Situatie Midden-Oosten VIII
woensdag 28 mei 2025 om 13:31
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.
Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.
De toekomst is nog onduidelijk.
In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.
Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.
Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.
Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.
We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.
Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.
https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.
De toekomst is nog onduidelijk.
In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.
Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.
Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.
Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.
We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.
Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.
https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
donderdag 17 juli 2025 om 04:53
Ja, Sam Hagens staat er sowieso niet om bekend de meest slimme vragen te stellen. Maar deze was wel echt heel genant.
Hij zei: Vanuit het Nederlandse perspectief kijken we er ook vooral tegenaan als wat doet het voor de asielinstroom.
Maar dat is niet het Nederlandse perspectief. Voor zover ik weet zijn de meeste Nederlanders nog altijd hulpvaardige en belangstellende mensen, hoe hard de Telegraaf c.s. hun best ook doen om ons als domme, egocentrische klootzakken af te schilderen.
Hans Jaap komt trouwens ook niet echt tot zijn recht in een lichtgewicht programma, al had hij een mooi overhemd aan.
Hij zei wel: Het was een showbombardement.
Wat overigens godgeklaagd is. Dat ze tegenwoordig voor de show steden bombarderen. En als ik dat zeg denk ik dat ik het echte Nederlandse perspectief geef, dat Sam even vergat te verwoorden.
Hij zei: Vanuit het Nederlandse perspectief kijken we er ook vooral tegenaan als wat doet het voor de asielinstroom.
Maar dat is niet het Nederlandse perspectief. Voor zover ik weet zijn de meeste Nederlanders nog altijd hulpvaardige en belangstellende mensen, hoe hard de Telegraaf c.s. hun best ook doen om ons als domme, egocentrische klootzakken af te schilderen.
Hans Jaap komt trouwens ook niet echt tot zijn recht in een lichtgewicht programma, al had hij een mooi overhemd aan.
Wat overigens godgeklaagd is. Dat ze tegenwoordig voor de show steden bombarderen. En als ik dat zeg denk ik dat ik het echte Nederlandse perspectief geef, dat Sam even vergat te verwoorden.
merano wijzigde dit bericht op 17-07-2025 08:23
0.65% gewijzigd
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
donderdag 17 juli 2025 om 08:13
Dat zijn jouw woorden.merano schreef: ↑17-07-2025 04:53Ja, Sam Hagens staat er sowieso niet om bekend de meest slimme vragen te stellen. Maar deze was wel echt heel genant.
Wat overigens godgeklaagd is. Dat ze tegenwoordig voor de show steden bombarderen. En als ik dat zeg denk ik dat ik het echte Nederlandse perspectief dat Sam even vergat te verwoorden.
Maar goed. Het is tegenwoordig op eieren lopen. Als je een vraag stelt over vluchtelingen ben je vast aan het framen.
Terwijl eerdere ontwrichtende gebeurtenissen ervoor zorgden dat veel mensen uit Syrië moesten vluchten. Zoals rond 2015.
donderdag 17 juli 2025 om 08:34
Daar heb je op zich gelijk in, hoor. Maar het zegt mijns inziens wel wat als dat je eerste en/of enige vraag is. Alsof er ook maar 1 iemand in NL is die een boterham minder zal eten als een aantal Syriërs hierheen vluchten, terwijl het bombardement voor de toestand in het hele M-O zulke grote gevolgen kan hebben.
Een beetje alsof er net een enorm verkeersongeluk is gebeurd, met veel doden en gewonden, en verwend jongetje Nederland niet reageert door 112 te bellen maar door met de ogen te rollen en te roepen: 'En wie kan er straks de glasscherven weer bij elkaar vegen?'
donderdag 17 juli 2025 om 08:36
Hij stelde eerst toch een algemene vraag over wat dit betekent voor Nederland of vergis ik me?
Over het algemeen mag je ervan uitgaan dat iemand een relevante vraag stelt. En lijkt die niet relevant, dan ga je zelf invullen wat de relevantie zou kúnnen zijn. Ik dacht aan gevaar en veiligheid in Nederland en (dus) wie deze actie van Israël op het bordje zou krijgen. Maar goed, ik had de bedoeling van Sam Hagens natuurlijk van mijlenver kunnen zien aankomen.
Over het algemeen mag je ervan uitgaan dat iemand een relevante vraag stelt. En lijkt die niet relevant, dan ga je zelf invullen wat de relevantie zou kúnnen zijn. Ik dacht aan gevaar en veiligheid in Nederland en (dus) wie deze actie van Israël op het bordje zou krijgen. Maar goed, ik had de bedoeling van Sam Hagens natuurlijk van mijlenver kunnen zien aankomen.
Ars longa, vita brevis
donderdag 17 juli 2025 om 08:38
donderdag 17 juli 2025 om 08:38
Jij legt de kortsluiting in mijn brein veel beter uitGriebusDus schreef: ↑17-07-2025 08:34Daar heb je op zich gelijk in, hoor. Maar het zegt mijns inziens wel wat als dat je eerste en/of enige vraag is. Alsof er ook maar 1 iemand in NL is die een boterham minder zal eten als een aantal Syriërs hierheen vluchten, terwijl het bombardement voor de toestand in het hele M-O zulke grote gevolgen kan hebben.
Een beetje alsof er net een enorm verkeersongeluk is gebeurd, met veel doden en gewonden, en verwend jongetje Nederland niet reageert door 112 te bellen maar door met de ogen te rollen en te roepen: 'En wie kan er straks de glasscherven weer bij elkaar vegen?'

Ars longa, vita brevis
donderdag 17 juli 2025 om 08:41
Sorry, ik had moeten schrijven 'als dat je belangrijkste zorg is'. Ik heb het aantal vragen niet geteld en ben uit ergernis eerlijk gezegd ook snel weer weggezapt.Anna75 schreef: ↑17-07-2025 08:36Hij stelde eerst toch een algemene vraag over wat dit betekent voor Nederland of vergis ik me?
donderdag 17 juli 2025 om 08:46
GriebusDus schreef: ↑17-07-2025 08:38Overigens denk ik dat Israëls belangrijkste handelspartner de EU Israël gisteren een vrijbrief heeft gegeven om te doen wat ze willen in de regio, door geen maatregelen te nemen. Iets waar onmiddelllijk gebruik van is gemaakt. Ongelofelijk slappe hap weer.
Precies.
•
donderdag 17 juli 2025 om 08:58
Nee hoor, ik reageerde op een andere tekst en vroeg me af of ik vragen gemist had. Maar niet dus.GriebusDus schreef: ↑17-07-2025 08:41Sorry, ik had moeten schrijven 'als dat je belangrijkste zorg is'. Ik heb het aantal vragen niet geteld en ben uit ergernis eerlijk gezegd ook snel weer weggezapt.
Ars longa, vita brevis
donderdag 17 juli 2025 om 09:30
Ik kan me daar niet zo aan storen.GriebusDus schreef: ↑17-07-2025 08:34Daar heb je op zich gelijk in, hoor. Maar het zegt mijns inziens wel wat als dat je eerste en/of enige vraag is. Alsof er ook maar 1 iemand in NL is die een boterham minder zal eten als een aantal Syriërs hierheen vluchten, terwijl het bombardement voor de toestand in het hele M-O zulke grote gevolgen kan hebben.
Ik ben voor een ruimhartig vluchtelingenbeleid, maar ben er ook voorstander van dit soort vragen te kunnen stellen. Weer een mooi moment om uit te leggen waarom ik voor een ruimhartig vluchtelingenbeleid ben.
donderdag 17 juli 2025 om 09:32
Vraag me verder af waarom mensen überhaupt naar programma’s van WNL kijken, om vervolgens geïrriteerd te raken.
Hans Jaap Melissen zei trouwens eerder in de uitzending geen voorstander te zijn van een partij met maar één lid. Dat is toch weer mooi gezegd op een plek waar denk ik relatief veel PVV-stemmers naar kijken.
Hans Jaap Melissen zei trouwens eerder in de uitzending geen voorstander te zijn van een partij met maar één lid. Dat is toch weer mooi gezegd op een plek waar denk ik relatief veel PVV-stemmers naar kijken.
donderdag 17 juli 2025 om 10:01
SharpParadise schreef: ↑17-07-2025 09:32Vraag me verder af waarom mensen überhaupt naar programma’s van WNL kijken, om vervolgens geïrriteerd te raken.

Ars longa, vita brevis
donderdag 17 juli 2025 om 10:20
Omdat er verder nauwelijks nog iets op TV is? Alleen sport en komkommertijd programma's.
Ik keek overigens terug omdat er hier over gesproken werd, en omdat Hans Jaap Melissen die meestal goed geïnformeerd is er kennelijk in zat.
Ik keek overigens terug omdat er hier over gesproken werd, en omdat Hans Jaap Melissen die meestal goed geïnformeerd is er kennelijk in zat.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
donderdag 17 juli 2025 om 13:35
Ach, die PVV-stemmers zien dat dan direct weer als demonisering van Wilders. Dat volk is gewoon niet te bereiken met inhoudelijke argumenten. Dat blijkt wel als die aanhang al ik weet niet hoeveel jaren groeit. Totaal clueless maar wel op die gek blijven stemmen.Paradise schreef: ↑17-07-2025 09:32Vraag me verder af waarom mensen überhaupt naar programma’s van WNL kijken, om vervolgens geïrriteerd te raken.
vrijdag 18 juli 2025 om 12:33
Geen woorden, maar daden. Dat is het doel van de zogenoemde Noodconferentie die dinsdag en woensdag in de Colombiaanse hoofdstad Bogotá heeft plaatsgevonden. Colombia is met Zuid-Afrika voorzitter van The Hague Group, een landengroep die in januari van dit jaar in Den Haag werd opgericht.
https://www.trouw.nl/buitenland/ruim-de ... ~bfb6da89/
Het resultaat van de conferentie in Bogota, waar 30 landen bijeenkwamen, was de volgende verklaring:
Together, we have begun the work of ending the era of impunity. These measures show that we will no longer allow international law to be treated as optional, or Palestinian life as disposable."
"In the deliberations at the Bogota conference, all 30 participating states unanimously agreed that the era of impunity must end - and that international law must be enforced without fear or favour through immediate domestic policies and legislation - along with a unified call for an immediate ceasefire," the Hague Group said in a statement.
To kickstart that process, the group said that 12 states from across the world - Bolivia; Colombia; Cuba; Indonesia; Iraq; Libya; Malaysia; Namibia; Nicaragua; Oman; Saint Vincent and the Grenadines; and South Africa - have committed to implementing the six measures immediately through their domestic legal and administrative systems.
1. Prevent the provision or transfer of arms, munitions, military fuel, related military equipment, and dual-use items to Israel.
2. Prevent the transit, docking, and servicing of vessels at any port…. in all cases where there is a clear risk of the vessel being used to carry arms, munitions, military fuel, related military equipment, and dual-use items to Israel.
3. Prevent the carriage of arms, munitions, military fuel, related military equipment, and dual-use items to Israel on vessels bearing our flag… and ensure full accountability, including de-flagging, for non-compliance with this prohibition.
Holding Israel accountable: What is The Hague Group?
Read More »
4. Commence an urgent review of all public contracts, to prevent public institutions and funds from supporting Israel’s illegal occupation of the Palestinian Territory and entrenching its unlawful presence.
5. Comply with obligations to ensure accountability for the most serious crimes under international law, through robust, impartial and independent investigations and prosecutions at national or international levels, to ensure justice for all victims and the prevention of future crimes.
6. Support universal jurisdiction mandates, as and where applicable in national legal frameworks and judiciaries, to ensure justice for victims of international crimes committed in the Occupied Palestinian Territory.
https://www.middleeasteye.net/news/gaza ... ota-summit
https://www.trouw.nl/buitenland/ruim-de ... ~bfb6da89/
Het resultaat van de conferentie in Bogota, waar 30 landen bijeenkwamen, was de volgende verklaring:
Together, we have begun the work of ending the era of impunity. These measures show that we will no longer allow international law to be treated as optional, or Palestinian life as disposable."
"In the deliberations at the Bogota conference, all 30 participating states unanimously agreed that the era of impunity must end - and that international law must be enforced without fear or favour through immediate domestic policies and legislation - along with a unified call for an immediate ceasefire," the Hague Group said in a statement.
To kickstart that process, the group said that 12 states from across the world - Bolivia; Colombia; Cuba; Indonesia; Iraq; Libya; Malaysia; Namibia; Nicaragua; Oman; Saint Vincent and the Grenadines; and South Africa - have committed to implementing the six measures immediately through their domestic legal and administrative systems.
1. Prevent the provision or transfer of arms, munitions, military fuel, related military equipment, and dual-use items to Israel.
2. Prevent the transit, docking, and servicing of vessels at any port…. in all cases where there is a clear risk of the vessel being used to carry arms, munitions, military fuel, related military equipment, and dual-use items to Israel.
3. Prevent the carriage of arms, munitions, military fuel, related military equipment, and dual-use items to Israel on vessels bearing our flag… and ensure full accountability, including de-flagging, for non-compliance with this prohibition.
Holding Israel accountable: What is The Hague Group?
Read More »
4. Commence an urgent review of all public contracts, to prevent public institutions and funds from supporting Israel’s illegal occupation of the Palestinian Territory and entrenching its unlawful presence.
5. Comply with obligations to ensure accountability for the most serious crimes under international law, through robust, impartial and independent investigations and prosecutions at national or international levels, to ensure justice for all victims and the prevention of future crimes.
6. Support universal jurisdiction mandates, as and where applicable in national legal frameworks and judiciaries, to ensure justice for victims of international crimes committed in the Occupied Palestinian Territory.
https://www.middleeasteye.net/news/gaza ... ota-summit
vrijdag 18 juli 2025 om 12:59
Dank Merano
Ik ga de tekst en alle "six measures immediately through their domestic legal and administrative systems". nog lezen. Iig regeringen die opstaan in Bogota.
@ Pax-voor-peace in het kort:
Gebombardeerd door Israël
1. Jemen
2. Iran
3. Libanon
4. Palestina
5. Syrië
Gelukkig zijn de EU ministers wel bezorgd...
Ik ga de tekst en alle "six measures immediately through their domestic legal and administrative systems". nog lezen. Iig regeringen die opstaan in Bogota.
1. Jemen
2. Iran
3. Libanon
4. Palestina
5. Syrië
Alles sal reg kom
vrijdag 18 juli 2025 om 13:31
Ik vind vooral dat de bombardementen en oorlogshandelingen in Gaza onmiddellijk moeten worden gestopt. En dat Palestijnen perspectief moet worden geboden. Zowel in Gaza als op de Westelijke Jordaan-oever.Sharing* schreef: ↑18-07-2025 12:59Dank Merano
1. Jemen
2. Iran
3. Libanon
4. Palestina
5. Syrië
En dat Israel zeer terughoudend moet zijn in Syrie. Daar maken ze mogelijk een hoop stuk.
Ik heb dan weer wat minder moeite met bombardementen op Libanon, Iran en Jemen. Los van dat alle soorten bombardementen verschrikkelijk zijn, zie ik deze acties van Israel hier ook als zelfverdediging.
Bijvoorbeeld: de Houthi's werpen zich zogenaamd op als beschermheer van de Palestijnen met hun raketten op schepen en Israel, maar zien in deze strijd een mooie afleiding voor de binnenlandse onvrede. Die onvrede is ook niet vreemd, gezien het schrikbewind dat de Houthi's in Jemen voeren. Er gelden bijna geen rechten meer, zeker niet voor vrouwen, en lhbti'ers worden daar ter dood veroordeeld. Houthi's vonden het ook nodig mee te vechten aan de hand van Assad gedurende de burgeroorlog in Syrie.
Dit alles onder toeziend en goedkeurend oog van het regime in Iran.
vrijdag 18 juli 2025 om 14:51
@ Paradise
Ben het 100% met je eens, Gaza bombarderen valt niet in dezelfde 'categorie' als Iran, Jemen en de Houthi's. In Libanon worden complete kampen/ arme woonwijken verwoest, geen drinkwater, bewoners schommels maken voor hun kinderen en tomaatjes kweken. Klinkt soft, wel de realiteit. Waarom platgooien?
Bedacht het maar even geen tijd om wat verdedigbaar is en wat niet aan het lijstje met landen toe te voegen. Dank dus.
Ben het 100% met je eens, Gaza bombarderen valt niet in dezelfde 'categorie' als Iran, Jemen en de Houthi's. In Libanon worden complete kampen/ arme woonwijken verwoest, geen drinkwater, bewoners schommels maken voor hun kinderen en tomaatjes kweken. Klinkt soft, wel de realiteit. Waarom platgooien?
Bedacht het maar even geen tijd om wat verdedigbaar is en wat niet aan het lijstje met landen toe te voegen. Dank dus.
Alles sal reg kom

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in