Geld & Recht alle pijlers

Hoe ga ik dit terzijnertijd aanvliegen?

09-09-2025 20:29 86 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Al geruime tijd geleden heb ik het contact met een van mijn ouders verbroken. Na letterlijk 30 jaar van ellende, manipulatie, geestelijke verwaarlozing tijdens mijn jeugd, etc.

Er is van mijn kant geen wens tot herstel van de ouder-kindband. Van de kant van mijn ouder ook niet (gezien wat hieronder volgt), ga ik van uit.

Ouder is op leeftijd, voor zover ik weet nog niet stervende. Ik heb van een van mijn siblings onlangs begrepen (die nog wel contact heeft met ouder) dat ouder niet wil dat ik ooit te weten kom dat hij/zij (ik laat het liever in het midden vanwege herkenbaarheid) is overleden.

Ik ga er dus gemakshalve maar van uit dat ik inmiddels geen erfgenaam meer ben (en dat werd niet echt ontkend). Ik vind daar wat van, maar het komt natuurlijk niet uit de lucht vallen. Ouder staat in onze familie bekend om bepaald gedrag en dit zou volledig in lijn staan daarvan.

Ik heb uiteraard wel recht op mijn legitieme portie. En ik ben ook wel zeker van plan om die op te eisen. Sowieso vind ik het een mooie schadevergoeding, en daarnaast ben ik van plan het te gebruiken ten aanzien van een doel dat daarmee in lijn ligt.

Maar goed, als ik niet weet dat de ouder overleden is, valt er ook weinig op te eisen. En na 5 jaar kan ik er naar fluiten.

Ik vroeg me af of er hier mensen zijn met verstand van erfrecht.

Is het mijn onderzoeksplicht om op tijd uit te vinden dat ouder overleden is?
Zal een executeur-testamentair hierover contact met mij moeten opnemen?
Wat mag ik verwachten van mijn siblings? Kunnen zij hun erfdeel gebruiken zonder mij in kennis te stellen en mij daarmee mijn legitieme portie ontnemen?
Hoe ga ik dit aanvliegen? Zijn er plekken waar ik kan vernemen/opvragen of ouder is overleden?

Siblings gunnen mij overigens de legitieme portie, snappen ook mijn motivatie daartoe, maar vooralsnog is de loyaliteit om aan de wens van ouder (die dus niet wil dat ik van het overlijden in kennis wordt gesteld) tegemoet te komen, primair. Mogen zij dat?
Vivalafete25 schreef:
11-09-2025 15:46
Ik ben dus de sibling die het overlijden zou moeten "verzwijgen" en ik weet het niet. In principe is mijn principe dat iedereen moet leven en sterven zoals hij wil maar in dit geval is het praktisch en geestelijk wel erg lastig. Al was het alleen maar omdat ik met één sibling best close ben en het dan zo raar voelt om iets dat groot is voor mij niet te delen.

Het compromis kan zijn dat je (jij bent tenslotte degene die er mee verder moet leven) dat je de wens respecteert tot en met het tijdstip dat de begrafenis achter de rug is en tussen 2-4 weken ná de begrafenis aan broer/zus vertelt dat ouder is overleden?

Voor mijn gevoel handel je dan naar beide partijen correct: volgens wens ouder is broer/zus niet bij het afscheid geweest, maar je hoeft ook niet jarenlang onnodig iets voor broer/zus te verzwijgen en je geeft hem/haar de kans te doen wat hij/zij wil n.a.v. het overlijden van ouder.

Voor TO:
Zou op een soortgelijke manier kunnen: iemand uit de kring van je ouder vragen om je binnen een maand na het overlijden daarvan op de hoogte te stellen (desnoods anoniem).
Verder kan je misschien nog achterhalen of er sprake is van lidmaatschap/regelmatig bezoek aan een kerk, een vereniging o.i.d.
gebruna wijzigde dit bericht op 11-09-2025 16:27
Reden: aanvulling
13.57% gewijzigd
SurferRosa schreef:
11-09-2025 16:12
Maar bedoel je dan de staatskas of een consignatiekas?
Consignatie.
Vivalafete25 schreef:
11-09-2025 16:34
Consignatie.
Ja, en daar staat het nog 25 jaar totdat iemand zich meldt, en het Rijksvastgoedbedrijf is daar momenteel ook druk mee weet ik, om wat beweging te krijgen in al die onbeheerde nalatenschappen, want dat zijn er wel veel blijkbaar.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
@Rosanna - Op zich zou dat kunnen, ware het niet dat huizenverkoop redelijk snel gaat tegenwoordig. Dan zou ik elke maand/elke twee maanden langsmoeten, en daar is het te ver voor. En heb ik bovendien absoluut geen behoefte aan. Ik hoef dat huis niet te zien.

@MissNuada - Jij slaat de spijker op de kop. Want hoezo mag je niet op de stoep staan als je nooit/geen contact hebt. Daar is meestal een reden voor. En dan is het inderdaad een mooi einde voor jaren en jaren van narigheid.

@Mariana - Nee, die feestjes zijn al jaren gescheiden.

@Vivalafete25 - Moeilijk hoor. Ik ben op goede voet met siblings, maar de band is niet super super hecht, dus ik snap het dat de loyaliteit op dit moment bij de ouder ligt. Maar zou de band wel heel close zijn, dan zou het voor mij een no-brainer zijn. Wel laten weten, maar bijvoorbeeld ruim (een paar maanden) na de uitvaart.
Ik hoef het antwoord uiteraard niet te weten, maar ik merk wel dat ik gelijk nieuwsgierig ben naar de reden waarom jou ouders willen dat je siblings het echt niet mogen weten.
Die vraag heb ik mezelf uiteraard ook gesteld. Hier zal het een mengeling zijn van haatdragend zijn/wraakzucht (ouder parasiteert al decennia op conflicten), verontwaardiging (omdat ik het contact heb verbroken) en simpelweg kinderachtigheid (als ik geen contact wil, dan mag jij lekker niet.... ; en ja dergelijk gedrag is ouder niet vreemd). Misschien zie ik nog wat over het hoofd :P .

@Nerdopviva - Eens. Ik accepteer de mening van sibling als deze voorrang geeft aan de wens van ouder om het niet te zeggen boven mijn wens om het wel te weten. Maar zelf zou ik het anders doen. Zoals jij zegt.

@Gebruna: Ik heb inmiddels wat kanalen gevonden waar ik eens per jaar kan checken. En wat ik ook zal doen. Maar ik verwacht hierover nog wel eens in gesprek te gaan met sibling het komende jaar. Misschien denkt deze er dan anders over.
Grasgevoerd schreef:
11-09-2025 20:46
@Rosanna - Op zich zou dat kunnen, ware het niet dat huizenverkoop redelijk snel gaat tegenwoordig. Dan zou ik elke maand/elke twee maanden langsmoeten, en daar is het te ver voor. En heb ik bovendien absoluut geen behoefte aan. Ik hoef dat huis niet te zien.
Huizen zijn wel langere tijd te vinden op funda, je kunt daar ook op verkochte huizen zoeken (blijft zeker een paar maanden staan). En ik denk dat je via een google alert op het specifieke adres/huis de informatie ook binnenkrijgt zonder er verder actief mee bezig te zijn. Kun je zelf kijken wat je prettig vind, een moment kiezen waar je ruimte hebt om hier mee bezig te zijn en even een rondje sites doet. Of een google alert instellen met de mogelijkheid verrast te worden met informatie op een moment dat je daar geen ruimte voor hebt. Of misschien kan je daar dan zelfs een speciaal emailadres voor aanmaken, heb je het alsnog zelf in de hand.
dahlia400 wijzigde dit bericht op 17-09-2025 01:19
Reden: toevoeging
23.30% gewijzigd
Via 8118 kan je de koopsom opvragen. Kost wel 1,50 per bericht, maar je hoeft er dan niet langs of via funda iets te doen.
Gebruna schreef:
11-09-2025 16:19
Het compromis kan zijn dat je (jij bent tenslotte degene die er mee verder moet leven) dat je de wens respecteert tot en met het tijdstip dat de begrafenis achter de rug is en tussen 2-4 weken ná de begrafenis aan broer/zus vertelt dat ouder is overleden?

Voor mijn gevoel handel je dan naar beide partijen correct: volgens wens ouder is broer/zus niet bij het afscheid geweest, maar je hoeft ook niet jarenlang onnodig iets voor broer/zus te verzwijgen en je geeft hem/haar de kans te doen wat hij/zij wil n.a.v. het overlijden van ouder.

Zie ik iets over hoofd? Niet willen dat iemand weet dat je overleden bent is toch iets heel anders dan niet willen dat iemand op je afscheid komt?
Vivalafete25 schreef:
11-09-2025 15:46
Ik ben dus de sibling die het overlijden zou moeten "verzwijgen" en ik weet het niet.
Je hebt overigens álle recht om tegen de ouder in kwestie te zeggen dat je dit niet gaat doen. Diegene kan er geen stokje voor steken, dat komt in zo'n geval dan eigenlijk wel weer mooi uit.

Ik vind het afschuwelijk om als ouder zo'n "eis" bij een kind neer te leggen en ik zal er zelf nooit gehoor aan geven en dat ook melden.
.
Grasgevoerd schreef:
11-09-2025 20:46
Je kunt als je een account op funda hebt een alert instellen met bepaalde zoekfilters bv de straat waar je ouder woont. Je krijgt dan een mail als er daar een huis te koop staat.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Over Mensenlinq. Hier komt de eventuele overlijdensadvertentie alleen te staan als de nabestaanden hiervoor kiezen en ook voor betalen. Vroeger kwamen de advertenties standaard hier te staan. Tegenwoordig is het een betaalde dienst.
Ik zou toch ook wel aan sibling vragen waarom die mee wil gaan met die wens.
Want het is natuurlijk wel een beetje onlogisch dat ouder graag wil dat jij zelfs als je zelf 95 bent niet mag weten of je ouder al dan niet nog in leven is.
Dus welk achterliggend doel dient het de ouder in kwestie en hoe kan je daar op inspelen?
- Voorkomen dat je op de uitvaart komt? Dat kan je sowieso afspreken.
- Voorkomen dat je je legitieme portie krijgt? Dan moet sibling daar toch echt voor zichzelf over nadenken en kiezen voor jou of voor ouder. Sibling kan niet én loyaal naar ouder zijn én jou de legitieme portie gunnen.
- Gewoon om jou een steek onder water te geven. Zie boven, is loyaliteit dan voor sibling ook zo belangrijk om aan mee te doen?

Overigens lijkt het mij heel lastig voor een broer of zus om zoiets groots structureel te verzwijgen voor zo'n lange tijd als jullie wel contact hebben. Ik zou vermoeden dat je er vanzelf wel achter komt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven