Vakantie met puber(s)

31-07-2025 11:32 72 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij zijn op vakantie in het buitenland met de kinderen van 13 en 11. Ik had me er op voorbereid dat de vakantie anders zou zijn dan 2 jaar geleden toen we voor het laatst gingen, maar heb er toch een zware kluif aan.

Waar de meiden de vorige vakantie nog lekker met elkaar bezig waren in het zwembad of op het strand, zijn ze nu vooral bezig elkaar te corrigeren en op elkaar te mopperen.

En ik vind er geen moer aan. Thuis zijn ze natuurlijk ook al even geen vier handen op één buik meer, maar daar ontlopen ze elkaar wat meer en is het redelijk harmonieus. Maar hier is het gewoon bal!

De oudste wordt veel ochtenden chagrijnig wakker. Ze ontbijt wel mee, maar zit met een lang gezicht. Zo ook wanneer één van ons iets doet wat 'cringe' is, of eigenlijk elke andere aanleiding.

En ik verander in mijn moeder en noet oppassen niet te gaan schermen met dingen als: "we hebben hier veel geld voor betaald" en "als het zo moet blijven we voortaan thuis". Ik zeg het niet, maar denk het zeker wel.

Wie helpt mij omdenken? Ik zou zo graag van de gezinsvakantie genieten, maar ik laat me het plezier ontnemen door de grillen van mijn kind, die duidelijk uit haar hum is.
Geef oudste alle ruimte. Lekker op de WiFi
En niet mee op duffe uitjes.
Go with the flow
Neem haar even apart en vraag haar of er iets speelt en wat ze graag zou willen. Daarnaast mag je ook vriendelijk aangeven dat het voor jou zo niet leuk is en dat ze daar best rekening mee mag houden.

Moet ze verplicht mee dingen ondernemen? Daar zou ik mee stoppen als ze dat niet wil. Laat haar lekker binnen wat grenzen (samen eten bijvoorbeeld) haar eigen gang gang en trek zelf ook je eigen plan. Elkaar ruimte geven zal denk ik ook goed doen aan de sfeer.
Ik heb zoons, geen dochters, maar verder diezelfde ervaring: go with the flow, hou het leuk door je kind te gunnen het leuk te hebben op haar manier, zit elkaar zo min mogelijk in de weg en vergeet al je opvoedkundige principes
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
ah zo balen. ben net terug van vakantie, veel leuke momenten maar ook toch wel vaak energielekken. Wij hebben ze ook maar gelaten (maar dan willen ze juist weer mee op uitstapjes) en geprobeerd zelf lekker te genieten. lukte vaak, soms niet. dus knuffel vor jou
Ik ben iets minder makkelijk dan de voorgaande forummers. Ik besprak van te voren wat ik in gedachten had bij de vakantie, wat de kinderen in gedachten hadden. Welke activiteiten we allemaal leuk vinden, welke niet. In Duitsland en Oostenrijk betekende dat dat ze het heel leuk vinden om actief dingen te ondernemen, in Frankrijk zaten ze ook graag bij het huisje of hingen ze op de camping.
Wat voor ons werkt, is bespreken wat je van elkaar verwacht. Wat niet werkt, is teleurgesteld zijn als een puber niet zo enthousiast is over een Frans dorpsplein als jij dat bent. Maar wie weet zijn ze dan weer wel heel enthousiast over een taartje bij de bakker aan het plein.
Si abra la puerta hay lobos.
Rabarbara schreef:
31-07-2025 11:49
Ik ben iets minder makkelijk dan de voorgaande forummers. Ik besprak van te voren wat ik in gedachten had bij de vakantie, wat de kinderen in gedachten hadden. Welke activiteiten we allemaal leuk vinden, welke niet. In Duitsland en Oostenrijk betekende dat dat ze het heel leuk vinden om actief dingen te ondernemen, in Frankrijk zaten ze ook graag bij het huisje of hingen ze op de camping.
Wat voor ons werkt, is bespreken wat je van elkaar verwacht. Wat niet werkt, is teleurgesteld zijn als een puber niet zo enthousiast is over een Frans dorpsplein als jij dat bent. Maar wie weet zijn ze dan weer wel heel enthousiast over een taartje bij de bakker aan het plein.
Jij houdt toch ook rekening met je kinderen? Volgens mij is dat wat er eigenlijk gezegd wordt. Laat ze haar eigen ding doen. Als je iets gaat doen wat ze leuk vindt dan kan ze mee.
Duidelijk maken wat je van ze verwacht. Wat kan wel en wat kan niet? Geef grenzen aan.
Rabarbara schreef:
31-07-2025 11:49
Ja hoor, precies dat: rekening houden, ruimte geven :)
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
En.... het komt goed.
Die van mij zijn puber-af en gaan op hun eigen vakanties naar marktjes, kastelen zelfs oude bibliotheken.....
Sabine schreef:
31-07-2025 11:52
Jij houdt toch ook rekening met je kinderen? Volgens mij is dat wat er eigenlijk gezegd wordt. Laat ze haar eigen ding doen. Als je iets gaat doen wat ze leuk vindt dan kan ze mee.
Klopt, maar ik wilde wel elke vakantie dingen doen. Ze mochten niet de hele week alleen maar hangen. We deden wel ons best activiteiten te zoeken die pasten bij hun interesses.
Si abra la puerta hay lobos.
laat het gezinsvakantieverhaal los. gooi het volk aan één tafel en laat iedereen aangeven wat ze willen. indien haalbaar ga je dat inplannen en de oudste gaat mee als ze wil en anders niet. ga zelf van je vakantie genieten
En doooooor!
Bedankt voor de tips en herkenning! Ik laat haar inderdaad zoveel mogelijk haar eigen ding doen.

Het is denk ik vooral mijn eigen teleurstelling die me in de weg zit. Dat ze niet meer dat meisje is die zo lekker enthousiast is, die schelpen zoekt, die blij mee gaat broodjes halen.

Ze vindt het leuk om uiteten te gaan, maar ze zit al drie avonden toch chagrijnig aan tafel. Moe, warm, haar zusje doet gênant of wat er ook maar mis kan zijn. Aangeven dat ik dat jammer vind en vragen of ze bij wil dragen aan een goede sfeer werkt uiteraard averechts. Ik probeer het te laten, maar ik word er op een gegeven moment ook chagrijnig van. Ik zou haar door elkaar willen schudden, normaal doen, kijk nou wat je hebt! Waar we zijn!
Hoe zorgen jullie dat je zelf niet mee gaat in de negatieve sfeer?
Man en ik gingen dan eind van de dag wandelen samen en lekker even mopperen en gallen. En dan lol en dan was het weer goed
Het is soms een kunst, maar echt, de kunst is er om te lachen, en van haar te houden zoals ze is, niet zoals ze was of in je dromen had moeten zijn. Onder dat dunne laagje ergernis zit toch een peilloze hoeveelheid liefde van jou voor haar?
Herkenbaar en t is idd niet leuk. Ipv 1 langere gezinsreis gaan we sinds 2 jaar 1 week samen dichtbij en dan ga ik nog met elke puber een keer apart naar een bestemming die zij kiezen (midweek en binnen Europa). Zo 1 op 1 heb je toch een heel andere dynamiek.
Herkenning hier, al gaat het op en af. Twee meiden van 14 en 12 en ze kibbelen wat af. En soms hebben ze ook veel lol. Wij zitten niet lang op 1 plek en doen nu de tweede stedentrip van de vakantie aan. Verplicht allemaal 1 ding kiezen dat ze leuk lijkt om te doen en zo hebben we dan al 4 uitjes (gaat prima via tripadvisor). En dat ik dan in een kattencafe zit, is dus prima (ipv een mooie kerk, die kies ik dan wel).

Maar mijn jongste is wel ingewikkeld momenteel, veel negatief en wil eigenlijk niks. Ik maak soms de fout erin mee te gaan, maar dan is het zeker niet gezellig.
Wij maakten destijds de afspraak dat ze niet mee hoefden naar vanalles en nog wat, maar dat als ze zelf besloten mee te gaan, dat ze dan tenminste neutraal moesten doen. Hoefde niet blij, happy en opgetogen te zijn, ze mochten zelfs nog zeggen dat ze het niet zo leuk vonden, maar hun gemok mochten ze privé houden.

Middelste was er een ster in om niets bij te dragen aan het geheel. Die stond met zijn handen in zijn zakken te kijken hoe de rest een kleedje in het gras legde en daar spullen op zette voor een picknick. Droeg ook geen broodje van de auto naar het kleedje of vice versa.

Jongste beweerde altijd dat hij later nooit zo stom zou gaan doen als zijn grote broer en zus. Uiteindelijk was hij de ergste die daar dan door broer en zus weer volop aan herinnerd werd.

Gelukkig nog een paar mooie vakanties gehad toen ze door het ergste heen waren.

Kijk vooruit, het wordt weer beter. Ooit.
kaarsjevoordesfeer wijzigde dit bericht op 31-07-2025 13:01
0.11% gewijzigd
Wat goed werkte toen ik een puber was, was keuzes bieden en rekening houden met de wensen die mijn ouders hadden en de wensen die zus en ik hadden. Dus niet teveel samen willen doen en naar een camping waar ook veel pubers waren.

Met mijn pubers wissel ik het af. Verre rondreizen geven genoeg afleiding om elkaar niet heel erg in de weg te zitten, en ook dan mogen ze een middag aan het zwembad hangen in plaats van tempels bezoeken. Kamperen werkt ook goed als er genoeg mogelijkheden zijn (zwemmen/wandelen/fietsen) en iedereen zelf mag kiezen of ze op het terras blijven hangen of ook een rondje door de stad willen lopen. Spelletjes tijdens het avondeten, of iedereen een boek mee. En vooral loslaten wat je zelf hebt bedacht en samen ontdekken wat werkt.
Juliëtte schreef:
31-07-2025 12:09
Bedankt voor de tips en herkenning! Ik laat haar inderdaad zoveel mogelijk haar eigen ding doen.

Het is denk ik vooral mijn eigen teleurstelling die me in de weg zit. Dat ze niet meer dat meisje is die zo lekker enthousiast is, die schelpen zoekt, die blij mee gaat broodjes halen.

Ze vindt het leuk om uiteten te gaan, maar ze zit al drie avonden toch chagrijnig aan tafel. Moe, warm, haar zusje doet gênant of wat er ook maar mis kan zijn. Aangeven dat ik dat jammer vind en vragen of ze bij wil dragen aan een goede sfeer werkt uiteraard averechts. Ik probeer het te laten, maar ik word er op een gegeven moment ook chagrijnig van. Ik zou haar door elkaar willen schudden, normaal doen, kijk nou wat je hebt! Waar we zijn!
Hoe zorgen jullie dat je zelf niet mee gaat in de negatieve sfeer?

Tja, soms helpt het om dat even te spiegelen.

Zusje doet inderdaad gênant, net zo gênant als jij twee jaar geleden nog deed.

Of zeggen dat het gedrag van zusje vooral op de ouders afstraalt.

Of zeggen dat ze met het gezeur over haar zus zelf nogal gênant overkomt.
Enigszins herkenbaar al heb ik ook niet mogen klagen

Ik heb twee meiden 17/15 en 1 jongen 14

Wij zijn een week weggeweest en best veel samen gedaan en ja ook wel behoorlijk irritaties maar die hebben ze thuis ook.
Ik heb maar 1x gehad dat ik het echt beu was het chagrijnig/ontevreden/ alles op elkaar aanmerken en toen waren we gewoon bij zwembad bij hotel en ben ik naar de kamer gegaan. De rest volgde half uurtje later en was ik weer afgekoeld

Overigens ben ik alleen dus even klingen bij partner is er helaas niet bij

Over het algemeen ben ik gewoon nog heel blij dat ze allemaal nog mee willen
En volgend jaar weer ☺️
Het is misschien al fijn om wat herkenning te lezen TO, hoop ik voor je.
Ik snap je ook. Je wilt ze de ruimte geven, maar alleen maar chagrijnig hangen trek ik ook niet hoor. :couple:
Bij ons waren het ook de twee meiden die elkaar zó op de huid zaten. En ja, er was heel veel ruimte voor ze om lekker te doen wat zij wilden. Uitslapen, op eigen tijden ontbijten, hangen, spelen (ze zijn net iets jonger dan die van jou) en ook scherm. En de uitstapjes waren eigenlijk nog de leukste dagen!
Ik heb die meiden echt op een gegeven moment uit elkaar gehaald. Allebei op een andere kamer. Ga maar lekker in je eentje zitten bokken, dan heb je in elk geval geen last van elkaar.
Man en ik hadden ook momenten samen, koffietje halen, boodschapje doen, wandelingetje. En ook heel lekker af en toe even alleen-tijd. Een van ons ging dan mee naar het zwembad bijvoorbeeld. De volgende dag de ander.
Hopelijk vind je ook wat fijne momenten voor jezelf en je partner. En sterkte met de pubers! :A:
VR25 schreef:
31-07-2025 13:06
Het is misschien al fijn om wat herkenning te lezen TO, hoop ik voor je.
Ik snap je ook. Je wilt ze de ruimte geven, maar alleen maar chagrijnig hangen trek ik ook niet hoor. :couple:
Bij ons waren het ook de twee meiden die elkaar zó op de huid zaten. En ja, er was heel veel ruimte voor ze om lekker te doen wat zij wilden. Uitslapen, op eigen tijden ontbijten, hangen, spelen (ze zijn net iets jonger dan die van jou) en ook scherm. En de uitstapjes waren eigenlijk nog de leukste dagen!
Ik heb die meiden echt op een gegeven moment uit elkaar gehaald. Allebei op een andere kamer. Ga maar lekker in je eentje zitten bokken, dan heb je in elk geval geen last van elkaar.
Man en ik hadden ook momenten samen, koffietje halen, boodschapje doen, wandelingetje. En ook heel lekker af en toe even alleen-tijd. Een van ons ging dan mee naar het zwembad bijvoorbeeld. De volgende dag de ander.
Hopelijk vind je ook wat fijne momenten voor jezelf en je partner. En sterkte met de pubers! :A:

Dat vond ik op een bepaald moment zo'n genot. Dat we dan samen boodschappen gingen doen terwijl de kinderen nog sliepen. Kwamen we rond 10:00 uur weer terug op de camping gingen we met het hele spul ontbijten.
Humor helpt hier altijd wel. Al is man daar beter in dan ik. En vooral geen dankbaarheid verwachten ;-)

Bij het avondeten helpt een spelletje of van die kaartjes met vragen om elkaar te stellen vaak wel ter afleiding voor iedereen.

Maar ik denk dat je gelijk hebt dat het vooral in jouw verwachtingen zit. Is niet erg hoor, logisch dat je moet wennen aan haar nieuwe vorm. Kijk of je wat mildheid kunt vinden naar jullie beide
Het is zoals het is
Bij mij mochten ze gewoon hangen tot ze en ons wogen. Vroeg ook altijd of ze mee wilden uit eten of liever in het appartement bleven. Ook prima.
Mijn ervaring was dat ze geforceerd meenemen of eisen dat ze "leuk meedoen" niet werkte. Het is een fase, ik heb het vaak tegen mezelf gezegd. En die fase is voor de ouder niet makkelijk, maar voor de puber zelf ook niet.
Over het algemeen zijn we die tijd prima doorgekomen. Inderdaad door af en toe even te klagen met de mede opvoeder...en er dan soms ook gewoon hartelijk om lachen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven