Situatie Midden-Oosten VIII

28-05-2025 13:31 2195 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.

Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.

De toekomst is nog onduidelijk.

In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.

Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.

Als je iets wilt posten over de gruwelijkheden dan doe je dit doormiddel van een linkje MET een waarschuwing!* Teksten ook niet in het wit schrijven. Gewoon helemaal niet!

Linkjes mogen alleen nog in het Nederlands of Engels en moeten door medeschrijvers of ons kunnen worden gechecked op betrouwbaarheid.

Alleen een linkje plaatsen zonder uitleg/ eigen inbreng draagt niet bij aan de discussie dus ook dat staan we niet meer toe.

Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.

Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.

We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.

p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.

Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.

https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Misschien toch nog een klein positief puntje, in het AD vandaag. Het staat achter een betaalmuur, dus helaas kan ik geen link plaatsen. Burgers die elkaar medeleven betonen:

"Tijdens een demonstratie voor vrijlating van de gijzelaars houdt een andere groep Israëliërs foto's omhoog van vermoorde Palestijnse kinderen om aandacht te vragen voor het leed in Gaza.
Het gaat om een klein deel van de bevolking, maar hun aantal groeit elke week".

Als tegenreactie houden Palestijnen foto's vast van de kinderen Bibas:
„Het kwam voort uit de wens om de Israëliërs te laten zien dat Palestijnen, ondanks hun lijden, nog steeds de menselijkheid van de ‘ander’ erkennen”, zei hij tegen de Israëlische krant Haaretz. „Het ging nooit om het rechtvaardigen van geweld, maar om het verzet tegen het idee dat Palestijnen de dood vieren.”

"De reacties van Gazaanse burgers zijn verdeeld, maar overwegend positief"
Wat mooi!
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
Draaideurforummer schreef:
12-07-2025 16:37
Misschien toch nog een klein positief puntje, in het AD vandaag. Het staat achter een betaalmuur, dus helaas kan ik geen link plaatsen. Burgers die elkaar medeleven betonen:

"Tijdens een demonstratie voor vrijlating van de gijzelaars houdt een andere groep Israëliërs foto's omhoog van vermoorde Palestijnse kinderen om aandacht te vragen voor het leed in Gaza.
Het gaat om een klein deel van de bevolking, maar hun aantal groeit elke week".

Als tegenreactie houden Palestijnen foto's vast van de kinderen Bibas:
„Het kwam voort uit de wens om de Israëliërs te laten zien dat Palestijnen, ondanks hun lijden, nog steeds de menselijkheid van de ‘ander’ erkennen”, zei hij tegen de Israëlische krant Haaretz. „Het ging nooit om het rechtvaardigen van geweld, maar om het verzet tegen het idee dat Palestijnen de dood vieren.”

"De reacties van Gazaanse burgers zijn verdeeld, maar overwegend positief"
Prachtig ❤️
Zeker mooi en hoopvol. En een bewijs dat -net als in Iran- verandering van binnenuit moet komen. Mensen aan beide kanten willen gewoon leven. Willen hun kinderen zien opgroeien.
What would Patsy do?
GriebusDus schreef:
12-07-2025 08:58
Sorry Ladyday, maar dat doe je in mijn ogen nou juist wel. Ik snap ook niet zo goed waarom je de situatie aldaar zou willen vergelijken met Nederland, terwijl die overduidelijk niet te vergelijken is.
Ik vergelijk niet. Ik probeer duidelijk te maken dat zélfs in Nederland ongelijkheid is. Niet vergelijkbaar met Israel. Heel goed dat je er op aan slaat. Dat was precies de bedoeling. Bij ons is alles zeker beter geregeld -toch nog steeds niet gelijk- Maar laten we naar Egypte kijken. Bedoeïnen zijn daar óók tweederangbuirgers. Kopten zijn daar tweederangsburgers. Nubiers zijn daar tweederangsburgers die gedwongen verplaatst zijn, zonder compensatie.

En in Israel is zeker sprake van ongelijkheid. Dat moet onderkend worden. Anders zal het niet veranderen.
Ik zelf trek het altijd erg slecht als mensen zeggen dat 'Israel de enige democratie in het Midden-Oosten is'. Omdat daarmee gesuggereerd wordt dat Israel een democratie is, zoals wij dat in het Westen kennen.
Je moet heel erg veel posts/berichten terug gaan zoeken, maar dan zul je zien, dat ik vanaf het begin heb gezegd dat Israe welisaar 'een democratie' is ' maar wel een ín het Midden-Oosten'
Ze hebben heel veel gebruiken.manieren zoals de landen om hen heen ook hebben. Oók Egypte gebruikt miilitair recht. En dat is zelfs voor mensen met Egyptisch burgerschap.

Natuurlijk snap ik dat ons land op geen enkele manier te vergelijken is met Israel. Het is juist bijzonder dat jij en anderen dat lijken te verwachten. Pas als er iets verandert in die hele regio zal ook Israel veranderen.

Máár om die ongelijkheid te zien en dan te fantaseren dat de Iron Dome dusdanig werkt dat Arabieren extra geraakt gaan worden, is nergens op gebaseerd en heel lasterlijk.
ladyday21 wijzigde dit bericht op 13-07-2025 07:10
2.02% gewijzigd
What would Patsy do?
Frizz schreef:
12-07-2025 07:47
Lady je maakt er steeds een heel verhaal van met allerlei herhaling, maar ik lees artikelen waarin de bescherming van Joodse dorpen worden vergeleken met Palestijnse dorpen. De Joodse; daar vallen de brokstukken van de Iron Done doorgaans niét op, en zij hebben véél meer openbare schuilplekken dan de Arabische dorpen. Terwijl op de Arabische dorpen ook vaker brokstukken vallen.

Dat heeft dus niks te maken met buitengebieden etc. Dat is geen ongelijkheid die te maken heeft met ‘de Randstad’ etc, maar keuzes van de overheid. Ligt onder andere aan waar de batterijen van de Iron dome staan, zo begreep ik. En dus dat er wel wordt geïnvesteerd in de Joodse dorpen/schuilplaatsen.

Wat me een beetje stoort is dat je steeds een uitgebreide reactie schrijft die helemaal niet ingaat op wat ik nou écht schrijf, en je het daarmee nogal op lijkt te nemen voor Israel. Maar voor wat jij zegt is óók geen bewijs, en jij en ik hebben neem ik aan beiden geen onafhankelijk bronnen die goed wetenschappelijk onderzoek hebben gedaan.
Dit is toch echt gelul. Dat snap je toch zelf ook wel mag ik hopen? -en de plaatsing van die batterijen verschilt steeds van dreiging tot dreiging-

Nu is het dus al zo, dat ten eerste de Iron Dome géén raket onderschept als het een Arabisch dorp gaat raken. Maar áls de Iron Dome een raket onderschept, dat ze ervoor zorgen dat het 'afval' geen Joods dorp, maar een Arabisch dorp gaat raken.

Dit begint op Wappieterrein te lijken. Natuurlijk is voor wat ik zeg wel bewijs.

En je verhaal over de schuilkelders heb ik al lang bevestigd. Dat zegt alleen helemaal niets over de Iron Dome/Davids Sling etcetera. Niets.

En het meest schokkende vind ik dat je zegt, dat 'wij'' allebei waarschijnlijk geen wetenschappelijk onderzoek hebben gedaan. Met andere woorden alles wat 'we' zeggen heeft evenveel portée. Maar jij bent wel degene die een land beschuldigt van opzettelijk burgers in gevaar brengen. Van een apartheidpolitiek. Bizar, dat je dat gelijk aan elkaar stelt. Terwijl je dus toegeeft dat je op geen enkele manier echt onderzoek hebt gedaan.
What would Patsy do?
Qutoe in plaats van edit
What would Patsy do?
Weer quote ipv edit
What would Patsy do?
72Jelle schreef:
12-07-2025 08:23
Nee, de oplossing is alle Palestijnen doodmaken. Inderdaad, veel terreur daar, Hamas, de Israëlische regering...
Maar je wilt het niet zien, of het maakt je niet uit.
Wat is niet waar en waarom weerleg je dat dan niet met bewijs?

Kennelijk mag alleen Israël raketten gooien,
Maar mag een bezet volk, Gaza en de Westelijke Jordaanoever waren bezet, alleen maar braaf doen wat grote baas Israël voor ze bedacht heeft. En dat was en is niet veel goeds. Sterker, het was en is veelal misdadig.

Over selectieve verontwaardiging gesproken,
Verder een whataboutism om over andere oorlogen te beginnen.
Jij vind dus dat een 'onderdrukt' volk mocht doen wat ze hebben gedaan op 7 oktober?
What would Patsy do?
Ladyday21 schreef:
13-07-2025 08:09
Jij vind dus dat een 'onderdrukt' volk mocht doen wat ze hebben gedaan op 7 oktober?
Nee, ze verwijten elkaar over en weer selectieve verontwaardiging.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Ladyday21 schreef:
13-07-2025 06:27

En het meest schokkende vind ik dat je zegt, dat 'wij'' allebei waarschijnlijk geen wetenschappelijk onderzoek hebben gedaan. Met andere woorden alles wat 'we' zeggen heeft evenveel portée. Maar jij bent wel degene die een land beschuldigt van opzettelijk burgers in gevaar brengen. Van een apartheidpolitiek. Bizar, dat je dat gelijk aan elkaar stelt. Terwijl je dus toegeeft dat je op geen enkele manier echt onderzoek hebt gedaan.
Als je goed leest schrijf ik dat ik artikelen heb gelezen die onderschrijven wat ik hier schrijf. Meer kan ik er ook niet aan doen, want echte cijfers ontbreken. Voor jou en voor mij.
En verder vind ik het ook niet zo spannend om te stellen dat er sprake is van apartheid, in die zin heb ik behoorlijk vertrouwen in Amnesty en Human Right Forum.
Ladyday21 schreef:
Er is een verschil tussen goedkeuren dat een onderdrukt, bezet volk zich mag verzetten en het goedkeuren van de wijze van uitvoering van dit recht.
Ja, de Palestijnen mochten zich verzetten ( ook volgens het VN handvest) en nee, ik sta nooit achter walgelijk geweld tegen onschuldige burgers.

Maar het is vrij hypocriet om alles wat Israël de Palestijnen aandeed, er meer doden vielen onder de Palestijnen vóór 7 oktober, dan onder de Israëlische mensen op 7 oktober, er meer Palestijnen werden gegijzeld/ zonder proces in gevangenschap werden gezet, dan Israëlische mensen op 7 okt. enz. weg te laten uit het verhaal en dan inderdaad nogal selectief verontwaardigd te gaan doen.
Of sterker, deze huidige, volstrekt afgrijselijke wraakneming door Israël moet rechtvaardigen zoals Samar, waar ik op reageer, probeert te doen.

Maar jij vindt dus dat de Palestijnen alles gelaten over zich heen hadden moeten laten komen? Jammer dan dat je olijfbomen gesloopt worden, je waterput met beton wordt volgestort, je Gaza niet uit mag en je vrouw ergens in de gevangenis is verdwenen of je huis plat gebuldozerd wordt.
En nee, dat vind je niet , dat weet ik, maar je wil het voor de Palestijnen oplossen, zonder dat Israël ook maar iets aan concessies moet doen. En dat bestaat niet.
Israëliërs hebben niet meer rechten dan Palestijnen. Ten minste zo zou het moeten zijn.
72jelle wijzigde dit bericht op 13-07-2025 10:01
0.58% gewijzigd
Israëls greep op Gaza: de politieke én militaire strijd over de hoofden van de Gazanen - https://nos.nl/l/2574844

Mooie duiding van hoe de oorlog er nu voor staat.
En oh, wat een puinhoop is het daar, werkelijk alles is plat. Hoe moet je daar in leven?
Ja ik zag deze vanmorgen in de app, maar ga dat later vandaag kijken. In de ochtend komt dat zo hard binnen hier.
Frizz schreef:
13-07-2025 08:34
Als je goed leest schrijf ik dat ik artikelen heb gelezen die onderschrijven wat ik hier schrijf. Meer kan ik er ook niet aan doen, want echte cijfers ontbreken. Voor jou en voor mij.
En verder vind ik het ook niet zo spannend om te stellen dat er sprake is van apartheid, in die zin heb ik behoorlijk vertrouwen in Amnesty en Human Right Forum.
Oh, je hebt artikelen gelezen.
What would Patsy do?
Ladyday21 schreef:
13-07-2025 12:59
Oh, je hebt artikelen gelezen.

Jij ook, naar ik aanneem.
Maar laat maar zitten, ik vind het wel ff goed zo.
72Jelle schreef:
13-07-2025 09:20
Israëls greep op Gaza: de politieke én militaire strijd over de hoofden van de Gazanen - https://nos.nl/l/2574844

Mooie duiding van hoe de oorlog er nu voor staat.
En oh, wat een puinhoop is het daar, werkelijk alles is plat. Hoe moet je daar in leven?
Niet. En dat is ook niet de bedoeling, denk ik.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Ik las van de week ook ergens over dat Netanyahu onder de plak zit bij de extreemrechtse partijen. Want als zijn kabinet valt kan het natuurlijk zijn dat hij niet opnieuw wordt verkozen. Zo beredenerend klopt het vast wat Merano zegt; de boel moet gewoon plat zodat er straks een prachtige kust is voor de Israëliërs. Dat spreekt extreemrechts ook gewoon uit.
Een nieuw schip is in het kader van de Freedom flotilla onderweg naar Gaza met hulpgoederen en opnieuw belangrijke mensen (een arts, een lid van het Europees parlement, een journalist) aan boord.
Deze keer beter voorbereid. Ze kunnen bv live uitzenden.

https://freedomflotilla.org/2025/07/07/ ... ail-again/

Het vorige schip, de Madleen werd in internationale wateren gekaapt door Israël.

Het zal dit schip waarschijnlijk niet beter vergaan, maar ik vind het hoopvol dat mensen tenminste iets doen, ook al laten hun overheden het erbij zitten.

En Israël zit vast niet op de publiciteit te wachten.

Ladyday21 schreef:
Ja want dat lag aan het hele volk? Ook aan de babys en zo?
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Eerder deze maand is in Engeland de pro Palestina groep Palestine action verboden verklaard als terroristische organisatie. Gister werden er door het hele land mensen gearresteerd die in demonstraties lieten zien deze organisatie te steunen.
https://www.reuters.com/world/uk/london ... 025-07-12/

En pas werd bekend dat de helft van de Labour leden van het kabinet van Kier Starmer behoorlijke bedragen van de pro Israël lobby had aangenomen.
https://www.declassifieduk.org/israel-l ... s-cabinet/

Aan de andere kant van de oceaan liggen Joodse organisaties die geld werven en lobbyen voor Israël onder vuur.
In de VS zijn er protesten tegen AIPAC, de pro-Israel lobby groep die zowel Republikeinse als Democratische politici steunt, en die zich bv uitsprak tegen het vorige staakt het vuren in Gaza.

https://candidates.aipacpac.org/page/featured/

En in Canada besloot de overheid vorig jaar om de status als liefdadige organisatie van een tweetal fondsen waaronder het Jewish national fund (JNF) in te trekken. (Daardoor zijn giften aan deze fondsen niet meer aftrekbaar.)
Dit met het idee dat projecten die gefinancierd werden in Israël zoals bv parken, bossen en recreatiegebieden op onteigend Palestijns land helpen misdrijven tegen de menselijkheid te maskeren. https://www.timesofisrael.com/spotlight ... it-status/

Het JNF heeft in heel veel landen een tak, ook in Nederland en zamelt wereldwijd geld in.

In het algemeen denk ik wel dat het problematisch is dat er organisaties zijn die actief en openlijk politiek lobbyen in het belang van andere landen. Als je je probeert voor te stellen dat organisaties in de VS veel geld zouden ophalen bij ge-emigreerde Nederlanders om politieke kandidaten die pro Nederland zijn te steunen, zie je pas hoe raar dat eigenlijk is.

De internationale fondsenwerving voor projecten in Israël is lastig omdat neutrale projecten die het regeringsbeleid niet ondersteunen denk ik moeilijk te vinden zijn,

merano schreef:
14-07-2025 08:51

In het algemeen denk ik wel dat het problematisch is dat er organisaties zijn die actief en openlijk politiek lobbyen in het belang van andere landen. Als je je probeert voor te stellen dat organisaties in de VS veel geld zouden ophalen bij ge-emigreerde Nederlanders om politieke kandidaten die pro Nederland zijn te steunen, zie je pas hoe raar dat eigenlijk is.

De internationale fondsenwerving voor projecten in Israël is lastig omdat neutrale projecten die het regeringsbeleid niet ondersteunen denk ik moeilijk te vinden zijn,
Het zal per keer moeten blijken of het geld van fondsen goed wordt besteed.

Gezien de geschiedenis van Israel en de Joodse bevolking vind ik een algemene lobby logisch en ook niet direct problematisch.

Dat diaspora politieke bewegingen in het land van herkomst steunen is niets nieuws onder de zon. Dat gebeurt bij veel landen en op grote schaal.

De PvdA had ook lang een afdeling in onder andere New York. Net als D66, die afdelingen heeft in Londen en Berlijn. Die doen wezenlijk niets anders.
Paradise schreef:
14-07-2025 09:07
Het zal per keer moeten blijken of het geld van fondsen goed wordt besteed.

Gezien de geschiedenis van Israel en de Joodse bevolking vind ik een algemene lobby logisch en ook niet direct problematisch.

Je voorbeeld over Nederland is raar, omdat het volledig fictief is. Maar dat diaspora politieke bewegingen in het land van herkomst steunen is niets nieuws onder de zon. Dat gebeurt bij veel landen en op grote schaal.

Waarom vind je lobby logisch?
Ik vind het namelijk in veel gevallen ontzettend raar. Maar misschien mis ik iets.
Dankjewel voor de update Merano.
Frizz schreef:
14-07-2025 09:11
Waarom vind je lobby logisch?
Ik vind het namelijk in veel gevallen ontzettend raar. Maar misschien mis ik iets.
Dat diaspora zich actief inzetten voor een land met een dergelijke beladen geschiedenis vind ik niet vreemd.

Daarmee zeg ik niet dat het per definitie iets goeds is. Maar ik vind het ook niet raar gezien de geschiedenis. Ik zou ook niet weten hoe je het tegenhoudt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven