2 verschillende texturen van haar bij kind.
donderdag 17 juli 2025 om 11:05
Ik zoek ervaringen van anderen. Mijn dochter is 9 jaar en heeft twee heel verschillende haarstructuren op haar hoofd: vooraan heeft ze duidelijke 3c-krullen, terwijl het haar aan de achterkant vrijwel steil is met alleen een lichte slag. Vroeger had ze overal 3c-krullen, maar dat is eruit gegroeid, behalve vooraan.
Het ziet er best gek uit en ik vroeg me af of er hier misschien meer ouders zijn met kinderen die hetzelfde hebben meegemaakt?
Hoe heeft het haar van jullie kind zich ontwikkeld in de puberteit? Bleven die twee verschillende haarstructuren bestaan, of evolueerde het uiteindelijk naar één soort haar?
Ter aanvulling: Ik hoor heel graag jullie ervaringen en tips!
Krullenkapper heb ik al geprobeerd en het stylen van de haren ook, desondanks blijft het verschil tussen de haren gigantisch groot.
Het ziet er best gek uit en ik vroeg me af of er hier misschien meer ouders zijn met kinderen die hetzelfde hebben meegemaakt?
Hoe heeft het haar van jullie kind zich ontwikkeld in de puberteit? Bleven die twee verschillende haarstructuren bestaan, of evolueerde het uiteindelijk naar één soort haar?
Ter aanvulling: Ik hoor heel graag jullie ervaringen en tips!
Krullenkapper heb ik al geprobeerd en het stylen van de haren ook, desondanks blijft het verschil tussen de haren gigantisch groot.
donderdag 17 juli 2025 om 11:14
Zij begint dit nu een probleem te vinden.
donderdag 17 juli 2025 om 11:14
Vandaar dat ik hierbij navraag of er hiermee ervaringen zijn of het al dan niet een haartextuur kan worden of dat je wellicht zo blijft.
muurbloempje1119 wijzigde dit bericht op 17-07-2025 11:17
28.67% gewijzigd
donderdag 17 juli 2025 om 11:17
donderdag 17 juli 2025 om 11:19
Jazeker, deze boodschap geef ik haar ook mee. Alleen krijgt ze steeds vaker opmerkingen door kindjes uit de klas. Voorheen droeg ze haar haren voornamelijk vast, maar ze wil ze ook vaker los dragen tegenwoordig. Steeds vaker spreken kinderen, maar ook volwassenen haar aan op haar haren (niet in positieve zin). Dit maakt haar erg verdrietig, maar ook onzeker merk ik. Natuurlijk steun ik haar, maar ik vroeg mij wel af of deze haartextuur misschien nog kan veranderen in de puberteit. Ze is bijna 10 jaar.gonniegijsje schreef: ↑17-07-2025 11:17Klinkt alsof je dochter uniek haar heeft!
Ik zou haar die boodschap meegeven. Niemand is tevreden over haar haar en als ouder geef je snel die boodschap mee. Das enorm zonde
donderdag 17 juli 2025 om 11:26
donderdag 17 juli 2025 om 11:35
Haar vader is Afrikaans en ik ben Nederlands. Heb jij ook steile stukken haar en daarnaast hele stukken krullend haar?
donderdag 17 juli 2025 om 11:42
Ja dat kan, het is alleen niet te voorspellen of geen garantieMuurbloempje1119 schreef: ↑17-07-2025 11:19Jazeker, deze boodschap geef ik haar ook mee. Alleen krijgt ze steeds vaker opmerkingen door kindjes uit de klas. Voorheen droeg ze haar haren voornamelijk vast, maar ze wil ze ook vaker los dragen tegenwoordig. Steeds vaker spreken kinderen, maar ook volwassenen haar aan op haar haren (niet in positieve zin). Dit maakt haar erg verdrietig, maar ook onzeker merk ik. Natuurlijk steun ik haar, maar ik vroeg mij wel af of deze haartextuur misschien nog kan veranderen in de puberteit. Ze is bijna 10 jaar.
Dus leren "schouders ophalen", helpt haar meer
Rare mensen in jullie omgeving!
donderdag 17 juli 2025 om 11:58
gonniegijsje schreef: ↑17-07-2025 11:17Klinkt alsof je dochter uniek haar heeft!
Ik zou haar die boodschap meegeven. Niemand is tevreden over haar haar en als ouder geef je snel die boodschap mee. Das enorm zonde.
En ja bij krulhaar is het het vaak een mengeling van textuur. Krulhaar heeft een eigen mening.
Zelfs in dezelfde haren. Ik heb flink wat kruinen op mijn hoofd en op die plekken krult het dichter bij mijn hoofdhuid veel sterker dan in het langere stuk. En ik heb ook sterke krullen in mijn nek, terwijl de rest veel lichter krult. Het hangt ook af van het weer en de hormonen.
Ik heb een nichtje met prachtig krullend haar, maar in haar puberteit maakte ze het consequent steil. TO, je dochter zal binnenkort ook wel met de steil- of krultang in de weer gaan.
donderdag 17 juli 2025 om 11:59
Dank voor jouw reactie. Als kind zijnde had je dus de onderlaag sterke krul en de bovenlaag steil? Gek hè, hoe die genen kunnen uitpakken.NogsteedsSlekire schreef: ↑17-07-2025 11:49Ik ben wit en ik had dit andersom, de onderlaag sterke krullen en de bovenlaag stijl. Inmiddels krult het overal, dat is langzaam zo verandert.
Vanaf welke leeftijd is dit verandert bij jou als ik vragen mag?
donderdag 17 juli 2025 om 12:00
Interessant. Het is voornamelijk dat het een gigantisch verschil is bij mijn kind, steil en echt een giga sterke krul. Daarom wordt ze er ook regelmatig op aangesproken denk ik.nerdopviva schreef: ↑17-07-2025 11:58Zelfs in dezelfde haren. Ik heb flink wat kruinen op mijn hoofd en op die plekken krult het dichter bij mijn hoofdhuid veel sterker dan in het langere stuk. En ik heb ook sterke krullen in mijn nek, terwijl de rest veel lichter krult. Het hangt ook af van het weer en de hormonen.
Ik heb een nichtje met prachtig krullend haar, maar in haar puberteit maakte ze het consequent steil. TO, je dochter zal binnenkort ook wel met de steil- of krultang in de weer gaan.
Ja, in de puberteit zullen ze toch flink gaan steilen en krullen met de tang. Dat vermoed ik ook
donderdag 17 juli 2025 om 12:05
Mijn dochter van dezelfde leeftijd, dus geen puberteit nog, had het omgekeerde: bovenop steil en onderin krullen. Dat zie je volgens mij ook wel vaker dan andersom. De krullen zijn jammer genoeg afgenomen van 3a naar 2b met nog een enkele volledige krul. Maar ook dat zie je wel vaak gebeuren, dat het met de leeftijd steeds steiler wordt.
Maar met de gemengde afkomst van jouw dochter (heeft vader kroeshaar?) kan ik me wel voorstellen dat die genenmix tot onvoorspelbaardere effecten leidt en dat het moeilijk te zeggen is wat de toekomst brengt. Ze heeft haar eigen unieke haar! Maar ik kan me ook goed voorstellen dat ze daar niet blij mee is als anderen er commentaar op hebben. Wat stom trouwens.
Hier zou dochter liefst ook de prachtige golven in haar haar met de steiltang te lijf gaan. Want vriendinnetjes hebben allemaal steil haar. Ik vind het juist jammer dat de echte krullen bijna allemaal weg zijn.
Maar met de gemengde afkomst van jouw dochter (heeft vader kroeshaar?) kan ik me wel voorstellen dat die genenmix tot onvoorspelbaardere effecten leidt en dat het moeilijk te zeggen is wat de toekomst brengt. Ze heeft haar eigen unieke haar! Maar ik kan me ook goed voorstellen dat ze daar niet blij mee is als anderen er commentaar op hebben. Wat stom trouwens.
Hier zou dochter liefst ook de prachtige golven in haar haar met de steiltang te lijf gaan. Want vriendinnetjes hebben allemaal steil haar. Ik vind het juist jammer dat de echte krullen bijna allemaal weg zijn.
donderdag 17 juli 2025 om 12:30
Mijn zus had dat ook altijd en gebruikte een stijltang voor de krullen onderin. Ik heb stijl haar en wilde altijd krullen.Wombat schreef: ↑17-07-2025 12:05Mijn dochter van dezelfde leeftijd, dus geen puberteit nog, had het omgekeerde: bovenop steil en onderin krullen. Dat zie je volgens mij ook wel vaker dan andersom. De krullen zijn jammer genoeg afgenomen van 3a naar 2b met nog een enkele volledige krul. Maar ook dat zie je wel vaak gebeuren, dat het met de leeftijd steeds steiler wordt.
donderdag 17 juli 2025 om 12:33
Heb je wel eens bij een black hair/gemixt haar kapper advies gevraagd? Misschien kunnen zij beter helpen dan een krullen of gewone kapper.Muurbloempje1119 schreef: ↑17-07-2025 11:35Haar vader is Afrikaans en ik ben Nederlands. Heb jij ook steile stukken haar en daarnaast hele stukken krullend haar?
donderdag 17 juli 2025 om 13:10
“Irish hair” is gewoon twee of meer zeer verschillende texturen haar op je hoofd. Het is geen officiële term natuurlijk.
Heb zelf ook een deel 3c krullen en een deel heel glad, golvend haar. Maar ik kan ze allebei ofwel de ene kant, ofwel de andere kant op manipuleren.
Ben de puberteit ruim voorbij, dus dit is het voorlopig wel, wat mijn haar betreft.
donderdag 17 juli 2025 om 13:33
Oh excuseer. Dit wist ik niet, ik zal mij er eens in verdiepen. Dank je wel! En heb jij altijd deze twee verschillende haar texturen gehad? Al sinds kind of heeft de puberteit verandering gebracht?pina schreef: ↑17-07-2025 13:10“Irish hair” is gewoon twee of meer zeer verschillende texturen haar op je hoofd. Het is geen officiële term natuurlijk.
Heb zelf ook een deel 3c krullen en een deel heel glad, golvend haar. Maar ik kan ze allebei ofwel de ene kant, ofwel de andere kant op manipuleren.
Ben de puberteit ruim voorbij, dus dit is het voorlopig wel, wat mijn haar betreft.
donderdag 17 juli 2025 om 13:36
Een van onze kinderen heeft heeft bovenop van voor naar achter een hele brede strook 3b krullen en aan de zijkanten is het sluik. Prachtig vind ik het, hij krijgt er altijd veel complimenten over, maar het vergt voor hem veel verzorging en speciale producten. Borstels en petjes zijn verboden bij hem
. Zijn kapper is elke 6 weken een uur met hem bezig. Hij zit vaker en langer bij de kapper dan ik.

Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
donderdag 17 juli 2025 om 13:39
Ik heb al mijn hele leven zowel steil, krullen en plukken met een grillig z-patroon op mijn kop. Krullen vooral langs mijn gezicht aan de voorkant en in de nek. Ik droeg en draag het dan ook bijna nooit los en het moet een bepaalde lengte hebben. Door het langer te laten werkt de zwaartekracht een beetje mee.
Als ik de steile stukken behandel als krullen (wassen, scrunchen, diffuser) dan komt er wel een flinke slag in en soms wat krul, maar dat is binnen drie uur weer weg (uitgezakt). Met laagjes in je haar zou het flink verbeteren maar ik ben daar te lui voor (krulbehandeling na wassen) en laat alles op één lengte zodat het makkelijker in vlecht/knot gaat.
Ik zou eens langs een speciale kapper gaan met dochter. Misschien dat met wat laagjes en snijtechniek i.p.v. schaar er een en ander aan te doen is.
Als ik de steile stukken behandel als krullen (wassen, scrunchen, diffuser) dan komt er wel een flinke slag in en soms wat krul, maar dat is binnen drie uur weer weg (uitgezakt). Met laagjes in je haar zou het flink verbeteren maar ik ben daar te lui voor (krulbehandeling na wassen) en laat alles op één lengte zodat het makkelijker in vlecht/knot gaat.
Ik zou eens langs een speciale kapper gaan met dochter. Misschien dat met wat laagjes en snijtechniek i.p.v. schaar er een en ander aan te doen is.
donderdag 17 juli 2025 om 14:15
Volgens mij bestaan er wel aandoeningen die zorgen voor sterk afwijkende haarstructuur zoals bijvoorbeeld Wooly hair nevus. Het is overigens wel een goedaardige aandoening hoor.
Ondanks dat kind misschien wel haar heeft wat meer afwijkt dan gemiddeld, kan het ook zo zijn dat kind een onrealistisch beeld heeft. Veel mensen stijlen of krullen hun haar. Dragen extensions of hebben een pruik of haarstuk. Dan lijkt het allemaal ineens zo perfect, terwijl haar natuurlijk veel verschillende variaties heeft.
Ondanks dat kind misschien wel haar heeft wat meer afwijkt dan gemiddeld, kan het ook zo zijn dat kind een onrealistisch beeld heeft. Veel mensen stijlen of krullen hun haar. Dragen extensions of hebben een pruik of haarstuk. Dan lijkt het allemaal ineens zo perfect, terwijl haar natuurlijk veel verschillende variaties heeft.
donderdag 17 juli 2025 om 14:58
Zeker mag je dat vragen! Dat heeft lang geduurd, zo naar m'n tweede zwangerschap, halverwege de dertig, begon mijn haar enorm uit te vallen, daarom heb ik het toen vrij kort laten knippen (ervoor altijd lang, halverwege mijn rug) sindsdien is de krul er overal in gesprongen en gebleven, maar ik heb nu ook vrij kort haar, schouderlengte.
De krullen zijn nu ook sterker dan eerder, echt kurkentrekkers en heel veel volume.
De krullen zijn nu ook sterker dan eerder, echt kurkentrekkers en heel veel volume.
donderdag 17 juli 2025 om 15:10
Oudste is hier van steil naar een type 3a/b krul gegaan tussen zn 10e en 15e. Middelste van een 1b naar 3a tussen haar 7e en 15e zo’n beetje. En jongste zit consequent op een 1a.
Ze hebben me wel eens verteld dat je haar iedere zoveel jaar veranderd. Dus wellicht verandert het nog meer?
Overigens scheelde het bij middelste heel sterk toen ze haar lange haar van halverwege haar rug afknipte tot iets over de schouders. Dat zorgde er wel voor dat het harder ging krullen.
Ze hebben me wel eens verteld dat je haar iedere zoveel jaar veranderd. Dus wellicht verandert het nog meer?
Overigens scheelde het bij middelste heel sterk toen ze haar lange haar van halverwege haar rug afknipte tot iets over de schouders. Dat zorgde er wel voor dat het harder ging krullen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in