Einde vriendschap?

24-07-2025 18:31 222 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Eigenlijk is ze mijn beste vriendin. We kennen elkaar 12 jaar, denk ik inmiddels. We zijn verschillend, maar klikken supergoed met elkaar.
Zolang ik haar ken, cancelt ze kort van tevoren afspraken. Ze is mentaal niet altijd even stabiel wat ook meespeelt, heeft ze weleens aangegeven. Ik heb naar haar uitgesproken dat ik hier moeite mee heb en ook rekening met haar houd. Ook heb ik de vraag gesteld of ze nog wel wil afspreken, omdat ik onderhand het idee krijg dat ze niet wil. Ze gaf nadrukkelijk aan dat ze echt heel graag wil, maar dat er onverwachts dingen zijn/gebeuren waardoor ze dan niet kan.
Haar man werkt zo’n beetje 24/7 en ze kunnen met gemak rondkomen. Zo heeft ze op de ochtend van een festival toch afgezegd. Toch niet zo’n zin. Hen interesseert het geld van de tickets niet en ook niet dat mijn man en ik ongelofelijk veel zin hadden… En dit is eigenlijk maar één keer van de zoveel keren. Het vervelendste vind ik nog dat ze mij hierdoor het gevoel geeft dat ik een ‘lulletje rozenwater’ ben, een majorette die op ieder moment gecanceld mag worden.

Buiten dit om is het oprecht een goede vriendin van mij, maar ik weet echt even niet hoe verder…
pina schreef:
25-07-2025 17:47
Ja, maar waarom zou je jezelf in situaties plaatsen die niet ideaal zijn met je (jouw vorm van) ASS?
Dat doet de wereld meestal voor een ander. En veel mensen, zelfs als ze weten hoe het zit, gaan toch altijd eerst uit vanuit henzelf of wat zij willen, wat zij denken wat hoort ect. Werk en familie en zelfs vrienden zullen steeds situaties creëren die niet matchen met de behoeftes van die ander.

Uit eigen ervaring met lichamelijke problemen en AuHDH ben ik echt bezig met management van mijn prikkels en energie, elke dag en hele dag.
Ben daar ook eerlijk en duidelijk in en nog maken anderen het soms echt moeilijk om eerlijk te zijn en kan ook je werk kosten en relaties met anderen omdat veel het gewoon niet begrijpen.
En vaak zegt men dat ze begrijpen maar doen dat eigenlijk helemaal niet helaas.
Eenzaamheid is een realistische 'consequentie' van je grenzen aangeven.

Ontopic: betekend niet dat gedrag van TO's vriendin oké is hoor. Als er zoiets aan de hand is zou ze dat in ieder geval met vrienden kunnen bespreken. En het feit dat ze dan wel kaartjes gaat kopen en dan mensen laat zitten op die manier is hufterig.
Dat moet je dan ook gewoon niet doen als je niet weet of je het trekt, ze had dat echt anders kunnen aanpakken.
missnuada wijzigde dit bericht op 26-07-2025 12:11
17.05% gewijzigd
MissNuada schreef:
26-07-2025 11:24
Dat doet de wereld meestal voor een ander. En heel veel mensen, zelfs als ze weten hoe het zit, gaan toch altijd eerst uit vanuit henzelf of wat zij willen, wat zij denken wat hoort ect. Werk en familie en zelfs vrienden zullen gewoon heel vaak situaties creëren die niet matchen met de behoeftes van die ander.

Uit eigen ervaring met lichamelijke problemen en AuHDH ben ik echt bezig met management van mijn prikkels en energie, elke dag en hele dag.
Ben daar ook eerlijk en duidelijk in en nog maken anderen het soms echt moeilijk om eerlijk te zijn en kan ook je werk kosten en relaties met anderen omdat veel het gewoon niet begrijpen.

Ontopic: betekend niet dat gedrag van TO's vriendin oké is hoor. Als er zoiets aan de hand is zou ze dat in ieder geval met vrienden kunnen bespreken. En het feit dat ze dan wel kaartjes gaat kopen en dan mensen laat zitten op die manier is hufterig.
Dat moet je dan ook gewoon niet doen als je niet weet of je het trekt, ze had dat echt anders kunnen aanpakken.
Kijk, dat bedoel ik dus. Als je die anderen daarna weer teleurstelt, dan heeft het allemaal weer geen zin. Mensen leggen zichzelf allerlei dingen op die de druk alleen maar verhogen.
pina wijzigde dit bericht op 26-07-2025 11:46
0.25% gewijzigd
Liv8 schreef:
26-07-2025 10:56
Maar wat is nou precies het probleem om als groep(je) kaarten te kopen (in het theater ofzo is het toch best gezellig als je bij elkaar zit) en er dan misschien uiteindelijk 1 iemand niet mee gaat en je als groep gewoon kan? Je draait niet op voor de kosten. Misschien vind je nog iemand anders, misschien niet.

Waarom moet iemand een eigen kaartje kopen?
Dat is inderdaad misschien niet zo erg, maar dat is eigenlijk niet waar de OP over gaat.

Over kosten heb ik het helemaal niet gehad, dat interesseert me niet.
Sierlijk schreef:
26-07-2025 07:51
Schuldig voelen en schamen om afzeggen, het kan, maar een flink deel van de mensen voelt dat niet en is gewoon makkelijk in afzeggen. Want moe of geen zin.

Daar zit je dan met je kaarten, je hebt je er tijden op verheugd, en moet dan alleen iets doen, terwijl je er, als je het had geweten, niet voor zou hebben gekozen.

De verantwoording wordt nu wel heel erg bij de vriendin gelegd, want dat moet ze over hebben voor haar vriendin, want anders komt die vriendin nergens meer. Is de omgekeerde wereld wat mij betreft.

Als mensen makkelijk afzeggen kunnen de consequenties zijn dat men niet meer activiteiten met je wil doen. Lijkt me logisch.
wie legt de verantwoording bij vriendin?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
MissNuada schreef:
26-07-2025 11:24
Dat doet de wereld meestal voor een ander. En heel veel mensen, zelfs als ze weten hoe het zit, gaan toch altijd eerst uit vanuit henzelf of wat zij willen, wat zij denken wat hoort ect. Werk en familie en zelfs vrienden zullen gewoon heel vaak situaties creëren die niet matchen met de behoeftes van die ander.

Ik krijg hier de indruk dat dat begrip maar 1 kant uit moet gaan, en dat de mensen wier plannen in het water vallen dat maar moeten accepteren.

Dat zijn trouwens verschillende dingen. Begrip is wat anders dan acceptatie. Mensen begijpen veel, maar dat betekent natuurlijk niet dat ze het moeten accepteren (dwz er steeds maar weer in meegaan en geen grenzen stellen of consequenties aan verbinden).
pina schreef:
26-07-2025 11:39
Kijk, dat bedoel ik dus. Als je die anderen daarna weer teleurstelt, dan heeft het allemaal weer geen zin. Mensen leggen zichzelf allerlei dingen op die de druk alleen maar verhogen.
Eh?
MissNuada schreef:
26-07-2025 12:11
Eh?
Je zegt dat mensen zichzelf voor een ander in situaties plaatsen die niet ideaal voor ze zijn. Dus dan gaan ze allerlei dingen afspreken. Als ze daar dan later weer op terug moeten komen, ben je eigenlijk weer terug bij af.

Nou ja, gelukkig maar dat er vele begripvolle mensen zijn. Ik ben daar niet eentje van. Of in ieder geval zit mijn begrip heel anders in elkaar, want ik heb zeker wel vriendschappen met mensen die met dingen worstelen.
pina wijzigde dit bericht op 26-07-2025 12:20
26.76% gewijzigd
Renske schreef:
26-07-2025 12:00
Ik krijg hier de indruk dat dat begrip maar 1 kant uit moet gaan, en dat de mensen wier plannen in het water vallen dat maar moeten accepteren.

Dat zijn trouwens verschillende dingen. Begrip is wat anders dan acceptatie. Mensen begijpen veel, maar dat betekent natuurlijk niet dat ze het moeten accepteren (dwz er steeds maar weer in meegaan en geen grenzen stellen of consequenties aan verbinden).
Als het om iemands welzijn, gezondheid, energie om nog iets te kunnen ect dan zal je accepteren dat iemand iets niet kan of wil omdat zij anders vastlopen als je tenminste een beetje eq hebt en deze persoon in je leven wil houden.
Iemand kan accepteren dat een ander soms moet afzeggen of niet mee kan. Meer smaakjes zijn er niet hoor als je echt om iemand geeft.

De manier waarop kan je wel iets van vinden, in geval van TO weten we helemaal niet waarom die TO steeds afzegt, misschien is zij wel gewoon een slechte vriendin en wil ze alle opties openhouden en is gewoon geen zin gewoon ook geen zin en niets meer.
framboise-t schreef:
24-07-2025 20:33
Je zou het soort afspraken kunnen veranderen. Ik heb 1 vriendin die het een tijd niet goed trok om vaste afspraken -met een tijd en een plek en een plan- te hebben, dat triggerde iets en dan zei ze af.

Nieuwe afspraak werd: 's ochtends appen of we die dag iets zouden doen, nee is ook goed en bij een ja, dan pas beslissen wat en waar en hoe laat dan.
Wat een mooie oplossing. Ik vind afspraken in soms ook moeilijk, alsof ik dan een overload krijg en er iets blokkeert in m’n kop. Bovenstaande afspraak zou voor mij heel goed werken.
pina schreef:
26-07-2025 12:17
Je zegt dat mensen zichzelf voor een ander in situaties plaatsen die niet ideaal voor ze zijn. Dus dan gaan ze allerlei dingen afspreken. Als ze daar dan later weer op terug moeten komen, ben je eigenlijk weer terug bij af.

Nou ja, gelukkig maar dat er vele begripvolle mensen zijn. Ik ben daar niet eentje van. Of in ieder geval zit mijn begrip heel anders in elkaar, want ik heb zeker wel vriendschappen met mensen die met dingen worstelen.
Dat zei/bedoelde ik niet.
MissNuada schreef:
26-07-2025 12:35
Dat zei/bedoelde ik niet.
Oh oké, dan begrijp ik je reactie niet. Maar goed, wij hebben sowieso een andere kijk op de zaken, dus dan wordt het lastig.
Ik vind het in alle situaties ook uitmaken of de afzegger er blijk van geeft zich te realiseren wat de afzegging betekent voor de ander. Mijn ervaring met de laatste paar keer dat een vriendin een afspraak op het laatste moment cancelde, was dat er heel makkelijk over werd gedaan. In de zin van ‘dan vraag je toch iemand anders of dan zeg jij ook af’. Daarmee word je niet alleen afgezegd maar wordt ook nog gedaan alsof het niks voorstelt. Ik weet niet hoe het bij TO is gegaan, maar krijg de indruk dat die vriendin ook niet erkent dat dit voor TO heel vervelend is/kan zijn.
Celine, wat je in elk geval uit dit topic kunt halen is dat er talloze mensen afspraken afzeggen om allerlei redenen en dat het niet per se betekent dat je iemand niet leuk of belangrijk vindt.
alouette schreef:
26-07-2025 13:18
Ik vind het in alle situaties ook uitmaken of de afzegger er blijk van geeft zich te realiseren wat de afzegging betekent voor de ander. Mijn ervaring met de laatste paar keer dat een vriendin een afspraak op het laatste moment cancelde, was dat er heel makkelijk over werd gedaan. In de zin van ‘dan vraag je toch iemand anders of dan zeg jij ook af’. Daarmee word je niet alleen afgezegd maar wordt ook nog gedaan alsof het niks voorstelt. Ik weet niet hoe het bij TO is gegaan, maar krijg de indruk dat die vriendin ook niet erkent dat dit voor TO heel vervelend is/kan zijn.
Ja eens. Het gaat echt ook om de manier waarop iemand afzegt, en of de ander begrijpt dat dat vervelend is. Ik zou het veel makkelijker kunnen accepteren als de zich zou inleven en snappen dat het balen is als je je ergens op had verheugd, en met een tegenvoorstel zou komen oid.
En verder spreek ik zelf alleen af met mensen die 100% meegaan naar belangrijke dingen zoals een festival of een weekend weg samen. Dan wil je gewoon geen afspraken maken met mensen die dat soort dingen last minute kunnen cancelen.
Gelukkig heb in mijn vriendenkring geen mensen die vaak afzeggen omdat ze moe zijn/geen zin hebben, ook niet de vrienden met autisme of met in aanleg weinig energie of introversie. Mocht dat wel gebeuren dan zal dat betekenen dat ik ga voor de spontane afspraken met die persoon (prima daar hou ik ook van), maar niet meer op voorhand ga afspreken.
framboosje123 schreef:
26-07-2025 15:33
Gelukkig heb in mijn vriendenkring geen mensen die vaak afzeggen omdat ze moe zijn/geen zin hebben, ook niet de vrienden met autisme of met in aanleg weinig energie of introversie.
:rofl:

Hoop voor jou dat iedereen ook nog dezelfde kleur, hetzelfde geloof, een vergelijkbaar inkomen en een duidelijk afgebakend gender heeft. Wel zo gezellig als je mekaar goed begrijpt.
jorchugh_jor schreef:
26-07-2025 15:42

Hoop voor jou dat iedereen ook nog dezelfde kleur, hetzelfde geloof, een vergelijkbaar inkomen en een duidelijk afgebakend gender heeft. Wel zo gezellig als je mekaar goed begrijpt.
😬
Where is my mind?
jorchugh_jor schreef:

Of mensen gaan er op een andere manier mee om.
jorchugh_jor schreef:

:proud:

Die is bijna een parodie op zichzelf.
Tjezus, wat vals
Ik ga nu iets zeggen dat misschien op een tegeltje thuishoort. Mijn enige excuus is dat het waar is. Mijn vriendin gaat binnenkort dood. En ik heb spijt dat ik ooit tijd heb besteed aan lullige dingen als hoe belangrijk ik was of niet was in haar leven en wie altijd initiatief moest nemen en wie nooit belde en wie altijd afzegde en meer van dat soort gekwetste gevoelentjes.

Praat het uit. Heb het leuk samen. Het is maar zo weer voorbij.
jorchugh_jor schreef:

Nou inderdaad, omdat ik niemand ken die structureel afzegt zoals de vriendin van TO, is verder iedereen exact hetzelfde in mijn vriendenkring 🙄.
framboosje123 schreef:
26-07-2025 22:19
Nou inderdaad, omdat ik niemand ken die structureel afzegt zoals de vriendin van TO, is verder iedereen exact hetzelfde in mijn vriendenkring 🙄.
Ik moest daar ook om lachen! Ze moesten eens weten, ik heb er van alles tussen zitten. Mezelf incluis.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven