Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel XVII

15-09-2024 18:22 2016 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De vorige 16 delen waren een groot succes. In deel 17 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.

Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
* Deel 9
* Deel 10
* Deel 11
* Deel 12
* Deel 13
* Deel 14
* Deel 15
* Deel 16
In this mad house we must all survive
Yinna schreef:
21-07-2025 21:17
Het is toch logisch dat je je eigen vliegticket betaalt als je op vakantie gaat? Hoezo verwacht jij dat een ander dat voor je doet? Idem voor wat je ter plekke gebruikt. En had je ook nog verwacht dat degene voor jou een eigen kamer zou bespreken op diens kosten?

Ik heb ook wel eens mensen gevraagd of ze zin hadden on langs te komen in een door mij gehuurd huisje. Gelukkig dachten die mensen niet dat ik hun reiskosten op me zou nemen. Sterker; zij regelden een bbq omdat ze gratis konden verblijven bij mij.
Als je even verder leest kun je m'n toelichting lezen. Plus het was een reactie op anderen over uitgenodigd worden op vakantie.
Ook een Pluviofiel
Ja, ik vind vergallen nogal een zwaar woord. Het is meer zoals Jesco aangeeft. Ik vond het alleen een beetje vreemd en was lichtelijk teleurgesteld. Ik wilde gewoon eens kijken hoe anderen hierin stonden omdat het ook aan mij zou kunnen liggen. Het is niet alsof de hele vriendschap overhoop ligt nu, ik was gewoon verbaasd. Ik was benieuwd naar andere meningen over deze kwestie.

Het is niet dat ik er 24/7 mee bezig was en de hele trip verpest was nu. Ik heb het zeker naar mijn zin gehad, maar ik nam gewoon aan dat als zij de accommodatie betaalden als cadeau aan mij dat dit ook inclusief de 'reis' ernaar toe was. Interpretatieverschilletje dus.
wijnwijf schreef:
21-07-2025 11:27
Ik vraag even om advies om te voorkomen dat ik wellicht als "gierig"wordt gezien.

2 situaties:
Beste vriendin is jarig, viert het eigenlijk nooit, houdt daar niet van. Ik vier het jaarlijks wel en dan komt zij (met partner) ook met een leuk cadeau. Ik kan iemand natuurlijk niet verplichten een verjaardag te vieren dus ik stuur een leuke kaart en een lief appje. Zouden jullie dan nog een cadeau geven op een ander moment (omdat ik altijd wel een cadeau van haar krijg op mijn verjaardagsfeestje). Ik ben geneigd te denken: niet vieren = geen cadeau maar wil dus ook niet gierig zijn.

Situatie 2:
andere vriendin is jarig, ik kan niet want op vakantie. Normaal zou ik zeker gegaan zijn. Vriendin komt ook altijd bij mij (met cadeau). Bij haar denk ik nu : volgende keer als ik haar zie geef ik haar alsnog een cadeau. Mijn partner zegt: we gaan niet dus dan hoef je niet achteraf nog iets te geven.

Hoe handelen jullie in deze situaties?
Ik zou persoonlijk zelf in allebei de gevallen een cadeau geven. Ik geef iemand niet een cadeau omdat ik op zijn/haar feest mag komen, maar omdat degene jarig is. Tenzij je weet dat die persoon er echt totaal niet op zit te wachten, zou ik eigenlijk altijd een cadeau geven.
Als ik eraan denk, zou ik zeker een cadeau geven. Maar bij ons gaat dit wat meer fluïde, zeker met vrienden die verder weg wonen. Als ik ze rond hun verjaardag zie, en ik weet iets leuks voor ze, dan koop ik iets. Maar vaker zie ik ze dan met een etentje of uitje en dan betaal ik iets (bv. het eten of koffie met gebak of lunch). Of er kwam bv. een boek uit dat me aan een vriendin deed denken rond de tijd dat zij jarig was. Zij woont een eindje weg, dus dan bestel ik het voor haar en laat het bij haar thuis bezorgen. Maar dat is ook maar omdat het zo uitkwam.

Ik hou absoluut niet bij of ik van iedereen een verjaardagscadeau krijg en of die wel of niet zijn geweest.

Sowieso vind ik bij volwassenen cadeaus vaak wat heen en weer schuiven van geld. Ik waardeer het, zeker, maar het hoeft allemaal niet.
Ik zou ook niet echt blij worden van een cadeau dat mij geld kost, of het nou veel of weinig is en of ik het nou kan missen of niet. Dus als iemand mij bijvoorbeeld voor mijn verjaardag een weekeindje mee neemt naar, ik noem maar wat, Parijs, en puntje bij paaltje blijkt dat alleen de hotelkamer met ontbijt is betaald als cadeautje dan kost me dat dus: reiskosten Nederland-Frankrijk heen en weer, 3x ‘s avonds uit eten, 3x lunchen onderweg. Nog los van wat ik zelf zou uitgeven aan een eventuele bezichtiging of wat souvenirs/winkelen/koffie drinken. Dat zou ik ook echt geen leuk cadeau vinden op die manier. Geef dan iets dat je wel kunt bekostigen, zoals een avondje theater.

Dus ik vind dat tikkie van die benzinekosten naderhand wél een beetje raar. Maar ieder z’n mening uiteraard
Ik weet niet of het gierig is of gewoon heel raar gedrag ;)

Mijn kind was jarig en gaf een feestje. Een klasgenootje kon niet komen en vond dat erg jammer. De moeder stelde voor om dan op een ander moment iets gezelligs met haar kind en mijn kind te gaan doen, bv naar het zwembad.

Ze stelde een datum voor en wij hadden die zondagmiddag nog niets gepland.
De woensdag ervoor appt ze om te vragen of ik mee wil en dat ze dan vast kaartjes gaat kopen want op social deal had ze iets gevonden waarbij er een frietje bij de entree zit. Ik app terug dat ik niet meega maar dat kind al heel veel zin in zondagmiddag heeft.

Op zaterdag appt ze me dat ze eigenlijk moet werken zondagmiddag en of haar kind dan bij ons kan komen lunchen en of ik dan de kaartjes wil kopen en dat ik haar wel een tikkie kan sturen. En o ja, of ik haar kind dan bij opa en oma kan afzetten. (die wonen niet in onze woonplaats maar 15 km verderop.)

Volgens mij doet zij werk wat helemaal niet thuis uitgevoerd kan worden (iets fysieks waarbij je aanwezig moet zijn en geen kantoorbaan zeg maar) en toen ik kind bij opa en oma dropte deed zijzelf de deur open. Opa was niet thuis en oma wel.

Ik ga als er één kind meegaat natuurlijk geen tikkie sturen voor de entree van 3 mensen (in dit geval rond de 30 euro). want ik ga haar toch geen tikkie sturen voor mijn eigen entree en die van mijn kind? dus dat zou dan iets van een tientje zijn en ik zou dan ongeveer 20 euro moeten betalen zodat mijn kind als cadeau voor verjaardag gaat zwemmen

En ik stuur zoieso nooit een tikkie als ik andermans kind meeneem. Dus dan zou ik 30 euro betalen zodat mijn kind iets leuks met haar kind zou doen.

Maar dat zwembad was echt mijn idee niet. Want ik haat zwemmen, haha, zo koud en zo druk in een zwembad.

Maar goed, of het gierig is of niet weet ik niet maar ik heb haar kind en mijn kind gewoon lekker bij ons thuis laten spelen en ben helemaal nergens heen geweest.
Die is niet zo zeer gierig, Aphia, maar gewoon goed gek.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik vind dat niet gierig, maar wel dat de moeder veel noten op de zang heeft. En nogal bepalend lijkt. Kennelijk zocht ze een oppas. En een taxi. Ik zou het zelf niet durven vragen. En als mijn kind niet zou kunnen, zou ik zeker niet van alles verzinnen. Dan komt ie zo een keer langs, gebakje en klaar is het.

Ik geef je groot gelijk dat je thuis bent gebleven met de kinderen. Zo was je middag een stuk relaxter en heb je je niet laten sturen door die moeder.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Nou inderdaad. Echt gierig is het niet, behalve dat die moeder een soort gratis oppas probeerde te vinden misschien. Hele vreemde actie in elk geval (vanuit haar)
wijnwijf schreef:
21-07-2025 11:27
Ik vraag even om advies om te voorkomen dat ik wellicht als "gierig"wordt gezien.

2 situaties:
Beste vriendin is jarig, viert het eigenlijk nooit, houdt daar niet van. Ik vier het jaarlijks wel en dan komt zij (met partner) ook met een leuk cadeau. Ik kan iemand natuurlijk niet verplichten een verjaardag te vieren dus ik stuur een leuke kaart en een lief appje. Zouden jullie dan nog een cadeau geven op een ander moment (omdat ik altijd wel een cadeau van haar krijg op mijn verjaardagsfeestje). Ik ben geneigd te denken: niet vieren = geen cadeau maar wil dus ook niet gierig zijn.

Situatie 2:
andere vriendin is jarig, ik kan niet want op vakantie. Normaal zou ik zeker gegaan zijn. Vriendin komt ook altijd bij mij (met cadeau). Bij haar denk ik nu : volgende keer als ik haar zie geef ik haar alsnog een cadeau. Mijn partner zegt: we gaan niet dus dan hoef je niet achteraf nog iets te geven.

Hoe handelen jullie in deze situaties?
Ik ben team partner.
Ik geef een kado als ik op een feestje kom. Viert iemand zijn verjaardag niet; uiteraard wel een appje/belletje maar geen kado.
Ik vier zelf mijn verjaardag zelden en krijg (daarom) ook geen kado's. Eenmalig heb ik een boekenbon opgestuurd gekregen door een tante, dat voelde zo vreemd.
Loop met je gezicht in de zon, dan valt de schaduw achter je.
@_Aphia_
Klinkt enerzijds vreemd en gierig, anderzijds misschien goed uit te leggen maar desondanks toch wat vreemd.

Stel dat moeder echt voornemens was om jou en je kind een dagje mee uit te nemen, en ze dacht jullie beide daar een groot plezier mee te doen. Ze wordt een paar dagen van te voren gebeld dat er zieken zijn op het werk en of ze alsjeblieft kan komen werken zondag. Ze kiest ervoor te gaan werken en geeft met pijn in het hart aan dat ze niet bij het leuke uitstapje kan zijn zondag. Ze hoopt dat jullie het toch gezellig gaan hebben in het zwembad en biedt aan alles te betalen zoals afgesproken.
Omdat moeder op haar vrije dag komt werken geven collega's aan dat ze wel eerder naar huis mag gaan. Ze gaat naar oma toe, omdat daar haar andere kind ook ondergebracht is en juist op dat moment komen jullie daar ook aan.

Het blijft speculeren wat erachter heeft gezeten, maar ik ga graag uit van de goedheid van de mens :)
Loop met je gezicht in de zon, dan valt de schaduw achter je.
ingelke_kepringelke schreef:
23-07-2025 09:39
@_Aphia_
Klinkt enerzijds vreemd en gierig, anderzijds misschien goed uit te leggen maar desondanks toch wat vreemd.

Stel dat moeder echt voornemens was om jou en je kind een dagje mee uit te nemen, en ze dacht jullie beide daar een groot plezier mee te doen. Ze wordt een paar dagen van te voren gebeld dat er zieken zijn op het werk en of ze alsjeblieft kan komen werken zondag. Ze kiest ervoor te gaan werken en geeft met pijn in het hart aan dat ze niet bij het leuke uitstapje kan zijn zondag. Ze hoopt dat jullie het toch gezellig gaan hebben in het zwembad en biedt aan alles te betalen zoals afgesproken.
Omdat moeder op haar vrije dag komt werken geven collega's aan dat ze wel eerder naar huis mag gaan. Ze gaat naar oma toe, omdat daar haar andere kind ook ondergebracht is en juist op dat moment komen jullie daar ook aan.

Het blijft speculeren wat erachter heeft gezeten, maar ik ga graag uit van de goedheid van de mens :)
Ik ook, maar dat staat of valt wel bij hoe je het aanpakt. Als je zelf aanbiedt een kind mee te nemen, en het kan niet doorgaan, dan zou ik voor een andere datum kiezen. Naar het zwembad met twee kinderen kan best intensief zijn, ik zou niet zomaar verwachten dat iemand anders dat overneemt en dan mijn kind ook nog wegbrengt. Dus dan zou ik mijn excuses aanbieden, shit, er is iets tussengekomen, mag het een week later?
je hebt gelijk dat je probeert het goede te zien in de medemens, Dat probeer ik ook.
Maar deze moeder heeft echt werk dat niet thuis gedaan kan worden. (zoiets als achter de kassa bij de bakker. En die is dicht in het weekend)
En geen andere kinderen ; )

En ik bedoelde gierig van mij
ik merkte dat ik echt geen zin had om dat geld te betalen voor iets wat ik echt niet leuk vind en de manier waarop het liep vond ik gewoon zo vreemd.

Als de kinderen nou nog hadden staan springen om dat zwembad had ik me wel over mijn weerzin heen kunnen zetten maar nu waren ze ook helemaal prima tevreden met gezellig samen spelen.
Lidl-Annie-Aardbei schreef:
22-07-2025 14:53
Ik zou ook niet echt blij worden van een cadeau dat mij geld kost, of het nou veel of weinig is en of ik het nou kan missen of niet. Dus als iemand mij bijvoorbeeld voor mijn verjaardag een weekeindje mee neemt naar, ik noem maar wat, Parijs, en puntje bij paaltje blijkt dat alleen de hotelkamer met ontbijt is betaald als cadeautje dan kost me dat dus: reiskosten Nederland-Frankrijk heen en weer, 3x ‘s avonds uit eten, 3x lunchen onderweg. Nog los van wat ik zelf zou uitgeven aan een eventuele bezichtiging of wat souvenirs/winkelen/koffie drinken. Dat zou ik ook echt geen leuk cadeau vinden op die manier. Geef dan iets dat je wel kunt bekostigen, zoals een avondje theater.

Dus ik vind dat tikkie van die benzinekosten naderhand wél een beetje raar. Maar ieder z’n mening uiteraard
Ik vind zulke cadeaus dus ook echt vervelend. Op mijn bruiloft hebben we van een vriend van ons één treinkaartje naar een grote Europese stad gekregen. Cadeau dus nooit gebruikt.
_Aphia_ schreef:
23-07-2025 12:49
je hebt gelijk dat je probeert het goede te zien in de medemens, Dat probeer ik ook.
Maar deze moeder heeft echt werk dat niet thuis gedaan kan worden. (zoiets als achter de kassa bij de bakker. En die is dicht in het weekend)
En geen andere kinderen ; )

En ik bedoelde gierig van mij
ik merkte dat ik echt geen zin had om dat geld te betalen voor iets wat ik echt niet leuk vind en de manier waarop het liep vond ik gewoon zo vreemd.

Als de kinderen nou nog hadden staan springen om dat zwembad had ik me wel over mijn weerzin heen kunnen zetten maar nu waren ze ook helemaal prima tevreden met gezellig samen spelen.
Had vriendje eigenlijk nog een verjaardagscadeautje bij?
Of was dat ook gestrand in de gierige actie van moeder?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Daphne schreef:
23-07-2025 12:59
Ik vind zulke cadeaus dus ook echt vervelend. Op mijn bruiloft hebben we van een vriend van ons één treinkaartje naar een grote Europese stad gekregen. Cadeau dus nooit gebruikt.
Begrijp ik helemaal. Ook al bedoeld iemand het misschien nog zo goed.

Ik heb eens een cadeaubon van een woonwinkel gekregen waar ik nooit kom vlak na mijn verhuizing als verjaardagscadeau. Op zich leuk bedacht. Bleek echter ter plaatse dat de goedkoopste dingen daar zo’n beetje rond de €80-€90 kostten en de cadeaubon was €20. En het was ook nog eens niet mijn smaak, heel kitsch allemaal. Zo jammer.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven