Situatie Midden-Oosten VIII

28-05-2025 13:31 2193 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.

Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.

De toekomst is nog onduidelijk.

In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.

Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.

Als je iets wilt posten over de gruwelijkheden dan doe je dit doormiddel van een linkje MET een waarschuwing!* Teksten ook niet in het wit schrijven. Gewoon helemaal niet!

Linkjes mogen alleen nog in het Nederlands of Engels en moeten door medeschrijvers of ons kunnen worden gechecked op betrouwbaarheid.

Alleen een linkje plaatsen zonder uitleg/ eigen inbreng draagt niet bij aan de discussie dus ook dat staan we niet meer toe.

Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.

Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.

We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.

p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.

Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.

https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Paradise schreef:
14-07-2025 09:07
Het zal per keer moeten blijken of het geld van fondsen goed wordt besteed.

Gezien de geschiedenis van Israel en de Joodse bevolking vind ik een algemene lobby logisch en ook niet direct problematisch.

Dat diaspora politieke bewegingen in het land van herkomst steunen is niets nieuws onder de zon. Dat gebeurt bij veel landen en op grote schaal.

De PvdA had ook lang een afdeling in onder andere New York. Net als D66, die afdelingen heeft in Londen en Berlijn. Die doen wezenlijk niets anders.
Ik vind het vanuit Israël begrijpelijk. Maar sinds ik hier schrijf, zie ik pas hoe ontzettend invloedrijk die lobby is. En ik vind het op z'n minst erg onwenselijk en democratie ondermijnend.
Uiteindelijk gaat dit allemaal zich tegen Israël zelf keren, ze overspelen hun hand.

Wat anders:
Werkende Israëliërs vertrekken naar het buitenland. ‘Het systeem kan instorten’ | Trouw https://share.google/jxoD50JjmpZox4fVk
Betaalmuur, maar veel hoogopgeleide Israëlische gezinnen verlaten Israël. Zij zijn het cement van de samenleving, economisch, kwa kennis maar ook militair.

Begrijpelijk dat ze vertrekken, maar ook jammer dat ze kennelijk, in Israël zelf hun invloed voor een betere toekomst niet kunnen aanwenden.
Israëlische leger wijt dodelijke aanval op Palestijnen aan 'technische fout' - https://nos.nl/l/2573972#UPDATE-87476271

De 6 dode kindjes die water wilden halen, zijn een technische fout...
Gelukkig, het was niet expres.
Ladyday21 schreef:
13-07-2025 06:27
Dit is toch echt gelul. Dat snap je toch zelf ook wel mag ik hopen? -en de plaatsing van die batterijen verschilt steeds van dreiging tot dreiging-

Nu is het dus al zo, dat ten eerste de Iron Dome géén raket onderschept als het een Arabisch dorp gaat raken. Maar áls de Iron Dome een raket onderschept, dat ze ervoor zorgen dat het 'afval' geen Joods dorp, maar een Arabisch dorp gaat raken.

Dit begint op Wappieterrein te lijken. Natuurlijk is voor wat ik zeg wel bewijs.

En je verhaal over de schuilkelders heb ik al lang bevestigd. Dat zegt alleen helemaal niets over de Iron Dome/Davids Sling etcetera. Niets.

En het meest schokkende vind ik dat je zegt, dat 'wij'' allebei waarschijnlijk geen wetenschappelijk onderzoek hebben gedaan. Met andere woorden alles wat 'we' zeggen heeft evenveel portée. Maar jij bent wel degene die een land beschuldigt van opzettelijk burgers in gevaar brengen. Van een apartheidpolitiek. Bizar, dat je dat gelijk aan elkaar stelt. Terwijl je dus toegeeft dat je op geen enkele manier echt onderzoek hebt gedaan.
En wat als een Israëli nou precies hetzelfde zegt? Maak dat de discussie anders?

https://www.theguardian.com/world/2025/ ... SApp_Other
Paradise schreef:
14-07-2025 09:07
Het zal per keer moeten blijken of het geld van fondsen goed wordt besteed.

Gezien de geschiedenis van Israel en de Joodse bevolking vind ik een algemene lobby logisch en ook niet direct problematisch.

Dat diaspora politieke bewegingen in het land van herkomst steunen is niets nieuws onder de zon. Dat gebeurt bij veel landen en op grote schaal.

De PvdA had ook lang een afdeling in onder andere New York. Net als D66, die afdelingen heeft in Londen en Berlijn. Die doen wezenlijk niets anders.
Algemene lobby (Waarvoor? Voor Israël?) of financiële steun om kandidaten verkozen te krijgen?

Ik denk trouwens maar zo dat D66 en de PvdA geen grote bedragen ophaalden bij hun achterban om specifieke republikeinse of democratische kandidaten aan een zetel te helpen.

Zou je het ook ok vinden dat de verkiezingscampagne van Frans Timmermans of Geert Wilders door een Joodse organisatie die pro-Israel is financieel wordt gesteund?
Ik verwacht dat dit soort pacs wel iets terug willen zien voor hun aanzienlijke sommen geld. Bv. invloed.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Star⁴ schreef:
14-07-2025 10:11
En wat als een Israëli nou precies hetzelfde zegt? Maak dat de discussie anders?

https://www.theguardian.com/world/2025/ ... SApp_Other
Wat een goed en hoopgevend artikel.
Eindelijk iemand die alles dapper en eerlijk benoemt en zich niet verschuilt achter antisemitisme. Maar ook eerlijk naar de rol van Israël zelf durft te kijken.
Hoop zo dat er naar deze man geluisterd gaat worden.
Even een zijafslag, ik denk aan de 1.8 miljoen Palestijnen waarvan 45 % < onder de 15 jaar die opgroeien in kampen, woonwijken in de regio, zonder toekomstperspectief, nadat hun (groot)ouders zijn verdreven uit hun 'habitat' hun geboortegrond.
Maar ik denk ook aan de jonge dienstplichtigen in Israël, die bij moeten dragen aan vernietigende militaire acties. Deze dagen actueel de trauma's van veteranen die betrokken waren bij Srebrenica. Hoe verwoestend de Vietnam ervaring was voor alle jonge militairen in hun verdere leven: genoeg rapporten, films en boeken erover.
Mensen, kinderen doden, niet kunnen voorkomen, er aan meedoen, laat denk ik ook bij deze generatie IDF soldaten op termijn heel veel littekens na.
Alles sal reg kom
merano schreef:
14-07-2025 10:12
Algemene lobby (Waarvoor? Voor Israël?) of financiële steun om kandidaten verkozen te krijgen?

Ik denk trouwens maar zo dat D66 en de PvdA geen grote bedragen ophaalden bij hun achterban om specifieke republikeinse of democratische kandidaten aan een zetel te helpen.

Zou je het ook ok vinden dat de verkiezingscampagne van Frans Timmermans of Geert Wilders door een Joodse organisatie die pro-Israel is financieel wordt gesteund?
Ik verwacht dat dit soort pacs wel iets terug willen zien voor hun aanzienlijke sommen geld. Bv. invloed.
'Of ik het ook ok zou vinden dat de verkiezingscampagne van Frans Timmermans door een pro-Israelische organisatie financieel wordt ondersteund?'

Je schetst nu een volledig onrealistisch en absurd beeld om je punt te maken.

En verder is mijn punt helder: lobbyen is van alle tijden en gezien de geschiedenis van Israel begrijpelijk. Per keer zal bekeken worden hoe gelden besteed worden.
Maar algemene moeite met dit soort financiele stromen vind ik specifiek te anti-Israel om eerlijk te zijn. En ook weinig realistisch. Die stromen zullen er zijn. Net als dat er ook geld naar Gaza stroomt vanuit het buitenland.

En tussen vele groepen en landen op de wereld.

Genoemde financiële steun voor partijen in ruil voor politieke standpunten vind ik onwenselijk. Maar in het algemeen vind ik het politiek lobbyen minder problematisch. En dat is wat jij stelde.
paradise wijzigde dit bericht op 14-07-2025 11:39
7.18% gewijzigd
72Jelle schreef:
14-07-2025 10:26
Wat een goed en hoopgevend artikel.
Eindelijk iemand die alles dapper en eerlijk benoemt en zich niet verschuilt achter antisemitisme. Maar ook eerlijk naar de rol van Israël zelf durft te kijken.
Hoop zo dat er naar deze man geluisterd gaat worden.
Volgens mij heeft Olmert zich al eerder uitgesproken. In die zin ervaar ik het niet als hoopgevend, aangezien het de huidige regering en diens buitenlandse companen zoals Trump blijkbaar totaal onverschillig laat. Neemt niet weg dat het geen kwaad kan om dit geluid meer podium te geven. Het ís er namelijk wel, maar het lijkt net zo machteloos te staan als wij hier in het Westen. In het kader van elk nadeel een voordeel: onze debiele regering zal er ook geen deuk in een pakje boter slaan.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
canis-felis schreef:
14-07-2025 11:36
Volgens mij heeft Olmert zich al eerder uitgesproken. In die zin ervaar ik het niet als hoopgevend, aangezien het de huidige regering en diens buitenlandse companen zoals Trump blijkbaar totaal onverschillig laat. Neemt niet weg dat het geen kwaad kan om dit geluid meer podium te geven. Het ís er namelijk wel, maar het lijkt net zo machteloos te staan als wij hier in het Westen. In het kader van elk nadeel een voordeel: onze debiele regering zal er ook geen deuk in een pakje boter slaan.
Je hebt, denk ik , helaas gelijk, voorlopig.
Meer hoopgevend als in, hij ziet het precies zoals ik:) En hij heeft contact met een Palestijnse politicus.
De hele wereld is momenteel een chaos, maar misschien dat deze gematigde stemmen ergens toch weer voet aan de grond krijgen.
Niemand gedijt bij chaos.
Op de een of andere manier kan ik geen linkje plaatsen. Maar Netanyahu is blijkbaar woedend dat het naar schatting nog wel een jaar duurt voordat het kamp af is waarin zij alle Gazanen willen opsluiten.
Dat moet sneller.
Frizz schreef:
14-07-2025 13:22
Op de een of andere manier kan ik geen linkje plaatsen. Maar Netanyahu is blijkbaar woedend dat het naar schatting nog wel een jaar duurt voordat het kamp af is waarin zij alle Gazanen willen opsluiten.
Dat moet sneller.
Ik voeg de link zo toe, maar hier een fragment:

Vorige week gaf de Israëlische minister van Defensie Israel Katz het leger de opdracht voorbereidingen te treffen voor de bouw van een ‘humanitaire stad’, zoals Katz het noemt. Het leger moet om te beginnen 600 duizend Palestijnen gedwongen verplaatsen naar de plek, die in het zuiden van de Gazastrook moet komen. Uiteindelijk moet de gehele Palestijnse bevolking, zo’n twee miljoen mensen, in het kamp komen te wonen.

Het verplaatsen en opsluiten van de bevolking komt neer op etnische zuivering. De Israëlische ex-premier Ehud Olmert sprak tegen The Guardian van de aanleg van ‘een concentratiekamp'.

https://www.volkskrant.nl/buitenland/li ... ~ba7797e8/
anna75 wijzigde dit bericht op 14-07-2025 14:22
Reden: Link toegevoegd
5.43% gewijzigd
Ars longa, vita brevis
Nog een toevoeging omdat verwijzingen naar WOII hier niet mogen: 'concentratiekamp' is net als 'genocide' een soortnaam, geen eigennaam die per definitie verwijst naar WOII.
Ars longa, vita brevis
Het is wederom een en al ellende mbt het nieuws vandaag.
De EU meent dat ze positieve signalen zien en nemen nu geen maatregelen.
En in Israël wordt steeds duidelijk dat het echt de bedoeling is van de huidige regering om een (concentratie)kamp te bouwen. https://nos.nl/l/2575186
Ik lees ook nergens hoe dat plan gestopt gaat worden.
Frizz schreef:
15-07-2025 22:17
En in Israël wordt steeds duidelijk dat het echt de bedoeling is van de huidige regering om een (concentratie)kamp te bouwen. https://nos.nl/l/2575186
Verschrikkelijk, die slappe, laffe houding van de EU. Vaag verhaal over een paar hulpvrachtwagens meer, niemand die er wat van kan bevestigen en of het helpt???
Echt, wat een moreel faillissement.

Ondertussen moeten de VS Israël vragen te stoppen met het Syrische leger aan te vallen.
Dubbel
Frizz schreef:
15-07-2025 22:17
Je slaat de spijker op z’n kop, Frizz. Het artikel van de NOS bevestigt dat Israël werkt aan een detentiekamp voor Palestijnen in Rafah, eufemistisch omschreven als een ‘humanitaire stad’. Volgens mensenrechtenorganisaties en ook binnen Israël zelf, waaronder voormalig premier Ehud Olmert, roept dit sterke associaties op met een concentratiekamp. Olmert sprak zelfs van “etnische zuivering” en “een moreel dieptepunt”. Er zijn ernstige zorgen over het gedwongen opsluiten van honderdduizenden mensen, zonder proces en onder militaire controle.

Dat dit plan nog niet massaal wordt afgekeurd op het wereldtoneel, is op z’n minst verontrustend. Israël heeft bovendien al langer te maken met aantijgingen over mishandeling in kampen zoals Sde Teiman, waar sprake zou zijn van marteling en seksueel geweld. In dit context is het des te schrijnender dat de EU zich beperkt tot vage woorden over “positieve signalen”, zonder enige concrete sancties of drukmiddel.

Dat de VS Israël ondertussen moet verzoeken om geen luchtaanvallen uit te voeren op het Syrische leger, maakt de situatie alleen maar absurder. Alles bij elkaar voelt dit inderdaad als een moreel faillissement van de internationale gemeenschap. Terwijl de feiten zich opstapelen, blijft actie uit.
Een humanitaire stad? Zoals Theresienstadt?
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
MyLittlePony schreef:
16-07-2025 07:29
Een humanitaire stad? Zoals Theresienstadt?
Ja, die vergelijking wordt inmiddels steeds vaker gemaakt en helaas niet zonder reden.
Israël noemt het een “humanitaire stad”, maar in werkelijkheid gaat het om een afgesloten kamp in Rafah waar honderdduizenden Palestijnen langdurig vastgehouden zouden worden, zonder bewegingsvrijheid, zonder proces, en onder controle van het leger.

Net als bij Theresienstadt tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt een humanitair imago opgeroepen, zogenaamd uit zorg voor de bevolking, terwijl het in de praktijk om systematische opsluiting en verdringing gaat. Ook Theresienstadt werd toen gepresenteerd als een modelstad, maar diende als façade voor grove mensenrechtenschendingen en deportatie.

Dat zelfs voormalige Israëlische leiders, zoals Ehud Olmert, waarschuwen voor “etnische zuivering”, zegt genoeg. Wat we hier zien, is framing in diplomatieke taal, maar de inhoud is ronduit zorgwekkend.

Een “humanitaire stad” klinkt mild, maar het is in feite een eufemisme voor internering.
In aanvulling op bovenstaande…
Om beide ‘kanten’ te belichten. Uiteindelijk hebben we aan het beide kanten over mensen.

Tegelijk is het belangrijk om te benadrukken dat niet heel Israël achter dit beleid staat. Er zijn moedige Israëlische burgers, activisten, journalisten, reservisten en zelfs oud-politici die zich openlijk uitspreken tegen deze richting. Mensenrechtenorganisaties zoals B’Tselem, rechters binnen het Israëlische Hooggerechtshof, en groepen als Breaking the Silence proberen vanuit binnenuit de koers te keren.

Dat is hoopgevend, want het laat zien dat ook binnen Israël het geweten spreekt. Die stemmen verdienen steun, juist nu het moeilijk is om tegen de stroom in te blijven staan. Het is te gemakkelijk om een volk te vereenzelvigen met zijn regering; de waarheid is altijd complexer.

Er ís verzet, er ís kritiek, en dat laat zien dat er nog ruimte is voor rechtvaardigheid, zelfs in een steeds verder polariserende situatie.
Er is weer een andere partij voorlopig uit de coalitie van Netanyahu gestapt. De ultra-othodoxe United Torah partij (UTJ).

https://www.timesofisrael.com/united-to ... xemptions/

Shas, een overwegend Sefardisch-charedische politieke partij overweegt te volgen.

Ze vinden beide dat orthodoxe Joden niet in dienst moeten hoeven.

Wat op zich ook al bijzonder is want het zijn juist die ultra orthodoxe partijen die enorm voor het harde optreden in Gaza tegen Palestijnen zijn. Ook de settlers zijn ultra orthodoxen en die hebben vreemd genoeg geen bezwaar tegen geweld.

Dat zet de coalitie nogal onder druk. Netanyahu moet de wet steunen en dan is hij zijn coalitie kwijt, of loslaten, maar dat is gezichtsverlies.

En het IDF heeft meer soldaten nodig.

Wat zijn er trouwens veel van die ultraorthodoxe partijen in Israël.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Wat zou er gebeuren als hun kabinet valt?
Nu wordt Syrië aangevallen. Het houdt echt nooit op, als niemand Israël een halt toeroept.
Wat een afschuwelijke beelden weer.

https://nos.nl/l/2575261
En dit nieuws was mij gisteren ontgaan;

https://www.volkskrant.nl/economie/nede ... ~b7268424/
Ik keek net WNL's Goedenavond Nederland over Israël en Syrië. Sam Hagens vraagt na de reportage aan een gast: 'Maar wat betekent dit voor Nederland?'

Dan verwacht je iets als zorg over de veiligheid van de Joodse bevolking in Amsterdam. Maar Sam had heel andere zorgen: 'Komen de Syriërs dan hierheen?'
Ars longa, vita brevis
Anna75 schreef:
16-07-2025 23:06
Ik keek net WNL's Goedenavond Nederland over Israël en Syrië. Sam Hagens vraagt na de reportage aan een gast: 'Maar wat betekent dit voor Nederland?'

Dan verwacht je iets als zorg over de veiligheid van de Joodse bevolking in Amsterdam. Maar Sam had heel andere zorgen: 'Komen de Syriërs dan hierheen?'
De reportage ging over aanvallen van Israel in Syrië. Hans Jaap Melissen legde vooral uit waarom Israel in Syrië doelen aanvalt en wat dat betekent voor Syrië.

Ik begrijp niet zo goed wat dat te maken heeft met de veiligheid van de Joodse bevolking in Amsterdam.

Het is ook niet zo dat WNL geen aandacht besteed aan antisemitisme of onveiligheid onder de Joodse gemeenschap.

De vraag van Sam Hagens gaat weer over immigranten. Daar kun je van alles van vinden. Maar dat oorlogen elders op de planeet een effect hebben op Nederland en dat we dat vooral zien in de vorm van de toename van het aantal vluchtelingen lijkt me niet onwaar.

Ik had het trouwens het meest logisch gevonden als Sam Hagens had gevraagd wat de oplaaiende gevechten in Syrië doen met Syrische Nederlanders.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven