Help een auto voor twee personen met baby

28-08-2025 11:19 64 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Met een baby op komst willen we graag een auto aanschaffen. We wonen in de stad en missen een auto nu niet veel, hebben deze ook niet nodig voor werk bv. We verwachten dus ook niet dat we hem heel erg veel gaan gebruiken. Maar omdat het met een baby wel erg praktisch is, toch een auto.
Ik merk dat ik geen inschatting kan maken van wat ‘nodig’ is qua ruimte en andere eisen. We geven allebei niet om hoe de auto eruit ziet of om fancy snufjes, eisen zijn vooral dat het praktisch is en liefst zuinig.
We komen dan uit op bv een Citroën C3 of een Renault Clio. Wat denken jullie, is zoiets een goede keus met baby of verkijk ik me totaal op (het gebrek aan) de ruimte?
Alle auto's waar 4 mensen in kunnen, zijn geschikt voor een stel met baby. En ook voor een stel met 2 kinderen.
Coniglio schreef:
28-08-2025 21:44
Oh dit lijkt me juist fijn om dit voor de geboorte te regelen.

Ook met het oog op bijv spullen voor de babykamer fixen, snel in het ziekenhuis en daarna weer naar huis kunnen gaan. Flexibiliteit in kraamweek. Niet met slaaptekort en andere dingen aan je hoofd aan een auto hoeven denken en dan pas ergens een knoop gaan moeten doorhakken en proefrijden enzo.
Wat een drama’s allemaal. Gelukkig verliep het bij mij wat minder in de extremen.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
29-08-2025 10:45
Wat een drama’s allemaal. Gelukkig verliep het bij mij wat minder in de extremen.
Hoe maak jij van deze praktische punten drama’s?

Lijkt mij fijn dat als je bijvoorbeeld weeen hebt, je gewoon zo in je eigen auto kan stappen?
En na de bevalling lekker op eigen gelegenheid naar huis ipv met ov of taxi of opgehaald te worden?

En als je thuis bevalt dan is dat niet relevant natuurlijk. Maar alsnog is het dan toch fijn dat je in die drukke periode na de bevalling niet over het kopen van een auto hoeft na te denken?
Coniglio schreef:
29-08-2025 11:41

Lijkt mij fijn dat als je bijvoorbeeld weeen hebt, je gewoon zo in je eigen auto kan stappen?
En na de bevalling lekker op eigen gelegenheid naar huis ipv met ov of taxi of opgehaald te worden?

En als je thuis bevalt dan is dat niet relevant natuurlijk. Maar alsnog is het dan toch fijn dat je in die drukke periode na de bevalling niet over het kopen van een auto hoeft na te denken?
Bij de eerste hadden we nog geen auto dus zijn we met de taxi naar het ziekenhuis gegaan en naar huis met de tram. Ik vond het prima te doen eigenlijk, maar dat komt ook doordat je sowieso niet altijd je eigen parkeerplaats hebt. Dus dan zou je alsnog een stuk moeten lopen om naar de auto te gaan. Ik zou alleen wel voor de zekerheid een waterdichte matrasbeschermer meenemen voor de auto. Ik had deze:

https://www.ikea.com/nl/nl/p/len-matras ... -40143304/
Hoe lang zijn jullie? Ik ben 180 en reed een nieuwere clio (2023). Ik vond het niks qua beenruimte. De stoel had ik zo goed als tegen de achterbank staan. Niet ideaal, met een maxicosi kan het nog net maar kind word ook groter. Ook vond ik de clio heel laag qua plafond, gaf mij een naar, opgesloten gevoel.

Ik zou zelf toch kiezen voor een iets ruimere auto als jullie ook rond die lengte zitten.
Je wil een kinder- of wandelwagen meenemen, je wil enig comfort. Ik zie dat in een clio echt niet makkelijk gaan.

Ik rij nu een station (had ik voor de clio ook) en ik zou niets anders willen. Je hoeft niet per se een station te kopen natuurlijk maar ik zou wel meer ruimte willen dan een clio, zeker met een kind of straks meerdere.
toulouse_74 schreef:
29-08-2025 09:37
Alle auto's waar 4 mensen in kunnen, zijn geschikt voor een stel met baby. En ook voor een stel met 2 kinderen.
Nou nee. Dat het technisch gezien net past maakt niet dat het ook comfortabel is en fijn is.
ikbenhetzozat schreef:
29-08-2025 14:50
Hoe lang zijn jullie? Ik ben 180 en reed een nieuwere clio (2023). Ik vond het niks qua beenruimte. De stoel had ik zo goed als tegen de achterbank staan. Niet ideaal, met een maxicosi kan het nog net maar kind word ook groter. Ook vond ik de clio heel laag qua plafond, gaf mij een naar, opgesloten gevoel.

Juist met een maxicosi achter je moet de voorstoel enorm ver naar voren. Dus echt advies om dat ding vast mee te nemen met proefrijden
ikbenhetzozat schreef:
29-08-2025 14:50

Juist met een maxicosi achter je moet de voorstoel enorm ver naar voren. Dus echt advies om dat ding vast mee te nemen met proefrijden
Coniglio schreef:
29-08-2025 11:41

Waarom zou je dat gelijk na de bevalling doen. Half jaar later kan eventueel ook hè. Bovendien is het geen huis verbouwen, gewoon een auto kopen.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Coniglio schreef:
29-08-2025 14:56
Ik heb de maxicosi van een vriend achterin gehad, het was gelukkig maar een klein stukje want het was echt heel krap inderdaad. het paste maar daar is ook alles mee gezegd.

Inderdaad een goede tip om de maxi cosi mee te nemen en ook goed na te denken over bungelende kinderbeentjes over een tijdje. Gaat zo snel met die ukkies.
Coniglio schreef:
29-08-2025 14:56
Mee eens, alleen bij een booster hebben ze vaak ook meer beenruimte nodig dan er gedacht wordt zodat ze bij een ongeluk niet tegen de voorstoel aankomen.

Wij hadden de maxi cosi bij de passagiersstoel en toen er een 2e kwam ging de eerste achter de bestuurder.
Het ligt er denk ik compleet aan waar je woont en wat je gewend bent. Ik woon in een gebied met weinig ov. Ja, er is wel wat, maar het dichtbijzijnde treinstation is minstens een kwartier fietsen. Taxi's? Er is geloof ik 1 bedrijf in de stad, maar die kun je volgens mij niet bellen of ze je per direct kunnen ophalen, dan moet je een afspraak maken. Laat staan middenin de nacht, dan rijden ze niet.
Hier heeft iedereen een auto. Zodra je bent afgestudeerd koop je je eerste koekblik.
En ik woon in een doodnormale stad, niet in een hutje op de hei.

Ik kan me dus echt geen voorstelling maken bij het feit dat je met een taxi naar het ziekenhuis gaat voor de bevalling, en zou per direct nog een auto aanschaffen ;) (en dat heeft niks met drama's te maken)

Bij ons eerste kind ging alles nog prima in een middelgrote auto. Onze wandelwagen was wel relatief groot, dus wagenbak op de achterbank en onderstel in de kofferbak. Bij de tweede ging dat niet meer en hebben we twee maanden na de geboorte een stationwagen aangeschaft. Ik zou dat echt overwegen en inderdaad de maxicosi/autostoel en basefix meenemen om te passen
Moiren schreef:
29-08-2025 15:03
Waarom zou je dat gelijk na de bevalling doen. Half jaar later kan eventueel ook hè. Bovendien is het geen huis verbouwen, gewoon een auto kopen.
Het kan natuurlijk, maar wat is het voordeel van wachten? Dat is een oprechte vraag trouwens. Zeker als je toch al zeker weet dat je een auto wil kopen, zou ik het juist doen voor de baby er is. Anders moet je eerst een tijd 'moeilijk' doen met OV of deelauto's voor het wekelijkse familiebezoek en met de deelauto/op de fiets met baby + maxicosi naar een dealer.

Ik snap dat de eerste weken de meeste familie naar jou toe komt voor kraambezoek en je dan met een beetje mazzel nauwelijks de deur uit hoeft, maar na 1-2 maanden gaan de meeste mensen in mijn omgeving ook weer gewoon naar verjaardagen enzo.
Ik zou veiligheid ook mee wegen bij de keuze voor een auto. Auto´s zijn verdeeld in veiligheidsklassen van 1 t/m 5, waarbij 5 de hoogste veiligheid biedt.

https://www.euroncap.com/en/
Zorgen om morgen ontneemt je de kracht van vandaag.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven