Maanden in kleuren, een kalender in een tijdlijn
zaterdag 19 juli 2025 om 23:22
Ik zag op social media een fragmentje van het programma Strandgasten.
Diggie Dex zit te vertellen dat hij de maanden van het jaar in kleuren ziet, en dat alle maanden een vaste kleur hebben.
Ik heb al eerder iemand horen vertellen: als ik aan de maanden van het jaar denk dan zie ik dat voor me als een tijdslijn.
In het eerder genoemde fragment reageerde Simon keizer (die is 1 van de presentatoren) met: ja ik zal vast een simpele jongen zijn maar wat zeg je nou?
En ik denk ook: huh? Hoe werkt dat?
Heb jij ook een standaard visualisatie als je aan iets denkt dat niet standaard visueel is? (Mag ook iets compleet anders zijn dan de kalender)
En hoe ziet dat er uit voor jou? Kan je het uitleggen?
Diggie Dex zit te vertellen dat hij de maanden van het jaar in kleuren ziet, en dat alle maanden een vaste kleur hebben.
Ik heb al eerder iemand horen vertellen: als ik aan de maanden van het jaar denk dan zie ik dat voor me als een tijdslijn.
In het eerder genoemde fragment reageerde Simon keizer (die is 1 van de presentatoren) met: ja ik zal vast een simpele jongen zijn maar wat zeg je nou?
En ik denk ook: huh? Hoe werkt dat?
Heb jij ook een standaard visualisatie als je aan iets denkt dat niet standaard visueel is? (Mag ook iets compleet anders zijn dan de kalender)
En hoe ziet dat er uit voor jou? Kan je het uitleggen?
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
zondag 20 juli 2025 om 10:33
Bij mij hebben de maanden van het jaar, de dagen van de week, alle cijfers en de meeste letters een kleur. Ik vind het vooral handig bij het onthouden van adressen, telefoonnummers en afspraken (zowel de dag als het tijdstip als de locatie zie ik dan in kleur).
Ik weet ook nog dat ik stomverbaasd was toen ik erachter kwam dat niet iedereen dit heeft. En was toen al ergens in de dertig. En iemand vroeg eens aan mij hoe oud ik was toen ik dit bedacht had. Euh, dit heb ik niet bedacht, maar is “gewoon” altijd zo geweest.
Ik weet ook nog dat ik stomverbaasd was toen ik erachter kwam dat niet iedereen dit heeft. En was toen al ergens in de dertig. En iemand vroeg eens aan mij hoe oud ik was toen ik dit bedacht had. Euh, dit heb ik niet bedacht, maar is “gewoon” altijd zo geweest.
zondag 20 juli 2025 om 10:45
Hier is het:
maandag - rood
dinsdag - blauw
woensdag - mosterdgeel
donderdag - paars
vrijdag - wit
zaterdag - grijs
zondag - helgeel
Het jaar is opgedeeld in twee horizontale stroken schuin onder elkaar, met een groen rondje ertussen. De bovenste strook loopt van lichtblauw (Jan-feb) gradueel naar lichtgeel (mrt-apr) naar wit (mei) naar paars (juni).
Dan een losse groene bol waarin juli lichtgroen is en augsustus donkergroen
Dan de volgende strook die loopt van oranje-geel (sept) , donkerrood (okt) , grijs (november) en zwart met rood (december).
Dat van die ondertiteling vind ik heel interessant en vraag me vooral ook af wanneer dat ontstaat. Komt dat pas nadat je hebt geleerd te lezen, of zit het al ingebakken daarvoor?
maandag - rood
dinsdag - blauw
woensdag - mosterdgeel
donderdag - paars
vrijdag - wit
zaterdag - grijs
zondag - helgeel
Het jaar is opgedeeld in twee horizontale stroken schuin onder elkaar, met een groen rondje ertussen. De bovenste strook loopt van lichtblauw (Jan-feb) gradueel naar lichtgeel (mrt-apr) naar wit (mei) naar paars (juni).
Dan een losse groene bol waarin juli lichtgroen is en augsustus donkergroen
Dan de volgende strook die loopt van oranje-geel (sept) , donkerrood (okt) , grijs (november) en zwart met rood (december).
Dat van die ondertiteling vind ik heel interessant en vraag me vooral ook af wanneer dat ontstaat. Komt dat pas nadat je hebt geleerd te lezen, of zit het al ingebakken daarvoor?
zondag 20 juli 2025 om 10:49
Ik weet niet of het voor ik kon lezen ook al een vorm had, misschien toen wel in iets van klanken of vormen ofzo, geen idee.
Het is er wel al zo lang ik me kan herinneren, maar het moet ontwikkeld zijn met de tijd, als jong kind kun je nooit snel genoeg lezen en spelling bij woorden bedenken. Ik kon wel al jong goed lezen (5jr) dus het is ook al jong begonnen.
zondag 20 juli 2025 om 11:49
Bij mij is het jaar een cirkel met bovenaan (12 uur zeg maar) januari en dan clockwise opbouwend met december rond 11 uur. Alle maanden en dagen zijn pastel bij mij. (Krijg dus echt een error van jullie hardrood, hardblauw en zwart, haha.) En de dagen zijn in een rij van boven naar onder: maandag tot zondag. Ook allemaal pastel.
Ik denk ook in ondertitels. (Niet meteen in de vorm van een hele zin, maar in de vorm van de woorden die de ander zegt. Lettertype is zonder schreven.)
En heb nog iets raars: letters in kentekens associeer ik regelmatig met personen. (Kan niet echt uitleggen hoe het werkt. En wil dat mss ook niet omdat het wel erg verknipt mag klinken, haha.) Heb dat alleen bij kentekens.
En wellicht is het genetisch. Mijn vader heeft het ook. Toen wij het er ooit eens over hadden was er binnen het gezin onderlinge verbazing.
Ik denk ook in ondertitels. (Niet meteen in de vorm van een hele zin, maar in de vorm van de woorden die de ander zegt. Lettertype is zonder schreven.)
En heb nog iets raars: letters in kentekens associeer ik regelmatig met personen. (Kan niet echt uitleggen hoe het werkt. En wil dat mss ook niet omdat het wel erg verknipt mag klinken, haha.) Heb dat alleen bij kentekens.
En wellicht is het genetisch. Mijn vader heeft het ook. Toen wij het er ooit eens over hadden was er binnen het gezin onderlinge verbazing.
zondag 20 juli 2025 om 12:35
Volgens de wetenschap is het geen afwijking maar een neurologisch fenomeen dat bij een klein deel van de mensheid voorkomt.
Niet dat het veel uitmaakt maar toch leuk om te weten dat niemand stuk is

zondag 20 juli 2025 om 12:49
Nee dit heb ik ook.
Weggehaald ivm herkenning.
jules wijzigde dit bericht op 21-07-2025 09:58
52.74% gewijzigd
zondag 20 juli 2025 om 13:09
Wat grappig van dat lettertype! Doordat jij dit schreef, dacht ik, welk lettertype is het bij mij eigenlijk? En de conclusie; het is geen lettertype. Ik kan dit niet goed uitleggen maar ik zie de woorden als het ware echt voor me, de letters die erbij horen en hoe het woord eruit ziet, maar het is geen foto, dus ik zie ook geen lettertype. Blijkbaar denk ik de letters op een andere manier dan in de exacte tekens die erbij horen. Heel vaag dit en ik had dit nooit bedacht als jij dit niet geschreven had over lettertype.
zondag 20 juli 2025 om 14:06
Ik heb het ook maar volgens mij is het aangeleerd op de lagere school, daar werden maanden, letters, cijfers etc., speels kleurtjes gegeven om het makkelijker te onthouden, bovendien had de televisiegids vroeger ook kleuren bij de dagen van de week.
De maanden van het jaar werden ook aangegeven in een cirkel met bovenaan januari.
De maanden van het jaar werden ook aangegeven in een cirkel met bovenaan januari.
Night after night who treats you right
Baby, it's the guitar man
Baby, it's the guitar man
zondag 20 juli 2025 om 14:30
Ik zie duidelijke kleuren bij dagen maar de maandag is niet geel hoor.madamecannibale schreef: ↑20-07-2025 06:29Dit inderdaad. Maandag kan niet iets anders dan geel zijn. Wel opvallend trouwens dat iedereen in dit topic dus kennelijk de Maandag als geel ziet. Zou dat dan toch ergens getriggerd zijn zoals bijvoorbeeld in een schoolboek.
De maanden zie ik als een soort golf. Een beetje gecorreleerd aan het daglicht.
![]()
Overigens zijn mijn kleuren echt schakeringen, niet brandweerrood maar een soort donkerrood maar niet bordeaux (in mijn hoofd heel duidelijk maar moeilijk om te omschrijven). En dat is dan de vrijdag. Alle dagen hebben zo’n schakering.
Verder hebben de meeste cijfers en letters bij mij kleuren. Ik zie ze ook bij woorden waar ze in voorkomen. Maar dan weer niet hij de dagen van de week, want die hebben vaste kleuren.
Ik dacht vroeger dat iedereen dat had, maar inmiddels weet ik dat dat niet zo is.
Ach, het is grappig, ik heb er geen last van. En ook geen voordeel van.
zondag 20 juli 2025 om 16:01
Interessant idd. Ik heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan of anderen dit ook hebben. Een jaar is voor mij een soort trap in cirkelvorm, en de dagen van de maand een soort rechte trap omhoog van 1 naar 28, 29, 30 of 31. Dat trapje sluit dan aan in de cirkel van het jaar. Oh ja, en de week in een cirkel. Vage kleuren. In ieder geval geen zwart/wit.
zondag 20 juli 2025 om 16:08
Mijn klomp breekt echt..
Wij waren een nachtje weg en nu weer thuis vraag ik aan mijn kinderen: hoe zit dit bij jullie?
Nou allebei zien ze kleuren bij de dag.. mijn zoon legt uit dat de maanden van het jaar ook een rondje zijn en dat ieder seizoen een kleur heeft. In het rondje is de lente altijd rechts en de winter boven.. zomer beneden en de herfst is rechts. Met ieder hun kleur..
En.. ja echt… donderdag is ook 7x7=49

En hij ziet de woorden dus ook als een soort ondertiteling..
Wij waren een nachtje weg en nu weer thuis vraag ik aan mijn kinderen: hoe zit dit bij jullie?
Nou allebei zien ze kleuren bij de dag.. mijn zoon legt uit dat de maanden van het jaar ook een rondje zijn en dat ieder seizoen een kleur heeft. In het rondje is de lente altijd rechts en de winter boven.. zomer beneden en de herfst is rechts. Met ieder hun kleur..
En.. ja echt… donderdag is ook 7x7=49

En hij ziet de woorden dus ook als een soort ondertiteling..
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
zondag 20 juli 2025 om 16:30
Haha ik praatte met mijn kinderen en vroeg wat ze voor zich zien bij het woord ‘appel’ en beiden zeiden, gewoon, een plaatje van een appel.
Dus ik zei dat ik de lettertjes zie, reactie ‘ja maar ik weet niet hoe ik dat moet schrijven’ (groep 1 en 3)
Zegt de jongste (groep 1, maar kan al goed lezen) dat als ze aan papa denkt, ze dus wel de letters papa ziet. Super interessant want zij zit dus in het net kunnen lezen. De oudste (groep 3) herkende dit niet.
Dus ik zei dat ik de lettertjes zie, reactie ‘ja maar ik weet niet hoe ik dat moet schrijven’ (groep 1 en 3)
Zegt de jongste (groep 1, maar kan al goed lezen) dat als ze aan papa denkt, ze dus wel de letters papa ziet. Super interessant want zij zit dus in het net kunnen lezen. De oudste (groep 3) herkende dit niet.
zondag 20 juli 2025 om 18:30
Mijn oudste heeft het ook, mijn jongste niet.
Mijn jongste is op veel gebieden het buitenbeentje. Hierin dus ook.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zondag 20 juli 2025 om 18:36
Hey grappig, ik heb hier eerder een topic over geopend in 2023! Ik zie de maanden van het jaar in een lijst van boven naar beneden. Elke maand heeft een kleur. Ik zie de dagen juist van links naar rechts met ook elke dag een kleur. Maandag donkerblauw, dinsdag paars, woensdag lichtblauw, donderdag groen, vrijdag oranje, en het weekend wit.
zondag 20 juli 2025 om 19:14
Dit is hoe het voor mij ook is. Ik moet ook echt de songtekst erbij pakken.
Kleuren, tijdslijn, grafiek, ik zie het allemaal niet.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
zondag 20 juli 2025 om 20:04
zondag 20 juli 2025 om 20:06
Ja, Henk en Roelie, dat zou deels een verklaring kunnen zijn. Dat soort diagrammen en cirkels stonden volop in lesboekjes ed. Maar het feit dat die visualisatie bij heel veel mensen voorkomt, geeft ms ook aan dat het al in aanleg aanwezig is. Het valt ook moeilijk na te gaan hoe het ontstaan is, zoals bij de meesten het geval is.Henk-und-Roelie schreef: ↑20-07-2025 14:06Ik heb het ook maar volgens mij is het aangeleerd op de lagere school, daar werden maanden, letters, cijfers etc., speels kleurtjes gegeven om het makkelijker te onthouden, bovendien had de televisiegids vroeger ook kleuren bij de dagen van de week.
Wel weet ik dat ik meer zaken visualiseer. Als ik op reis ga, zie ik die reis, de weg er naartoe, voor me.
zondag 20 juli 2025 om 21:43
Echt super fascinerend! Vooral dat je er vanuit gaat dat dit normaal is en de meesten dit wel zo zullen zien...
Naast het jaar zien in een cirkel (met bij mij dus de winter beneden, zomer boven), zie ik ook de week als een cirkel / ovaal, met het weekend bovenin, dan met de klok mee de dagen.
En als ik denk aan jaartallen, zie ik ze in een soort horizontale lijn, met het verleden verder naar links, en de toekomst naar rechts.
Naast het jaar zien in een cirkel (met bij mij dus de winter beneden, zomer boven), zie ik ook de week als een cirkel / ovaal, met het weekend bovenin, dan met de klok mee de dagen.
En als ik denk aan jaartallen, zie ik ze in een soort horizontale lijn, met het verleden verder naar links, en de toekomst naar rechts.
zondag 20 juli 2025 om 21:59
Dat zou zo kunnen zijn.. maar mijn beide kinderen hebben op dezelfde school gezeten en schelen maar 2 jaar.. (op school ook) en toch zien ze het allebei op een andere manier..Anna285 schreef: ↑20-07-2025 20:06Ja, Henk en Roelie, dat zou deels een verklaring kunnen zijn. Dat soort diagrammen en cirkels stonden volop in lesboekjes ed. Maar het feit dat die visualisatie bij heel veel mensen voorkomt, geeft ms ook aan dat het al in aanleg aanwezig is. Het valt ook moeilijk na te gaan hoe het ontstaan is, zoals bij de meesten het geval is.
Wel weet ik dat ik meer zaken visualiseer. Als ik op reis ga, zie ik die reis, de weg er naartoe, voor me.
Mijn dochter ziet een tijdlijn met de maanden en mijn zoon een cirkel.
Mijn dochter ziet de getallen in een eindeloze lange verticale lijn met streepjes op de 10 tallen en 100 tallen. Mijn zoon ziet cijfers in kleuren..
En ik zie niks
zondag 20 juli 2025 om 22:03
Ja ik heb dit! Overigens heel lang gedacht dat anderen dat ook hebben. Weekdagen hebben een kleur, en een ‘vorm’: ma/di. Dan woensdag. Dan do/vrij en daarna za/zo. Cijfers 1 t/m 10 een kleur. En maanden hebben ook een vorm (en die vorm begint in september, om het nog gekker te maken haha): sep tm december, daarna januari t/m maart in een bocht. April mei in een rechte lijn, en daarna juni-juli-aug weer in een bocht aansluitend aan september.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in