Liedjes, luister jij naar de tekst of melodie?
maandag 21 juli 2025 om 09:58
In een ander topic kwam ter sprake dat er mensen zijn die een liedje beoordelen op melodie/klank in plaats van de tekst.
Ik had het van de week met mijn man, Joan Osborne was op de radio met "if god was one of us " en ik vroeg uit het niets, welke vraag zou jij stellen? Hij keek mij aan alsof hij water zag branden.
Ik zeg je hoort toch wat ze zingt, "oh nee, daar ben ik niet zo mee bezig".
Ik snap dat dus niet, muziek is emotie en de tekst is geschreven in een bepaalde gemoedstoestand.
Hoe ervaren jullie muziek en dan voornamelijk die met een tekst?.
Ik had het van de week met mijn man, Joan Osborne was op de radio met "if god was one of us " en ik vroeg uit het niets, welke vraag zou jij stellen? Hij keek mij aan alsof hij water zag branden.
Ik zeg je hoort toch wat ze zingt, "oh nee, daar ben ik niet zo mee bezig".
Ik snap dat dus niet, muziek is emotie en de tekst is geschreven in een bepaalde gemoedstoestand.
Hoe ervaren jullie muziek en dan voornamelijk die met een tekst?.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
maandag 21 juli 2025 om 10:10
In de meeste gevallen merk ik eerst de melodie/ ritme op en pas later de tekst. Interessant bij een nummer als pumped up kicks, waar de tekst pas later landt.
Ik snap je man trouwens wel, als ik nummers hoor in talen die ik niet ken, kan ik een nummer ook mooi of niet mooi vinden en er zijn ook genoeg instrumentale nummers die ik fantastisch vind.
Ik snap je man trouwens wel, als ik nummers hoor in talen die ik niet ken, kan ik een nummer ook mooi of niet mooi vinden en er zijn ook genoeg instrumentale nummers die ik fantastisch vind.
maandag 21 juli 2025 om 10:14
Zo heb ik dus een lievelingsliedje van mijn vriend verpest.. ik luister naar tekst en die ging niet over iets vrolijks waar ik op dat moment niet goed naar kon luisteren. Dus ik heb een ander liedje opgezet. Vriend verbaasd waarom ik dat deed, en nog verbaasder toen ik de reden gaf want hij vond het gewoon een mooi melodietje en had nooit naar de tekst geluisterd. Nu kan hij er ook niet meer naar luisteren

maandag 21 juli 2025 om 10:17
Tekst is voor mij een hele belangrijke ( ik was degene die dat opbracht).. Het is uiteindelijke wel de combinatie van stem, melodie en tekst.. maar een liedje kan veel brengen door de juiste bewoording.
Ik kan het dus ook echt heel gek vinden als mensen bepaalde muziek gebruiken voor bepaalde momenten die in mijn hoofd zo niet passend is.
Ooit bij een uitvaart hoorde ik het nummer: 9 crimes van Damian Rice. Ja zeiden de nabestaanden, zo treffend. Ik vroeg wat is er precies treffend, ik snapte het oprecht niet.
Zij hoorden alleen de zin: Is that allright with you, en ja voor hun was het goed zo.
Alle tekst eromheen ging compleet aan hen voorbij, en dus hadden (en hebben ze tot de dag van vandaag) niet in de gaten dat het liedje over vreemdgaan ging.
en zo ook met Bella Ciao.. iedereen die dat liedje op feesten draait, compleet met witte zakdoeken en al.. terwijl het een afscheidsliedje vanuit een oorlog is..
Ik kan het dus ook echt heel gek vinden als mensen bepaalde muziek gebruiken voor bepaalde momenten die in mijn hoofd zo niet passend is.
Ooit bij een uitvaart hoorde ik het nummer: 9 crimes van Damian Rice. Ja zeiden de nabestaanden, zo treffend. Ik vroeg wat is er precies treffend, ik snapte het oprecht niet.
Zij hoorden alleen de zin: Is that allright with you, en ja voor hun was het goed zo.
Alle tekst eromheen ging compleet aan hen voorbij, en dus hadden (en hebben ze tot de dag van vandaag) niet in de gaten dat het liedje over vreemdgaan ging.
en zo ook met Bella Ciao.. iedereen die dat liedje op feesten draait, compleet met witte zakdoeken en al.. terwijl het een afscheidsliedje vanuit een oorlog is..
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
maandag 21 juli 2025 om 10:20
ik ben ook wel een sucker voor mooie woorden in teksten..,
In het nummer : You know me too well van Nothing but thieves gebruiken ze het woord: Impetuous... geweldig dat soort woorden
(sowieso een heerlijk nummer over lust, maar dat terzijde)
In het nummer : You know me too well van Nothing but thieves gebruiken ze het woord: Impetuous... geweldig dat soort woorden
(sowieso een heerlijk nummer over lust, maar dat terzijde)
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
maandag 21 juli 2025 om 10:26
Dat was jij inderdaad.biol schreef: ↑21-07-2025 10:17Tekst is voor mij een hele belangrijke ( ik was degene die dat opbracht).. Het is uiteindelijke wel de combinatie van stem, melodie en tekst.. maar een liedje kan veel brengen door de juiste bewoording.
Ik vond het interessant om op door te gaan.
Ik heb het met Goodnight Saigon, Billy Joel zingt dan:
And we would all go down together
We said we'd all go down together
Ik weiger dat mee te zingen.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
maandag 21 juli 2025 om 10:27
Er zijn vrij veel talen die ik niet of niet snel genoeg versta in liedvorm dus beweren dat ik 100% naar de tekst luister zou onzin zijn. Maar vaak zoek ik de tekst dan wel een keer op. Het maakt een liedje voor mij niet beter of slechter, maar ik vind het wel aardig om de tekst te kennen.
Overigens zijn er vrij veel liedjes die voor de schrijver vast veel betekend hebben maar waar je als luisteraar de achtergrond mist om ze echt goed te kunnen duiden
Overigens zijn er vrij veel liedjes die voor de schrijver vast veel betekend hebben maar waar je als luisteraar de achtergrond mist om ze echt goed te kunnen duiden
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
maandag 21 juli 2025 om 10:28
Niemand dwingt je hopelijk. Maar wat is er mis met die tekst?
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
maandag 21 juli 2025 om 10:29
Dat heb ik met Roxy music, dance away en dan de volgende zin.
"You're dressed to kill and guess who's dying?"
Geweldig.
maandag 21 juli 2025 om 10:31
MyLittlePony schreef: ↑21-07-2025 10:27Er zijn vrij veel talen die ik niet of niet snel genoeg versta in liedvorm dus beweren dat ik 100% naar de tekst luister zou onzin zijn. Maar vaak zoek ik de tekst dan wel een keer op. Het maakt een liedje voor mij niet beter of slechter, maar ik vind het wel aardig om de tekst te kennen.
Zo heb ik dat ook. De melodie valt me het eerst op, van teksten kan ik in het begin nog niet heel veel maken, ook niet van de meeste teksten in het Nederlands. Waarschijnlijk komt dat door mijn gehoorprobleem. Net als jij zoek ik teksten op als ik er benieuwd naar ben.
lieneke wijzigde dit bericht op 21-07-2025 10:34
1.64% gewijzigd
maandag 21 juli 2025 om 10:32
MyLittlePony schreef: ↑21-07-2025 10:27Er zijn vrij veel talen die ik niet of niet snel genoeg versta in liedvorm dus beweren dat ik 100% naar de tekst luister zou onzin zijn. Maar vaak zoek ik de tekst dan wel een keer op. Het maakt een liedje voor mij niet beter of slechter, maar ik vind het wel aardig om de tekst te kennen.
Ik heb dus een IJsland liedje waarvan ik de tekst ook niet versta, ik heb het opgezocht.
Mooie tekst.
Ik verdiep mij in een schrijver, ik wil juist de achtergrond weten.
Er zijn een aantal nummers die na het overlijden van de artiest een andere, duidelijker lading krijgen.
maandag 21 juli 2025 om 10:33
Momenteel heeft een collega muziek aanstaan. Het is voor een groot deel achtergrondgeluid voor mij. Maar ik hoor nu dat Michael Jackson is. Ik moet gericht luisteren als ik wil weten waar de tekst over gaat.
Primair beoordeel ik muziek op de melodie/klank, want de tekst kan nog zo mooi zijn, als de melodie waardeloos is, dan wil ik er niet naar luisteren. En ook, ook al is mijn Engels nu goed genoeg om de tekst te kunnen begrijpen, de tekst is niet altijd goed te verstaan. Hoe vaak ik er niet achter ben gekomen dat er toch net iets anders wordt gezongen! Laat staan dat ik begrijp waar het over gaat als het in een andere taal is! En vroeger toen mijn Engels niet goed genoeg was om het te begrijpen, had ik ook niet echt een idee waar het over ging.
Primair beoordeel ik muziek op de melodie/klank, want de tekst kan nog zo mooi zijn, als de melodie waardeloos is, dan wil ik er niet naar luisteren. En ook, ook al is mijn Engels nu goed genoeg om de tekst te kunnen begrijpen, de tekst is niet altijd goed te verstaan. Hoe vaak ik er niet achter ben gekomen dat er toch net iets anders wordt gezongen! Laat staan dat ik begrijp waar het over gaat als het in een andere taal is! En vroeger toen mijn Engels niet goed genoeg was om het te begrijpen, had ik ook niet echt een idee waar het over ging.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 21 juli 2025 om 10:34
Ik ben echt een tekstliefhebber, maar instrumentale muziek is ook prima. Uit muziek met tekst kan ik alleen wel meer luisterplezier halen. Vreemde talen vindt ik erg leuk, vooral om de betekenis op te zoeken erbij
maandag 21 juli 2025 om 10:35
Ik hou van mooie teksten, of ik vind het in ieder geval mooi als iets in een tekst me raakt. Wel valt dat samen met de muziek zelf. Ik vind alleen een goede tekst niet genoeg om iets een mooi nummer te vinden. Maar ja, zeker tekst. Ik wil de tekst ook altijd graag kunnen verstaan, daarom raakt anderstalige muziek (dus niet Engels of Nederlands) me minder.
Mijn man kan vaak hele teksten meezingen, dus hij kent ze wel, maar is meer van de melodie.
Mijn man kan vaak hele teksten meezingen, dus hij kent ze wel, maar is meer van de melodie.
maandag 21 juli 2025 om 10:41
maandag 21 juli 2025 om 10:42
Ik heb met mijn liefde voor teksten al menig liedje 'verpest' voor anderen.
Bijvoorbeeld Hey there delilah, vond mijn moeder een heel mooi, lief liedje, tot ik vroeg wat ze er van vond dat het over een drugsverslaafde prostituee ging.
Of een ander liedje dat ik voor mezelf heb verbruid: het klonk heel lief, maar als ik een tekst als "I'm only here passing time in her arms, hoping to find a glimpse of us" hoor, vind ik zo'n situatie niet eerlijk en kan ik het niet meer onbevangen luisteren.
Het is zowel een vloek als een zegen...
Bijvoorbeeld Hey there delilah, vond mijn moeder een heel mooi, lief liedje, tot ik vroeg wat ze er van vond dat het over een drugsverslaafde prostituee ging.
Of een ander liedje dat ik voor mezelf heb verbruid: het klonk heel lief, maar als ik een tekst als "I'm only here passing time in her arms, hoping to find a glimpse of us" hoor, vind ik zo'n situatie niet eerlijk en kan ik het niet meer onbevangen luisteren.
Het is zowel een vloek als een zegen...
maandag 21 juli 2025 om 10:45
En dat. En enkele keer dat ik echt nieuwsgierig ben naar de werkelijk tekst of de achtergrond, dan zoek ik het op.MyLittlePony schreef: ↑21-07-2025 10:27Er zijn vrij veel talen die ik niet of niet snel genoeg versta in liedvorm dus beweren dat ik 100% naar de tekst luister zou onzin zijn. Maar vaak zoek ik de tekst dan wel een keer op. Het maakt een liedje voor mij niet beter of slechter, maar ik vind het wel aardig om de tekst te kennen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 21 juli 2025 om 10:52
Dit.MyLittlePony schreef: ↑21-07-2025 10:27Er zijn vrij veel talen die ik niet of niet snel genoeg versta in liedvorm dus beweren dat ik 100% naar de tekst luister zou onzin zijn. Maar vaak zoek ik de tekst dan wel een keer op. Het maakt een liedje voor mij niet beter of slechter, maar ik vind het wel aardig om de tekst te kennen.
Als ik een liedje zou gebruiken voor een een speciale gelegenheid, zou ik de tekst of betekenis nog wel checken. Een overleden dierbare en ik waren fan van dezelfde band, waarvan 80% van de nummers een zeer dystopische tekst hebben, dus dat was even doorzoeken voor de uitvaart

Maar in het dagelijkse leven val ik eerst voor de muziek en luister ik pas later naar de tekst (of niet)
maandag 21 juli 2025 om 10:54
Als slechthorende moet ik het echt hebben van ritme en melodie.
Ik versta de tekst echt niet, welke taal het dan ook is. Vaak weet ik ook niet welke taal er wordt gezongen.
Als ik een liedje mooi vind zoek ik de tekst erbij maar meestal wordt mijn beleving er dan niet mooier op omdat teksten vaak gaan over verdrietige situaties.
Ik versta de tekst echt niet, welke taal het dan ook is. Vaak weet ik ook niet welke taal er wordt gezongen.
Als ik een liedje mooi vind zoek ik de tekst erbij maar meestal wordt mijn beleving er dan niet mooier op omdat teksten vaak gaan over verdrietige situaties.
maandag 21 juli 2025 om 10:56
Ik versta er bar weinig van maar ik vind het zo mooi.
https://www.youtube.com/watch?v=4m1MGr7 ... vour-Topic
https://www.youtube.com/watch?v=4m1MGr7 ... vour-Topic
maandag 21 juli 2025 om 10:58
Ik vind dat ook altijd wel grappig om te lezen. Of sowieso, waar gaat een liedje nu eigenlijk over.Lila-Linda schreef: ↑21-07-2025 10:41Ik kan nu pretenderen, dat ik altijd bewust ben van alle teksten, maar heel eerlijk. Dat ben ik niet.
Kan wel echt lol hebben van Insta-accounts waar ze je eens goed naar de tekst laten luisteren. Vooral liedjes die ik van vroeger ken, blijken echt heel bizar te zijn.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in