Bijzondere vakantie van een week
maandag 21 juli 2025 om 07:07
Ik wordt volgend jaar 50 en ik wil dan in mijn eentje een week weg. Veel langer kan niet want ik heb niet zo lang een oppas voor mijn hond. Ik kan 8 of 9 dagen is wel echt de max.
Ik wil echter wel wat bijzonders doen die week. Iets wat je normaal niet zo snel zou doen.
Ik heb al van alles zitten bedenken van een deel van de camino wandelen tot een vakantie in Jordanië.
Belangrijk is: ik reis als vrouw alleen dus het moet veilig zijn.
Uit milieu oogpunt liever geen cruise. Een huurauto is een optie maar ik ben geen held in rijden op vreemde plekken. Dus bergweggetjes liever niet.
Vliegen kan maar wel in verhouding voor een week.
Budget is bespreekbaar, je wordt maar 1 keer 50 maar 5000 euro is weer overdreven.
Ik hou niet van stilliggen. Ik ben dus niet iemand voor een all inclusive resort met strand, duiken kan ik niet.
Ik hou van vakanties waar je niet perse bij stil zit. Je kunt dingen zien, afwisselen. Van alles wat.
Wat zou voor jullie de ultieme vakantie zijn binnen die voorwaarden?
Ik wil echter wel wat bijzonders doen die week. Iets wat je normaal niet zo snel zou doen.
Ik heb al van alles zitten bedenken van een deel van de camino wandelen tot een vakantie in Jordanië.
Belangrijk is: ik reis als vrouw alleen dus het moet veilig zijn.
Uit milieu oogpunt liever geen cruise. Een huurauto is een optie maar ik ben geen held in rijden op vreemde plekken. Dus bergweggetjes liever niet.
Vliegen kan maar wel in verhouding voor een week.
Budget is bespreekbaar, je wordt maar 1 keer 50 maar 5000 euro is weer overdreven.
Ik hou niet van stilliggen. Ik ben dus niet iemand voor een all inclusive resort met strand, duiken kan ik niet.
Ik hou van vakanties waar je niet perse bij stil zit. Je kunt dingen zien, afwisselen. Van alles wat.
Wat zou voor jullie de ultieme vakantie zijn binnen die voorwaarden?
maandag 21 juli 2025 om 08:45
lonelycat schreef: ↑21-07-2025 08:27Ik rij al een stuk zekerder. Ik ben net naar Italië gereden alleen. Het is gewoon niet mijn hobby. Sommige mensen vinden autorijden leuk, andere niet.
Ik vind het onverwachte niet fijn. Auto’s die opeens afremmen vanwege niks, auto’s die op smalle bergwegen inhalen etc. Ik kan het en ik doe het maar ik vind dat er comfortabelere manieren van reizen zijn
Het was geen aanval hè, alleen maar een tip. Ik ben altijd van jezelf zoveel mogelijk mogelijkheden geven. Dus als er iets is dat je niet fijn vindt en daarom bepaalde mogelijkheden afsluit die je anders wel graag had gedaan, zou ik dat fixen. Of dat nu om vliegangst of rij-stress of wat dan ook gaat. Maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet.
IJsland is inderdaad heel makkelijk rijden, alleen maar rechtdoor met af en toe een afslag voor een gletsjer. En de route is prachtig. Dat zou ik echt aanraden ipv een georganiseerde reis. Dan kan je namelijk ook een beetje buiten de drukke uren gaan.
Als je NY vet vindt, zou je ook kunnen opteren om met 8 dagen ook dus Washington of Boston mee te pakken, allebei heel goed bereikbaar met de trein.
Engeland is ook goed te doen met de trein, al moet je als je gaat wandelen in wat rustigere gebieden wel goed opletten met de bus. Die gaat vaak maar 2x per dag dan. Maar het vette van Engeland is dat je het ook mooi kunt combineren met Londen, wat dan weer een gave metropolische stad is. Doe je een dag of 4 de Cotswolds of Kent, en een dag of 3 Londen.
Bergen in Noorwegen schijnt ook leuk te zijn voor een week. Dan kan je stad en fjorden en andere natuur combineren.
Zurich is ook heel mooi, en vanuit daar kun je met de trein de bergen in
maandag 21 juli 2025 om 09:04
Ik ben dus net terug van een vakantie vlakbij Riva del Garda en de omgeving is echt om verliefd te worden. De combinatie van water met de bergen. Zo mooi. Echter de drukte…. Ik werd overprikkeld van alle auto’s en fietsers. Ik wil graag wat meer rust om mij heen. In steden kan ik de drukte hebben want dan verwacht ik het maar in de natuur graag rust en ruimte
maandag 21 juli 2025 om 09:08
Ik kan ook de Parenzana trail aanraden. Een fietspad die een oude treinroute volgt vanuit Trieste in Italië, langs de kust van Slovenië naar Istrië in Kroatië.
Mountainbikes kun je daar veel huren, vaak ook in combinatie met een pick-up bij het eindpunt maar je kunt ook makkelijk in 1 dag de terugreis snel over de hoofdwegen doen.
Het is geen hele zware tocht, dus ook voor niet-geoefende mountainbikers, en bovendien ook niet heel erg van de bewoonde wereld af dus prima als vrouw alleen.
Prachtige uitzichten, heerlijk eten (schaaldieren aan de kust en truffels in het binnenland) en ook lekker actief bezig.

maandag 21 juli 2025 om 09:31
Madeira dacht ik ook aan, maar niet om te autorijdenTinyTiny schreef: ↑21-07-2025 08:29Madeira kan ik zeker aanraden, prachtig eiland!
Ook Zwitserland en dan met de trein & kabelbanen en wandelen. Geef bij wandelingen in je eentje wel bij je hotel bijv aan wat je plan is voor die dag voor de zekerheid. Ik wandel vaak alleen in de bergen, maar laat altijd iemand weten waar ik ben.

maandag 21 juli 2025 om 09:37
Dan zou ik naar Marokko gaan. Prima treinen en niet onveilig voor vrouwen. De mannen gedragen zich eigenaardig af en toe, maar dat is haantjes gedrag, niet bedreigend. Taxi’s zijn prima te doen via een app die lijkt op Uber. Paar dagen Marrakech of koningssteden (zorg dat je vooraf of in je hotel een leuke vrouwelijke gids regelt) en nog een paar dagen aan de kust.
Istanbul is gelijkwaardig, Turken zijn niet onvriendelijk tegen toeristen en genoeg vrouwelijke gidsen.
In juli is het wel echt super warm daar, zou ik niet doen.
En iets van een fiets+vaarvakantie, retraite, yoga, schilder, beeldhouw vakantie? Wat vind je leuk?
maandag 21 juli 2025 om 09:38
Wat ik echt fantastisch vond was Chicago in de zomer. Ik ben ook een alleenstaande moeder die er graag solo op uittrekt, liefst met de trein. Zoveel te zien en zoveel te beleven daar, ontzettend leuke mensen waar je altijd wel even een kort praatje mee kunt maken. Ik vond het leuker dan New York Alhoewel dat ook een supergave bestemming is (die kun je combineren met Washington of Boston).
Voor volgend jaar staat er een reis naar Canada op mijn lijstje waarbij ik van Toronto naar Vancouver ga (96 uur in de slaaptrein).
Toronto ziet er ook echt uit als een leuke stad, je kunt vandaaruit ook de Niagara watervallen bezoeken.
Binnen Europa zou je ook nog de Azoren kunnen aandoen, je kunt een eiland bezoeken of meerdere... Het is daar echt prachtig.
Voor volgend jaar staat er een reis naar Canada op mijn lijstje waarbij ik van Toronto naar Vancouver ga (96 uur in de slaaptrein).
Toronto ziet er ook echt uit als een leuke stad, je kunt vandaaruit ook de Niagara watervallen bezoeken.
Binnen Europa zou je ook nog de Azoren kunnen aandoen, je kunt een eiland bezoeken of meerdere... Het is daar echt prachtig.
Live long and prosper
maandag 21 juli 2025 om 10:04
MyLittlePony schreef: ↑21-07-2025 09:45Mijn zus reisde alleen door Iran. Ze was er lyrisch over. Azië, niet extreem ver weg en behoorlijk bijzonder
Uuhh.....Iran zit in oorlog en het reisadvies zit dik in het rood. Ik zou het niet doen.
maandag 21 juli 2025 om 10:10
Je noemde het zelf al in je OP, een stuk van de Camino lopen .... Als ik jouw wensen zo zie: trein, rust, solistisch, natuur ... Dan denk ik dat je daar een fijne ervaring gaat hebben. Je bent in je eentje onderweg, maar komt bij je stopplaatsen waar je wat eet en drinkt en waar je slaapt vaak dezelfde mensen tegen die net als jij aan het wandelen zijn; dat geeft al heel snel een soort 'camino-familie' met gelijkgestemden, die je desgewenst ook weer snel van je af kunt schudden. Maar je bent nooit echt alleen, als vrouw is dat een veilig gevoel.
Hond mee is geen succes; Spanjaarden gaan heel anders om met honden dan wij; ze zijn meestal niet toegelaten in hotels, albergues, barretjes, restaurants, niet in taxi's, treinen en bussen. Met een hond ben je voornamelijk aangewezen op kamperen, wat weer veel extra gewicht in je rugzak betekent.
Juli is - vreemd genoeg - een rustige periode, je kunt dan volop slaapplaatsen vinden. Veel mensen starten niet in juli, omdat ze dan in de warmste tijd (augustus) op de Meseta zijn en dat absoluut willen vermijden omdat het daar verzengend heet is met weinig schaduw.
maandag 21 juli 2025 om 10:12
Ja dan is rond gereden worden wel beter. Heb wel wat interessante steile weggetjes gehad daar.
maandag 21 juli 2025 om 10:34
De Azoren kwam ik ook aanraden. Ik vond het juist heel tof om daar auto te rijden. Om de haverklap zat ik in m'n eentje in de auto te roepen hoe prachtig het was. En als je in je eentje zit, moet je het ook in je eentje uitzoeken en daar word je weer zekerder van (vind ik). Maar, wel alleen naar de Azoren gaan als je bereid bent om veel in de auto te stappen, want zo kom je op de mooiste plekken (zonder groepsreis).
En anders zou ik denk ik Wengen / Lauterbrunnen in Zwitserland aanraden. Je kunt er met de trein heen, het is er uitermate prachtig, je kunt allemaal unieke wandelingen in de buurt maken, Wengen is autovrij en het is er begin juli denk ik perfect weer voor. Ik zat er 5 jaar geleden, in het hoogseizoen (maar eerlijk is eerlijk, in 2020 dus), voor zo'n 800 euro voor een week half pension in een super mooi hotel in Wengen.
En anders zou ik denk ik Wengen / Lauterbrunnen in Zwitserland aanraden. Je kunt er met de trein heen, het is er uitermate prachtig, je kunt allemaal unieke wandelingen in de buurt maken, Wengen is autovrij en het is er begin juli denk ik perfect weer voor. Ik zat er 5 jaar geleden, in het hoogseizoen (maar eerlijk is eerlijk, in 2020 dus), voor zo'n 800 euro voor een week half pension in een super mooi hotel in Wengen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in