Lijf & Lijn alle pijlers

Schoonvader doucht/wast zich niet

26-07-2025 20:39 277 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij proberen al jaren mijn schoonvader zo ver te krijgen dat hij zich vaker doucht/wast. Mijn schoonmoeder woont inmiddels 8 maanden in een verpleeghuis. Omdat schoonvader zelf geen vervoer heeft ziet hij haar maar weinig want is afhankelijk van mensen die hem brengen, daardoor ziet hij haar soms maar 1x per 4 weken.

Nu is het zo dat hij zich hooguit 1 of 2 keer per jaar met heel veel tegenzin doucht. Zich wassen bij de wastafel doet hij ook niet en loopt zo 2/3 weken in dezelfde kleding rond.

Inmiddels is het 5 maanden geleden dat hij voor het laatst gedoucht heeft (geeft hij zelf toe) en als we zeggen ga even douchen en doe schone kleren aan dan zegt hij: Dat doe ik morgen wel maar doet het vervolgens niet.

Als hij zich vaker zou douchen en schone kleding aan zou doen dan zouden wij hem wel naar zijn vrouw kunnen brengen, maar als hij dat niet doet brengen we hem niet want hij stinkt verschrikkelijk.

Iemand die ervaring met dit soort gevallen heeft? Zo ja, hoe heb je de persoon zo ver gekregen dat hij of zij zichzelf beter ging verzorgen?

Dit is overigens niet iets wat nog maar kort speelt. Dit speelt al jaren, ook toen zijn vrouw nog thuis woonde en gezond was douchte hij niet en ook zich wassen niet. Maar zijn vrouw zei er niks van, was er blijkbaar aan gewend. Ook toen kwam hij in de ochtend uit bed, trok zijn vieze kleding aan en ging ongewassen naar beneden om vervolgens boodschappen te doen. Dat doet hij nu dus nog, stinkend en in hele vieze kleding stapt hij op de fiets en gaat naar de supermarkt.
Je schoonvader heeft zijn brommer rijbewijs destijds cadeau gekregen, zoals ook een aanhangerrijbewijs. Hij hoeft die enkel aan te vragen bij de gemeente, maar geen theorie of praktijk te doen, zoals de jeugd nu. Dan zou een brommobiel of scooter wel een optie zijn, als hij dat fysiek en mentaal kan
apiejapie schreef:
27-07-2025 14:58
Je schoonvader heeft zijn brommer rijbewijs destijds cadeau gekregen, zoals ook een aanhangerrijbewijs. Hij hoeft die enkel aan te vragen bij de gemeente, maar geen theorie of praktijk te doen, zoals de jeugd nu. Dan zou een brommobiel of scooter wel een optie zijn, als hij dat fysiek en mentaal kan
Schoonvader heeft helemaal geen rijbewijs begrijp ik.
TO, je schoonvader wil gewoon niets, Zijn ouders waren waarschijnlijk net zo en zijn moeder liet het ook maar begaan. Je kunt echt alleen maar je eigen grenzen stellen. Ik snap heel goed dat je deze man niet bij zon vrouw wilt brengen. Hoeft ook niet, er zijn voldoende alternatieven. Maar ja, al s hij niet wil houdt het op. Bescherm jezelf.
Phlox24 schreef:
27-07-2025 14:59
Schoonvader heeft helemaal geen rijbewijs begrijp ik.
Klopt. Maar destijds bestond het brommer rijbewijs nog niet. Voor iedereen boven een bepaalde leeftijd is daar vrijstelling voor om dat te behalen (dus examen doen). Wel moet je het rijbewijs hebben om te mogen rijden op een brommer/in een brommobiel en dat kun je aanvragen bij de gemeente.
apiejapie schreef:
27-07-2025 15:04
Klopt. Maar destijds bestond het brommer rijbewijs nog niet. Voor iedereen boven een bepaalde leeftijd is daar vrijstelling voor om dat te behalen (dus examen doen). Wel moet je het rijbewijs hebben om te mogen rijden op een brommer/in een brommobiel en dat kun je aanvragen bij de gemeente.
Het lijkt me niet dat dit nu nog een optie is als je nooit in je volwassen leven de behoefte of mogelijkheid hebt gehad om te rijden.
apiejapie schreef:
Ik kan deze informatie niet vinden, wel dat toendertijd iedereen automatisch AM kreeg mits in bezit van een rijbewijs. Ik vraag mij af of dit ook geldt als je nooit een rijbewijs hebt gehaald. Voor E gelde dat je voor een bepaalde datum je rijbewijs gehaald moest hebben, dat lijkt mij in dit geval ook.

Maar verder lijkt mij dit niets voor schoonvader, hij wil immers niets. En bijna 75 dus ook een keuring nodig. En ja, het lijkt mij geen man die daar energie in gaat steken.
Wat een triest verhaal voor alle partijen. Er zal zeker een diepere problematiek aan ten grondslag liggen, maar dan nog vind ik sommige reacties aan het adres van TO erg hard. Iedereen heeft het recht zijn eigen grenzen aan te geven, ook richting je (schoon)ouders. Hulde voor mensen die het wel kunnen opbrengen om zo iemand in de auto te vervoeren. Als TO de geur had kunnen verdragen dan had ze het vast ook gedaan. Ik begrijp niet waarom ze liefdeloos zou zijn. Als het haar niets kon schelen dan zou ze toch niet op zoek zijn naar een oplossing. Het lijkt me sterk dat de regiotaxi hem zal meenemen in deze conditie, zij vervoeren meestal meerdere cliënten tegelijk.
apiejapie schreef:
27-07-2025 14:58
Hij heeft nooit een autorijbewijs gehad dus hij zou dan brommerrijles moeten nemen + theorie en praktijkexamen moeten doen. Dat gaat niet lukken want hij is bijna 75 en al was hij jonger dan zou hij het niet kunnen betalen.
apiejapie schreef:
Tot de invoering van het rijbewijs AM was er vanaf 1996 het brommercertificaat. Mensen die voor juli 1996 al 16 of ouder waren konden dat gewoon aanvragen zonder examen te hoeven doen. In 2007 werd rijbewijs AM ingevoerd en mensen die al in bezit waren van het brommercertificaat hadden tot oktober 2009 de tijd dat in te wisselen voor een rijbewijs AM zonder examen te hoeven doen. Iemand die dat niet deed en geen autorijbewijs had moest na die datum dus examen doen. Mijn schoonvader heeft nooit brommer gereden dus ook nooit dat certificaat gehad.

Die vrijstelling is er dus al lang niet meer. Mijn oma was te laat met het inwisselen van het certicicaat en moest daardoor eind 2009 theorieexamen doen. Als ze nog een half jaar langer had gewacht dan had ze ook praktijkexamen moeten doen want dat is in maart 2010 ingevoerd voor iedereen die geen autorijbewijs heeft ongeacht leeftijd/geboortejaar.
apiejapie schreef:
27-07-2025 14:54
Als brommer rijbewijs geen optie is, blijft een gehandicapten voertuig (Canta bijv.) over als optie. Dat mag je, itt een brommobiel,wel besturen zonder rijbewijs. TO, zou dat een optie zijn?
Denk het niet, heeft ook niet het geld om zo'n ding aan te schaffen, leeft van alleen AOW zonder aanvullend pensioen. En wij gaan dat ook niet betalen, hebben ze afgelopen jaren al veel betaald voor hem zoals een nieuwe tv, nieuwe koelkast, nieuw fornuis, nieuwe wasmachine (die hij amper gebruikt), nieuwe stofzuiger (die nog nooit is gebruikt) en een nieuwe radio.
Phlox24 schreef:
27-07-2025 08:55
Je schoonvader zou het wel niet willen, maar heeft de instelling toevallig niet een partnerplek? Waarbij hij dus als partner ook opgenomen kan worden zodat ze weer lekker samen zijn? Dit kan ook als er verder geen indicatie is voor de partner, zoals jouw vader. Uit eigen ervaring weet ik dat er instellingen zijn waar dit mogelijk is. Die plekken zijn wel zeer beperkt overigens.
Mijn schoonvader wil absoluut zijn huis niet uit en een partnerplek is er niet. Zijn vrouw zit op de afdeling waar alleen mensen wonen die vergevorderd dement zijn, dus daar samen gaat sowieso niet. Hij zei laatst zelfs dat hij misschien zijn vrouw weer thuis wil hebben maar dat gaat niet, op het laatst toen ze nog thuis was lag ze op de bank in haar eigen urine en ontlasting want mijn schoonvader kon haar niet goed wassen en de thuiszorg kwam maar 2x per dag.
Ik zou iemand die nooit heeft auto gereden en nog nooit op een scooter heeft gezeten nu niet dadelijk aanraden om op zijn 75 toch op een scooter te kruipen.

Los nog van het financiële deel lijkt het mij niet bepaald veilig.

Dan zou ik nog eerder voor een gewone elektrische fiets gaan.
Maar daar moet hij bovendien zelf mee komen en zelf ook enige financiële moeite voor willen doen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Naadje79 schreef:
27-07-2025 19:06
Tot de invoering van het rijbewijs AM was er vanaf 1996 het brommercertificaat. Mensen die voor juli 1996 al 16 of ouder waren konden dat gewoon aanvragen zonder examen te hoeven doen. In 2007 werd rijbewijs AM ingevoerd en mensen die al in bezit waren van het brommercertificaat hadden tot oktober 2009 de tijd dat in te wisselen voor een rijbewijs AM zonder examen te hoeven doen. Iemand die dat niet deed en geen autorijbewijs had moest na die datum dus examen doen. Mijn schoonvader heeft nooit brommer gereden dus ook nooit dat certificaat gehad.

Die vrijstelling is er dus al lang niet meer. Mijn oma was te laat met het inwisselen van het certicicaat en moest daardoor eind 2009 theorieexamen doen. Als ze nog een half jaar langer had gewacht dan had ze ook praktijkexamen moeten doen want dat is in maart 2010 ingevoerd voor iedereen die geen autorijbewijs heeft ongeacht leeftijd/geboortejaar.
Excuus, dan zit ik er naast.

TO, jammer dat het allemaal zo moeizaam gaat. Lijkt me een onwijs vervelende situatie. Pas alsjeblieft goed op jezelf!
Ja, op een bepaald moment ziet je oude dag eruit zoals je die in betere tijden eigenlijk al hebt ingericht.
Kookt hij voor zichzelf ?
Weet hij hoe hij kleding moet wassen ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
jorchugh_jor schreef:
27-07-2025 09:07
Inmiddels ben ik kwijt wat nou het probleem is dat opgelost moet worden. Is het: hoe krijgen we schoonvader zo ver dat hij zich verschoont? Of: hoe komt hij bij zijn vrouw? Of: hoe komt hij van de jeuk en de uitslag af?
Hoe krijgt schoonmoeder haar man met regelmaat te zien zonder dat ieder in de wijde omgeving van man inclusief TO over zijn nek gaat?
Ik weet uit ervaring hoe iemand ruikt die zich maanden niet wast, daar ga ik ook van over mijn nek. En over dat taxi vervoer, ik denk dat zo’n chauffeur hem in die conditie niet eens meeneemt eerlijk gezegd. Er woont hier in de buurt een man, die zich niet wast, die heeft zelfs in verschillende winkels een winkelverbod gekregen omdat hij zo erg stinkt dat medewerkers over hun nek gingen. Geloof me, als je dat ruikt dan weet je ineens waarom je er niet mee in je auto kunt rijden.

Ik lees vooral heel veel dingen die schoonvader niet wil en veel commentaar van mede forummers die het onmenselijk vinden omdat TO iets niet wil doen. Ik vind wat TO wil absoluut niet teveel vraagt, ze wil hem vervoeren naar zijn vrouw, wekelijks zelfs, op voorwaarde dat hij een beetje normaal ruikt.
Wissewis schreef:
27-07-2025 19:46
Ik zou iemand die nooit heeft auto gereden en nog nooit op een scooter heeft gezeten nu niet dadelijk aanraden om op zijn 75 toch op een scooter te kruipen.

Los nog van het financiële deel lijkt het mij niet bepaald veilig.

Dan zou ik nog eerder voor een gewone elektrische fiets gaan.
Maar daar moet hij bovendien zelf mee komen en zelf ook enige financiële moeite voor willen doen.
Elektrische fiets is niet vertrouwd, hij is op een gewone fiets al niet meer vertrouwd want hij valt al regelmatig met de fiets, gisteren is die ook nog gevallen en heeft een kapotte elleboog nadat die een stoeprand had geraakt.
Naadje79 schreef:
28-07-2025 10:42
Elektrische fiets is niet vertrouwd, hij is op een gewone fiets al niet meer vertrouwd want hij valt al regelmatig met de fiets, gisteren is die ook nog gevallen en heeft een kapotte elleboog nadat die een stoeprand had geraakt.
Driewieler een optie? Je ziet steeds vaker mensen op een elektrische driewieler. Is wel een flinke investering, maar vast ook tweedehands te vinden op marktplaats.
blijfgewoonbianca schreef:
27-07-2025 20:03
Kookt hij voor zichzelf ?
Weet hij hoe hij kleding moet wassen ?
Hij kookt elke dag en weet hoe hij de was moet doen maar de was bestaat vooral uit theedoeken, keukenhanddoeken en dweilen want zijn kleding wast hij bijna niet gezien hij wekenlang in hetzelfde rond loopt.
Phlox24 schreef:
28-07-2025 10:45
Driewieler een optie? Je ziet steeds vaker mensen op een elektrische driewieler. Is wel een flinke investering, maar vast ook tweedehands te vinden op marktplaats.
Driewieler kon via WMO geregeld worden maar wil hij ook niet, hij zegt dat hem niks mankeert en zich niet wil schamen op zo'n ding. Hij wil perse overal naartoe gebracht worden door (schoon) familie.
Het is om te lachen als het niet zo triest was, niet op de driewieler uit schaamte, maar stinken en vies zijn is niets om je voor te schamen.

Ik denk dat je het allemaal los moet laten en wachten tot hij naar jullie komt met een hulpvraag waar je aan kunt voldoen.
pina wijzigde dit bericht op 28-07-2025 10:52
30.54% gewijzigd
Lastig he, zo'n man die het zichzelf zo moeilijk maakt. Ik ben wel hard en vindt dat hij het dan ook maar zelf uit moet zoeken. Wellicht dat er dan op termijn wel hulp komt, mogelijk in een meer dwingende vorm. Maar daarvoor moet de situatie vaak eerst wel uit de hand lopen en dat is lastig om aan te zien. Jullie hebben echt jullie best gedaan.
Phlox24 schreef:
28-07-2025 10:45
En dan gaat hij ineens wel iets doen, zoals fietsen?
Wat hij thuis doet moet hij helemaal zelf weten, maar als je stelselmatig hulp nodig hebt van anderen dan heb je je aan te passen. Laat mezelf niet vergassen omdat hij weigert een douch te nemen. Kom nou es. Wat mankeert deze man verder? Want dit is echt geen normaal gedrag.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven