Is Albufeira een geschikte plaats voor pubergroep (18 jaar)

maandag 8 september 2025 om 21:56

Onze dochter wil met een aantal vrienden naar Albufeira. 
Wij kennen die plaats niet maar het is een populaire plaats voor jongerenreizen. Ik lees georganiseerde kroegentochten en goedkope accomodatie voor veel jongeren.
Daar worden we niet heel enthousiast van.
Hoort deze plaats in het rijtje van Lloret de Mar en Salou?
Of is het allemaal veel onschuldiger dan dat?
                    Wij kennen die plaats niet maar het is een populaire plaats voor jongerenreizen. Ik lees georganiseerde kroegentochten en goedkope accomodatie voor veel jongeren.
Daar worden we niet heel enthousiast van.
Hoort deze plaats in het rijtje van Lloret de Mar en Salou?
Of is het allemaal veel onschuldiger dan dat?
                                    Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.

dinsdag 9 september 2025 om 10:11

Geen idee. Ik weet wel dat er vanaf jonge leeftijd stevig gezopen werd op feesten. Ik hield niet van alcohol en was vaak als een van de weinigen nog nuchter. Maar onze vakanties waren zooooo braaf en burgerlijk. Echt jammer dat ik toen niet wat meer geleefd heb.Claire45 schreef: ↑09-09-2025 09:37Ik geloof ook niet dat er vroeger zo massaal naar dit soort oorden werd gegaan door middelbare scholieren. Ja, je kon zelf iets organiseren en met een groepje vriendinnen naar Lloret de Mar gaan (heb ik gedaan) maar daar kwam je vervolgens niet alle leerlingen uit de hele stad tegen, zoals nu. In Amsterdam is de volgorde tegenwoordig: Knokke (15-16 jaar), en daarna Albufeira en Split/Mallorca. Vrijwel elke Amsterdamse leerling volgt die feestroute. In andere delen van het land is de route iets anders maar het idee is dat je alle bekende gezichten daar tegenkomt op het strand en in de clubs.
                                    Don’t let anyone ruin your day. It’s your day. 
Ruin it yourself.
                                                                                Ruin it yourself.

dinsdag 9 september 2025 om 10:26

Mijn reactie was inderdaad te voorbarig en niet juist, als je TO even looped zie je inderdaad dat ze duidelijk geen troll is. Echter riep haar tweede reactie dit wel een beetje bij me op.E-biker schreef: ↑09-09-2025 09:05Dit is waarschijnlijk de eerste keer dat de dochter van to alleen met vriendinnen op vakantie gaat. Ik snap de zorgen van to wel maar ze kan het haar dochter niet verbieden, wel er met haar over praten en haar het vertrouwen geven.
De opmerkingen van jou, Kaasmeisje, vind ik absoluut niet kunnen. Iemand voor een trol uitmaken omdat zij zich zorgen maakt, vind ik onbeschoft.

dinsdag 9 september 2025 om 10:44

Ik weet niet of het écht uitmaakt. 
Of het nu Albufeira, Mallorca of Zeeland is, als je dochter het type ervoor is, zal ze de feestjes en de drankjes toch wel opzoeken. Het hoort bij die leeftijd om dat te ontdekken. Als het goed is, en je haar goed hebt opgevoed, zal het allemaal wel meevallen. Ze zal misschien een keer wat tipsy worden, en misschien een keertje zoenen in een bar, maar dat hoort bij volwassen worden en (als je ervan houdt) is dat toch ook onwijs leuk om samen met je vriendinnen te ontdekken?
Wat je over dit soort oorden leest en hoort zijn de excessen. De meeste tieners hebben een te gekke tijd met hun vrienden, ervaren hoe het is om zonder ouders op vakantie te zijn, leren misschien hun grenzen wat kennen qua alcohol (over het algemeen zorgen vriendinnen altijd super goed voor elkaar) en wie weet wordt er wat gezoend, maar misschien ook niet. De meeste tieners houden echt geen orgies op het strand, en gaan ook niet elke avond met een andere propper mee naar huis. En mocht jouw dochter wel zo zijn, dan hou je dat wrs toch niet tegen. Ook dat ontdekken hoort bij de leeftijd.
Ik snap heel goed dat het als ouders enorm spannend is om je kind op zo'n reis te sturen, maar als je kind daar super enthousiast over is, dan vind ik het argument "ik ging vroeger cultuur snuiven in Europa' niet echt gelden. Dat was jij, jouw dochter wil wat anders.
                    Of het nu Albufeira, Mallorca of Zeeland is, als je dochter het type ervoor is, zal ze de feestjes en de drankjes toch wel opzoeken. Het hoort bij die leeftijd om dat te ontdekken. Als het goed is, en je haar goed hebt opgevoed, zal het allemaal wel meevallen. Ze zal misschien een keer wat tipsy worden, en misschien een keertje zoenen in een bar, maar dat hoort bij volwassen worden en (als je ervan houdt) is dat toch ook onwijs leuk om samen met je vriendinnen te ontdekken?
Wat je over dit soort oorden leest en hoort zijn de excessen. De meeste tieners hebben een te gekke tijd met hun vrienden, ervaren hoe het is om zonder ouders op vakantie te zijn, leren misschien hun grenzen wat kennen qua alcohol (over het algemeen zorgen vriendinnen altijd super goed voor elkaar) en wie weet wordt er wat gezoend, maar misschien ook niet. De meeste tieners houden echt geen orgies op het strand, en gaan ook niet elke avond met een andere propper mee naar huis. En mocht jouw dochter wel zo zijn, dan hou je dat wrs toch niet tegen. Ook dat ontdekken hoort bij de leeftijd.
Ik snap heel goed dat het als ouders enorm spannend is om je kind op zo'n reis te sturen, maar als je kind daar super enthousiast over is, dan vind ik het argument "ik ging vroeger cultuur snuiven in Europa' niet echt gelden. Dat was jij, jouw dochter wil wat anders.

dinsdag 9 september 2025 om 10:56

De tijden zijn helemaal niet veranderd. Ik ben op mijn 17e naar Salou geweest (ongeveer 35 jaar geleden). Voor Salou was het Benidorm.Claire45 schreef: ↑09-09-2025 09:37Ik geloof ook niet dat er vroeger zo massaal naar dit soort oorden werd gegaan door middelbare scholieren. Ja, je kon zelf iets organiseren en met een groepje vriendinnen naar Lloret de Mar gaan (heb ik gedaan) maar daar kwam je vervolgens niet alle leerlingen uit de hele stad tegen, zoals nu. In Amsterdam is de volgorde tegenwoordig: Knokke (15-16 jaar), en daarna Albufeira en Split/Mallorca. Vrijwel elke Amsterdamse leerling volgt die feestroute. In andere delen van het land is de route iets anders maar het idee is dat je alle bekende gezichten daar tegenkomt op het strand en in de clubs.
En daarvoor waren Renesse en Terschelling berucht.

dinsdag 9 september 2025 om 10:58

Ik was een dochter die niet meemocht naar zo'n zuipvakantie - evenals dat ik na het eindgala niet mee mocht naar een discotheek "highstreet" in België, waar alle eindexamenkandidaten met een stuk of 7 bussen heen gebracht werden.
19 jaar later neem ik dit mijn ouders nog steeds kwalijk... ook al heb ik inderdaad niet écht iets gemist en kun je prima leven zonder zo'n vakantie.
                    19 jaar later neem ik dit mijn ouders nog steeds kwalijk... ook al heb ik inderdaad niet écht iets gemist en kun je prima leven zonder zo'n vakantie.

dinsdag 9 september 2025 om 11:16

Grappig he? Jongeren gaan nog steeds naar dezelfde bestemmingen als in 'onze tijd'. Alleen Split is relatief nieuw, geloof ik.
Ik ben zelf touwens nooit op zo'n zuipvakantie geweest en mijn dochter had er ook geen behoefte aan, die ging liever 6 dagen naar Berlijn met haar vriendinnen als examenreis. Maar maak je geen illusies, ook in Berlijn kan je lekker drinken hoor

dinsdag 9 september 2025 om 11:19

Het is een goede test in loslaten TO. Je hebt haar neem ik aan geleerd wat de gevaren zijn van (overmatig) alcoholgebruik? Ze gaat met een groep lijkt me? Er kan vanalles mis gaan maar dat kan overal. Je zal moetem vertrouwen dat je haar goed hebt opgevoed. Nu moet ze zelf laten zien hoe ze haar jongvolwassen leven gaat invullen. Haar keuzes. Waar ben je nou echt bang voor?

dinsdag 9 september 2025 om 11:20

Hier was het Renesse, Salou en Chersonissos.
Dochters hebben al Appelhof en Lloret achter de rug.
Voor mij zijn die vakanties geweldige herinneringen.

dinsdag 9 september 2025 om 11:22

Bedankt voor jouw reactie, ik waardeer het dat jij hiervoor de moeite neemt.Kaasmeisje schreef: ↑09-09-2025 10:26Mijn reactie was inderdaad te voorbarig en niet juist, als je TO even looped zie je inderdaad dat ze duidelijk geen troll is. Echter riep haar tweede reactie dit wel een beetje bij me op.

dinsdag 9 september 2025 om 11:40

20 jaar geleden was het bij ons ook wel. Maar vaak ging men als 15 jarige naar bijvoorbeeld Renesse, dus niet te ver weg weg. Vanaf 16 ging men al wel naar Salou ed. En dat waren wel serieuze stapvakanties waar een vakantieliefde dan ook wel bij hoorde. Bij mij in de klas waren dat misschien 5 mensen die dat deden (vooral de meiden). Maar bij een vriendin in haar klas deden de meesten dat. Dus echt afhankelijk van je omgeving.Claire45 schreef: ↑09-09-2025 09:37Ik geloof ook niet dat er vroeger zo massaal naar dit soort oorden werd gegaan door middelbare scholieren. Ja, je kon zelf iets organiseren en met een groepje vriendinnen naar Lloret de Mar gaan (heb ik gedaan) maar daar kwam je vervolgens niet alle leerlingen uit de hele stad tegen, zoals nu. In Amsterdam is de volgorde tegenwoordig: Knokke (15-16 jaar), en daarna Albufeira en Split/Mallorca. Vrijwel elke Amsterdamse leerling volgt die feestroute. In andere delen van het land is de route iets anders maar het idee is dat je alle bekende gezichten daar tegenkomt op het strand en in de clubs.
Mij sprak het nooit aan, want ik houd niet van alchohol en laat opblijven. Maar ik mocht op mijn 16e wel van mijn moeder, mogelijk omdat ze wist dat ik het niet te bont zou maken. Maar ik denk niet dat ik weg had gemogen als ik er wel een feestvakantie van had gemaakt. En mogelijk op mijn 18e ook niet. Natuurlijk kun je zeggen dat ik dan volwassen was en ze er niets tegen kon doen, maar ik woonde nog wel thuis en was ook gewoon nog afhankelijk op die leeftijd. Dus tja...
                                    Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

dinsdag 9 september 2025 om 11:43

Ik kan me best voorstellen dat je het spannend vind TO, maar als het goed is heb je een beetje een idee hoe je dochter is, hoe haar vrienden zijn en is het opvoeden nu toch wel gedaan wat dat betreft. 
Ik mocht van mijn vader niet naar Renesse of Ommen ( was bij ons in de buurt echt een jongerenvakantie) maar Blanes was geen probleem. Volgens mij had hij geen idee wat Blanes precies was ( al was hij zelf als jongvolwassene in LLoret geweest) en hij had net wat verhalen van collega's gehoord over de campings in Renesse en Ommen. Natuurlijk werd hij al snel uit de droom geholpen dat Blanes minder erg zou zijn dan de campings in NL, maar dat was ok.
We hebben er vooral erg om moeten lachen met z'n allen.
Dus, vlucht geboekt met mijn vriendinnen, direct na de examens vertrokken ( we waren 16 en 17 jaar) en het was fantastisch. Ja, we hebben gedronken, gedanst, onze roes uitgeslapen op het strand ( niet iedere dag, maar toch wel een paar keer). En het was fantastisch. Ik kijk er met zulke fijne gevoelens op terug, het feit dat mijn ouders me ook gewoon die vrijheid gaven ( en ze wisten uitstekend met wie ik omging en of dat een beetje OK zou gaan op zo'n vakantie).
En een week vakantie met vriendinnen is soms toch echt wel hard werken, je komt achter allerlei dingen die je van tevoren niet wist, ergenissen, grappige dingen.
De jaren daarna zijn we naar Lloret, El Arenal ( meest fantastische vakantie ooit, dat Mallorca met vriendinnen) en Chersonissos geweest. En heel soms, als we met de vriendinnen bij elkaar zijn ( want dat zijn we na die 20 jaar nog steeds), dromen we over nog een keer zo op vakantie gaan. Maar dat wordt 'm niet meer

Ik mocht van mijn vader niet naar Renesse of Ommen ( was bij ons in de buurt echt een jongerenvakantie) maar Blanes was geen probleem. Volgens mij had hij geen idee wat Blanes precies was ( al was hij zelf als jongvolwassene in LLoret geweest) en hij had net wat verhalen van collega's gehoord over de campings in Renesse en Ommen. Natuurlijk werd hij al snel uit de droom geholpen dat Blanes minder erg zou zijn dan de campings in NL, maar dat was ok.
We hebben er vooral erg om moeten lachen met z'n allen.
Dus, vlucht geboekt met mijn vriendinnen, direct na de examens vertrokken ( we waren 16 en 17 jaar) en het was fantastisch. Ja, we hebben gedronken, gedanst, onze roes uitgeslapen op het strand ( niet iedere dag, maar toch wel een paar keer). En het was fantastisch. Ik kijk er met zulke fijne gevoelens op terug, het feit dat mijn ouders me ook gewoon die vrijheid gaven ( en ze wisten uitstekend met wie ik omging en of dat een beetje OK zou gaan op zo'n vakantie).
En een week vakantie met vriendinnen is soms toch echt wel hard werken, je komt achter allerlei dingen die je van tevoren niet wist, ergenissen, grappige dingen.
De jaren daarna zijn we naar Lloret, El Arenal ( meest fantastische vakantie ooit, dat Mallorca met vriendinnen) en Chersonissos geweest. En heel soms, als we met de vriendinnen bij elkaar zijn ( want dat zijn we na die 20 jaar nog steeds), dromen we over nog een keer zo op vakantie gaan. Maar dat wordt 'm niet meer
                                    chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 09-09-2025 12:26

5.03% gewijzigd

dinsdag 9 september 2025 om 12:24

Ervaringen van jongeren in mijn omgeving. Uit het reisgroepje van mijn neef is een persoon eerder weg gegaan omdat ze het stom vond dat niemand elke avond wilde stappen. De rest wilde liever overdag ook nog leuke dingen kunnen doen.
Mijn dochter is net terug uit Rhodos. Heeft wel elke dag alcohol op, maar zat de volgende ochtend om 9 uur aan het ontbijt. Alles binnen het redelijke dus
Zelf heb ik overigens ook nooit zuipvakanties gehad, maar als je toevallig een kind hebt dat dat leuk vindt, kun je alleen je goede adviezen geven en hopen dat ze altijd blijven nadenken en opletten.
                    Mijn dochter is net terug uit Rhodos. Heeft wel elke dag alcohol op, maar zat de volgende ochtend om 9 uur aan het ontbijt. Alles binnen het redelijke dus
Zelf heb ik overigens ook nooit zuipvakanties gehad, maar als je toevallig een kind hebt dat dat leuk vindt, kun je alleen je goede adviezen geven en hopen dat ze altijd blijven nadenken en opletten.

dinsdag 9 september 2025 om 13:05

Mijn kinderen zitten zelfs nuchter niet om 9 uur aan het ontbijt.KamilleT schreef: ↑09-09-2025 12:24Ervaringen van jongeren in mijn omgeving. Uit het reisgroepje van mijn neef is een persoon eerder weg gegaan omdat ze het stom vond dat niemand elke avond wilde stappen. De rest wilde liever overdag ook nog leuke dingen kunnen doen.
En verder is er niks mis mee om na een examenperiode elke avond te stappen. Ze gaan vaak maar een week.
Zowel zoon als dochter hebben elke avond gefeest, alle ontbijten gemist en weinig zon gezien. Kwamen als spookjes terug.
Nou, dat trekt na een weekend ook wel weer bij. En toch zijn er verder geen gekke dingen gebeurd (nee Wissewis, dat zijn geen sprookjes), gewoon gefeest met hun vriendengroep. Even stoom afblazen. Verder is zeker mijn zoon helemaal geen feestbeest, die drinkt gemiddeld 2 keer per maand.
Er is overigens ook niks mis met niet elke avond willen drinken. Leef en laten leven.

dinsdag 9 september 2025 om 13:15

Ik dacht dat de gezamenlijke massavakanties (dus voor alle scholen van de stad naar die ene bestemming, zodat je ook alle vage kennissen tegenkomt) iets van de afgelopen 15 jaar of zo was. Zo ken ik een jongen die in de verkeerde week naar Mallorca ging en daar tussen eindexamenkandidaten uit het Zuiden zat, want Amsterdam ging een week later. Dat herinner ik me niet van vroeger. Wij gingen wel naar Lloret maar kenden alleen ons eigen groepje.

dinsdag 9 september 2025 om 13:22

Yep. Uitgaan plus alles wat je niet wil weten als moeder en dan uitslapen op het strand.KooktMetKnoflook schreef: ↑08-09-2025 21:56Hoort deze plaats in het rijtje van Lloret de Mar en Salou?

dinsdag 9 september 2025 om 13:24

Ik ging in 1996 voor het eerst en gebeurde toen al jaren. De Appel op Terschelling, Lloret, Cherso, Renesse, Rimini daar gingen de hordes heen.Claire45 schreef: ↑09-09-2025 13:15Ik dacht dat de gezamenlijke massavakanties (dus voor alle scholen van de stad naar die ene bestemming, zodat je ook alle vage kennissen tegenkomt) iets van de afgelopen 15 jaar of zo was. Zo ken ik een jongen die in de verkeerde week naar Mallorca ging en daar tussen eindexamenkandidaten uit het Zuiden zat, want Amsterdam ging een week later. Dat herinner ik me niet van vroeger. Wij gingen wel naar Lloret maar kenden alleen ons eigen groepje.

dinsdag 9 september 2025 om 14:00

Alle regio's doen tegelijk eindexamen. Het is lastig genoeg om met je eigen groepje de data af te stemmen, er werd door onze kinderen echt geen rekening gehouden met wanneer anderen gingen. Sterker nog, de vriendengroep van mijn zoon bestaat uit 2 subgroepen. Het andere groepje ging naar een andere bestemming en ook bijna een week later. Meestal gaan ze tussen het laatste eindexamen en de uitslag in, die periode is voor iedereen gelijk. Dus ik herken die massavakanties niet (maar woon ook niet in Amsterdam, wel in de randstad) en dat is ook niet per se het bezwaar van TO.Claire45 schreef: ↑09-09-2025 13:15Ik dacht dat de gezamenlijke massavakanties (dus voor alle scholen van de stad naar die ene bestemming, zodat je ook alle vage kennissen tegenkomt) iets van de afgelopen 15 jaar of zo was. Zo ken ik een jongen die in de verkeerde week naar Mallorca ging en daar tussen eindexamenkandidaten uit het Zuiden zat, want Amsterdam ging een week later. Dat herinner ik me niet van vroeger. Wij gingen wel naar Lloret maar kenden alleen ons eigen groepje.

dinsdag 9 september 2025 om 15:09

och boehoe. Misschien moeten we gewoon even wennen aan het idee.Kaasmeisje schreef: ↑09-09-2025 00:01Wat ben ik blij dat jij mijn moeder niet was
Wat een gezeik
Of je bent gewoon een troll
Daar zit wel wat in.Badeendje92 schreef: ↑09-09-2025 00:03Als je haar de afgelopen 18 jaar niet hebt kunnen bijbrengen dat alleen josties zich zo laveloos zuipen dat ze niet meer veilig in hun eigen bedje eindigen, dan kun je het wel vergeten dat je dat nu nog voor elkaar gaat krijgen hoor.
Kijk, dat mis je dus als je die plaats gaat googelen. Want dan kom je alleen de ergste verhalen tegen van 5 jaar geleden.
Ook al weet ik niet of je als ouder zeker kunt weten wat je daar schrijft, wel bedankt!
Hmja, relativerend en wel waar. Mijn idee van een leuke vakantie hoeft niet iedereens idee te zijn.
Het is meer de balans zoeken tussen eigen keuzes en streng controlerend. Controleren is niet de goede manier van opvoeden. Dat wil niet zeggen dat we geen zorgen hebben.Kaasmeisje schreef: ↑09-09-2025 00:22Ik was er zelf nog een aantal jaar terug. Tuurlijk wordt er gedronken, maar wat je op televisie ziet zijn echt de uitzonderingen. En veel kinderen vertellen geen sprookjes aan hun ouders hoor, maar aan ouders zoals to en jou natuurlijk wel.
Ik vind to erg naïef, streng en controlerend overkomen. Zonder respect voor dochter haar eigen keuzes en verantwoordelijkheid. [...]
En wat je van televisie zegt klopt wel natuurlijk. Ze laten alle extreme uitzonderingen zien, want dat maakt goeie tv.
Ja misschien zijn we ook veeeel te ouderwets maar wij beiden hebben dit soort bestemmingen / vakanties niet gedaan en we zijn toch redelijk goed terechtgekomen. We zien het dus niet als een absolute noodzaak maar we zien vooral veel risico's en gevaren. We hebben redelijk goed vertrouwen, communiceren en loslaten.Rabarbara schreef: ↑09-09-2025 06:08Maar TO, wat is het idee nou precies? Als jij het niets vindt, mag ze dan niet? Ze betaalt zelf, begrijp ik. In hoeverre kun jij dan iets meer doen dan zeggen dat je het een mal idee vindt?
Mijn kind was onlangs een lange tijd op een bekende Nederlandse vakantiebestemming om te werken en daar gebeurde ook van alles, overigens. Vertrouwen, communiceren, loslaten.
Ik denk dat je wel gelijk hebt, al komt het niet vanzelf.
                                    moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-09-2025 07:52

Reden: Quote aangepast

Reden: Quote aangepast
  1.28% gewijzigd

dinsdag 9 september 2025 om 15:10

Och ja, de Appel heeft ook wel een naam inderdaad. In die tijd was 'even naar Portugal vliegen' nog geen ding.

dinsdag 9 september 2025 om 15:11

gogotours rimini/catolica 1998 meldt zich! inclusief janktelefoontje naar huis dat geld op was en pap een spoedoverboeking heeft gedaan
                                    En doooooor!

dinsdag 9 september 2025 om 15:15

Ja, dat herken ik ook, maar het is tegenwoordig zo dat je in die éne week op die éne locatie moet zijn om met jouw eigen stad te feesten. Niet een week eerder of later op Mallorca, want dan zit je inderdaad tussen de hordes, en dat zijn onbekenden. De horde moet bekend zijn, vreemden uit andere delen van het land moeten maar een andere week kiezen. Dat herken ik niet van vroeger.

dinsdag 9 september 2025 om 15:36

30 jaar geleden waren er al jongerenreizen naar Salou of Lloret de Mar. Ik heb dat niet gedaan omdat ik andere plannen had (in het buitenland studeren) dus daar met voorbereiding bezig was. Achteraf had het mij wel leuk geleken, al dronk ik helemaal geen alcohol. Maar uitgaan en strand vond ik wel leuk.
Mijn dochter is 17 en tot nu toe ook geen behoefte aan alcohol. Ze is dit jaar bewust niet meegegaan met een vriendinnengroep naar Kreta. Al mocht ze wel van mij. Het liefst gaat ze volgend jaar met 1 goede vriendin die uitgaan ook wel leuk vindt maar niet per se elke avond dronken hoeft te worden.
Je voedt zelf je kind op en daarmee zal je ook vertrouwen in je kind moeten hebben dat het zich niet opeens buitensporig anders gedraagt in het buitenland dan in Nederland. En al drinken ze een keer teveel, daar heb jij toch geen last van?
                    Mijn dochter is 17 en tot nu toe ook geen behoefte aan alcohol. Ze is dit jaar bewust niet meegegaan met een vriendinnengroep naar Kreta. Al mocht ze wel van mij. Het liefst gaat ze volgend jaar met 1 goede vriendin die uitgaan ook wel leuk vindt maar niet per se elke avond dronken hoeft te worden.
Je voedt zelf je kind op en daarmee zal je ook vertrouwen in je kind moeten hebben dat het zich niet opeens buitensporig anders gedraagt in het buitenland dan in Nederland. En al drinken ze een keer teveel, daar heb jij toch geen last van?

dinsdag 9 september 2025 om 15:39

Hier sluit ik me bij aan. In mijn tijd (20 jaar geleden) gingen 'we' met 16 naar Renesse of een Waddeneiland en met 17-18 naar Lloret, Salou of Albufeira. Niet allemaal natuurlijk, maar wel meerdere groepen uit de klas. Ik snap je zorgen wel, mijn ouders waren ook niet blij dat wij gingen. Als je dochter en/of haar vrienden van de wilde feestjes zijn, dan doen ze dat toch wel, of ze nou in Albufeira or een of ander Portugees gehucht met 1 lokale kroeg zitten. En als ze daar niet zo van is, dan is de kans groot dat het daar ook niet zo nodig hoeft van haar.care_ schreef: ↑09-09-2025 10:44Ik weet niet of het écht uitmaakt.
Of het nu Albufeira, Mallorca of Zeeland is, als je dochter het type ervoor is, zal ze de feestjes en de drankjes toch wel opzoeken. Het hoort bij die leeftijd om dat te ontdekken. Als het goed is, en je haar goed hebt opgevoed, zal het allemaal wel meevallen.
Ken je de mensen met wie ze gaat? En is ze een beetje bestand tegen groepsdruk? Je zou nog kunnen vragen of ze nagedacht heeft over risico's en of ze weet wat ze moet doen als er iets gebeurt tijdens het uitgaan. Maar als ze thuis al wel eens uit gaat, dan weet ze dat ongetwijfeld al.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Al een account? Log dan hier in