Femicide
vrijdag 18 juli 2025 om 19:39
Zomaar weer 3 berichten in 1 week. In 1 week! Twee vrouwen van het leven beroofd waar haar kind of kinderen bij waren. Ondanks signalen en veroordelingen vooraf en een blijf van mijn lijf huis....
En 2 dagen geleden, een rechtszaak: waar een vrouw maar 13 dagen van haar pasgeboren baby kon genieten, omgebracht werd door de vader van de baby, met 258 messteken. Een baby die nog maanden later signalen laat zien van trauma.
Nederland staat in de top 3 van landen met de hoogste femicidecijfers in Europa. Wat gaat er hier verkeerd, of, nou ja dat zien we wel: waarom is onze wetgeving zo slecht als het gaat om het beschermen van vrouwen die gestalkt of mishandeld worden.
En 2 dagen geleden, een rechtszaak: waar een vrouw maar 13 dagen van haar pasgeboren baby kon genieten, omgebracht werd door de vader van de baby, met 258 messteken. Een baby die nog maanden later signalen laat zien van trauma.
Nederland staat in de top 3 van landen met de hoogste femicidecijfers in Europa. Wat gaat er hier verkeerd, of, nou ja dat zien we wel: waarom is onze wetgeving zo slecht als het gaat om het beschermen van vrouwen die gestalkt of mishandeld worden.
Stressed is just desserts spelled backwards
dinsdag 22 juli 2025 om 18:44
Justitie doet onderzoek naar de betrokkenheid van een derde persoon.Paradise schreef: ↑19-07-2025 14:15Ik ben benieuwd of justitie nog onderzoek gaat doen naar de vraag hoe Driekus K. aan informatie kwam over de verblijfplaats van het slachtoffer.
Hij vroeg actief om informatie op Facebook. Misschien is er nog informatie te vinden op zijn telefoon of in zijn social media.
Diegene die informatie heeft doorgespeeld moet op zijn minst geconfronteerd worden met een goed gesprek met de politie.
Dit omdat je op social media een hoop mensen leest die het opnemen voor daders. Zeker als daders hun kinderen niet meer mochten zien.
Aldus De Telegraaf.
dinsdag 22 juli 2025 om 18:44
Jeetje wat heftig Misspatrice. Wat goed dat jij er (redelijk?) ongeschonden uit bent gekomen.
Ik werk in situaties met huiselijk geweld en merk dat de politie gewoon heel weinig mogelijkheden heeft. Tenminste dat is wat wij horen. Er moet iets gebeuren wat strafrechtelijk vervolgd kan worden anders kunnen ze weinig. Ze kunnen wel een SASH ( een formulier waarin stalking wordt getaxeerd) invullen om zicht te krijgen op een situatie. Ik weet dat er in onze regio wel echt een aantal welwillende, goed geïnformeerde agenten en rechercheurs zijn maar ook agenten die het echt niet snappen. Het is ingewikkeld. Zeker als het om intieme terreur gaat is er voor externen moeilijk de vinger er op te leggen wat er aan de hand is als er niet heel duidelijk een klap gegeven wordt, gescholden wordt of wat dan ook.
Ik werk in situaties met huiselijk geweld en merk dat de politie gewoon heel weinig mogelijkheden heeft. Tenminste dat is wat wij horen. Er moet iets gebeuren wat strafrechtelijk vervolgd kan worden anders kunnen ze weinig. Ze kunnen wel een SASH ( een formulier waarin stalking wordt getaxeerd) invullen om zicht te krijgen op een situatie. Ik weet dat er in onze regio wel echt een aantal welwillende, goed geïnformeerde agenten en rechercheurs zijn maar ook agenten die het echt niet snappen. Het is ingewikkeld. Zeker als het om intieme terreur gaat is er voor externen moeilijk de vinger er op te leggen wat er aan de hand is als er niet heel duidelijk een klap gegeven wordt, gescholden wordt of wat dan ook.
ach.. ik doe ook maar wat..
donderdag 24 juli 2025 om 13:26
Probleem in dit soort situaties is dat "het slachtoffer" (ik haat dat woord) niet durft te praten. En ALS er dan gepraat wordt, is het vaak 1 tegen 1 en dus niet makkelijk te bewijzen...Krulliebollie73 schreef: ↑22-07-2025 18:44Jeetje wat heftig Misspatrice. Wat goed dat jij er (redelijk?) ongeschonden uit bent gekomen.
Ik heb jaren mijn hoofd in het zand gestoken. Toen "The voice off Holland debacle" uit kwam, kwam er bij mij veel naar boven. Uiteindelijk heb ik pas eind 2023 tot eind 2024 EMDR gehad voor mijn PTSS. Vanaf 2025 krijg ik een ander soort therapie. Om me weer wat weerbaarder te maken en zelfwaardering te krijgen. Ben er nog niet, maar goed onderweg.
Carpe Diem!
donderdag 24 juli 2025 om 18:22
Ja dat klopt. Wij proberen vrouwen die anoniem advies vragen wel mee te geven om te kijken of ze kleine dingen kunnen vastleggen. Appjes bewaren en doorsturen naar een vriendin of anoniem mailadres. Gesprekjes opnemen en versturen naar iemand of dat mailadres maar het is heel ingewikkeld. Foto’s maken van verwondingen etc. Helaas is het ook zo dat er mannen en vrouwen misbruik maken van dit soort situaties en valse meldingen doen en dit helpt de mensen met echte meldingen niet mee.misspatrice schreef: ↑24-07-2025 13:26Probleem in dit soort situaties is dat "het slachtoffer" (ik haat dat woord) niet durft te praten. En ALS er dan gepraat wordt, is het vaak 1 tegen 1 en dus niet makkelijk te bewijzen...
Ik heb jaren mijn hoofd in het zand gestoken. Toen "The voice off Holland debacle" uit kwam, kwam er bij mij veel naar boven. Uiteindelijk heb ik pas eind 2023 tot eind 2024 EMDR gehad voor mijn PTSS. Vanaf 2025 krijg ik een ander soort therapie. Om me weer wat weerbaarder te maken en zelfwaardering te krijgen. Ben er nog niet, maar goed onderweg.
donderdag 24 juli 2025 om 21:11
Soms kom je erachter in een gesprek. Dan merk je dat het om wraak gaat. Dan kunnen ze geen feiten geven, blijven hangen in eigen emoties of boosheid. En soms komen we er pas achter als je met alle partijen spreekt of onderzoek doet.Yakuzakiko schreef: ↑24-07-2025 18:32Mag ik vragen hoe je weet dat het om een valse melding gaat, Krullebollie73?
Ik denk dat we echt wel 75% van de wraak meldingen eruit filteren maar er dus niet alles. Sommige mensen kunnen goed liegen/manipuleren zodat ook de omgeving meewerkt.
vrijdag 25 juli 2025 om 09:01
Ik denk dat je heel voorzichtig moet zijn voordat je iets als wraak of valse melding wegzet.Krulliebollie73 schreef: ↑24-07-2025 21:11Soms kom je erachter in een gesprek. Dan merk je dat het om wraak gaat. Dan kunnen ze geen feiten geven, blijven hangen in eigen emoties of boosheid. En soms komen we er pas achter als je met alle partijen spreekt of onderzoek doet.
Ik denk dat we echt wel 75% van de wraak meldingen eruit filteren maar er dus niet alles. Sommige mensen kunnen goed liegen/manipuleren zodat ook de omgeving meewerkt.
De dingen die jij noemt kan een echt slachtoffer ook doen. Iedereen reageert anders. Ik werd ooit pertinent niet geloofd door de politie na een zedenmisdrijf. Ben zelfs uitgelachen en nagedaan. Ik had liever het misdrijf opnieuw mee moeten maken dan de nasleep die dat heeft gehad.
De dader is uiteindelijk vervolgd. Heb nooit erkenning gehad voor hoe die agenten zich gedroegen.
vrijdag 25 juli 2025 om 09:04
Dat snap ik niet helemaal.Krulliebollie73 schreef: ↑24-07-2025 21:11Soms kom je erachter in een gesprek. Dan merk je dat het om wraak gaat. Dan kunnen ze geen feiten geven, blijven hangen in eigen emoties of boosheid. En soms komen we er pas achter als je met alle partijen spreekt of onderzoek doet.
Wel dat het gebeurt, maar niet dat dat betekent dat het dús om een wraakzaak gaat
vrijdag 25 juli 2025 om 09:07
Je zult het vast goed bedoelen, maar deze post stelt me niet gerust.Krulliebollie73 schreef: ↑24-07-2025 21:11Soms kom je erachter in een gesprek. Dan merk je dat het om wraak gaat. Dan kunnen ze geen feiten geven, blijven hangen in eigen emoties of boosheid. En soms komen we er pas achter als je met alle partijen spreekt of onderzoek doet.
Ik ben ook nog steeds boos over de narigheid die mij ooit is aangedaan. Toch is het echt waar.
Si abra la puerta hay lobos.
vrijdag 25 juli 2025 om 10:17
Mij stelt de post van Krullebollie ook niet gerust. Omdat er ondertussen ook door de dader en zijn omgeving kan worden ingepraat op het slachtoffer.
Dat kan gaan van 'je maakt zijn hele leven kapot, wil je dat echt?' tot 'we maken je ouders af als je dit doorzet.'
Waardoor een slachtoffer van verdere stappen afziet en maar zegt dat er toch niets gebeurd is maar dat ze alleen boos was.
Dat kan gaan van 'je maakt zijn hele leven kapot, wil je dat echt?' tot 'we maken je ouders af als je dit doorzet.'
Waardoor een slachtoffer van verdere stappen afziet en maar zegt dat er toch niets gebeurd is maar dat ze alleen boos was.
vrijdag 25 juli 2025 om 10:45
EstelleGallois schreef: ↑25-07-2025 09:01Ik werd ooit pertinent niet geloofd door de politie na een zedenmisdrijf. Ben zelfs uitgelachen en nagedaan. Ik had liever het misdrijf opnieuw mee moeten maken dan de nasleep die dat heeft gehad.
Wat enorm verschrikkelijk, dit.
vrijdag 25 juli 2025 om 11:33
Laten we de valse aangifte nu niet te groot maken, volgens laatste onderzoeken, gaat het om 5% van de aangiftes.
95% van de aangiftes is terecht. Maar het is niet zo, dat 95% van de aangiftes de dader ook maar iets van straf krijgt.
Zolang we blijven zeuren over dat er ook valse aangiftes zijn en we weigeren naar vrouwen te luisteren, zijn we allemaal onderdeel van het probleem.
Het niet berecht van daders is een vele malen groter probleem dan valse aangiftes
95% van de aangiftes is terecht. Maar het is niet zo, dat 95% van de aangiftes de dader ook maar iets van straf krijgt.
Zolang we blijven zeuren over dat er ook valse aangiftes zijn en we weigeren naar vrouwen te luisteren, zijn we allemaal onderdeel van het probleem.
Het niet berecht van daders is een vele malen groter probleem dan valse aangiftes
vrijdag 25 juli 2025 om 11:41
Helaas gebeurt dit nog steeds. Op NPO staat de docu “Blauwe ballen en andere verkrachtingsmythes”.EstelleGallois schreef: ↑25-07-2025 09:01Ik denk dat je heel voorzichtig moet zijn voordat je iets als wraak of valse melding wegzet.
De dingen die jij noemt kan een echt slachtoffer ook doen. Iedereen reageert anders. Ik werd ooit pertinent niet geloofd door de politie na een zedenmisdrijf. Ben zelfs uitgelachen en nagedaan. Ik had liever het misdrijf opnieuw mee moeten maken dan de nasleep die dat heeft gehad.
De dader is uiteindelijk vervolgd. Heb nooit erkenning gehad voor hoe die agenten zich gedroegen.
Precies de reden waarom ik nooit aangifte heb gedaan. Zelfs vriendinnen geloofden het niet.
Ik zag hier ergens dat lijstje met rode vlaggen mbt femicide, ik kon ze nagenoeg allemaal aantikken. Ontzetten confronterend om dat te zien.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
vrijdag 25 juli 2025 om 11:41
En ook dit.Lila-Linda schreef: ↑25-07-2025 11:33Laten we de valse aangifte nu niet te groot maken, volgens laatste onderzoeken, gaat het om 5% van de aangiftes.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
vrijdag 25 juli 2025 om 11:43
Ik plaatste dat. Wat naar dat dat zo confronterend was voor jou (en/of een ander). Toen ik het plaatste dacht ik alleen aan bewustwording voor slachtoffers van nu en in de toekomst. Want ik vind het echt heel belangrijk dat er voor iedereen meer kennis komt van intieme terreur.
Sorry.
•
vrijdag 25 juli 2025 om 11:46
Ik ook!!!Frizz schreef: ↑25-07-2025 11:43Ik plaatste dat. Wat naar dat dat zo confronterend was voor jou (en/of een ander). Toen ik het plaatste dacht ik alleen aan bewustwording voor slachtoffers van nu en in de toekomst. Want ik vind het echt heel belangrijk dat er voor iedereen meer kennis komt van intieme terreur.
Sorry.
En zeker geen sorry. Wel een signaal hoe “normaal” het was en hoe ik het nog steeds afdoe al “het was niet zo erg”.
Zelfs na 2 jaar intensief traumatherapie zit het nog zo diep.
Mijn rationele deel vind het shocking dat ik dat dus nog steeds zo anders voel.
Wie weet is er iemand die dit leest en mss zich ook realiseert dat het echt niet oké is/was.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
vrijdag 25 juli 2025 om 12:09
Ook weer een lekker verhaal dit.
Kun je nog minder respect voor een vrouw hebben?
https://www.nu.nl/binnenland/6363562/re ... af-op.html
vrijdag 25 juli 2025 om 12:12
eens! schandaligYakuzakiko schreef: ↑25-07-2025 12:09Ook weer een lekker verhaal dit.
zowel de dader als de rechter, die moet uit zijn ambt gezet
vrijdag 25 juli 2025 om 13:41
Klopt. Het is écht niet oké. Maar het is niet gek dat je realiteit verschuift in zo’n relatie.Moiren schreef: ↑25-07-2025 11:46Ik ook!!!
En zeker geen sorry. Wel een signaal hoe “normaal” het was en hoe ik het nog steeds afdoe al “het was niet zo erg”.
Zelfs na 2 jaar intensief traumatherapie zit het nog zo diep.
Mijn rationele deel vind het shocking dat ik dat dus nog steeds zo anders voel.
Wie weet is er iemand die dit leest en mss zich ook realiseert dat het echt niet oké is/was.
•
vrijdag 25 juli 2025 om 15:52
In mijn veld komt het helaas wel regelmatig voor dat er wraak meldingen gedaan worden. Niet alleen door partners maar ook door andere familie, buren, voormalige goede vrienden etc. Als mensen er op staan wordt een melding sowieso opgenomen. Maar er moet wel een grond inzitten van iets waar wij iets mee kunnen. Zeker onze gedragswetenschappers hebben zicht op boosheid of emoties die van een mogelijk slachtoffer kunnen komen of van iemand die wraak wil nemen of zit te manipuleren. Daarin zijn mensen specifiek getraind. Het is niet zo dat als Jantje zit te huilen wij Jantje niet serieus nemen, zeker niet. Maar als Jantje alleen maar zit te vertellen hoe slecht zijn ex is met het huishouden, de kinderen, de vrienden, zichzelf etc dan gaan er wel extra vragen gesteld worden om meer duidelijkheid te krijgen. Ook voormalige vrienden die melden dat bepaalde mensen iets doen wat niet mag en dat al jaren doen maar na een ruzie komen melden geeft reden voor extra vragen. Want waarom meld je nu, waarom niet eerder? Dat is een achterliggende vraag maar zal niet zo gesteld worden.
Vaak zijn dat mensen die vloekend en tierend over iemand beginnen te vertellen. Dat is echt wel opvallend. En heel anders als een vrouw die met angst en beven iets verteld over een situatie wat ze eigenlijk liever niet wil bespreken. Er zijn grote verschillen in hoe mensen zich opstellen.
Hopelijk maakt dit het iets duidelijker. Maar iedere situatie wordt per situatie bekeken. Wie zit er en wie zegt wat. Wat is te achterhalen en vooral hoe is er hulp in te krijgen
Vaak zijn dat mensen die vloekend en tierend over iemand beginnen te vertellen. Dat is echt wel opvallend. En heel anders als een vrouw die met angst en beven iets verteld over een situatie wat ze eigenlijk liever niet wil bespreken. Er zijn grote verschillen in hoe mensen zich opstellen.
Hopelijk maakt dit het iets duidelijker. Maar iedere situatie wordt per situatie bekeken. Wie zit er en wie zegt wat. Wat is te achterhalen en vooral hoe is er hulp in te krijgen
vrijdag 25 juli 2025 om 16:08
Jazeker, maar niet op de manier waarop jij hoopt.Krulliebollie73 schreef: ↑25-07-2025 15:52.
Deze denkwijze illustreert wél heel mooi de reden waarom er zo weinig aangiftes gedaan worden.
De kans dat je op een stel zelfingenomen mensen met veel beroepsdeformatie stuit, waarbij je niet in een hokje past en je niet gepast gedraagt is te groot.
Sorry.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in