Vinden jullie bruiloften echt leuk?

19-08-2025 07:05 264 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoals het onderwerp zegt: ben ik de enige die bruiloften een beetje ervaart als een verplichting?
De laatste tijd zit ik in een hele golf van mensen-die-trouwen, gisteren plofte er weer een uitnodiging op de mat en ik betrapte me erop: oef daar gaan we weer, en dit gaat een intense worden.

Ik hou echt van een feestje, ga graag stappen. Maar bruiloften zijn zo'n gedoe. Met dresscodes en moeilijk bereikbare locaties en financiële verplichtingen.
Nu gaan er dus opnieuw vrienden trouwen en ik zie het echt als een moetje!

Ben ik de enige die dit zo ervaart? Vinden jullie bruiloften verplichtingen of leuke feestjes waar je naar uit kijkt?
smorre schreef:
19-08-2025 09:03
En ben je zelf getrouwd?
Nope. Nooit geweest ook.
blijfgewoonbianca schreef:
19-08-2025 20:24
Ik weet niet zo goed of ze nou zelf denken dat ze daggasten zijn ( apart inlegvel in de kaart of een andere kaart , ergens massaal verzamelen, een corsage krijgen, achter elkaar aanrijden ) en het zichzelf dus aan doen of dat het bruidspaar zo ongastvrij is.
Ik ben geen jonge generatie. Maar wel meermaals een gat in de dag overbrugd, overigens wel een paar jaar geleden voor het laatst.

En ja, strikt genomen doe je het jezelf aan want niemand is specifiek verplicht bij ceremonie en feest te zijn en weg te wezen tijdens diner.

Maar als niet daggast heb je soms wel te maken met verwachtingen, al dan niet uitgesproken. En die kun je natuurlijk ook negeren, alleen kan ik dat niet over mijn hart verkrijgen.
Star⁴ schreef:
19-08-2025 12:13
Dit, van die verschrikkelijke ABC'tjes.

Of ik de bruiloft leuk vind of niet, ligt aan het soort bruiloft.
Geloof me, het bestaat nog. Mijn collega vertelde trots dat ze een abc met de kleinkinderen ging doen op haar zoons bruiloft. Het kon haar niks schelen dat er geen stukjes mochten, dat ging ze gewoon doen als moeder van de bruidegom.
Star⁴ schreef:
19-08-2025 12:13
Dit, van die verschrikkelijke ABC'tjes.

Of ik de bruiloft leuk vind of niet, ligt aan het soort bruiloft.
Geloof me, het bestaat nog. Mijn collega vertelde trots dat ze een abc met de kleinkinderen ging doen op haar zoons bruiloft. Het kon haar niks schelen dat er geen stukjes mochten, dat ging ze gewoon doen als moeder van de bruidegom.
[quote=LemoosGaatDoor post_id=35958833 time=1755629505 user_id=426810

Zo’n tien jaar geleden wel vriendelijk bedankt voor een bruiloft waarbij mijn zoon als bruidsjonkertje werd gevraagd. Ik mocht dan al in de ochtend komen opdraven vanwege de fotograaf (waarbij zoon mocht figureren) en ‘ophalen van de bruid in ouderlijk huis’ tot na de receptie als begeleider van zoon (4 jaar destijds). Daarna zou ik met zoon weg moeten gaan (geen kinderen bij diner of avondfeest en ik was ook geen daggast) en zelf wat te eten regelen om vervolgens weer te verschijnen voor het avondfeest. En aangezien het 125 km verderop was en ik niet even op en neer zou kunnen gaan, mijn kind dumpen bij een volkomen vreemde. De ouders van het bruidsmeisje bedankten ook voor deze eer. Volkomen mijn schuld op de een of andere manier dat zij ook afhaakten. Nou ja, ik heb er geen seconde van wakker gelegen.
[/quote]

Ook hier weer, wat een dikke platen kunnen mensen toch voor de kop hebben om dit zo te 'regelen' en verwachten van anderen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik heb een enkele leuke bruiloft meegemaakt. In tegenstelling tot wat ik hier veel lees houd ik juist wel van harde muziek, lekker dansen en alcohol die rijkelijk vloeit. Was laatst op een bruiloft, topband, daarna dj en iedereen lekker tot diep in de nacht op de dansvloer. Helemaal mijn ding.

Bruiloften waar mensen zitten te keuvelen heb ik dan weer weinig mee, en al helemaal niet als ik er weinig mensen ken. Met de eigen familie gaat het dan nog wel, lekker bijpraten. Maar toen ik ooit een keer als losse vriendin in mijn eentje naar een bruiloft ging was ik blij dat ik lekker met mensen mee kon dansen.

Dat gedoe met dag- en avondgast is in veel landen onbekend, dus ik heb een buitenlandse collega laatst nog kunnen waarschuwen, dat er op basis van hoe ik de uitnodiging waarover ze vertelde inschatte, geen diner zou zijn en dat als ze overdag naar de ceremonie ging, dat ze dan zichzelf zou moeten vermaken en voor proviand moest zorgen voor de tussentijd. Daar had ze totaal niet aan gedacht, en het bleek te zijn gegaan zoals ik had gezegd. Ze was wel naar de ceremonie gegaan, omdat ze eens zo’n NL bruiloft van a-z mee wilde maken. Op het avondfeest was weinig te eten geweest, er ging bittergarnituur etc. rond en er was de frietkar ter afsluiting, dat was het wel zo’n beetje. Maar ze was voorbereid geweest, dus uiteindelijk helemaal prima.
Ik heb ook een keer een (Nederlandse) bruiloft meegemaakt waar een compleet buffet was. Er was helemaal niet gezegd dat het met eten was en het begon ook ruim na etenstijd, dus wij hadden gewoon gegeten voor we erheen gingen.

En ook genoeg Nederlandse bruiloften waar iedereen voor alles was uitgenodigd, inclusief het eten. Dus geen onderscheid in dag- en avondgasten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
19-08-2025 21:30
Ik heb ook een keer een (Nederlandse) bruiloft meegemaakt waar een compleet buffet was. Er was helemaal niet gezegd dat het met eten was en het begon ook ruim na etenstijd, dus wij hadden gewoon gegeten voor we erheen gingen.

En ook genoeg Nederlandse bruiloften waar iedereen voor alles was uitgenodigd, inclusief het eten. Dus geen onderscheid in dag- en avondgasten.
Zeker, maar in sommige landen is het überhaupt ondenkbaar dat er niet voortdurend veel eten is. Dat moet je dan wel even weten.

Net zoals het handig is om te weten dat er een cash bar is op sommige bruiloften in Engeland, bijvoorbeeld.
pina wijzigde dit bericht op 19-08-2025 21:37
8.73% gewijzigd
Wat een fijn topic.
We hebben jaren gehad met soms meerdere bruiloften per maand. Van familie en van vrienden, regelmatig gevraagd ik of man als ceremoniemeester. Soms was dat gezellig soms was het echt een hell met ruziënde families die je moest sussen en kan zoveel verhalen vertellen. Van gasten die niet meer in een grote stad wisten waar de auto stond geparkeerd.....zucht

Maar als ik eerlijk ben.....vind het allemaal hetzelfde en vreselijk lange dagen die zelfs als je alleen gast bent, vreselijk veel energie kosten. Voor het bruidspaar van veel betekenis maar de rest is gewoon opvulling toch? Zeker doordeweeks trouwen een dinsdag of woensdag echt een hekel aan....had dan echt de dag erna nodig om bij te komen, drink niet maar zo een drukke dag al was het maar achter het bruidspaar aan hobbelen, sociaal doen en niet op tijd in je bed liggen. Heb vaak genoeg op een hotelkamer even ontsnapt aan alle herrie en geklets...niemand die mist hoor tenminste als jij niet die witte jurk draagt.

Vind ook het hele aanzoek, vrijgezellefeesten die complete minivakantie zijn ook allemaal zo overdreven. Er wachten ons nog meer bruiloften en ook komen we nu op de leeftijd dat men voor de 2e keer trouwt of renews the vows...pffffff :whip:
Zwijgen is geen zwakte maar een sterkte.
Nee, vrijgezellen zijn misschien leuk met goede vrienden, maar ik ben ook al eens voor een oude schoolvriendin op komen draven en als schoonzus bij de partners van broers. Verschrikkelijk. En ook een keer bij de vrouwen geplempt voor het huwelijk van mijn beste vriend, terwijl ik verder niets met zijn vrouw of haar vriendinnen heb. En die mannen kende ik wel allemaal goed, maar ja, dat hoort dan weer niet.

Geen van mijn goede vriendinnen is getrouwd, dus als close vriendin van de bruid ken ik bruiloften niet.
pina schreef:
19-08-2025 21:31
Zeker, maar in sommige landen is het überhaupt ondenkbaar dat er niet voortdurend veel eten is. Dat moet je dan wel even weten.

Net zoals het handig is om de te weten dat er een cash bar is op sommige bruiloften in Engeland, bijvoorbeeld.
Dat is waar, dat is inderdaad handig.

Die frietkraam aan het eind is ook herkenbaar, bij ons in de familie waren het broodjes kaas en ham aan het eind van de avond. Ik vond dat als kind altijd heel gek, dat iedereen midden in de nacht ging eten, de uitleg was dat het was voor de mensen die veel gedronken hadden, om weer te "ontnuchteren". Volgens mij redelijk zinloos, ook als je gaat eten, blijf je aangeschoten/dronken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik was bij een bruiloft waar op de kaart stond dat zogenaamd grappige abc’tjes en stukjes niet gewaardeerd werden.

En van te voren werd verteld dat je het bruidspaar lekker moest laten dansen met elkaar en als je weg wilde kon je gewoon gaan. Dus zeg maar geen gedag want dan stoor je het bruidspaar.

Het bruidspaar was ook de hele avond aan het dansen met elkaar en een groepje vrienden. Iedereen heeft hem amper gesproken.

Maar het was gezellig met de rest van de mensen :-)
pina schreef:
19-08-2025 21:36
Nee, vrijgezellen zijn misschien leuk met goede vrienden, maar ik ben ook al eens voor een oude schoolvriendin op komen draven en als schoonzus bij de partners van broers. Verschrikkelijk. En ook een keer bij de vrouwen geplempt voor het huwelijk van mijn beste vriend, terwijl ik verder niets met zijn vrouw of haar vriendinnen heb. En die mannen kende ik wel allemaal goed, maar ja, dat hoort dan weer niet.

Geen van mijn goede vriendinnen is getrouwd, dus als close vriendin van de bruid ken ik bruiloften niet.
Ik heb ook wel gemengde vrijgezellenfeesten geweest maar dat is inderdaad niet zo gebruikelijk.
Mijn broer heeft paarden, een bepaald ras dat erg mooi is, en hij ment, heeft een prachtig rijtuig waar hij veel tijd in steekt en erg trots op is.
Op een gegeven moment vroegen vrienden hem of hij hen wilde rijden van stadhuis naar kerk naar feestlocatie. Natuurlijk wilde hij dat, het was een mooie gelegenheid om te rijden. De bruiloft was wel een stukje verder, dus paarden en rijtuig opgeladen en op naar Schubbekutteveen.
Helaas was alleen de inner circle uitgenodigd om het diner bij te wonen, maar hij was wel van hárte welkom op het feest 😝
Sommige mensen snappen er echt niks van. Nog geen bedankje kon eraf.
LemoosGaatDoor schreef:
19-08-2025 20:51
Ja over het algemeen vind ik het wel leuk. De golf van bruiloften waarbij ik de hele dag aanwezig ben ligt al enige tijd achter mij. Dat vond ik destijds ook wel in de papieren lopen. Tegenwoordig vooral collega’s/buurtgenoten die trouwen en dan ben ik alleen avondgast. Ik vind dat altijd wel leuk, beetje borrelen en snaaien. Mijn favoriete avondfeesten zijn die in een landelijke omgeving met een live band en zo’n mobiele frietkraam :P. Laatste avondfeest was bij een kasteeltje met een vrij uitgebreid buffet en een strijkorkest (bruidspaar van 60+, beiden beroepsmuzikant).

Zo’n tien jaar geleden wel vriendelijk bedankt voor een bruiloft waarbij mijn zoon als bruidsjonkertje werd gevraagd. Ik mocht dan al in de ochtend komen opdraven vanwege de fotograaf (waarbij zoon mocht figureren) en ‘ophalen van de bruid in ouderlijk huis’ tot na de receptie als begeleider van zoon (4 jaar destijds). Daarna zou ik met zoon weg moeten gaan (geen kinderen bij diner of avondfeest en ik was ook geen daggast) en zelf wat te eten regelen om vervolgens weer te verschijnen voor het avondfeest. En aangezien het 125 km verderop was en ik niet even op en neer zou kunnen gaan, mijn kind dumpen bij een volkomen vreemde. De ouders van het bruidsmeisje bedankten ook voor deze eer. Volkomen mijn schuld op de een of andere manier dat zij ook afhaakten. Nou ja, ik heb er geen seconde van wakker gelegen.
Oh dat vind ik zoiets stoms! Ik snap best dat dit ooit als een traditie zo is ontstaan maar gevoelsmatig vind ik ik het een beetje een stomme actie. Eigenlijk zitten er best wel wat dingen aan die bruiloften die ik helemaal niet leuk vind :D (een typische witte trouwjurk, fotoreportages, aanbellen bij je ouderlijk (of eigen!) huis, elkaar nog niet in de trouwkleding "mogen" zien) maar als gast heb je daar niet zoveel last van. Dan is het vaak gewoon gezellig. Ja. ook bij de bruidsparen die AL deze dingen hebben gedaan.
Nee hoor, niks aan. Alleen mijn eigen, die vond ik wel heel leuk. Ik heb mijn best gedaan om het voor de gasten ook gezellig te maken en vooral niet duur, maar maak me geen illusies. Voor veel mensen is het nu eenmaal een moetje. Ik ben mijn lieve vrienden en familie wel heel dankbaar dat ze dit moetje met ogenschijnlijk veel plezier hebben meegevierd.
Grappig topic :proud: Ik ga zelf over 4 weken een geregistreerd partnerschap aan en wij hadden zelf ook echt geen zin in allerlei geneuzel, mensen uit “moeten” nodigen die je 2x per jaar spreekt en dat soort dingen. Maar wilden er ergens wel bij stilstaan en het vieren. Dus gekozen voor een kleine ceremonie met alleen onze ouders met daarna een lunch, in de middag heerlijk met z’n tweetjes thuis chillen en Chinees bestellen. ;-D En dan in de avond een leuk feest met hapjes, open bar, foto booth en een DJ met alleen de mensen die we ook echt spreken en fijn vinden om om ons heen te hebben (zo’n 50 man). Volgens mij maken we er, los van onszelf, veel mensen blij mee als ik het zo lees hahaha.
whups79 wijzigde dit bericht op 19-08-2025 22:04
Reden: Aanvulling
4.66% gewijzigd
En nu?
Ik vind een hoop tradities en gebruiken best heel stom als ik er met mijn feministische blik naar kijk.
-de bruid die bij haar ouders slaapt: een soort farce op haar maagdelijkheid
-de witte jurk, om aan te tonen dat ze rein is
-dat de vader van de bruid haar naar het altaar/babs leidt, alsof ze letterlijk van de ene aan de andere man wordt overgedragen en niet zelfstandig is
-dat de bruid de naam van haar man aanneemt, alsof ze haar oude leven aflegt en nu bij een nieuwe man hoort

Verder vind ik het feestje leuk! Zelf ook getrouwd, maar zonder al die -in mijn ogen- achterhaalde patriarchale gebruiken.
Ik haat bruiloften. En iedereen weet dat, dus ik word lekker nooit uitgenodigd.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
ladadieladieda schreef:
19-08-2025 21:49
Mijn broer heeft paarden, een bepaald ras dat erg mooi is, en hij ment, heeft een prachtig rijtuig waar hij veel tijd in steekt en erg trots op is.
Op een gegeven moment vroegen vrienden hem of hij hen wilde rijden van stadhuis naar kerk naar feestlocatie. Natuurlijk wilde hij dat, het was een mooie gelegenheid om te rijden. De bruiloft was wel een stukje verder, dus paarden en rijtuig opgeladen en op naar Schubbekutteveen.
Helaas was alleen de inner circle uitgenodigd om het diner bij te wonen, maar hij was wel van hárte welkom op het feest 😝
Sommige mensen snappen er echt niks van. Nog geen bedankje kon eraf.
Is het vaak vooral het diner dat alleen voor een "inner circle" wordt gehouden of nog meer?
Want ik ken eigenlijk alleen de versies waarbij je er ofwel de hele dag bij bent (soms vanaf de ochtend, soms vanaf de middag) maar eigenlijk nog nooit meegemaakt dat ik ergens "verwacht" wordt (bijv. voor de ceremonie) maar dan pas vanaf 20.00 een avondgast op het feest ben.

Uiteraard staat het me dan vrij (neem ik aan?) om bij dat ja-woord aanwezig te zijn om 11.00 op gemeentehuis/kasteeltje/restaurant Weetikveelwaar maar het is dan toch niet zo dat ik van 12.00 tot 20.00 door het bruidspaar soort van aan de kant ben geschoven?
Wat beginnen al die "avondfeesten" hier vroeg.

Hier begint het eten standaard pas ten vroegste rond 19u*.
Dus het avondfeest start hier standaard pas tegen 22u à 23u.

Als ik dus enkel voor het avondfeest mag komen opdraven pas ik meestal.

*Eerst nog foto's, eventueel een plechtigheid, in de vooravond rond 17 à 18u nog een receptie, ... en dan is het snel 19u à 19u30 voor iedereen aan tafel zit. Waar standaard een 4-gangendiner of 4-gangenbuffet voor minstens 50 man volgt, dus dat duurt eeuwen.

In mijn omgeving is het overigens ook "logischer" om mensen enkel tot aan de receptie uit te nodigen.
En niet voor het diner en het feest.

Bijvoorbeeld die vrienden van je ouders die persé willen komen.
Of oma die een avond feest niet aan kan.
Of die collega's die je eigenlijk niet op je avondfeest wil samen met tante Truus en waar je geen diner voor wil betalen.
wissewis wijzigde dit bericht op 19-08-2025 22:17
37.03% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
ladadieladieda schreef:
19-08-2025 22:02
Ik vind een hoop tradities en gebruiken best heel stom als ik er met mijn feministische blik naar kijk.
-de bruid die bij haar ouders slaapt: een soort farce op haar maagdelijkheid
-de witte jurk, om aan te tonen dat ze rein is
-dat de vader van de bruid haar naar het altaar/babs leidt, alsof ze letterlijk van de ene aan de andere man wordt overgedragen en niet zelfstandig is
-dat de bruid de naam van haar man aanneemt, alsof ze haar oude leven aflegt en nu bij een nieuwe man hoort

Verder vind ik het feestje leuk! Zelf ook getrouwd, maar zonder al die -in mijn ogen- achterhaalde patriarchale gebruiken.
Is maar net wat je er zelf van maakt natuurlijk. Ik heb het meeste van je lijstje niet gedaan en meer van die tradities. Je kunt natuurlijk zelf zo archaïsch of modern maken als je wil.
Dala schreef:
19-08-2025 22:06
Is het vaak vooral het diner dat alleen voor een "inner circle" wordt gehouden of nog meer?
Want ik ken eigenlijk alleen de versies waarbij je er ofwel de hele dag bij bent (soms vanaf de ochtend, soms vanaf de middag) maar eigenlijk nog nooit meegemaakt dat ik ergens "verwacht" wordt (bijv. voor de ceremonie) maar dan pas vanaf 20.00 een avondgast op het feest ben.

Uiteraard staat het me dan vrij (neem ik aan?) om bij dat ja-woord aanwezig te zijn om 11.00 op gemeentehuis/kasteeltje/restaurant Weetikveelwaar maar het is dan toch niet zo dat ik van 12.00 tot 20.00 door het bruidspaar soort van aan de kant ben geschoven?
De huwelijksvoltrekking is openbaar, dus als het in de buurt is kun je gaan. Maar als je niet bent uitgenodigd voor de activiteiten aansluitend, maar enkel voor het avondfeest, dan verwacht het bruidspaar je niet bij de huwelijksvoltrekking maar enkel s avonds op het feest.
Dus je wordt niet aan de kant geschoven tussen 12 en 20, je wordt pas verwacht om 20 uur.
Susan schreef:
19-08-2025 21:37

Die frietkraam aan het eind is ook herkenbaar, bij ons in de familie waren het broodjes kaas en ham aan het eind van de avond. Ik vond dat als kind altijd heel gek, dat iedereen midden in de nacht ging eten, de uitleg was dat het was voor de mensen die veel gedronken hadden, om weer te "ontnuchteren". Volgens mij redelijk zinloos, ook als je gaat eten, blijf je aangeschoten/dronken.
Nee, bij mijn familie in de regio is het iets dat van oudsher was, omdat mensen in het verre verleden dan nog met paard en wagen enzo hele afstanden naar huis moesten afleggen. Dan moest je wel even wat te eten hebben. Daar komt de traditie vandaan, is mij altijd verteld.
pina wijzigde dit bericht op 19-08-2025 22:18
3.64% gewijzigd
Susan schreef:
19-08-2025 21:37

Vroeguh kreeg je bij van die boeren bruiloften aan het einde om 00.00 uur brood met karbonade, dat is nu ingeruild voor de frietkar, gelukkig!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven