Gen. AI, wat en hoe gebruik je het?

25-07-2025 21:10 133 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hai, ik ben zelf fan van AI. Op mijn werk ben ik helaas nog beperkt, omdat ze in de uitrol fase zitten. Dat betekent dat ik mijn werk nog niet zo kan inrichten zoals ik wil. Over een half jaar verwacht ik een licensie te hebben om met copilot te kunnen werken.

Thuis werk ik vooral met chatgpt en heb een abo voor 20 euro. Ik ben hier blij mee en wil graag verder leren en ontwikkelen. Daarom ben ik heel erg nieuwsgierig naar hoe anderen het gebruiken, waar ze hun kennis opdoen, misschien kunnen we elkaar zelfs wel helpen.

Over mezelf gesproken. Ik werk er mn het laatste jaar vrij intensief mee, ben daardoor overgestapt op de betaalde versie. Heb ook regelmatig mijn neus gestoten, omat ik dacht ;het met chat te kunnen. Maar deze kan zeer overtuigend liegen, ook als deze zegt mij in programma's te kunnen coachen en begeleiden om iets te bouwen. Uren verder blijkt het gewoon niet te kunnen.
Waar gebruik ik het dan nu vooral voor? Ik stel ontzettend veel vragen, denk te weten hoe ik goede prompts moet maken en haal op deze manier ontzettend snel veel informatie boven tafel dat me anders dagen zoeken zou kosten. Ook het verwerken vd informatie (leg dit uit aan management, wat heeft dit voor implicaties voor een collega in functie x) is ontzettend handig om te doen. Maar heel veel verder ben ik nog niet. Ik heb er mijn vakantie door laten ontwerpen. Het boeken deed ik zelf.

En jullie?
Bij voorkeur gebruik ik het niet. En op de studiedag op mijn werk kwam een man met een pak met gymschoenen eronder mij daarom uitlachen, met een leuk filmpje van mensen die in 2002 zeker wisten dat ze nooit een mobiele telefoon zouden bezitten. Dus ik ben op de hoogte van het feit dat het dom van me is.
Maar ik kan er niet zoveel mee. Lesmateriaal maak ik liever zelf, werk van leerlingen uploaden (wat collega's schijnen te doen) om zelf niet te hoeven corrigeren vind ik niet ethisch.
Over twintig jaar lach ik vast om mezelf, maar ik kan er echt niets mee. Het maakt me ook somber en een beetje apocalypsig bang.
Si abra la puerta hay lobos.
Ik heb ook collega's die er zo instaan. En ook mijn man vindt het niks. Dus je bent zeker geen afwijking. Ik verwacht echter wel dat het binnen een aantal jaar verplicht gesteld gaat worden. Dan kun je imo maar beter zelf rustig gaan leren kennis maken met het fenomeen.
Vakantie ontwerpen?
Ik ge ruik het voor eenvoudige dingen, zoals informatie opzoeken, samenvattinkje van iets maken, schema maken, handige verdeling van paracetamol over de dag, dingen uitrekenen etc. Dingen die me normaalgesproken veel energie en tijd kosten of gewoonweg niet meer kan.
moiren wijzigde dit bericht op 25-07-2025 21:51
5.33% gewijzigd
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Op werk gebruik ik het niet, en privé heb ik het op mijn telefoon staan. Ik stel soms wat snelle vragen en vind het best handig.
Ik heb met ChatGPT teksten geschreven, zoals gedichten en een Dungeons And Dragons campagne. Hij mocht de scenario's en dropbeschrijvingen beschrijven op basis van mijn opzet, dat soort dingen.

Het verhaal van de campagne heb ik ook nog eerst zelf bedacht en daarna uitgewerkt met ChatGPT en gevraagd welke mechanics en regels waar van toepassing waren, hoe ik bepaalde situaties kon verwerken, wat voor drops ik bij bepaalde scenario's kon geven, welke drops overpowered zijn voor level x characters, welke mobs ik kan inzetten, dat soort dingen. En daarna liet ik hem 5 spelers spelen om de campagne proef te spelen voor mijn echte spelers het gaan spelen. Ik stel hem verder allerlei andere random vragen voor plannen voor vakantie etc maar met deze campagne ben ik de laatste maanden bezig geweest dus dat was mijn hoofd onderwerp. :P

De characters heb ik visueel weergeven met Bing AI Image Generator. Als ik die allemaal zelf moest gaan tekenen was ik volgend jaar nog bezig. :P ChatGPT heeft de map van mijn dorp gemaakt op mijn beschrijving, die is daar beter geschikt voor dan Bing en ik heb hem zelf nog wat gephotoshopt want hij snapte niet alle details even goed.

Ik heb ook een aantal liedjes geschreven met Sumo. Dat doe ik bij vlagen en als ik in zo'n bui ben is het heel verslavend.

Laatst ook mijn 1e 3D model gemaakt op basis van slechts 1 foto met ModelMaker. Wel nog nabewerkt in Nomad want mijn foto was slecht dus het model niet helemaal gelikt.

Oh en voor werk gebruik ik Copilot om te programmeren.

Ik vind AI niks vinden het equivalent met Google niks vinden. You do you, maar ik hou niet van moeilijk doen als het makkelijk kan anno 2025.
Niet. Niet nodig.

Ik zal mijn eigen teksten wel schrijven.
Daar heb ik geen AI voor nodig.

Binnenkort zit de helft hier te forummen met AI? En spreek ik tegen een stel robots?
Doe mij toch maar liever menselijke interactie.

Kunnen we hoogstens raad-je-plaatje doen wie zijn teksten op dit forum plempt met AI :-D.

Laat mij op mijn werk mijn cijfers ook maar gewoon zelf controleren.
Heb ik tenminste zekerheid dat ze kloppen én dat ze niet doorgegeven worden naar Amerika.
En denk ik ten minste zelf na. Als die AI crasht op een moment dat ik al jaren niet meer zelf nadenk hebben we een probleem.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik gebruik het voor praktische dingen zoals recepten. Of een keer de lijst met planten in mijn tuin ingevoerd en gevraagd om een snoeischema.

Ook wel eens voor werkvormen, ijsbreker of energizers op het werk.

Allemaal relatief kleine, praktische dingen dus.

Ik ben me er heel bewust van hoe slecht het is voor het milieu.
Elke dag, bij alles;
Plannen
Teksten (her)schrijven
Processen inrichten
Analyses
Brainstormen
Weerstanden wegnemen
Zelfs zaken die met emoties te maken hebben.
Ik ontdek nog steeds meer mogelijkheden
Moiren schreef:
25-07-2025 21:37
Ik ge ruik het voor eenvoudige dingen, schema maken
Gebruik je daar een agent voor? En ben je tevreden met de uitkomsten?

Ik merk dat als ik om een schema vraag, er vaak wel iets uitrolt. Maar bepaald niet wat ik voor ogen heb en het klopt ook vaak niet. Zou wel manieren willen weten om betere schema's te maken.
Ik gebruik het dagelijks. Bij mijn werk en voor privédingen. Laat het idee van promts los. Ga gewoon in gesprek. Dan haal je er nog veel meer uit.
Ik gebruik het op het werk veel. Veel voor het uitschrijven van notities, opstellen van mailtjes, essentie uit documenten halen, samenvatten, moeilijke materie begrijpen, om snel informatie op te zoeken, agenda’s op te stellen etc. Ik gebruik het ook om werk na te kijken, als ik zelf een document heb gemaakt gooi ik het altijd even door een si tool (of meerdere) om te kijken wat die er nog uithaalt. Ook gebruik ik het vaak om een beginnetje aan iets te maken, of om bijvoorbeeld een presentatie in PowerPoint te maken. Privé vind ik het maken van afbeeldingen ook altijd leuk om te doen.
NomenNesci0 schreef:
25-07-2025 22:04
Gebruik je daar een agent voor? En ben je tevreden met de uitkomsten?

Ik merk dat als ik om een schema vraag, er vaak wel iets uitrolt. Maar bepaald niet wat ik voor ogen heb en het klopt ook vaak niet. Zou wel manieren willen weten om betere schema's te maken.
Ik zeg:

Hoi hoi, ik heb weer een vraag.

Wil je voor mij een schema maken voor het ombouwen van vier A naar vier B voor hond. Van zoveel gram naar zoveel gram.

Ding geeft schema.

Ik: dank je wel! Hier kan ik wat mee.
Ruin it yourself.
Ik heb zelf het $200,- abonnement opOpenAI. Op mijn werk gebruiken we copilot zonder de licentie, maar dat vind ik niet erg nuttig.

Verder gebruiken we NotebookLM steeds meer. En ik heb een aantal leveranciers opdracht gegeven om een proof of concept te bouwen voor een aantal juridische AI tools. Oh en we gaan binnenkort een AI-ondersteunde tool implementeren voor het werk van mijn team.

En we gebruiken het in Teams om te notuleren

Zelf gebruik ik Pi als ik wat wil nadenken over levensvragen.

ChsrGPT gebruik ik voor vrij veel, waaronder het leren van nieuwe programmeertalen en het schrijven van rapporten, artikelen en boek(en).
mylittlepony wijzigde dit bericht op 25-07-2025 22:23
24.08% gewijzigd
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
@Ugli, klinkt alsof jij zeker digitale vaardigheden op zak hebt die de meesten niet hebben. Kan me voorstellen dat jij er veel mee werkt. Leuk hoor.

Ik wil ook 3D bewerken nog gaan ontdekken. Helaas krijg ik het nog niet voor elkaar om er genoeg prioriteit aan te geven.
Moiren schreef:
25-07-2025 22:12
Ik zeg:

Hoi hoi, ik heb weer een vraag.

Wil je voor mij een schema maken voor het ombouwen van vier A naar vier B voor hond. Van zoveel gram naar zoveel gram.

Ding geeft schema.

Ik: dank je wel! Hier kan ik wat mee.
Zeg je echt “hoi” en “dankje” tegen een ai? Niet dat er iets mis mee is hoor maar vroeg het mij af
Lila-Linda schreef:
25-07-2025 22:00
Plannen en
Processen inrichten
Kun je daar iets meer over vertellen? Doe je dit al brainstormend? Of gebruik je er ook iets voor dat speciaal hiervoor ontworpen is?
Ik zou het liefst om een voorbeeld vragen, maar weet niet of je dit mo makkelijk kunt bedenken.
Met voorbeeld bedoel ik: wat wil je bereiken en hoe werk je dit vervolgens uit? Ik kan het dus alleen maar door vragen stellend, brainstormend te werk te gaan. Maar misschien zijn er juist wel dingen voor ontworpen?
madamecannibale schreef:
25-07-2025 22:26
Zeg je echt “hoi” en “dankje” tegen een ai? Niet dat er iets mis mee is hoor maar vroeg het mij af
Ik wel. Geeft mij een prettiger ervaring
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
madamecannibale schreef:
25-07-2025 22:26
Ja. Ooit eens zei iemand me dat vriendelijk doen zorgt voor betere resultaten. En aangezien ik het gewoon lollig vind doe ik dat. Ik bedank altijd vriendelijk als ik klaar ben en groet tot een volgende keer :lol:
Ik corrigeer trouwens ook als het antwoord niet klopt.

Het is allemaal huis tuin en keuken gebruik trouwens, vaak dingen die mensen prima zonder AU kunnnen, maar voor mij het echt een stuk makkelijker maakt.
Ruin it yourself.
Ik vind het niet ethisch, en vervloek ook dat ik het op mijn werk moet gebruiken. In mijn vrije tijd probeer ik er helemaal mee te stoppen.
Het gebruik van “please” was zelfs essentieel in de programmeertaal Intercal om iets gedaan te krijgen: https://en.m.wikipedia.org/wiki/INTERCAL
Overwegen jullie bij gebruik (bv. voor werk) ook privacy aspecten? Bv. checken jullie of in de voorwaarden staat dat alle informatie die je erin stopt vanaf dat moment door het bedrijf dat de AI beheert gebruikt/doorverkocht mag worden?
Danae schreef:
25-07-2025 22:37
Overwegen jullie bij gebruik (bv. voor werk) ook privacy aspecten? Bv. checken jullie of in de voorwaarden staat dat alle informatie die je erin stopt vanaf dat moment door het bedrijf dat de AI beheert gebruikt/doorverkocht mag worden?
Natuurlijk. En de verschillende relevante (EU) rrgelgeving.
Het wordt geadviseerd om niet te bedanken. Het heeft geen meerwaarde en kost wel veel energie.
Je moet je ervan bewust blijven dat het een energieslurper is.

Ik gebruik chatGPT wel voor ingewikkelde of heel specifieke vragen waarop ik het antwoord niet bij elkaar gegoogeld krijg.

En soms voor mijn studie om extra uitleg te geven waar ik er niet uitkom. Die is wel tricky want goede uitleg wordt vermengd met complete hallucinaties en alles klinkt even overtuigend.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven