Autisme en ziekenhuis opname
woensdag 16 juli 2025 om 18:43
Hallo allemaal,
Ik word binnenkort opnieuw opgenomen in het ziekenhuis, gelukkig is het dit keer gepland. Het zal een opnameduur van 4/5 dagen hebben waarin diverse onderzoeken en observaties centraal staan. De vorige keer lag ik op een 1 persoonshamer ivm besmettingsrisico, de afdeling waar ik kom heeft voornamelijk 2 tot 3 persoonskamers. Ik heb aangegeven dat ik autisme heb en verhoogde prikkelgevoeligheid, het ziekenhuis is super meedenkend gelukkig. Mocht de planning het toelaten krijg ik een eenpersoonskamer maar dit is afhankelijk van de patiënten die gepland/ongepland binnen komen.
Wel gaan ze kijken of ze een rust ruimte kunnen creëren zodat ik mij even terug kan trekken en is bezoek buiten bezoekuur in die ruimte ook mogelijk indien het de onderzoeken niet in de weg staan.
Ik heb zelf mijn fijne headset, e-reader en iPad mee en een lievelingsknuffel. Heeft iemand nog tips om alles een beetje draagbaar te houden qua prikkel gevoeligheid? Eenmaal overprikkeld is het voor mij heel lastig om die prikkels kwijt te raken en ben ik vooral geïrriteerd en mentaal afwezig. Ook slaap ik dan heel erg slecht.
De vorige ziekenhuis opname was vooral de onzekerheid wanneer ik naar huis mocht een ding want dat werd echt dag voor dag bekeken. Nu weet ik gelukkig waar ik aan toe ben.
Ik word binnenkort opnieuw opgenomen in het ziekenhuis, gelukkig is het dit keer gepland. Het zal een opnameduur van 4/5 dagen hebben waarin diverse onderzoeken en observaties centraal staan. De vorige keer lag ik op een 1 persoonshamer ivm besmettingsrisico, de afdeling waar ik kom heeft voornamelijk 2 tot 3 persoonskamers. Ik heb aangegeven dat ik autisme heb en verhoogde prikkelgevoeligheid, het ziekenhuis is super meedenkend gelukkig. Mocht de planning het toelaten krijg ik een eenpersoonskamer maar dit is afhankelijk van de patiënten die gepland/ongepland binnen komen.
Wel gaan ze kijken of ze een rust ruimte kunnen creëren zodat ik mij even terug kan trekken en is bezoek buiten bezoekuur in die ruimte ook mogelijk indien het de onderzoeken niet in de weg staan.
Ik heb zelf mijn fijne headset, e-reader en iPad mee en een lievelingsknuffel. Heeft iemand nog tips om alles een beetje draagbaar te houden qua prikkel gevoeligheid? Eenmaal overprikkeld is het voor mij heel lastig om die prikkels kwijt te raken en ben ik vooral geïrriteerd en mentaal afwezig. Ook slaap ik dan heel erg slecht.
De vorige ziekenhuis opname was vooral de onzekerheid wanneer ik naar huis mocht een ding want dat werd echt dag voor dag bekeken. Nu weet ik gelukkig waar ik aan toe ben.
woensdag 16 juli 2025 om 18:47
Heb je iemand in je omgeving waarmee je mag bellen om te ontladen? Mits je dat zou helpen? Zijn er andere zaken waarmee je bekend bent die je kunt doen om te helpen ontladen? Je schrijft dat dit lastig is, maar misschien niet onmogelijk, mits je weet hoe en je kunt dit ook toepassen.
Ik denk dat je voorbereiding al goed is (prikkelwerende zaken voorbereiden, zoals koptelefoon)
Ik denk dat je voorbereiding al goed is (prikkelwerende zaken voorbereiden, zoals koptelefoon)
woensdag 16 juli 2025 om 18:57
Heel eerlijk, ziekenhuis is kut, druk en ellendig. Nog los van de onderzoeken en behandelingen
. Ik houd me maar voor dat het is voor een hoger doel en het aloude 'als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan'.
Bijslapen kan thuis wel weer.
Als je mobiel bent dan is de stilteruimte/ gebedsruimte/ meditiatieruimte een aanrader om even te ontsnappen. De meeste ziekenhuizen hebben dit wel.

Als je mobiel bent dan is de stilteruimte/ gebedsruimte/ meditiatieruimte een aanrader om even te ontsnappen. De meeste ziekenhuizen hebben dit wel.
woensdag 16 juli 2025 om 19:01
Indien je een infuus krijgt.
Vraag of de infuus paal in de gang mag staan (mits natuurlijk alle draden lang genoeg zijn ) dat scheelt wat hard gepiep zodra er iets leeg is. Op de gang zou je het nog wel kunnen horen maar is het een stuk minder hard. Dit kan niet in elk ziekenhuis maar wie weet het proberen waard.
Verder geen tips, fijn dat het ziekenhuis meedenkend is en ik duim voor een 1p kamer!
Vraag of de infuus paal in de gang mag staan (mits natuurlijk alle draden lang genoeg zijn ) dat scheelt wat hard gepiep zodra er iets leeg is. Op de gang zou je het nog wel kunnen horen maar is het een stuk minder hard. Dit kan niet in elk ziekenhuis maar wie weet het proberen waard.
Verder geen tips, fijn dat het ziekenhuis meedenkend is en ik duim voor een 1p kamer!
woensdag 16 juli 2025 om 19:11
Ik ken iemand met autisme die tijdens haar verblijf op de PAAZ afdeling mocht liggen.
Sterkte.
Niet alleen mensen met autisme hebben er last van:
https://www.medischcontact.nl/actueel/l ... ziekenhuis
Het is een bekend probleem dat een ziekenhuisverblijf mensen uitput
Sterkte.
woensdag 16 juli 2025 om 19:19
Dit. Het is gewoon afzien. Weinig mogelijkheden om te ontprikkelen.gonniegijsje schreef: ↑16-07-2025 18:57Heel eerlijk, ziekenhuis is kut, druk en ellendig. Nog los van de onderzoeken en behandelingen. Ik houd me maar voor dat het is voor een hoger doel en het aloude 'als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan'.
Als je niet aan bed gekluisterd bent kun je mss af en toe op zoek naar een stoel aan het eind van een gang ofzo, waar vaak minder geloop is.
Maar al dat gekletter met po's, etensschalen, enz enz, is gewoon vreselijk.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
woensdag 16 juli 2025 om 19:19
En dit.Dropdrop schreef: ↑16-07-2025 19:11Ik ken iemand met autisme die tijdens haar verblijf op de PAAZ afdeling mocht liggen.
Sterkte.
Voor iedereen is het afzien.
David Dunning
David Dunning
woensdag 16 juli 2025 om 19:25
Mijn vorige ziekenhuis opname was halsoverkop en heel erg onverwacht ondanks dat ik al doorhad dat mijn lichaam niet in orde was.
Ik ben langslepend ziek, de vinger kunnen ze er niet opleggen helaas. De voornaamste problemen zijn het gebrek aan volledige energie en erg vatbaar voor virussen/bacterien. Daarnaast ben ik bekend met meerdere auto-immuun aandoeningen waar ik overal voor behandeld word wat niet de directe oorzaak van mijn vermoeidheid kan zijn aldus het streekziekenhuis.
Na lang aanmodderen heb ik een doorverwijzing gekregen naar een academisch ziekenhuis. En waar al mn waarden goed waren volgens het streekziekenhuis zijn er een aantal opvallend heden wat nader bekeken moet worden. Bijvoorbeeld het ontbreken van een bepaald soort witte bloedcel en afwijkende leverwaarden. Dus onderzoeken die onder andere op de planning staan zijn een ct scan, beenmergpunctie en leverbiopt. Het is wat het is en ik ga er het beste van maken.
Wat mij helpt indien overprikkeld, in een donkere kamer mijzelf opsluiten en onder een verzwaringsdeken gaan liggen. Ook knap ik vaak wel op van kleine beetjes eten, het hoeft niet ingewikkeld te zijn al is het maar een paar schijfjes appel of banaan. Want zonder voedsel word ik ook gevoeliger voor prikkels.
Mijn grootste probleem/angst in het ziekenhuis is dat ik de volledige controle moet hebben. Dus weten wat gaat er gebeuren, wanneer gebeurt dat en door wie. Ik heb in tegenstelling tot de meesten geen gevoel voor pijn. Een groot deel van de pijnprikkel kan ik uitschakelen en ervaar ik niet als pijn.
Ik ben langslepend ziek, de vinger kunnen ze er niet opleggen helaas. De voornaamste problemen zijn het gebrek aan volledige energie en erg vatbaar voor virussen/bacterien. Daarnaast ben ik bekend met meerdere auto-immuun aandoeningen waar ik overal voor behandeld word wat niet de directe oorzaak van mijn vermoeidheid kan zijn aldus het streekziekenhuis.
Na lang aanmodderen heb ik een doorverwijzing gekregen naar een academisch ziekenhuis. En waar al mn waarden goed waren volgens het streekziekenhuis zijn er een aantal opvallend heden wat nader bekeken moet worden. Bijvoorbeeld het ontbreken van een bepaald soort witte bloedcel en afwijkende leverwaarden. Dus onderzoeken die onder andere op de planning staan zijn een ct scan, beenmergpunctie en leverbiopt. Het is wat het is en ik ga er het beste van maken.
Wat mij helpt indien overprikkeld, in een donkere kamer mijzelf opsluiten en onder een verzwaringsdeken gaan liggen. Ook knap ik vaak wel op van kleine beetjes eten, het hoeft niet ingewikkeld te zijn al is het maar een paar schijfjes appel of banaan. Want zonder voedsel word ik ook gevoeliger voor prikkels.
Mijn grootste probleem/angst in het ziekenhuis is dat ik de volledige controle moet hebben. Dus weten wat gaat er gebeuren, wanneer gebeurt dat en door wie. Ik heb in tegenstelling tot de meesten geen gevoel voor pijn. Een groot deel van de pijnprikkel kan ik uitschakelen en ervaar ik niet als pijn.
woensdag 16 juli 2025 om 19:31
Daar is dan ook je antwoord:
-vragen of ze alle handelingen uit kunnen leggen plus wie het doet en wat de planning is(onder voorbehoud)
-vertellen dat je weinig pijn voelt
-Verzwaringsdeken mee
-eten mee
-Oogmasker misschien ook mee?
En dat het bekend is dat het voor iedereen afzien is, doet niks af aan dat het voor neurodiverse mensen nog even een stukje heftiger is.
-vragen of ze alle handelingen uit kunnen leggen plus wie het doet en wat de planning is(onder voorbehoud)
-Verzwaringsdeken mee
-eten mee
En dat het bekend is dat het voor iedereen afzien is, doet niks af aan dat het voor neurodiverse mensen nog even een stukje heftiger is.
woensdag 16 juli 2025 om 19:34
Eensmevrouwn schreef: ↑16-07-2025 19:31Daar is dan ook je antwoord:
-Verzwaringsdeken mee
-eten mee
En leg je er hij neer, dat het rot wordt
En dat slapen thuis wel weer komt
Komt echt goed!
woensdag 16 juli 2025 om 19:35
Maar dat weet je dus echt niet.mevrouwn schreef: ↑16-07-2025 19:31Daar is dan ook je antwoord:
-Verzwaringsdeken mee
-eten mee
Dat is dus exact het risico van een diagnose, dat je gaat denken dat het bij jou erger is.
David Dunning
David Dunning
woensdag 16 juli 2025 om 19:38
Vrijwel iedereen lijdt in een ziekenhuis onder het gebrek aan controle.anoniem_pje_x schreef: ↑16-07-2025 19:25
Mss kan het je helpen door te bedenken dat dat typisch menselijk is en losstaat van je autisme. En vraag om uitleg en verduidelijking, daar kijkt echt niemand van op.
Weinig pijn voelen lijkt me in dit geval eerder een voordeel.
David Dunning
David Dunning
woensdag 16 juli 2025 om 20:22
Je hebt hier duidelijk geen ervaring mee, want dat denk je niet alleen dat is zo. Een diagnose is geen risico maar helpt juist om jezelf beter te begrijpen.
Dat het voor iedereen vervelend is om in het ziekenhuis te liggen betekent bijvoorbeeld niet dat iedereen daar dagen van moet bijkomen omdat het zo heftig was.
Dit soort reacties maakt het leven met autisme zo veel lastiger. Echt reageer dan gewoon niet want niemand heeft iets aan een reactie waarin je zegt dat ze niet moeilijk moet doen want iedereen heeft er last van.
woensdag 16 juli 2025 om 20:29
Je kent Solo niet?mevrouwn schreef: ↑er_id=340919]
Je hebt hier duidelijk geen ervaring mee[/b], want dat denk je niet alleen dat is zo. Een diagnose is geen risico maar helpt juist om jezelf beter te begrijpen.
Dat het voor iedereen vervelend is om in het ziekenhuis te liggen betekent bijvoorbeeld niet dat iedereen daar dagen van moet bijkomen omdat het zo heftig was.
Dit soort reacties maakt het leven met autisme zo veel lastiger. Echt reageer dan gewoon niet want niemand heeft iets aan een reactie waarin je zegt dat ze niet moeilijk moet doen want iedereen heeft er last van.
To the end of my days; I will follow.
woensdag 16 juli 2025 om 20:44
Meen je deze reactie nu? Ben je hier nieuw?mevrouwn schreef: ↑16-07-2025 20:22Je hebt hier duidelijk geen ervaring mee, want dat denk je niet alleen dat is zo. Een diagnose is geen risico maar helpt juist om jezelf beter te begrijpen.

woensdag 16 juli 2025 om 20:46
Overigens zegt ze niet dat ze niet moeilijk moet doen. Dat staat er dus niet.mevrouwn schreef: ↑16-07-2025 20:22Je hebt hier duidelijk geen ervaring mee, want dat denk je niet alleen dat is zo. Een diagnose is geen risico maar helpt juist om jezelf beter te begrijpen.
Voor iedereen die ziek in een ziekenhuis ligt is het heftig en ja, nagenoeg iedereen moet daarvan bijkomen. 100% beter wordt je thuis pas namelijk.
woensdag 16 juli 2025 om 20:50
Je gaat naar een academisch of een streekziekenhuis? Er wordt veel geïnvesteerd in oproepsystemen waarbij de oproepen van patiënten niet op de kamer te horen zijn, maar rechtstreeks op de pieper van de vpk. Misschien bij jouw ziekenhuis ook?
Lastig hoor...ik begrijp dat iedereen mee wil denken. Hopelijk kunnen ze je helpen.
Lastig hoor...ik begrijp dat iedereen mee wil denken. Hopelijk kunnen ze je helpen.
woensdag 16 juli 2025 om 20:56
mevrouwn schreef: ↑16-07-2025 20:22Je hebt hier duidelijk geen ervaring mee, want dat denk je niet alleen dat is zo. Een diagnose is geen risico maar helpt juist om jezelf beter te begrijpen.

Ik heb zelf autisme en toevallig net in het ziekenhuis gelegen.
Ik vind het juist heel helpend om te bedenken dat het voor iedereen moeilijk is.
David Dunning
David Dunning
woensdag 16 juli 2025 om 21:45
En als je bijvoorbeeld autisme hebt moetje daar dus nog veel langer van bijkomen.
Echt hou op zeg.
woensdag 16 juli 2025 om 21:47
Dat weet je dus helemaal niet.
Je kunt nu eenmaal nooit weten hoe iets voor een ander is, dus kun je ook niet vergelijken.
David Dunning
David Dunning
woensdag 16 juli 2025 om 21:48
Wat mijn ervaring is met liggen met meerdere mensen op 1 kamer, als je er ook maar iets over te vragen/zeggen hebt: mijd het bed naast de wastafel op de kamer. Of vraag zodra iemand vertrekt of je bed verplaats mag worden naar hoek bij het raam.
Naast dat verpleging steeds bij die wastafel staat ivm water en alle andere spullen die ze gebruiken en daar in de kastjes liggen, heb je helaas heel veel visite die daar ook water pakken en hun handen gaan staan wassen.
Ook als je gordijn half of heel dicht is, laatste 2 keer ( ik heb afgelopen paar jaar 6x langer dan 1 nacht in ziekenhuis gelegen, denk met 1 nacht of dagopname zeker wel 15x ) werd ik gek van de aso's die gewoon mijn gordijn opzij schoven of steeds vlak achter mijn gordijn aan het schuifelen waren terwijl ik met medisch trauma en zware overprikkeling daar lag te huilen. Terwijl er voor oa de visite een wastafel om de hoek van de kamer was.
Ik had echt goede oordoppen mee en die ook gewoon heel veel in. Ook een koptelefoon met goede noise cancelling mee, eigen tablet met flink wat al gedownloade series en reken inderdaad op een nog wat langere hersteltijd dan alleen het lichamelijke.
Sterkte.
Naast dat verpleging steeds bij die wastafel staat ivm water en alle andere spullen die ze gebruiken en daar in de kastjes liggen, heb je helaas heel veel visite die daar ook water pakken en hun handen gaan staan wassen.
Ook als je gordijn half of heel dicht is, laatste 2 keer ( ik heb afgelopen paar jaar 6x langer dan 1 nacht in ziekenhuis gelegen, denk met 1 nacht of dagopname zeker wel 15x ) werd ik gek van de aso's die gewoon mijn gordijn opzij schoven of steeds vlak achter mijn gordijn aan het schuifelen waren terwijl ik met medisch trauma en zware overprikkeling daar lag te huilen. Terwijl er voor oa de visite een wastafel om de hoek van de kamer was.
Ik had echt goede oordoppen mee en die ook gewoon heel veel in. Ook een koptelefoon met goede noise cancelling mee, eigen tablet met flink wat al gedownloade series en reken inderdaad op een nog wat langere hersteltijd dan alleen het lichamelijke.
Sterkte.
missnuada wijzigde dit bericht op 16-07-2025 21:51
5.76% gewijzigd
woensdag 16 juli 2025 om 21:49
En dit.mevrouwn schreef: ↑16-07-2025 19:31Daar is dan ook je antwoord:
-Verzwaringsdeken mee
-eten mee
woensdag 16 juli 2025 om 21:52
Ben het eens met Solomio.
De meeste mensen, ook zonder autisme, vinden een ziekenhuis opname heel heftig/intens en vermoeiend. Dat je een paar dagen moet bijkomen, na de opname, is vergelijkbaar met iemand zonder autisme, die moet ook een paar dagen bijkomen.
Daarmee word je autisme niet gebagatelliseerd, maar wat Solomio schrijft, het kan ook helpend zijn om te weten dat het voor veel mensen gewoon moeilijk is.
Iedereen ploetert zich erdoor
.
De meeste mensen, ook zonder autisme, vinden een ziekenhuis opname heel heftig/intens en vermoeiend. Dat je een paar dagen moet bijkomen, na de opname, is vergelijkbaar met iemand zonder autisme, die moet ook een paar dagen bijkomen.
Daarmee word je autisme niet gebagatelliseerd, maar wat Solomio schrijft, het kan ook helpend zijn om te weten dat het voor veel mensen gewoon moeilijk is.
Iedereen ploetert zich erdoor
summer is a state of mind
woensdag 16 juli 2025 om 22:02
Als het kan zullen ze rekening met je houden. Maar reken er niet op. Wie weet heb je mazzel is het rustig op de afdeling en krijg je die eenpersoons kamer.
Maar iemand die crepeert vd pijn, doodziek is, delirant, dement of terminaal is gaat toch echt op een eenpersoons kamer en dan zal jij moeten verhuizen.
Maar iemand die crepeert vd pijn, doodziek is, delirant, dement of terminaal is gaat toch echt op een eenpersoons kamer en dan zal jij moeten verhuizen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in