting voor het jaar 2024 op basis van bevolkingsdata van vóór de oorlog in Gaza. We beoordelen de bewering dat de Gazaanse bevolking in 2024 met 2,4 of 2,02 procent zou zijn aangegroeid, bijgevolg als onwaar. Officiële Palestijnse cijfers geven aan dat de bevolking in Gaza in 2024 met 6 procent is gedaald. Israël noemt dat cijfer ‘gefabriceerd’.
Samar schreef:
12-07-2025 04:26

En dus dan maar genocide en/of etnische zuivering? Lekker wereldbeeld wel.
Maar Samar, als er behalve al die vrouwen en kinderen ook mannen sterven, dan is het toch alleen maar nóg erger? En natuurlijk sterven die ook. Maar in alle rampen en oorlogen zie je dat kinderen de meeste aandacht krijgen. Dat is niet alleen omdat journalisten weten wat mensen het meeste raakt. Dat is vooral omdat onschuldige kinderen werkelijk niets met welk conflict dan ook te maken hebben.

Het conflict is inderdaad ingewikkelder dan "Israël moet stoppen", maar ook dan "Hamas moet alle gijzelaars vrijlaten". In beide gevallen zal het geweld van beide kanten niet stoppen ben ik bang. Het is namelijk geen oplossing, het geeft hooguit een adempauze. Of deze situatie opgelost kan worden en vooral hoe, dat weet ik niet. Op dit moment kan ieder weldenkend mens alleen maar hopen dat én het geweld van Israël stopt, én de gijzelaars eindelijk vrijkomen. Dat voor alle slachtoffers aan deze hel een einde komt.
Ladyday21 schreef:
12-07-2025 03:32
Nee, je insinueert dat het systeem misschien zo geprogrammeerd is dat het Joodse inwoners beter beschermd. Daar is totaal geen bewijs voor. Sterker nog het is volkomen te verklaren -zonder naar opzet/discriminatie te grijpen- dat het functioneert zoals het functioneert. Op het feit na, dat er inderdaad in de Negev bedoeinendorpen zijn (heb ik dus ook al steeds gezegd) die niet erkend worden en dus ook niet door het systeem alszodanig erkend worden.
Het is dus lasterlijk gespeculeer.

De Kiboetzim -onder andere- aan de rand bij Gaza zijn ook minder beschermd. Deels door verouderde schuilkelders en deels doordat ze zo dicht op Gaza liggen dat voordat het systeem in werking kan gaan de raket al ingeslagen is. Datzelfde verhaal gold dus voor die raket vorig jaar op de Golanhoogte.

Dat Arabische dorpen achtergesteld worden op sommige Joodse dorpen, of dat Arabische dorpen minder makkelijk de buraucratische weg naar overheidssubsidies kunnen bewandelen, heb ik al benoemd.
Er is zeker sprake van ongelijkheid. Discriminatie kun je dus zeggen. Apartheid -zoals Redhead stelt- daar ga ik niet in mee.

Er is in ons land ook sprake van ongelijkheid in bescherming. De Randstad zal beter beschermd worden dan de buitengebieden. Vanwege het aantal inwoners. Maar ook vanwege de infrastructuur en voorzieningen. Schiphol zal beschermd worden, bijvoorbeeld. En er is ook bij ons sprake van institutionele discriminatie. Ik zeg absoluut niet dat dat de situatie in Israel goedpraat. Zeker niet. Zoals ik al een paar keer zei, volgens mij, als het niet onderkend wordt kan het niet veranderd worden.
Maar het is wel goed om je een beetje bewust te zijn van wat er ook in onze eigen omgeving gebeurt, voordat je gaat denken dat een ander wel echt in en in slecht bezig is.

En dat bedoel ik allemaal niet naar jou persoonlijk, Frizz, maar wel naar iedereen die zo kennelijk zo ongelooflijk verontwaardigd wil zijn over de situatie in Israel. Alsof het hier niet ook aan de hand is.
Sorry Ladyday, maar dat doe je in mijn ogen nou juist wel. Ik snap ook niet zo goed waarom je de situatie aldaar zou willen vergelijken met Nederland, terwijl die overduidelijk niet te vergelijken is.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven