Bruiloft vriendin en er gewoon geen geld geld voor
donderdag 17 juli 2025 om 17:21
Ik weet het antwoord eigenlijk wel. Maar goed hier is het issue
Vriendin gaat na drie jaar trouwen. Haar tweede huwekijk. In September. Zou in eerste instantie in de Toscane zijn. Maar omdat het hotel zoveel problemen had is het dicht. Ze hebben gezocht en gezocht in die regio. Niets kunnen vinden. Nu wordt het Barbados. Prachtig. Maar kan ik even niet bij elkaar sprokkelen voor die datum (hotel en vluchten zijn voor de genodigden). We hebben vorige maand na lang sparen ons huis afbetaald. Er is best wat over….. voor Italie, maar niet voor Barbados. Zelfs niet als vriend niet meegaat. We komen (vanwege de vluchten) uit op ongeveer 1800 pp. Dus dit netjes uitgelegd. Verdrietig dat ik er niet bij kan zijn. Nu krijg ik dus (I kid you not) een tikkie van 205,50 euro omdat ze me wel heeft aangegeven als gast, met eten en drinken op die dag in het hotel waar ze trouwen. Het is een vriendin. Niet mijn beste vriendin. Ik had haar al aangegeven dat het niet mogelijk was maar nog ging kijken of ik iets kon vinden. En verteld dat dat niet lukte.
Ik voel me beledigd en wil dit niet betalen en vind dit ook normaal op zo een korte termijn. Het is niet mijn beste vriendin maar wel een goede. En wil haar als vriendin niet kwijt, maar momenteel is ze een soort bridezilla geworden. Hoe dit netjes af te handelen als dit al af te handelen valt. Ik ben overigens niet de enige in deze situatie. Ik vind dit niet mijn probleem. Ben ik nu gek of niet?
Vriendin gaat na drie jaar trouwen. Haar tweede huwekijk. In September. Zou in eerste instantie in de Toscane zijn. Maar omdat het hotel zoveel problemen had is het dicht. Ze hebben gezocht en gezocht in die regio. Niets kunnen vinden. Nu wordt het Barbados. Prachtig. Maar kan ik even niet bij elkaar sprokkelen voor die datum (hotel en vluchten zijn voor de genodigden). We hebben vorige maand na lang sparen ons huis afbetaald. Er is best wat over….. voor Italie, maar niet voor Barbados. Zelfs niet als vriend niet meegaat. We komen (vanwege de vluchten) uit op ongeveer 1800 pp. Dus dit netjes uitgelegd. Verdrietig dat ik er niet bij kan zijn. Nu krijg ik dus (I kid you not) een tikkie van 205,50 euro omdat ze me wel heeft aangegeven als gast, met eten en drinken op die dag in het hotel waar ze trouwen. Het is een vriendin. Niet mijn beste vriendin. Ik had haar al aangegeven dat het niet mogelijk was maar nog ging kijken of ik iets kon vinden. En verteld dat dat niet lukte.
Ik voel me beledigd en wil dit niet betalen en vind dit ook normaal op zo een korte termijn. Het is niet mijn beste vriendin maar wel een goede. En wil haar als vriendin niet kwijt, maar momenteel is ze een soort bridezilla geworden. Hoe dit netjes af te handelen als dit al af te handelen valt. Ik ben overigens niet de enige in deze situatie. Ik vind dit niet mijn probleem. Ben ik nu gek of niet?
buzziebee wijzigde dit bericht op 17-07-2025 17:24
0.27% gewijzigd
donderdag 17 juli 2025 om 23:53
In haar geval heeft ze het geld toch ook gewoon niet? Er staat dat ze de reis naar Italië had kunnen betalen, maar dit niet. Verder vind ik dat je als bruidspaar echt heel veel vraagt van mensen als ze zo'n dure reis moeten boeken om bij je bruiloft te zijn, en als ze dat niet willen, zijn ze je geen verantwoording schuldig.Vakantievrouw schreef: ↑17-07-2025 23:48Dat klopt inderdaad, het is alleen zo dat je dan wel “eerlijk” over de brug komt met je reden. Ik heb er het geld niet voor over ipv ik heb het geld niet. Dat is mijnziens wel iets anders. Net zoals iemand een voorbeeld gaf over een ton op de bank en ik zou nog niet gaan, prima en dat is ook je goed recht, wel zo eerlijk om dat dan ook recht voor z’n raap te zeggen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
donderdag 17 juli 2025 om 23:53
Hoezo? Je bent niemand uitleg verschuldigd. Moet niet gekker worden. Ik kom wel, of ik kom niet. Meer smaken zijn er niet. En bij Barbados al helemaal niet.Vakantievrouw schreef: ↑17-07-2025 23:48Dat klopt inderdaad, het is alleen zo dat je dan wel “eerlijk” over de brug komt met je reden. Ik heb er het geld niet voor over ipv ik heb het geld niet. Dat is mijnziens wel iets anders. Net zoals iemand een voorbeeld gaf over een ton op de bank en ik zou nog niet gaan, prima en dat is ook je goed recht, wel zo eerlijk om dat dan ook recht voor z’n raap te zeggen.
Je vraagt omgekeerd toch ook geen uitleg waarom de keuze op Barbados is gevallen?
Je hoeft een ander geen inzage te geven in hoe je je geld uit wil of kunt geven. Omgekeerde wereld!
donderdag 17 juli 2025 om 23:59
Later in haar reacties gaf to aan dat ze wel wat achter de hand heeft voor andere dingen. En inderdaad, zoals ik eerder schreef vraag je inderdaad veel. Daarom zou ik er juist over in gesprek gaan. Waarschijnlijk is de bruid even alle realiteitszin kwijt door de stress, waarom zou je anders switchen van Toscane naar Barbados en is zij ook “even” vergeten om te informeren ipv ervan uit te gaan dat iedereen naar Barbados komt. Daar had ik als vriendin (ondanks dat het niet mijn “verantwoordelijkheid” is), haar wel aan helpen herinneren/cq mee willen helpen.Susan schreef: ↑17-07-2025 23:53In haar geval heeft ze het geld toch ook gewoon niet? Er staat dat ze de reis naar Italië had kunnen betalen, maar dit niet. Verder vind ik dat je als bruidspaar echt heel veel vraagt van mensen als ze zo'n dure reis moeten boeken om bij je bruiloft te zijn, en als ze dat niet willen, zijn ze je geen verantwoording schuldig.
vrijdag 18 juli 2025 om 00:02
Dit. Echt hoor.pina schreef: ↑17-07-2025 23:53Hoezo? Je bent niemand uitleg verschuldigd. Moet niet gekker worden. Ik kom wel, of ik kom niet. Meer smaken zijn er niet. En bij Barbados al helemaal niet.
Je vraagt omgekeerd toch ook geen uitleg waarom de keuze op Barbados is gevallen?
Je hoeft een ander geen inzage te geven in hoe je je geld uit wil of kunt geven. Omgekeerde wereld!
Bovendien heeft TO het geld niet omdat ze haar hypotheek afgelost heeft en wat er over is, als noodzakelijk spaargeld wil laten staan.
Dus er is geen extra geld voor dit soort uitspattingen (want dat is het).
nova wijzigde dit bericht op 18-07-2025 00:02
1.43% gewijzigd
vrijdag 18 juli 2025 om 00:02
Blijkbaar zit jouw wereld anders in elkaar dan de mijne. Ik zou hier wel over in gesprek gaan met mijn vriendin, ook over de keuze van Barbados. TO vraagt in haar openingspost hoe zij dit op een nette manier kan aanvliegen. Volgens mijn normen en waarden hoort daar eerlijk bij zeggen dat ik het er niet voor over heb. Blijkbaar is dat heel bijzonder.pina schreef: ↑17-07-2025 23:53Hoezo? Je bent niemand uitleg verschuldigd. Moet niet gekker worden. Ik kom wel, of ik kom niet. Meer smaken zijn er niet. En bij Barbados al helemaal niet.
vrijdag 18 juli 2025 om 00:05
Vakantievrouw schreef: ↑17-07-2025 23:59Later in haar reacties gaf to aan dat ze wel wat achter de hand heeft voor andere dingen. En inderdaad, zoals ik eerder schreef vraag je inderdaad veel. Daarom zou ik er juist over in gesprek gaan. Waarschijnlijk is de bruid even alle realiteitszin kwijt door de stress, waarom zou je anders switchen van Toscane naar Barbados en is zij ook “even” vergeten om te informeren ipv ervan uit te gaan dat iedereen naar Barbados komt. Daar had ik als vriendin (ondanks dat het niet mijn “verantwoordelijkheid” is), haar wel aan helpen herinneren/cq mee willen helpen.
Nou en? Al had ze een ton op de bank.
vrijdag 18 juli 2025 om 00:24
En ook met een ton of zelfs een miljoen op de bank kun je prima zeggen: ik kom niet want ik heb het geld er niet voor over.
vrijdag 18 juli 2025 om 00:27
'Eerlijk' betekent rekening houden met andermans eer. Dat houdt in dat je iemand niet bedriegt of benadeelt en de gevoelens van een ander respecteert. Dus als TO zegt dat ze het geld niet heeft dan is ze eerlijk. Het is namelijk een minder vervelende boodschap om te krijgen dan 'Ik heb het niet voor je over'.Vakantievrouw schreef: ↑18-07-2025 00:02Blijkbaar zit jouw wereld anders in elkaar dan de mijne. Ik zou hier wel over in gesprek gaan met mijn vriendin, ook over de keuze van Barbados. TO vraagt in haar openingspost hoe zij dit op een nette manier kan aanvliegen. Volgens mijn normen en waarden hoort daar eerlijk bij zeggen dat ik het er niet voor over heb. Blijkbaar is dat heel bijzonder.
In dit geval zijn beide beweringen waar, maar ik zie niet in waarom de bruid er iets mee zou opschieten als TO er bij moet vermelden dat ze het geld er niet voor over heeft. Dat is niet 'eerlijk' maar gewoon ongevraagd je mening geven en niet in het belang van de ontvanger van de boodschap.
Ik vind hier dingen van.
vrijdag 18 juli 2025 om 00:51
Dat heeft ze. Om vervolgens een tikkie te krijgen voor eten.Vakantievrouw schreef: ↑18-07-2025 00:02Blijkbaar zit jouw wereld anders in elkaar dan de mijne. Ik zou hier wel over in gesprek gaan met mijn vriendin, ook over de keuze van Barbados. TO vraagt in haar openingspost hoe zij dit op een nette manier kan aanvliegen. Volgens mijn normen en waarden hoort daar eerlijk bij zeggen dat ik het er niet voor over heb. Blijkbaar is dat heel bijzonder.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
vrijdag 18 juli 2025 om 01:00
vrijdag 18 juli 2025 om 01:15
Grappige woordspeling, aangezien TO dus niet gaat vliegen.Vakantievrouw schreef: ↑18-07-2025 00:02Blijkbaar zit jouw wereld anders in elkaar dan de mijne. Ik zou hier wel over in gesprek gaan met mijn vriendin, ook over de keuze van Barbados. TO vraagt in haar openingspost hoe zij dit op een nette manier kan aanvliegen. Volgens mijn normen en waarden hoort daar eerlijk bij zeggen dat ik het er niet voor over heb. Blijkbaar is dat heel bijzonder.

En eens dat het een goed idee is om het gesprek aan te gaan (en niet te betalen). Los dat ik het ook nogal absurd vind om zoveel geld te vragen, zou ik mij ook wat zorgen maken over die vreemde keuzes. Van Italië naar Barbados vind ik een vreemde sprong. Nogal onverwacht en niet realistisch. Ik zou me dan toch afvragen of het goed met haar gaat; zeker als ze voor de rest normaal doet.
Als het 'bridezilla' gedrag is, dan is het misschien fijn dat ze weet dat het niet reëel is om dit van vriendinnen te vragen. Als ze in die bridzilla-bubbel blijft, dan houdt het waarschijnlijk op, maar misschien is ze nog voor rede vatbaar.
vrijdag 18 juli 2025 om 05:55
In september trouwt op Barbados? In de meest vochtige maand, tijdens het orkaanseizoen? Geniaal plan. Orkanen gaan meestal wel aan Barbados voorbij maar de regen niet. Sta je in je trouwjurk. Ik denk dat het echte dieptepunt van de bruiloft nog moet komen en dat de situatie rondom dat tikkie kinderspel is.
(Zie voor mij hevige regen op de trouwdag en een bridzilla in synthetische plakjurk met verlept kapsel)
(Zie voor mij hevige regen op de trouwdag en een bridzilla in synthetische plakjurk met verlept kapsel)
vrijdag 18 juli 2025 om 06:47
Sabeltandcavia schreef: ↑18-07-2025 00:27'Eerlijk' betekent rekening houden met andermans eer. Dat houdt in dat je iemand niet bedriegt of benadeelt en de gevoelens van een ander respecteert. Dus als TO zegt dat ze het geld niet heeft dan is ze eerlijk. Het is namelijk een minder vervelende boodschap om te krijgen dan 'Ik heb het niet voor je over'.
In dit geval zijn beide beweringen waar, maar ik zie niet in waarom de bruid er iets mee zou opschieten als TO er bij moet vermelden dat ze het geld er niet voor over heeft. Dat is niet 'eerlijk' maar gewoon ongevraagd je mening geven en niet in het belang van de ontvanger van de boodschap.

When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 18 juli 2025 om 07:10
Netjes zijn is gewoon duidelijk zijn en er allerlei zaken bijhalen die er niet toe doen. Nee, ik kom niet en nee, ik betaal je Tikkie niet. Verder alle geluk gewenst met jullie bruiloft.Vakantievrouw schreef: ↑18-07-2025 00:02Blijkbaar zit jouw wereld anders in elkaar dan de mijne. Ik zou hier wel over in gesprek gaan met mijn vriendin, ook over de keuze van Barbados. TO vraagt in haar openingspost hoe zij dit op een nette manier kan aanvliegen. Volgens mijn normen en waarden hoort daar eerlijk bij zeggen dat ik het er niet voor over heb. Blijkbaar is dat heel bijzonder.
vrijdag 18 juli 2025 om 07:18
Dat je geld achter de hand hebt voor onverwachte reparaties aan je huis, auto of andere omstandigheden betekent niet dat er geld is om op stel een sprong naar Barbados te gaan.Vakantievrouw schreef: ↑17-07-2025 23:37Ik zal wel de uitzondering zijn in de reacties van dit topic, maar er is wel iets dat ik wat vreemd vind. Je schrijft dat je er echt geen geld voor hebt, terwijl je jezelf daarna tegenspreekt en zegt dat er wel geld is, maar dat je dat achter de hand houd voor andere dingen. Dan is het dus een (persoonlijke) keuze, waardoor je niet wilt komen.
Zelf zou ik wel gaan, ook omdat ik een bruiloft in het buitenland super gaaf vind en ook de bestemming is echt iets waar je snel niet meer komt, zeker in zo’n setting. Lekker nog een vakantie er achteraan plakken om alles eruit te halen. Natuurlijk snap ik ook dat als het geld er echt niet is, je geen andere keuze hebt dan nee zeggen. Als je ervoor kiest om je hypotheek volledig af te lossen, dan is dat dus ook een keuze.
Sowieso f2f met haar bespreken en toelichten waarom. Persoonlijk zou ik als vriendin het ook anders aangepakt hebben, zonder gelijk een ander plan te hebben en te informeren. Zelf zijn wij ook niet in het buitenland getrouwd om andere mensen niet op hoge kosten te jagen en mijn beste vriendin die het minder heeft heb ik een jurk voor gekocht en aangeboden om haar bijdrage voor het vrijgezellenfeest te betalen, dit hoefde uiteindelijk niet maar ik vond het zelf belangrijker dat iedereen erbij was. Overigens was dat ook goed betaalbaar voor iedereen, wat ik ook belangrijk vond. Het gaat uiteindelijk om de herinnering met elkaar. Wellicht wil je vriendin wel met je meedenken als je het met haar bespreekbaar maakt…
vrijdag 18 juli 2025 om 07:23
En dan is het antwoord "ik heb er geen geld voor" een prima antwoord. Het geld dat er is, is namelijk bestemd voor onverwachte dingen, niet voor een bruiloft. Maar blijkbaar is het heel bijzonder om geld te reserveren voor onverwachte uitgaven

vrijdag 18 juli 2025 om 07:26
Dit. Ik denk dat ze in paniek is en daarom zo reageert. Omdat iedereen afzegt. Maar dit zal de vriendschap zeker beïnvloeden. Ik ben benieuwd hoeveel mensen er zijn die wel meegaan in deze gekkigheid. Vast niet veel.
Dus TO, voet bij stuk houden en je niet laten overrulen mocht ze er later over beginnen.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
vrijdag 18 juli 2025 om 07:29
nerdopviva schreef: ↑18-07-2025 07:23En dan is het antwoord "ik heb er geen geld voor" een prima antwoord. Het geld dat er is, is namelijk bestemd voor onverwachte dingen, niet voor een bruiloft. Maar blijkbaar is het heel bijzonder om geld te reserveren voor onverwachte uitgaven![]()
Dat is zeker bijzonder. Zodra iemand met dit idee komt laat je de plannen om het huis in 1 x af te betalen direct lopen en boek je direct de vlucht en hotel. Het huis kan wel een paar jaar wachten. En als er iets stuk gaat, jammer dan, dan eten we wel droog brood, maar de vriendin gaat voor alles.

Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
vrijdag 18 juli 2025 om 07:34
Wat zou het voordeel dan zijn van zeggen dat je het er niet voor over hebt? Wat verandert dat ene woordje in het proces waardoor het beter wordt? Welk verschil merk je als je die zin hebt uitgesproken?Vakantievrouw schreef: ↑18-07-2025 00:02Blijkbaar zit jouw wereld anders in elkaar dan de mijne. Ik zou hier wel over in gesprek gaan met mijn vriendin, ook over de keuze van Barbados. TO vraagt in haar openingspost hoe zij dit op een nette manier kan aanvliegen. Volgens mijn normen en waarden hoort daar eerlijk bij zeggen dat ik het er niet voor over heb. Blijkbaar is dat heel bijzonder.
vrijdag 18 juli 2025 om 07:50
Maar waarom zou je hierdoor je vriendin verliezen?
Als ze normaal niet zulk gedrag vertoont of idiote gedachtenkronkels heeft met geld, kun je dit toch op een hele lieve manier aansnijden?
Als ze een soort van psychotisch lijkt te zijn (dat kán) zou ik het juist heel zielig vinden en kijken hoe ik haar kan steunen om weer een beetje te landen op aarde.
Negeren vind ik gek.
Het is pas in september. Tijd genoeg om dit rustig te bespreken zonder ruzie.
‘Lieverd, super rot dat er nu meerdere mensen niet kunnen komen omdat de kosten van de reis veel duurder uitvallen, maar je kunt geen annuleringskosten in rekening brengen aan die mensen.’
Als ze normaal niet zulk gedrag vertoont of idiote gedachtenkronkels heeft met geld, kun je dit toch op een hele lieve manier aansnijden?
Als ze een soort van psychotisch lijkt te zijn (dat kán) zou ik het juist heel zielig vinden en kijken hoe ik haar kan steunen om weer een beetje te landen op aarde.
Negeren vind ik gek.
Het is pas in september. Tijd genoeg om dit rustig te bespreken zonder ruzie.
‘Lieverd, super rot dat er nu meerdere mensen niet kunnen komen omdat de kosten van de reis veel duurder uitvallen, maar je kunt geen annuleringskosten in rekening brengen aan die mensen.’
Hier kom ik nog op terug
vrijdag 18 juli 2025 om 07:59
Want laten we eerlijk zijn: een bruiloft verplaatsen van een plek in Europa waar je met de auto heen kan naar een plek ver weg waar je heen moet vliegen komt op mij redelijk psychotisch en impulsief over.
Die is op dit moment een beetje koekkoek en verdient een dikke knuffel. Ervan uitgaande dat ze een goede vriendin is.
Die is op dit moment een beetje koekkoek en verdient een dikke knuffel. Ervan uitgaande dat ze een goede vriendin is.
Hier kom ik nog op terug

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in