Einde vriendschap?

24-07-2025 18:31 222 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Eigenlijk is ze mijn beste vriendin. We kennen elkaar 12 jaar, denk ik inmiddels. We zijn verschillend, maar klikken supergoed met elkaar.
Zolang ik haar ken, cancelt ze kort van tevoren afspraken. Ze is mentaal niet altijd even stabiel wat ook meespeelt, heeft ze weleens aangegeven. Ik heb naar haar uitgesproken dat ik hier moeite mee heb en ook rekening met haar houd. Ook heb ik de vraag gesteld of ze nog wel wil afspreken, omdat ik onderhand het idee krijg dat ze niet wil. Ze gaf nadrukkelijk aan dat ze echt heel graag wil, maar dat er onverwachts dingen zijn/gebeuren waardoor ze dan niet kan.
Haar man werkt zo’n beetje 24/7 en ze kunnen met gemak rondkomen. Zo heeft ze op de ochtend van een festival toch afgezegd. Toch niet zo’n zin. Hen interesseert het geld van de tickets niet en ook niet dat mijn man en ik ongelofelijk veel zin hadden… En dit is eigenlijk maar één keer van de zoveel keren. Het vervelendste vind ik nog dat ze mij hierdoor het gevoel geeft dat ik een ‘lulletje rozenwater’ ben, een majorette die op ieder moment gecanceld mag worden.

Buiten dit om is het oprecht een goede vriendin van mij, maar ik weet echt even niet hoe verder…
Johanna schreef:
25-07-2025 16:47
Mijn vriendinnen en ik hebben daar vanuit beide kanten geen moeite mee als de een afzegt. Maar als je weet dat de ander daar wel een probleem mee heeft, wat gewoon mag, dan kun je of beter niks plannen of wel gaan en later ervan bijkomen.
precies. Als niemand problemen heeft, geen punt. Maar to heeft het al aangegeven, wees dan duidelijk in wat ze van je mag verwachten. Maar laat iemand niet zitten dan.
pina schreef:
25-07-2025 16:42
Ja, en eerlijk gezegd vind ik dat iemand daar zelf ook wel bij na mag denken, als je van jezelf weet dat je nogal eens mood swings hebt.
Want dan maar nooit meer iets afspreken? Ik heb een vriendin die het zwaar heeft, al jaren. Zij kan weken ‘aan’ staan en alles leuk vinden en dan weer weken de deur niet uitkomen. Ze is daar eerlijk over bij haar hechte vrienden en moet dus wel eens dingen afzeggen die ze al heeft afgesproken voordat de donkere periode zich aandiende. Wij kiezen ervoor om daar rekening mee te houden. We zijn blij als ze erbij is en snappen het wanneer het even niet gaat, het is niet anders en alles valt of staat natuurlijk wel bij goede communicatie.
Where is my mind?
pina schreef:
25-07-2025 16:46
En ook: pas dan zelf je leven aan op je diagnose. Waarom moeten anderen dan maar steeds meebewegen? Richt je leven dan niet in.

Dit.
SurferRosa schreef:
25-07-2025 16:53
Want dan maar nooit meer iets afspreken? Ik heb een vriendin die het zwaar heeft, al jaren. Zij kan weken ‘aan’ staan en alles leuk vinden en dan weer weken de deur niet uitkomen. Ze is daar eerlijk over bij haar hechte vrienden en moet dus wel eens dingen afzeggen die ze al heeft afgesproken voordat de donkere periode zich aandiende. Wij kiezen ervoor om daar rekening mee te houden. We zijn blij als ze erbij is en snappen het wanneer het even niet gaat, het is niet anders en alles valt of staat natuurlijk wel bij goede communicatie.
Ik zou daar niet mee afspreken nee. Bel (zo’n vriendin dus) gewoon lekker als je zin hebt om wat te doen. Draai het om.

Ik heb al de schurft aan afspreken en plannen, dus dat doe ik al voor een ander. Als die ander dan ook nog te pas en te onpas afzegt, wat zijn we dan aan het doen? Voor wie plannen we dan?
pina schreef:
25-07-2025 16:56
Ik zou daar niet mee afspreken nee. Bel gewoon lekker als je zin hebt om wat te doen. Draai het om.
Dat is je goed recht, voor mij (en die vriendin) werkt dat dus anders.
Daar is ze mij te dierbaar voor en ikzelf ga juist niet zo lekker op ‘spontane’ afspraken.
Where is my mind?
Johanna schreef:
25-07-2025 16:33
Omdat mensen die moe zijn waarschijnlijk aanstellers zijn... Lees post van makreel op de vorige pagina.
Nee omdat mensen die vaak moe zijn, niet per se afspraken af hoeven zeggen. Ik heb ook vriendinnen met minder energie of die sneller vermoeid zijn. Dus die zie ik minder vaak en doe ik weer andere, rustige dingen mee. Maar ze zeggen niet structureel af omdat ze moe zijn. Bovendien voel je je vaak beter als je toch afspreekt, je krijgt ook energie van actief blijven. Soms moet je dus even een drempel over, en niet te snel dingen afzeggen.
framboosje123 wijzigde dit bericht op 25-07-2025 17:01
6.27% gewijzigd
Ik heb een vriendin waar ik een oplossing bij gevonden heb, omdat ik doorheb hoe het bij haar werkt. Zijn geen woorden aan vuilgemaakt.
We zijn wandelmaatjes, we wandelen een paar keer per week samen. In het begin kon het me wel eens storen dat ze heel losjes met afspraken omging. Goed, het is wandelen, geen sollicitatie gesprek, maar toch vervelend dat er geregeld mee geschoven werd.

Of ik wat later kon. En dan later: nee, ik ga het toch niet redden.
Of ik wat eerder kon.
Of ik vanmiddag kan. En dan een half uur later appen dat het toch vanavond wordt, omdat ze heeft besloten om te gaan winkelen.
Of ik om drie uur kan. Dat haalt ze wel, want ze moet om 14.30 bij de pedicure zijn (dan ben ik degene die moet bedenken dat ze dat dus helemaal niet haalt).

Uiteindelijk heb ik besloten om alleen nog maar in de avonden af te spreken, en dan op een vaste tijd. Als ze vraagt of ik iets eerder kan, zeg ik nee, omdat ik weet dat ze dan vaak toch te laat is. Als ze appt dat ze een kwartiertje later is, dat is prima, meer concessies doe ik niet.
Ze blijkt gewoon niet goed in tijd inschatten, en kort na het avondeten is voor haar, heb ik gemerkt, de tijd waarop het minste mis kan gaan.
Op andere voorstellen zeg ik bijna altijd nee, omdat de kans te groot is dat ze er toch weer van af gaat wijken. Werkt prima, geen woord over gesproken.
framboosje123 schreef:
25-07-2025 16:59
Nee omdat mensen die vaak moe zijn, niet per se afspraken af hoeven zeggen. Ik heb ook vriendinnen met minder energie of die sneller vermoeid zijn. Dus die zie ik minder vaak en doe ik weer andere, rustige dingen mee. Maar ze zeggen niet structureel af omdat ze moe zijn. Bovendien voel je je vaak beter als je toch afspreekt, je krijgt ook energie van actief blijven.
Misschien jij, maar dit is geen algemene wetmatigheid.
Where is my mind?
framboosje123 schreef:
Nee omdat mensen die vaak moe zijn, niet per se afspraken af hoeven zeggen. Ik heb ook vriendinnen met minder energie of die sneller vermoeid zijn. Dus die zie ik minder vaak en doe ik weer andere, rustige dingen mee. Maar ze zeggen niet structureel af omdat ze moe zijn. Bovendien voel je je vaak beter als je toch afspreekt, je krijgt ook energie van actief blijven.
Ja, of als je vaak moe bent, denk dan even realistisch na of iets haalbaar zal zijn. Had ook een vriendin die inplande als een energiek persoon, terwijl ik haar ken als iemand met vrij weinig energie. Waarom ga je dan iets afspreken op een vrijdag, terwijl je weet dat je dan helemaal uitgekakt bent van de werkweek. Als die op zaterdag een verjaardag had, moest ze niet op zondag voor een lunch afspreken, dat redde ze gewoon niet. Dat ging echt zo vaak fout. (Edit: niet qua katers ofzo, maar gewoon puur wat betreft energie).
pina wijzigde dit bericht op 25-07-2025 17:03
12.17% gewijzigd
framboosje123 schreef:
:blabla:
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
SurferRosa schreef:
25-07-2025 16:53
alles in dit verhaal draait om transparantie en communicatie.
En doorgaans kunnen mensen wel een vriendschap erbij hebben die vanwege problemen anders werken. Waarschijnlijk heb je binnen je andere vriendschappen dan een andere balans en ruimte voor flexibiliteit binnen deze vriendschap. Maar key is communicatie en begrip voor elkaar kunnen opbrengen. Waarschijnlijk ook doordat met deze vriendin wél afspraken zijn te maken in haar goede tijden.
nomennesci0 wijzigde dit bericht op 25-07-2025 17:04
22.15% gewijzigd
Johanna schreef:
25-07-2025 17:01
:blabla:
Dat is gewoon een gegeven hoor. Zelfs chat GPT is het met me eens 😂.

Ja, absoluut! Actief blijven – zoals wandelen, fietsen of zelfs lichte beweging – stimuleert je bloedsomloop en zorgt ervoor dat je lichaam endorfines aanmaakt. Dat zijn natuurlijke "gelukshormonen" die je energie en een beter humeur geven. Zelfs als je je eerst moe voelt, kun je je vaak na beweging juist energieker voelen.

Let wel: bij oververmoeidheid of ziekte heeft je lichaam soms juist rust nodig. Dus het gaat om de juiste balans.
pina schreef:
25-07-2025 16:44
Nou ja, op zich is het vaak wel zo dat ik niet meer de deur uit zou gaan als ik altijd toegaf aan moeheid. Maar dat verschilt per persoon. Als dat anderen zo zwaar valt, dan gewoon beetje vooruit denken en er vanuit gaan dat je iets niet aankunt. Kun je het wel aan dan is dat een meevaller.
Ook dit is herkenbaar. Ik voel me eigenlijk altijd moe als ik uit mijn werk kom. Als ik daaraan toegeef, doe ik nooit meer iets na werk. En ik denk eerlijk gezegd dat dit voor heel veel mensen geldt. Meeste mensen zijn moe na een dag werken of een lange dag met kleine kinderen. Die moeten dus echt even een knop omzetten en doorgaans komt energie dan gelukkig vanzelf weer terug.

Als dat gevoel te zwaar voor je weegt, kun je denk ik beter gewoon geen afspraken van te voren maken. Tenzij al je vrienden er zo instaan, maar meestal hebben mensen in Nederland wel een verwachting en planning.
framboosje123 schreef:
25-07-2025 17:03

Ja, absoluut! Actief blijven – zoals wandelen, fietsen of zelfs lichte beweging – stimuleert je bloedsomloop en zorgt ervoor dat je lichaam endorfines aanmaakt. Dat zijn natuurlijke "gelukshormonen" die je energie en een beter humeur geven. Zelfs als je je eerst moe voelt, kun je je vaak na beweging juist energieker voelen.

Let wel: bij oververmoeidheid of ziekte heeft je lichaam soms juist rust nodig. Dus het gaat om de juiste balans.
Ik geloof liever mijn eigen gezondheid en lijf dan chat GPT. Maar bedankt voor je tips. Die wist ik uiteraard nog niet.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
framboosje123 schreef:

Nou, dat ligt er gewoon aan. Je hebt verschillende gradaties van moeheid en je kunt lichamelijk of mentaal moe zijn of allebei. Als ik echt heel moe ben, dan ben ik overprikkeld. Een wandelingetje zou nog net kunnen, maar afspreken met mensen of naar een drukke plek of sportschool gaat echt niet lukken, ik ga dan toch echt het beste op alleen thuis blijven en te rusten.
Where is my mind?
framboosje123 schreef:
Nee omdat mensen die vaak moe zijn, niet per se afspraken af hoeven zeggen. Ik heb ook vriendinnen met minder energie of die sneller vermoeid zijn. Dus die zie ik minder vaak en doe ik weer andere, rustige dingen mee. Maar ze zeggen niet structureel af omdat ze moe zijn. Bovendien voel je je vaak beter als je toch afspreekt, je krijgt ook energie van actief blijven. Soms moet je dus even een drempel over, en niet te snel dingen afzeggen.
Kan. Maar het gaat over volwassen mensen; ik ga er altijd vanuit dat een afzegger dat doet met een goede reden. Of ik in dezelfde situatie ook had afgezegd? Geen idee, en ook helemaal niet relevant. Ik heb tenslotte niet met mezelf afgesproken ;)
framboosje123 schreef:
jij voelt je beter als je actief blijft, ga dat niet projecteren op anderen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
NomenNesci0 schreef:
25-07-2025 17:01
alles in dit verhaal draait om transparantie en communicatie.
En doorgaans kunnen mensen wel een vriendschap erbij hebben die vanwege problemen anders werken. Waarschijnlijk heb je binnen je andere vriendschappen dan een andere balans en ruimte voor flexibiliteit binnen deze vriendschap. Maar key is communicatie en begrip voor elkaar kunnen opbrengen. Waarschijnlijk ook doordat met deze vriendin wél afspraken zijn te maken in haar goede tijden.
In haar goede tijden zijn er altijd afspraken te maken, de makke zit hem in het feit dat je niet weet wanneer de slechte tijden zich gaan aandienen. Maar in vriendschappen is dat dus bespreekbaar gemaakt en we weten dat en houden er rekening mee, natuurlijk zijn we niet allemaal zo. Die communicatie is natuurlijk wel zo dat een last minute afm leing van haar zich best mag beperken tot: ik red het toch niet/het gaat me niet lukken/ben te moe. Juist omdat we de redenen en geschiedenis kennen, zij hoeft juist niet iedere keer zich te verantwoorden waarom ze afzegt, dat snappen we wel.

Ik heb het idee dat bij de vriendin van TO ook zoiets speelt. En daar kun je mee omgaan of niet. Ik vind het voor TO wel jammer dat zij hierdoor denkt dat er met haar iets mis is. Ik zou dat wel nog eens bespreken met vriendin.
Where is my mind?
pina schreef:
25-07-2025 16:46
En ook: pas dan zelf je leven aan op je diagnose. Waarom moeten anderen dan maar steeds meebewegen?
Ook dit. Ik word een beetje moe van mensen die vinden dat de hele wereld om hun diagnose zou moeten draaien en wat ze allemaal niet meer kunnen. Ik kan nog geen topic openen of ik lees, ik loop tegen dit aan, want autisme, ik loop tegen dat aan, want adhd, ik loop tegen zus aan, want mentale problemen.

Ten eerste, veel dingen zijn niet exclusief voorbehouden aan de diagnose houders. Iedereen kent het gevoel zichzelf (heel) moe te voelen, ergens tegenop zien, etc. En als jouw gevoelens zo heel veel anders zijn dan van de 'doorsnee' mens (wat dat dan ook moge zijn), richt je je leven daar op in. Maak je minder afspraken. Of onder andere omstandigheden. Of korter. Of bij jou thuis ipv buiten de deur, of voor of na een bepaalde tijd dat het wel of niet goed met je gaat. Soms lees ik hier forummers die wel bijzonder veel ruimte innemen waar anderen allemaal maar rekening mee moeten houden, want niet zo belastbaar.
Newsflash, je bent A: geen uitzondering in een wereld vol met uitzonderingen en B: je hebt écht nog mogelijkheden om je leven wat vorm te geven naar je diagnose, zonder dat dit betekent dat ánderen constant zich maar voor je moeten wegcijferen of aanpassen. Tis geven en nemen en ik ben bereid om veel te geven. Maar niet als het hierin eenrichtingsverkeer is.

Als ik zie waar mensen toe in staat zijn op hun sterfbed, die écht elke reden hebben om nul energie meer ergens voor te hebben en dat er dan fysiek gezonde mensen zijn die de halve wereld op hun aangepast willen zien, kom op zeg.
Begin dan een brei club met psychisch minder draagkrachtigen ofzo, dan kunnen jullie allemaal om beurten heerlijk alleen zitten breien in je club, want elke week is 99% uitgevallen wegens "moe". Maar goed, dan weet je dat ook van elkaar en is er alle begrip voor.
nomennesci0 wijzigde dit bericht op 25-07-2025 17:24
0.67% gewijzigd
framboosje123 schreef:

precies, het gaat om balans. En nogmaals, ga niet voor een ander invullen wat wel of niet werkt.
NomenNesci0 schreef:
25-07-2025 17:21
Ook dit. Ik word een beetje moe van mensen die vinden dat de hele wereld om hun diagnose zou moeten draaien en wat ze allemaal niet meer kunnen. Ik kan nog geen topic openen of ik lees, ik loop tegen dit aan, want autisme, ik loop tegen dat aan, want adhd, ik loop tegen zus aan, want mentale problemen.

Ten eerste, veel dingen zijn niet exclusief voorbehouden aan de diagnose houders. Iedereen kent het gevoel zichzelf (heel) moe te voelen, ergens tegenop zien, etc. En als jouw gevoelens zo heel veel anders zijn dan van de 'doorsnee' mens (wat dat dan ook moge zijn), richt je je leven daar op in. Maak je minder afspraken. Of onder andere omstandigheden. Of korter. Of bij jou thuis ipv buiten de deur, of voor of na een bepaalde tijd dat het wel of niet goed met je gaat. Soms lees ik hier forummers die wel bijzonder veel ruimte innemen waar anderen allemaal maar rekening mee moeten houden, want niet zo belastbaar.
Newsflash, je bent A: geen uitzondering in een wereld vol met uitzonderingen en B: je hebt écht nog mogelijkheden om je leven wat vorm te geven naar je diagnose, zonder dat dit betekent dat ánderen constant zich maar voor je moeten wegcijferen of aanpassen. Tis geven en nemen en ik ben bereid om veel te geven. Maar niet als het hierin eenrichtingsverkeer is.

Als ik zie waar mensen toe in staat zijn op hun sterfbed, die écht elke reden hebben om nul energie meer ergens voor te hebben en dat er dan fysiek gezonde mensen zijn die de halve wereld op hun aangepast willen zien, kom op zeg.
Begin dan een brei club met psychisch minder draagkrachtigen ofzo, dan kunnen jullie allemaal om beurten heerlijk alleen zitten breien in je club, want elke week is 99% uitgevallen wegens "moe". Maar goed, dan weet je dat ook van elkaar.
Ik zou zo graag bevriend willen zijn met jou en framboosje, ik heb zelden zulke warme mensen ontmoet met zoveel compassie voor de medemens.

Daar neem ik de hoed voor af.
Where is my mind?
SurferRosa schreef:
25-07-2025 17:24
Ik zou zo graag bevriend willen zijn met jou en framboosje, ik heb zelden zulke warme mensen ontmoet met zoveel compassie voor de medemens.

Daar neem ik de hoed voor af.
:rofl:
Ik denk niet dat we dan vrienden zullen zijn Rosa. Mijn vrienden staan er gemiddeld hetzelfde in als ik en ja, ik heb óók vrienden met mentale problemen en heb zelf ook mentale problemen gehad. Ik ging er alleen nogal anders mee om. Vond mijn probleem in de eerste plaats namelijk MIJN probleem en dat ik als eerste aan zet was om er een manier in te vinden en niet de ander zich continue op mij te moeten laten aanpassen of uberhaupt te laten bungelen.

Zo schift het leven zich gelukkig vanzelf uit en vinden de mensen de vrienden waar ze bij passen.
nogmaals, het gaat om balans, ook in de vriendschap. Balans, wederzijds begrip en accepteren dat je niet voor een ander kunt invullen wat hij of zij aankan en zou moeten doen.
Ach, toen mijn vriendin mij deelgenoot maakte van wat er (soms) in haar hoofd om ging in aanloop naar een afspraak (paniek, huilbuien), was het echt een kleine moeite om geen moeite meer te hebben met afzeggingen hoor. Dat is echt wel wat anders dan mijn gevoelens en gedachten als ik geen zin heb, moe ben, of wat dan ook. Die zijn daarmee vergeleken inderdaad nogal doorsnee en dan pas ik me graag aan.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven