Kinderen die geen aanstalten maken om uit te vliegen
zaterdag 5 juli 2025 om 12:26
Er zijn wel eens topics van mensen met ‘lastige’ thuiswonende volwassen kinderen en dan luidt het advies vaak ‘tijd om op zichzelf te gaan wonen.’ Ik ben overigens zelf ook zo’n adviseur, maar in de praktijk werkt het waarschijnlijk heel anders.
Maar dan toch, wie heeft zijn kind met zachte dwang de deur uit geduwd en hoe heeft dat uitgepakt voor het kind en de onderlinge relatie? En wanneer kun je dat maken? Stel dat je kind 22 is en je wilt als ouder stappen maken met een nieuwe partner (met wie je al 15+ jaar lat). Mag het dan?
Maar dan toch, wie heeft zijn kind met zachte dwang de deur uit geduwd en hoe heeft dat uitgepakt voor het kind en de onderlinge relatie? En wanneer kun je dat maken? Stel dat je kind 22 is en je wilt als ouder stappen maken met een nieuwe partner (met wie je al 15+ jaar lat). Mag het dan?
zondag 13 juli 2025 om 14:08
Claire45 schreef: ↑13-07-2025 14:02Doen jullie het zo vanuit opvoedkundig oogpunt of zijn er financiële redenen voor? Ik zou het waarschijnlijk heel moeilijk vinden om niet langer de beschermende en ‘kom maar bij mama’-rol op me te nemen omdat ik er zo mee vergroeid ben (en omdat ik die rol ook fijn vind). Maar dat is misschien ook een van de redenen waarom ik hoop dat mijn dochter uit huis gaat. Thuis zou ik haar teveel bemoederen en uit de wind houden, denk ik.
Opvoedkundig oogpunt. Bij de oudste ook wel ingegeven door financiële situatie. Ten tijde van oudste haar fulltime salaris konden we met iets ruimer omgaan met het boodschappenbudget doordat zij iets bijdroeg. Nu met jongste is dat niet meer nodig, maar hij hoeft ook niet door ons gesteund te worden.
zondag 13 juli 2025 om 15:45
Tenzij je zoveel geld hebt dat het echt helemaal niet uitmaakt vind ik het echt heel raar als een volwassene en werkend kind (dus niet studerend met een bijbaan ofzo) thuis woont en niets bijdraagt. Waardoor ouders veel minder ruimte hebben dan het kind. Zowel uit oogpunt van opvoeden als moreel snap ik dat niet. En voor wie zei dat je anders geen kinderen had moeten nemen: dat houdt toch een keer op? Juist als ze volwassen zijn, niet meer naar school gaan en (kunnen) werken.
zondag 13 juli 2025 om 15:57
Bedankt voor je antwoord. Ik snap het en vind het ook logisch. Zelf zit ik nog niet in deze situatie (dochter nog op school) dus geen idee hoe zoiets in de praktijk is, maar meebetalen is natuurlijk niet gek als een kind een salaris heeft.Kaarsjevoordesfeer schreef: ↑13-07-2025 14:08Opvoedkundig oogpunt. Bij de oudste ook wel ingegeven door financiële situatie. Ten tijde van oudste haar fulltime salaris konden we met iets ruimer omgaan met het boodschappenbudget doordat zij iets bijdroeg. Nu met jongste is dat niet meer nodig, maar hij hoeft ook niet door ons gesteund te worden.
zondag 13 juli 2025 om 19:05
Ja helemaal eens! Had het niet beter kunnen verwoorden.frettie schreef: ↑13-07-2025 15:45Tenzij je zoveel geld hebt dat het echt helemaal niet uitmaakt vind ik het echt heel raar als een volwassene en werkend kind (dus niet studerend met een bijbaan ofzo) thuis woont en niets bijdraagt. Waardoor ouders veel minder ruimte hebben dan het kind. Zowel uit oogpunt van opvoeden als moreel snap ik dat niet. En voor wie zei dat je anders geen kinderen had moeten nemen: dat houdt toch een keer op? Juist als ze volwassen zijn, niet meer naar school gaan en (kunnen) werken.
zondag 13 juli 2025 om 19:50
Helemaal eens, op de eerste zin na. Ook bij alle ruimte in financiën zou ik dat stuk belangrijk vinden. In dezelfde zin als dat ik best 7 dagen per week kan koken maar ook van mijn kinderen verwacht dat ze hun bijdrage leveren. Daarom moeten ze van mij al vrij jong leren koken.frettie schreef: ↑13-07-2025 15:45Tenzij je zoveel geld hebt dat het echt helemaal niet uitmaakt vind ik het echt heel raar als een volwassene en werkend kind (dus niet studerend met een bijbaan ofzo) thuis woont en niets bijdraagt. Waardoor ouders veel minder ruimte hebben dan het kind. Zowel uit oogpunt van opvoeden als moreel snap ik dat niet. En voor wie zei dat je anders geen kinderen had moeten nemen: dat houdt toch een keer op? Juist als ze volwassen zijn, niet meer naar school gaan en (kunnen) werken.
zondag 13 juli 2025 om 20:06
Ik heb een goed gesprek gehad met mijn kuiken. Het blijkt dus dat haar voorkeur er naar uitgaat om pakweg tot in de eeuwigheid thuis te blijven wonen en dan te sparen om een huis te kunnen kopen. Ik heb maar even duidelijk gemaakt dat dat niet is hoe ik het voor me zie en dat je bovendien met 15 uurtjes per week (max) geen huis bij elkaar gaat sparen. Bovendien zet haar vader haar al veel langer onder druk om fulltime te gaan werken, dus dat wordt echt wel een beetje tijd.
De reactie hierop is dat ik thuis kwam in een opgeruimd en gestofzuigd huis. Die strijd heb ik dus nog niet gewonnen. Baby steps.
De reactie hierop is dat ik thuis kwam in een opgeruimd en gestofzuigd huis. Die strijd heb ik dus nog niet gewonnen. Baby steps.
zondag 13 juli 2025 om 20:11
Maar je had wél een proper huisKamilleT schreef: ↑13-07-2025 20:06Ik heb een goed gesprek gehad met mijn kuiken. Het blijkt dus dat haar voorkeur er naar uitgaat om pakweg tot in de eeuwigheid thuis te blijven wonen en dan te sparen om een huis te kunnen kopen. Ik heb maar even duidelijk gemaakt dat dat niet is hoe ik het voor me zie en dat je bovendien met 15 uurtjes per week (max) geen huis bij elkaar gaat sparen. Bovendien zet haar vader haar al veel langer onder druk om fulltime te gaan werken, dus dat wordt echt wel een beetje tijd.

Ze weet dat ze overal staan te schreeuwen om poets-personeel, als ze dan toch zo graag stofzuigt?
Ik zou ook incalculeren dat "de strijd" nog wel even gaat duren.
Stap 1 is dat ze weet dat jij ook niet eeuwig gaat blijven wachten tot ze een keer zin heeft om meer dan 15u te werken.
En dat ze niet een heel huis bijeen gaat sparen terwijl ze tot haar 50ste onder jouw dak woont.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zondag 13 juli 2025 om 20:16
22 is nog jong (ook weer niet zó jong), maar als er geen plannen zijn om wat te ondernemen komt er waarschijnlijk niet vanzelf opeens uit het niets iets uit rollen. Dan moet een ouder misschien helpen om een beetje richting te geven. Want niemand kan zichzelf bedruipen met 15 uur werken per week.
Nu blijkt inderdaad dat kind dit niet als een tussenfase ziet, maar dit zo nog jaren voort zou willen zetten. Dan is enig verwachtingsmanagement wel op zijn plaats. Betekent nog niet dat TO morgen met vriend samen gaat wonen. Of dat kind vanaf volgende week 40 uur moet gaan werken. Maar beginnen met constructiever nadenken over de toekomst is toch niet teveel gevraagd op die leeftijd.
zondag 13 juli 2025 om 20:36
Vind je? Het is doorgaans OF studeren OF werken. En al die andere dingen horen voor de meesten bij volwassenheid. Dus eigenlijk zeg je, wat moeten volwassen mensen eigenlijk veel doen.
En ja, klopt. Niemand anders zorgt er doorgaans voor.
zondag 13 juli 2025 om 20:40
Ik snap wat je bedoelt. Waar het onbegrip bij mij in zit is dat heel veel mensen natuurlijk geen onbeperkte middelen hebben. En dat met een werkend kind in huis snel de situatie ontstaat dat het kind meer heeft te besteden want geen lasten. En dat vind ik echt bizar, los van hoe je tegenover kostgeld staat.apiejapie schreef: ↑13-07-2025 19:50Helemaal eens, op de eerste zin na. Ook bij alle ruimte in financiën zou ik dat stuk belangrijk vinden. In dezelfde zin als dat ik best 7 dagen per week kan koken maar ook van mijn kinderen verwacht dat ze hun bijdrage leveren. Daarom moeten ze van mij al vrij jong leren koken.
zondag 13 juli 2025 om 20:42
Waarom omschrijf je het als strijd to? Dit is toch geen strijd, maar mededeling?
Niet vragen en smeken, maar aangeven wat jouw voorwaarden zijn en dat er nu meer dan genoeg werk is om te doen, dus dat maar (max) 15 uur per week geen overmacht is en haar keuze. En dat je niet meer akkoord gaat met die keuze.
Niet vragen en smeken, maar aangeven wat jouw voorwaarden zijn en dat er nu meer dan genoeg werk is om te doen, dus dat maar (max) 15 uur per week geen overmacht is en haar keuze. En dat je niet meer akkoord gaat met die keuze.
zondag 13 juli 2025 om 20:50
En hoe zou je zoiets moeten afdwingen?NomenNesci0 schreef: ↑13-07-2025 20:42Waarom omschrijf je het als strijd to? Dit is toch geen strijd, maar mededeling?
zondag 13 juli 2025 om 20:53
frettie schreef: ↑13-07-2025 20:40Ik snap wat je bedoelt. Waar het onbegrip bij mij in zit is dat heel veel mensen natuurlijk geen onbeperkte middelen hebben. En dat met een werkend kind in huis snel de situatie ontstaat dat het kind meer heeft te besteden want geen lasten. En dat vind ik echt bizar, los van hoe je tegenover kostgeld staat.
Ik snap wat je zegt, maar ik vind iets laten betalen om te nivelleren ook niet gepast. Jongeren moeten in mijn ogen veel kunnen sparen om hun eerste stappen op de woningmarkt te kunnen zetten. Zowel voor huur als voor koop. Meer dan de kostprijs vragen vind ik dan ook weer niet nodig.
Mijn man moest destijds 1/3 van zijn eerste salaris betalen. Uiteindelijk groeide zijn salaris wel en ging het kostgeld niet omhoog dus werd de balans beter. Echter heeft hij altijd meer geld betaald dan hij kostte en verder bracht hij zijn ouders regelmatig ergens heen en kreeg nooit iets voor de benzine.
Dat was een enorme stimulans om uit huis te gaan.
zondag 13 juli 2025 om 21:01
Vraag me af hoe er altijd omgegaan is met jouw regels? Hoezo is een gesprek voeren, vooral met een volwassen kind, een strijd? Het kan toch gewoon een mededeling zijn: dit verwacht ik van jou, in die periode. En dan kan daar een gesprek over ontstaan. Maar een strijd met een volwassen kind dat als een prinses wil leven? Niet nodig. Je mag echt meer op je strepen gaan staan in mijn ogen.KamilleT schreef: ↑13-07-2025 20:06Ik heb een goed gesprek gehad met mijn kuiken. Het blijkt dus dat haar voorkeur er naar uitgaat om pakweg tot in de eeuwigheid thuis te blijven wonen en dan te sparen om een huis te kunnen kopen. Ik heb maar even duidelijk gemaakt dat dat niet is hoe ik het voor me zie en dat je bovendien met 15 uurtjes per week (max) geen huis bij elkaar gaat sparen. Bovendien zet haar vader haar al veel langer onder druk om fulltime te gaan werken, dus dat wordt echt wel een beetje tijd.
zondag 13 juli 2025 om 21:04
zondag 13 juli 2025 om 21:10
In jouw geval lijkt het mij net heel simpel.
"Ik zet het huis morgen in de verkoop en nee, je verhuist niet zomaar mee."
Ze kan extra tijd kopen of eventueel een kamer in jullie (= jij en je partner) nieuwe huis als ze stappen gaat zetten op vlak van werk / volwassenheid.
Je kan ook melden dat het huis in 2027 verkocht wordt.
Dat ze tegen dan een ander dak moet hebben.
wissewis wijzigde dit bericht op 13-07-2025 21:10
11.42% gewijzigd
Is dit nu later?
zondag 13 juli 2025 om 21:10
Door jouw voorwaarden neer te leggen en dat dit geen discussiepunt is. En dat als ze dat niet wil, dat ook prima is, maar dat ze dan op zichzelf moet gaan om haar leven zo vorm te geven zoals ze wil. Je verwacht van haar gezonde dingen die passen bij de ontwikkeling naar volwassenheid, geen rare dingen. Je hoeft je daar dan ook absoluut niet schuldig of bezwaard over te voelen. Het is juist daarom dat ze van jou al die ruimte krijgt.
Bedenk ook goed dat deze fase van haar leven bij uitstek geschikt is om zoveel uur te werken of te studeren. Er wordt nog geen enkele andere volwassenheid van haar verwacht. Ze heeft geen enkele zorg om kinderen of mantelzorg en nu is juist die tijd om je verder te ontwikkelen zonder kopzorgen over hypotheken, gebroken nachten door huilbaby's etc.
zondag 13 juli 2025 om 21:17
Het hangt er natuurlijk ook gewoon vanaf wat je ziet als kostprijs. Dat kun je al verschillend aanvliegen en komt hier ook wel eens terug in discussies over samenwonen met een partner. Waarbij er door sommigen wordt gezegd dat als je alleen woont je ook onderdak moet betalen. Terwijl een ander dan er tegenin brengt, ja, maar als ik in jouw koop of huurhuis intrek, dan had je die kosten ook al zonder mij, dus waarom zou ik daarin bijdragen.Kaarsjevoordesfeer schreef: ↑13-07-2025 20:53Ik snap wat je zegt, maar ik vind iets laten betalen om te nivelleren ook niet gepast. Jongeren moeten in mijn ogen veel kunnen sparen om hun eerste stappen op de woningmarkt te kunnen zetten. Zowel voor huur als voor koop. Meer dan de kostprijs vragen vind ik dan ook weer niet nodig.
En dat verschil in opvatting leidt al tot een verschil in visie.
Maar goed, je zou het ook als voorwaarde kunnen inbrengen (als je dat nog niet doet). Dat je volwassen kind met inkomen niet mee hoeft te betalen aan onkosten, MAAR dat je dit alleen doet, ZODAT deze kan sparen voor woonruimte later. Dus niet dat er dan lekker luxe op los geleefd wordt zeg maar en maar minimaal sparen voor later. En sommigen zul je dat moeten zeggen en anderen hoef je dat nooit te zeggen, want die bedenken het zelf.
zondag 13 juli 2025 om 22:05
Dat is weer totaal het tegenovergestelde voor mijn gevoel. Ik vind het gek als je als kind meer te besteden hebt omdat je NIETS bijdraagt terwijl je genoeg verdient. Een gedeelte om te sparen, om uit te geven en aan maandelijkse lasten vind ik niet gek dan. Daar hoeft niet op verdiend te worden maar ouders hoeven ook niet centen te tellen terwijl kinderen veel kunnen besteden. Het gaat om balans.Kaarsjevoordesfeer schreef: ↑13-07-2025 20:53Ik snap wat je zegt, maar ik vind iets laten betalen om te nivelleren ook niet gepast. Jongeren moeten in mijn ogen veel kunnen sparen om hun eerste stappen op de woningmarkt te kunnen zetten. Zowel voor huur als voor koop. Meer dan de kostprijs vragen vind ik dan ook weer niet nodig.
Mijn man moest destijds 1/3 van zijn eerste salaris betalen. Uiteindelijk groeide zijn salaris wel en ging het kostgeld niet omhoog dus werd de balans beter. Echter heeft hij altijd meer geld betaald dan hij kostte en verder bracht hij zijn ouders regelmatig ergens heen en kreeg nooit iets voor de benzine.
Dat was een enorme stimulans om uit huis te gaan.
zondag 13 juli 2025 om 22:32
Ik bedoel geen strijd als in ruzie, maar meer dat mijn kind niets actief gaat doen als ze er geen zin in heeft en er geen levensbedreigende situaties ontstaan. Ze weet dat ik haar echt niet met haar tasje voor de deur van het Leger des Heils ga afzetten. Ik moet dus haar intrinsieke motivatie zien aan te zwengelen.apiejapie schreef: ↑13-07-2025 21:01Vraag me af hoe er altijd omgegaan is met jouw regels? Hoezo is een gesprek voeren, vooral met een volwassen kind, een strijd? Het kan toch gewoon een mededeling zijn: dit verwacht ik van jou, in die periode. En dan kan daar een gesprek over ontstaan. Maar een strijd met een volwassen kind dat als een prinses wil leven? Niet nodig. Je mag echt meer op je strepen gaan staan in mijn ogen.
zondag 13 juli 2025 om 23:22
Dat is toch niet veel? Dat is het normale, volwassen leven en onderdeel van de opvoeding. Je kind zoveel ontzien, zouden daar niet al die burn outs en psychische klachten van komen?
zondag 13 juli 2025 om 23:32
Is er dan niet ergens iets verkeerd gegaan als je dit nu pas gaat bespreken? Hoe komt het dat ze niks actiefs gaat doen en dit allemaal wel best vindt? Het hoort toch bij de ontwikkeling dat je je los wilt maken van je ouders en je eigen leven wilt leiden, zelfstandig wilt worden? Ook maar 15 uur willen werken vind ik vreemd. Is ze dan al die tijd zo verwend geweest? Wat doe ze de rest van de tijd? Heeft ze geen ambities? Ik werk 32 uur en heb daarnaast een gezin en huishouden te runnen.KamilleT schreef: ↑13-07-2025 22:32Ik bedoel geen strijd als in ruzie, maar meer dat mijn kind niets actief gaat doen als ze er geen zin in heeft en er geen levensbedreigende situaties ontstaan. Ze weet dat ik haar echt niet met haar tasje voor de deur van het Leger des Heils ga afzetten. Ik moet dus haar intrinsieke motivatie zien aan te zwengelen.
Staat ze al ingeschreven bij de woningbouw? Iets huren zou ook niet verkeerd zijn hè. Iets kopen kan ook nog als je 40 bent.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in