Roddels buurvrouw

23-07-2025 20:53 130 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Begin mei hebben wij onze nieuwe woning opgeleverd gekregen. Het betreft woningen die helemaal gerenoveerd zijn. Een klein deel van de bewoners woonde hier al en is teruggekeerd na de renovaties, maar de meeste buren zijn hier (net als wij) helemaal nieuw.

Nu woont er een vrouw in de straat die allerlei roddels verspreidt. Ik "ken" haar oppervlakkig omdat ze jaren terug kleding heeft opgehaald bij mij via de weggeefhoek. Daarna voegde ze me toe op Facebook en hebben we zo nu en dan contact gehad. De laatste keer was enkele jaren geleden. We hadden het toen over fietstochten en ik stelde voor eens samen te gaan fietsen. Daar kwam nooit een reactie op, dus voor mij was het duidelijk dat ze hierin geen interesse had (helemaal prima trouwens).

Verder nooit meer met haar bezig geweest en op een gegeven moment had ze me ontvriend. Ik stond daar niet zo bij stil. Maar nu (járen later) wonen we dus bij haar in de straat en hoor ik van verschillende buren allerlei verhalen terug die zij over mij verspreidt. Dat ik dólgraag vrienden met haar wilde zijn, haar bestookte met berichten en zij absoluut geen interesse in mij had. En dat ik super raar en opdringerig ben, haar stalkte en dat mensen met me moeten oppassen.

Ik heb het Messengergesprek van jaren geleden er eens bij gepakt om er kritisch naar te kijken, maar met de beste wil van de wereld kun je het niet opdringerig noemen. En ook geen storm aan berichten. Ik bleef juist op de vlakte, en heb luchtig voorgesteld eens samen te fietsen als zij dat ook leuk vond. Ik heb het meerdere mensen in mijn omgeving laten lezen en allemaal snapten ze er niets van.

Moet ik het gesprek met haar aangaan? Sinds we hier wonen negeert ze me volledig. Wel staat ze altijd met iedereen te kletsen en is ze ontzettend geliefd in deze buurt. Iedereen vindt haar aardig. Ik heb dan ook het gevoel dat mensen mij daarom niet moeten in de buurt. Mensen doen heel aardig hoor, maar contact met buren komt niet echt van de grond terwijl ik dat bij anderen wel zie gebeuren (samen bbq'en, wijntjes drinken in de tuin etc.)

Ik voel me hier echt heel naar bij. Wat zouden jullie doen?
Attraverso schreef:
24-07-2025 07:44
Dit klinkt echt als wanhopig... en mss straal je dat ook uit.
Hoe kan je zoiets "uitstralen" dan? Het is niet zo dat ik smachtend voor het raam hun tuin in sta te kijken of zo. Ik probeer het te begrijpen, dan kan ik er iets aan doen.
Wombat schreef:
24-07-2025 07:43
Ik snap TO wel. Bij mij gaat het ook altijd zo. Ik kan hoog of laag springen maar het resultaat is altijd een variant hierop.
Ik probeer me er maar bij neer te leggen dat ik gewoon niet leuk genoeg ben voor vriendschappen. Maar dat is echt wel een taaie dobber.
Ja, hier is dat net zo.

In de streek waar ik origineel vandaan kom had ik wel sociale contacten. Maar bij bruiloften, babyshowers, vakanties of andere belangrijke dingen werd ik dan nooit gevraagd. En natuurlijk is dat geen verplichting (ik zou niet eens op een babyshower of iets willen zijn waar mensen me niet bij willen) maar jammer is het wel.

Aanvulling: ik heb dat overigens ook geprobeerd, hoog of laag springen. Initiatief nemen, of juist geen initiatief nemen, heel erg op de vlakte blijven of wat meer de diepte in.
Wat ik overigens zuur vind is dat mijn man wel al bij meerdere buren is geweest om te helpen met klusjes in huis (mijn man is heel erg technisch en handig en helpt graag anderen). Dus daarvoor zijn we blijkbaar wel leuk genoeg.

Ja, ik weet het, ik klink bitter en wanhopig en zuur, maar zo voelt het voor mij nu gewoon even.
EstelleGallois schreef:
24-07-2025 07:07
Het kwam tijdens de tweede buurtborrel/plantjesmarkt ter sprake, toen we met meerdere buren aan een picknickbankje zaten. Ze hadden verhalen over mij opgevangen en er werd door één buurvrouw een opmerking gemaakt dat ik totaal niet overkwam zoals in de verhalen van buurvrouw X. Toen vielen meerdere buren haar bij.
Hmmm, dat vind ik eigenlijk ook een vorm van roddelen. Deze buurvrouwen zijn er blijkbaar als de kippen bij om buurvrouw X voor de bus te gooien en jou te laten weten dat zij rare verhalen over jou verspreidt. Waar zij het dan zogenaamd niet mee eens zijn, maar dat vind ik in een groepsgesprek met relatief nieuwe kennissen best achterbaks klinken. Ik zou een beetje afstand houden.
Je bent er in mei komen wonen en tijdens de tweede borrel hoorde je dit .
Dat is al best iets toch twee borrels in een paar maanden .
Maar ik herken je gevoel helaas wel hoor maar dat zit meer in onszelf dan bij anderen vrees ik .
Claire45 schreef:
24-07-2025 07:58
Hmmm, dat vind ik eigenlijk ook een vorm van roddelen. Deze buurvrouwen zijn er blijkbaar als de kippen bij om buurvrouw X voor de bus te gooien en jou te laten weten dat zij rare verhalen over jou verspreidt. Waar zij het dan zogenaamd niet mee eens zijn, maar dat vind ik in een groepsgesprek met relatief nieuwe kennissen best achterbaks klinken. Ik zou een beetje afstand houden.
Zo heb ik er nog niet naar gekeken, het kwam vrij oprecht over.

Ik was overigens wel blij dat ik dit hoorde. Op de eerste dag had ik die buurvrouw gegroet en negeerde ze me straal. Daarna viel me op dat ze me gewoon negeerde en deed ik dus maar hetzelfde. Maar ik wist toen dus nog niet wat er speelde, en dat ze ook actief over mij roddelde.
Yildizlar2 schreef:
24-07-2025 08:03
Je bent er in mei komen wonen en tijdens de tweede borrel hoorde je dit .
Dat is al best iets toch twee borrels in een paar maanden .
Maar ik herken je gevoel helaas wel hoor maar dat zit meer in onszelf dan bij anderen vrees ik .
Die borrels zijn georganiseerd vanuit de woningbouw, omdat deze buurt net helemaal gerenoveerd is en er dus heel veel nieuwe mensen wonen. Dus geen buurtinitiatief, maar natuurlijk wel heel gezellig :D

Ik denk ook dat het meer in mezelf zit dan in anderen, daar twijfel ik niet aan. Maar dat maakt het niet minder vervelend helaas...
Claire45 schreef:
24-07-2025 07:58
Dit! Buurvrouw X vertelt verhalen over jou, andere buren hebben tegen jou weer over die verhalen en over buurvrouw X, iedereen vindt wat van jou/buurvrouw X/de verhalen.... En dat allemaal al binnen 2 maanden. Klinkt alsof er nog veel meer gevonden en gepraat wordt over een heleboel van deze buren. Lijkt mij een basisschoolpleinsfeertje, ik zou er nog niet direct veel zin in hebben... Maargoed, daar heb jij ook weer weinig aan.
EstelleGallois schreef:
24-07-2025 08:05
Die borrels zijn georganiseerd vanuit de woningbouw, omdat deze buurt net helemaal gerenoveerd is en er dus heel veel nieuwe mensen wonen. Dus geen buurtinitiatief, maar natuurlijk wel heel gezellig :D

Ik denk ook dat het meer in mezelf zit dan in anderen, daar twijfel ik niet aan. Maar dat maakt het niet minder vervelend helaas...
Rejection sensitivity dysphoria. Ik herken mezelf daar ook wel in.
Maar het wordt ook vanzelf een pijnpunt als het vaker in je leven zo loopt. Wie een bloeiende vriendenkring heeft zal vanzelf al niet zo zitten met weinig buurcontact. Wie na een verhuizing naar een nieuwe buurt juist graag contact legt baalt als de hele rest dat inderdaad doet maar niet met jou.

Ik vind dat zelf ook wel een constant dilemma: wanneer blijf je proberen omdat je anders vereenzaamt en je toch initiatief moet tonen, en wanneer moet je het er maar bij laten omdat het trekken aan een dood paard is?
EstelleGallois schreef:
24-07-2025 07:55
Wat ik overigens zuur vind is dat mijn man wel al bij meerdere buren is geweest om te helpen met klusjes in huis (mijn man is heel erg technisch en handig en helpt graag anderen). Dus daarvoor zijn we blijkbaar wel leuk genoeg.

Ja, ik weet het, ik klink bitter en wanhopig en zuur, maar zo voelt het voor mij nu gewoon even.
Maar als je man, dan toch staat te klussen, kan hij de buren toch uitnodigen voor een borreltje of een BBQ?
Het klinkt wel alsof je het erg graag wil en dat pikken mensen snel op. Ik zou proberen ergens anders contact te zoeken, zoals op een cursus, waar wellicht meer mensen graag contact willen.
Is het toevallig een buurvrouw met een hele grote mond en welbespraakt? Zo iemand die heel aardig lijkt, maar wel een vrij dominant typje?

Ooit zo'n collega gehad, ze leek erg populair, maar door haar dominantie vonden veel mensen haar helemaal niet zo aardig. Maar bijna niemand kon tegen haar op. En doordat ze heel sociaal was of leek, leek ze erg populair.

Overigens zou ik niet aan de slechte bedoelingen twijfelen van je andere buren. Ze hebben een bepaald beeld van je gevormd, en nu aan je toegegeven dat het niet klopt. Dus dikke winst voor jou.

Het is heel vervelend dat er zoiets gebeurt. En iedereen kan wel zeggen, laat zitten maar jij hebt er last van. Ik zou me er ook ongemakkelijk onder voelen.

Je kan 2 dingen doen. Op haar afstappen en vragen of er iets is wat haar dwarszit? Of het negeren en het leuk houden met de rest.

En verder kan je je verwachtingen loslaten van gezellig met elkaar borrelen. Het is niet dat half Nederland met z'n buren borrelt, al lijkt dat nu misschien wel zo. Mijn ervaring is ook dat hoe closer buren kunnen zijn, hoe groter de ruzies kunnen worden.

Ik zou proberen er niet al te geïrriteerd over te zijn, van mijn man is handig, daar is hij wel goed voor, want dan ga je dat onbewust uitstralen en dat stoot af.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Maar begrijp ik goed uit jouw reacties dat je geen vriendschappen hebt? Dus even helemaal buiten je buurt, vrienden vanuit school/studie, werk, hobby's? Dat maakt wel begrijpelijker waarom je dit graag wilt, en tegelijkertijd ook waarom het misschien wat lastiger lukt. De manier waarop je het beschrijft komt namelijk inderdaad wat 'vreemd' over, wat eigenlijk betekent, 'niet-neurotypisch'. En helaas voor jou voelen veel neurotypische mensen dat heel erg aan. Dat hoeft niet te betekenen dat ze je niet aardig of leuk vinden, maar ze kunnen ook denken dat je hier geen behoefte aan hebt.

Desondanks, als dit je echt leuk lijkt en er mensen zijn die jij aardig vindt in de straat, nodig ze uit voor een laagdrempelig moment, een koffie ofzo. Wees van tevoren erop bereid dat het kan dat het daarbij blijft. Leuk contact kan je niet afdwingen, laat staan vriendschap.

Maar misschien werkt het beter, als je graag vriendschappen wilt opbouwen, om te kijken naar mensen waar je mee gemeen mee hebt dan de straat waar je woont. Zoals je hobby's en interesses.
Wombat schreef:
24-07-2025 08:17
Rejection sensitivity dysphoria. Ik herken mezelf daar ook wel in.
Maar het wordt ook vanzelf een pijnpunt als het vaker in je leven zo loopt. Wie een bloeiende vriendenkring heeft zal vanzelf al niet zo zitten met weinig buurcontact. Wie na een verhuizing naar een nieuwe buurt juist graag contact legt baalt als de hele rest dat inderdaad doet maar niet met jou.

Ik vind dat zelf ook wel een constant dilemma: wanneer blijf je proberen omdat je anders vereenzaamt en je toch initiatief moet tonen, en wanneer moet je het er maar bij laten omdat het trekken aan een dood paard is?
Nooit van gehoord. Heb het net even opgezocht en ik herken een groot deel van de kenmerken zeer zeker. Ik ben momenteel al in therapie en zal dit eens aan de therapeut voorleggen.

Ik vind dat ook een dilemma hoor. Blijven proberen durf ik meestal niet zo goed, juist uit angst om als opdringerig te worden ervaren. Of om juist een soort pity invite te worden bij feestjes of partijen. Hierdoor heb ik ook wat sociale contacten met mensen die ik eigenlijk helemaal niet leuk vind, om toch af en toe iets sociaals te doen zoals een etentje. Dat roept vervolgens weer ergernis op bij mezelf.
Lila-Linda schreef:
24-07-2025 08:20
Maar als je man, dan toch staat te klussen, kan hij de buren toch uitnodigen voor een borreltje of een BBQ?
Hij zal dat niet snel doen omdat hij dus totaal geen behoefte heeft hieraan.
Danae schreef:
24-07-2025 08:20
Het klinkt wel alsof je het erg graag wil en dat pikken mensen snel op. Ik zou proberen ergens anders contact te zoeken, zoals op een cursus, waar wellicht meer mensen graag contact willen.
Dit is eerder gezegd, maar hoe pikken mensen dit dan op? Ik snap het gewoon niet.
Sierlijk schreef:
24-07-2025 08:23
Is het toevallig een buurvrouw met een hele grote mond en welbespraakt? Zo iemand die heel aardig lijkt, maar wel een vrij dominant typje?

Ooit zo'n collega gehad, ze leek erg populair, maar door haar dominantie vonden veel mensen haar helemaal niet zo aardig. Maar bijna niemand kon tegen haar op. En doordat ze heel sociaal was of leek, leek ze erg populair.

Overigens zou ik niet aan de slechte bedoelingen twijfelen van je andere buren. Ze hebben een bepaald beeld van je gevormd, en nu aan je toegegeven dat het niet klopt. Dus dikke winst voor jou.

Het is heel vervelend dat er zoiets gebeurt. En iedereen kan wel zeggen, laat zitten maar jij hebt er last van. Ik zou me er ook ongemakkelijk onder voelen.

Je kan 2 dingen doen. Op haar afstappen en vragen of er iets is wat haar dwarszit? Of het negeren en het leuk houden met de rest.

En verder kan je je verwachtingen loslaten van gezellig met elkaar borrelen. Het is niet dat half Nederland met z'n buren borrelt, al lijkt dat nu misschien wel zo. Mijn ervaring is ook dat hoe closer buren kunnen zijn, hoe groter de ruzies kunnen worden.

Ik zou proberen er niet al te geïrriteerd over te zijn, van mijn man is handig, daar is hij wel goed voor, want dan ga je dat onbewust uitstralen en dat stoot af.
Oei, die ex-collega van jou klinkt voor mij vreselijk. Ik zie dan een soort Regina George van Mean Girls voor me :D

Nee, deze buurvrouw is niet het welbespraakte type. Of ze dominant is weet ik niet, maar ik heb niet per se die indruk. Maar ze is wel iemand die met iedereen goed om lijkt te kunnen gaan en goed bij de (oude) buurtbewoners ligt.

Ik ga idd proberen het wat los te laten.
Ik herken het wel.
Ik ben 4 jaar geleden verhuist naar een andere stad. Alleen.
Om wat contacten te maken en bezig te zij ben ik tennisles gaan volgen en lid geworden van deze vereniging. Op een rustig tempo ben ik mee gaan doen en contacten lopen dan vanzelf een beetje. Ondertussen een leuke tennisgroepje en contacten opgebouwd, maar dat is een investering op een rustig tempo. Je bent niet binnen 2 uur vrienden.

Misschien zou je ook een hobby kunnen zoeken om mensen te ontmoeten met dezelfde interesse als jij. Heb je altijd wat te bespreken tijdens het uitvoeren.

Ik ben best soms wat sociaal knullig en onzeker in het begin. Observeer dan ook meer dan dat ik direct op mensen afstap. Dat komt oa. Door mijn ADHD. Eenmaal het glas gebroken word ik een vrolijk en sociaal dier.
Ik zou juist blij zijn met het feit dat die buurvrouw je negeert. Ze klinkt niet als een leuk iemand, dus het is beter om dat soort types niet in je vrienden- of kennissenkring te hebben.
Verder gewoon normaal doen tegen de rest. Als daar leuke contacten uit ontstaan dan is het mooi meegenomen en zo niet, dan zoek je die elders.
Kijk eens naar wat je zelf wil en ga je niet in allerlei bochten wringen om maar sociale contacten te hebben.
Cum non tum age
EstelleGallois schreef:
24-07-2025 07:21
Ik vind het ook verdrietig. Het is voor mij echt een gemis. Maar dat vertel ik niet aan buren of iets.

Nog ter aanvulling: in mijn oude appartement leefde iedereen een beetje langs elkaar heen en had ik die behoefte ook niet. We namen wel pakketjes voor elkaar aan en groetten elkaar maar dat was het. Nu ik zie dat het in deze buurt blijkbaar anders gaat, vraag ik me continu af waarom ik daar blijkbaar niet leuk genoeg voor ben.
Je laatste zin doet mij vermoeden dat je misschien niet eens zozeer zo'n behoefte hebt aan contact, maar dat het uitblijven ervan terwijl anderen het wel hebben je triggert. Klopt dat? Heb je in het verleden vaker gedacht dat je niet goed genoeg was?
alfea schreef:
24-07-2025 08:25
Maar begrijp ik goed uit jouw reacties dat je geen vriendschappen hebt? Dus even helemaal buiten je buurt, vrienden vanuit school/studie, werk, hobby's? Dat maakt wel begrijpelijker waarom je dit graag wilt, en tegelijkertijd ook waarom het misschien wat lastiger lukt. De manier waarop je het beschrijft komt namelijk inderdaad wat 'vreemd' over, wat eigenlijk betekent, 'niet-neurotypisch'. En helaas voor jou voelen veel neurotypische mensen dat heel erg aan. Dat hoeft niet te betekenen dat ze je niet aardig of leuk vinden, maar ze kunnen ook denken dat je hier geen behoefte aan hebt.

Desondanks, als dit je echt leuk lijkt en er mensen zijn die jij aardig vindt in de straat, nodig ze uit voor een laagdrempelig moment, een koffie ofzo. Wees van tevoren erop bereid dat het kan dat het daarbij blijft. Leuk contact kan je niet afdwingen, laat staan vriendschap.

Maar misschien werkt het beter, als je graag vriendschappen wilt opbouwen, om te kijken naar mensen waar je mee gemeen mee hebt dan de straat waar je woont. Zoals je hobby's en interesses.
Klopt. Ik heb wat oppervlakkige contacten (vooral in de familie van mijn man), maar vriendschappen momenteel niet. Het komt bij mij gewoon niet van de grond. Ik heb 4 jaar terug een zwangerschapscursus gedaan. Heel gezellig, met andere moeders. Altijd leuk kletsen, paar nieuwe Facebookvrienden erbij. Maar verder dan dat komt het dan gewoon niet. Terwijl ik van 3 vrouwen van die cursus (via Facebook) weet dat ze geregeld samen iets doen, zelfs nu na al die jaren nog.

Het is dus niet zo dat die mensen mij haten (want ze doen wel gewoon normaal), maar ze zijn gewoon niet nieuwsgierig naar mij. Nu hoeft dat ook niet per se, maar het is wel handig als je mensen beter wilt leren kennen natuurlijk. Mag ik vragen wat je bedoelt met de manier waarop ik het beschrijf? Ik ben daar heel benieuwd naar, zodat ik het beter snap. Het kan heel goed dat mensen "iets" oppikken waardoor ze denken dat ik er geen behoefte aan heb natuurlijk.

Soms denk ik ook dat mijn leven er te saai uitziet voor anderen, waardoor ze gewoon geen interesse hebben in mij.

Via het werk contact uitdiepen is trouwens lastig, want ik werk aan de andere kant van het land.
EstelleGallois schreef:
24-07-2025 08:28
Dit is eerder gezegd, maar hoe pikken mensen dit dan op? Ik snap het gewoon niet.
Wat maakt het uit of je het snapt? Blijkbaar is het zo. Daarmee wil ik helemaal niet zeggen dat het eerlijk is of aardig naar jou toe, maar mensen reageren gewoon niet alleen op wat je zegt maar ook op hoe je het zegt, je toon, gezichtsuitdrukking, lichaamshouding etc. En daar zijn mensen zich net zo min van bewust als dat jij je bewust bent van hoe je precies kijkt etc. Dus proberen te snappen heeft geen zin. Proberen situaties te vinden waar mensen goed reageren op jou, zoals een context waar meer mensen op zoek zijn naar contact, wel.
EstelleGallois schreef:
24-07-2025 07:01
Kan ik me in vinden. Maar hoe stel je zoiets voor?
Niet. Gewoon afwachten hoe het contact zich natuurlijk ontwikkelt. Geef het tijd.
Niet op reageren. Buuf is duidelijk meer met jou bezig dan andersom.

Hier ook zo'n buurtbitch. Tokkie van de bovenste plank. Mevrouw meent omdat ze er een paar jaar langer woont dat ze de koningin van de buurt is. Zo noemt ze zichzelf zelfs. Ze heeft een hekel aan 'juppen', kortom iedereen die gewoon een baan heeft. Ze roddelt, stalkt en gluurt, veroorzaakt overal overlast met nachtelijk lawaai en rondslingerende rotzooi en ze gooit ook nog eens onwaarheden en nergens op slaande beschuldigingen op de buurt-apps. Gelukkig weet iedereen wel beter, heeft ze al jaren groot gezeik met allerlei instanties en weet de wijkagent precies wie ze is.

Elke keer als ze weer onzin aan het verspreiden is, moet ik me inhouden om háár vuile zaakjes niet op straat te gooien; zoals dat we in de eerste week dat we hier woonden al een betalende klant van haar aan de deur hadden. Een vieze oude vent die blijkbaar 'erotische massages' bij haar haalde. Bleek ze ook nog op allerlei gore sites te staan, met herkenbare foto's. Ruzie met andere buurvrouwen na triootjes met hun man, dat soort dingen. :rofl: Gedoe met drank en drugs, woeste mannen die op straat dreigend achter haar aan rennen nadat ze blijkbaar seks hebben gehad. 'Ik steek je kapot'. Echt wtf, zat gewoon even in de zon buiten en dan komt er zoiets voorbij rennen. Hilarisch eigenlijk als je de roddels hoort die over háár rondgaan. Maar irritant is het wel, zo'n triest figuur dat niks beter te doen heeft dan overal stoken en ruzie maken.

Maar ik hou me in, natuurlijk, als ze weer eens de halve straat de bloed onder de nagels uithaalt. Adem in, adem uit... en erom proberen te lachen. Dat kun jij ook!
mienbillekesjeuken wijzigde dit bericht op 24-07-2025 08:46
0.06% gewijzigd
noa schreef:
24-07-2025 08:38
Ik zou juist blij zijn met het feit dat die buurvrouw je negeert. Ze klinkt niet als een leuk iemand, dus het is beter om dat soort types niet in je vrienden- of kennissenkring te hebben.
Verder gewoon normaal doen tegen de rest. Als daar leuke contacten uit ontstaan dan is het mooi meegenomen en zo niet, dan zoek je die elders.
Kijk eens naar wat je zelf wil en ga je niet in allerlei bochten wringen om maar sociale contacten te hebben.
Oh, dat die buurvrouw me negeert vind ik intussen ook niet erg meer. Ze leek me destijds een leuke vrouw, maar intussen zie ik meerdere dingen (nog los van het negeren) die me niet erg aanspreken. Wat ik wel vervelend vind, is dat ze verhalen over me verspreidt die gewoon niet kloppen.

Ik doe verder inderdaad gewoon normaal tegen de rest :) Word ook gewoon vriendelijk gegroet hoor, dus ik denk niet dat ze per se iets tegen me hebben.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven