Gezondheid alle pijlers

Vaccineren rvp

19-07-2025 19:47 189 berichten
-
anoniem_687ce70c0eed7 wijzigde dit bericht op 20-07-2025 14:38
Reden: Besluit genomen
99.86% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
nerdopviva schreef:
20-07-2025 10:17
Niemand vraagt een stewardess of het vliegtuig wel veilig genoeg is om mee te vliegen. Bij een juridische vraag wil je antwoord van een advocaat, niet van een juridisch secretaresse. En niemand rijdt over een brug die gebouwd is met behulp van Youtube-video's. En bij vaccinaties vertrouw je op een vriendin, een verpleegkundige of een website. Ik zal het nooit begrijpen.
Ik ook niet.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Severus_Snape schreef:
20-07-2025 09:28

Ik ben nu 36 weken zwanger van de derde en krijg nu voor het eerst het rota- en rs-virus aangeboden. In eerste instantie dacht ik gewoon geven. Mijn schoonzus echter die werkt in de gezondheid heeft ze haar pasgeboren kindje niet gegeven terwijl haar kinderen verder het volledige programma volgen. Volgens haar na inlezen de nieuwe 2 te weinige over bekend qua gevolgen. Iemand enig idee waar ik me betrouwbaar kan inlezen, of die me gerust kan stellen qua voldoende onderzoek naar de gevolgen? Want ondanks de waarschuwing van m’n schoonzus neig ik toch naar gewone toedienen.
Mijn kind heeft 9 jaar geleden rota al gekregen in het buitenland. Deden ze daar al jaren. Ben er heel blij mee geweest want ben erg pro vaccinatie (ook voor waterpokken bijv). Heb nooit begrepen waarom het hier zo ontiegelijk lang duurde voordat het werd opgenomen in het RVP.
(zag het af en toe voorbijkomen in het nieuws, ging natuurlijk altijd om geld. Volgens de Gezondheidsraad was het niet rendabel. Ookal wordt een aanzienlijk deel van de kinderen (bijna allemaal krijgen ze rota op een zeker moment) er heel goed ziek van met ziekenhuisopname en ouders die dan niet kunnen werken, aan toe.) Ik juich het dus alleen maar toe dat we als land eindelijk een beetje bij de tijd zijn.

Edit: even opgezocht en in dat land waar wij waren, wordt het sinds 2006 gegeven. Dat vaccin wordt dus al bijna 20 jaar gebruikt!! Ik snap niet dat men hier zo bang is voor “iets nieuws”.
Appelflap schreef:
20-07-2025 10:32
Mijn kind heeft 9 jaar geleden rota al gekregen in het buitenland. Deden ze daar al jaren. Ben er heel blij mee geweest want ben erg pro vaccinatie (ook voor waterpokken bijv). Heb nooit begrepen waarom het hier zo ontiegelijk lang duurde voordat het werd opgenomen in het RVP.
(zag het af en toe voorbijkomen in het nieuws, ging natuurlijk altijd om geld. Volgens de Gezondheidsraad was het niet rendabel. Ookal wordt een aanzienlijk deel van de kinderen (bijna allemaal krijgen ze rota op een zeker moment) er heel goed ziek van met ziekenhuisopname en ouders die dan niet kunnen werken, aan toe.) Ik juich het dus alleen maar toe dat we als land eindelijk een beetje bij de tijd zijn.

Edit: even opgezocht en in dat land waar wij waren, wordt het sinds 2006 gegeven. Dat vaccin wordt dus al bijna 20 jaar gebruikt!! Ik snap niet dat men hier zo bang is voor “iets nieuws”.
Ik kan me nog herinneren hoe blij iedereen was toen er een mazelenvaccin kwam.
Inmiddels worden al deze nieuwigheden met argusogen bekeken.
O.a. natuurlijk omdat steeds minder mensen nog meemaken hoe ernstig die ziektes kunnen verlopen.
Vaccinaties gaan zo aan hun eigen succes ten onder.

David Dunning
Solomio schreef:
20-07-2025 10:39
Vaccinaties gaan zo aan hun eigen succes ten onder.
Ja dat vrees ik ook :(
Severus_Snape schreef:
Mag ik dit topje gebruiken om een vraag te stelen over de nieuwste vaccinaties? Mijn 2 kinderen van 3 en 1,5 zijn zonder twijfel gevaccineerd volgens het programma. Ik vind de vaccinaties ook totaal niet zielig maar iets wat erbij hoort en waar ik blij mee ben dat we ze aangeboden krijgen. Naar mijn kinderen breng ik het ook zo, niks zielig het hoort erbij en je gaat er de komende jaren nog genoeg krijgen.

Ik ben nu 36 weken zwanger van de derde en krijg nu voor het eerst het rota- en rs-virus aangeboden. In eerste instantie dacht ik gewoon geven. Mijn schoonzus echter die werkt in de gezondheid heeft ze haar pasgeboren kindje niet gegeven terwijl haar kinderen verder het volledige programma volgen. Volgens haar na inlezen de nieuwe 2 te weinige over bekend qua gevolgen. Iemand enig idee waar ik me betrouwbaar kan inlezen, of die me gerust kan stellen qua voldoende onderzoek naar de gevolgen? Want ondanks de waarschuwing van m’n schoonzus neig ik toch naar gewone toedienen.
Het rotavaccin zijn toch van die druppels ? Ik woon in het buitenland en mijn dochters hebben dat 15 en 12 jaar gewoon gekregen. Ik kan me niet herinneren dat ze er bijwerkingen van hebben gekregen.
Severus_Snape schreef:
20-07-2025 09:50
Je hebt ook gewoon gelijk Solomio en ik heb ook nooit getwijfeld aan de andere vaccinaties. Was juist altijd wel blij als ze met 14 maanden de bmr hadden gehad omdat ik zelf werk met veel jongeren die geen vaccinaties hebben gehad (nieuwkomers of medisch niet mogelijk). Enige reden dat ik nu de kriebels kreeg is omdat schoonzus dus zelf medisch onderlegd is en met deze info komt.
Ik heb me gisteravond (nav dit topic) toevallig nog even verdiept in de vaccinatie tegen RS en las toen (volgens mij gewoon op de site van de overheid) dat die prik al heel lang in andere landen in Europa wordt gegeven en dat het aantal ziekenhuisopnamen onder babies daarmee met 80 % (!) is gedaald. De kinderen van mijn man, inmiddels pubers, hebben allemaal met het virus in het ziekenhuis gelegen. Wat mij betreft een no brainer, evenals dus de rest van het rvp.
Lila-Linda schreef:
20-07-2025 08:38
1 voordeel, ze waren zo onduidelijk dat jij zelf conclusies kon trekken
Ja, zeker! Dat een ander ouderstel, dat ook bij deze rondleiding was, met de ogen rolde toen ik de vraag stelde en verder niet geïnteresseerd leek in het antwoord, hielp ook. :-?
Ik heb ook niet de BMR gehad. Dat was echt eng toen ik zwanger was. Later heb ik mezelf laten vaccineren tegen BMR.
Twijfelen over vaccinatie is trouwens ook echt een luxe/verwend ‘probleem’ dat alleen voorkomt in landen waar je gratis en voor niets, keurig op tijd al je vaccinaties krijgt van de overheid. Ik werk met vluchtelingen, die zijn heel blij en verrast als hun kinderen worden opgeroepen voor vaccinaties. Zij zien dat als een ultiem teken van veiligheid en vrijheid.
reneviva schreef:
20-07-2025 09:22
Waar heb je dat opgevraagd? Ik vind het zo chaotisch met al die kaartjes.

Op latere leeftijd heb ik weer een aantal vaccinaties gehaald i.v.m. een reis naar het buitenland. Ik heb het door de huisarts op een papiertje laten schrijven (inclusief beschermingsduur). Maar een goed overzicht heb ik niet.
Voor sommige reizigersvaccinaties is gebleken dat de beschermingsduur langer is dan eerder gedacht. Bijv hepatitis A is volgens mijn gele boekje verlopen, maar is volgens de nieuwste kennis nog steeds beschermend.
nlies schreef:
19-07-2025 23:57
Om je een beetje gerust te stellen, ergens tussen die bladzijdes heeft To gezegd dat kind de prik deze week gaat krijgen, ofwel ze is weer om
Ah, dat is goed om te lezen.
rosanna08 schreef:
20-07-2025 08:17
ik heb mijn vaccinatiegeschiedenis een paar maanden geleden opgevraagd nav een ander topic en ik ben ook van '71. Ik ben wel ingeënt tegen de mazelen. Blijkbaar met een inhaalronde meegegaan.
Dat topic had ik gestart. Voor wie het nog wil nalezen:

gezondheid/mazelen-bij-volwassenen/list_messages/510778

Ik heb toen daarna de BMR-prik gehaald.
reneviva schreef:
20-07-2025 09:22
Waar heb je dat opgevraagd? Ik vind het zo chaotisch met al die kaartjes.

Op latere leeftijd heb ik weer een aantal vaccinaties gehaald i.v.m. een reis naar het buitenland. Ik heb het door de huisarts op een papiertje laten schrijven (inclusief beschermingsduur). Maar een goed overzicht heb ik niet.
MijnRIVM
Mijn moeder is bijna overleden aan mazelen en nagenoeg blind geworden. Had nog wel iets van zicht maar mocht geen autorijden wat ze haar hele leven echt een enorm gemis vond. Ik snap de hele afweging vanuit moeder/ oudergevoel ook niet hoor een vaag verhaal van verstoord imuunsysteem tegenover doodziek, blind worden, doodgaan en besmettelijke kanker. Als je het beste voor je kind wil dan lijkt de keuze mij toch makkelijk. Ik zou niet met het schuldgevoel kunnen leven.
Van die 80% heb ik inderdaad ook net gelezen. Nog even met vriend over gehad maar de vaccinatie gaat er gewoon in. Volgens mij is baby in september aan de beurt omdat hij in augustus geboren gaat worden. Rota weet ik niet of het druppels of een prik is, dat maakt me ook niet zoveel uit. Het is even wennen omdat de oudste 2 ze beiden dus niet gehad hebben. Maar prima. Zoals ik al zei zijn ze allemaal gevaccineerd volgens het aanbevolen programma zonder enige twijfel, dus gaan bij de derde de rota en rs daar gewoon in mee. Dank voor de gedeelde linkjes.
"After all this time?" "Always."
To heeft de op weggehaald. 🤔
Je pense donc je suis
norajade schreef:
20-07-2025 13:36
Mijn moeder is bijna overleden aan mazelen en nagenoeg blind geworden. Had nog wel iets van zicht maar mocht geen autorijden wat ze haar hele leven echt een enorm gemis vond. Ik snap de hele afweging vanuit moeder/ oudergevoel ook niet hoor een vaag verhaal van verstoord imuunsysteem tegenover doodziek, blind worden, doodgaan en besmettelijke kanker. Als je het beste voor je kind wil dan lijkt de keuze mij toch makkelijk. Ik zou niet met het schuldgevoel kunnen leven.
ik wil dat vage immuunsysteem wel even toelichten voor degenen die nog steeds denken dat het een geldig argument is.

Je immuun systeem is wat er (onder andere voor zorgt) dat je lichaam gaat vechten tegen een ziekte. Dus als jij bijvoorbeeld een griep oploopt en je krijgt koorts, dan is je immuunsysteem aan het werk, want door je lichaamstemperatuur te verhogen, hoopt je lichaam dat griepvirus te vermoorden. Daarnaast zorgt je immuun systeem ook dat het virussen en bacterien herkent. Je hebt bijvoorbeeld al eens de waterpokken gehad, en nu krijg je dat weer binnen (Bijvoorbeeld omdat een of ander kind met waterpokken op je gaat zitten niezen). Maar jij krijgt niet nog eens waterpokken, want je immuun systeem denkt: 'hee dit ken ik al, dit heb ik al eens gehad', ik weet precies hoe ik dit te lijf moet gaan en moet zorgen dat ik dit nare virus meteen uitschakel voordat ik ziek wordt'.

Dat is wat een vaccin doet. Het laten zorgen dat je lichaam een virus of bacterie herkent. In plaats van de ziekte door te maken, leert een vaccin je lichaam dus hoe je het moet herkennen zodat je lichaam ook meteen weet wat hij moet doen. Daar bestaan drie soorten van
1. de levende vaccins, dat zijn dus gewoon de echte ziektes maar die zijn verzwakt. Je wordt er dus niet ziek van want daar zijn ze niet sterk genoeg voor. Maar je lichaam leert ze dus wel te herkennen. Mensen met een ernstig verzwakt immuun systeem kunnen deze vaccins niet krijgen, want omdat zij zo zwak zijn, is ook de verzwakte ziekte een risico
2. de dode vaccins, (ook wel geinactiveerd) je lichaam leert het wel kennen, maar de ziekte is soort van dood, je kunt er dus niet ziek van worden, ook niet als je zelf een verzwakt immuun systeem hebt.
3. de mra vaccins, hier krijg je geen stukje van de echte ziekte (dood of verzwakt zoals bij 1 en 2) binnen, maar alleen de kennis om ertegen te vechten.

Het hele punt is dus dat elk vaccin erop gebouwd is dat je immuunsysteem leert. Het idee dat dit slecht zou zijn voor een immuun systeem is volslagen onzin. Want je immuun systeem leert even veel van een vaccin dan van een doorgemaakte ziekte. Alleen raakt het van een vaccin minder van slag dan van een doorgemaakte ziekte. (naast het feit dat je ook nog daadwerkelijk ziek wordt van een echte ziekte) Het idee dus dat jonge kinderen een nog niet volledig ontwikkeld immuun systeem zouden hebben is dus net een argument VOOR vaccinatie en niet TEGEN.
MadameBijoux schreef:
20-07-2025 15:14
To heeft de op weggehaald. 🤔
En is op anoniem.

David Dunning
Mugske schreef:
20-07-2025 11:31
Voor sommige reizigersvaccinaties is gebleken dat de beschermingsduur langer is dan eerder gedacht. Bijv hepatitis A is volgens mijn gele boekje verlopen, maar is volgens de nieuwste kennis nog steeds beschermend.
ja dat klopt, bij de meeste is dat overigens zo. Dit is een beetje een 'better safe than sorry' argument. Het is namelijk practisch onmogelijk om je te overdoseren met een vaccin, dan moet je er echt al liters in gaan kieperen. Als jij bijvoorbeeld elk jaar een tetanus prik gaat halen is dat totaal onnodig, maar gebeurt er dus niets naars met je.
Als je bijvoorbeeld kijkt naar de BMR prik, die werkt in 90% van de kinderen gewoon volledig, maar toch krijgen die allemaal een tweede prik, namelijk voor het geval ze bij de 10% horen waarbij het niet volledig gewerkt heeft. Die tweede prik heeft (buiten wat last van de geprikte arm en eventueel paar dagen wat hangerig) 0 risico, terwijl 10% van de kinderen wel risico laten lopen onaanvaardbaar is. Dat zou voor mazelen op een gemiddelde basis school 23 kinderen betekenen die mazelen krijgen waarvan er dan gemiddeld genomen 6 ernstige complicaties zouden krijgen.
Duidelijke uitleg florence
Florence, ik zag laatst een filmpje, waarvan ik niet goed kon beoordelen of het klopte of toch erg wappie was.
Iemand (dat zou een wetenschapper zijn) legde de risico's uit van de verschillende soorten vaccins maar zijn conclusie was dat de voordelen van vaccins opwegen tegen die kleine risico's.
Klonk dus niet heel wappie, maar toch.

Wat hij uitlegde over de meestgebruikte vaccins is dat als je alleen maar zo'n verzwakt of dood virus inspuit, dat het immuunsysteem dan niet zou reageren. Daarom moeten er toevoegingen bij, om het immuunsysteem aan het werk te zetten.
En soms slaat het immuunsysteem dan op hol door die toevoegingen en dat kan dan leiden tot een auto-immuunziekte.

Ik vond het niet onlogisch klinken, maar ben benieuwd of het daadwerkelijk zo werkt.

David Dunning
Solomio schreef:
20-07-2025 15:55
En is op anoniem.
Aha! Want wat wij dringend adviseerden was kennelijk iets dat ze niet wilde horen. Tot de volgende nick dan!
Je pense donc je suis
meisje85 schreef:
20-07-2025 10:58
Ik heb me gisteravond (nav dit topic) toevallig nog even verdiept in de vaccinatie tegen RS en las toen (volgens mij gewoon op de site van de overheid) dat die prik al heel lang in andere landen in Europa wordt gegeven en dat het aantal ziekenhuisopnamen onder babies daarmee met 80 % (!) is gedaald. De kinderen van mijn man, inmiddels pubers, hebben allemaal met het virus in het ziekenhuis gelegen. Wat mij betreft een no brainer, evenals dus de rest van het rvp.
Al jarenlang is wat overdreven. De vaccinatie tegen RSV is in november 2022 geregistreerd. Maar omdat RS wel nog steeds een grote ziektelast geeft en veel mensen zien hoe ernstig het kan verlopen is er eindelijk eens een keer niet alleen doorgewerkt aan het door de Gezondheidsraad uitgebrachte advies maar wordt het ook snel geimplementeerd zonder eindeloos gemier over de kosten van deze vaccinatie. Dus voor NL’se begrippen wordt dit vaccin echt snel ingevoerd (<2 jaar na registratie voor alle babies beschikbaar). Bijna jammer dat we die ziektelast van andere ziekten in het RVP niet meer in ons collectief geheugen hebben.
Dubbel
Severus_Snape schreef:
Mag ik dit topje gebruiken om een vraag te stelen over de nieuwste vaccinaties? Mijn 2 kinderen van 3 en 1,5 zijn zonder twijfel gevaccineerd volgens het programma. Ik vind de vaccinaties ook totaal niet zielig maar iets wat erbij hoort en waar ik blij mee ben dat we ze aangeboden krijgen. Naar mijn kinderen breng ik het ook zo, niks zielig het hoort erbij en je gaat er de komende jaren nog genoeg krijgen.

Mijn tweede is niet in Nederland geboren maar ergens anders. Daar boden ze die van het rotavirus al sinds 2006 aan. Doordat die in Nederland niet in het programma zat hebben we het toen niet gedaan, want we zouden relatief snel verhuizen. Het bestaat al heel lang dus doordat het nu in het programma staat zou ik het gewoon doen. Het rotavirus is heel vervelend voor kinderen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven