Strategisch stemmen om de pvv te breken

zondag 21 september 2025 om 11:13

Zou jij op een andere partij dan je eerste keuze stemmen om te voorkomen dat de pvv het grootste wordt en de formatie sneller kan?
We zouden dat met elkaar kunnen voorkomen door enkel op de andere grote partijen te stemmen: PvdA/GL, CDA, VVD. Dus je wil eigenlijk SP of PvdD stemmen, maar dan zou je PvdA/GL stemmen, of eigenlijk CU, maar dan CDA.
Als iedereen dat zou doen is er uiteraard minder kans dat jouw denkbeelden níet vertegenwoordigd worden, maar de kans is veel groter dat de PVV, die iedereen die er niet op stemt echt niet wil, te klein wordt om een stem in de formatie te krijgen.
Ik ben al jaren een VVD/D66 stemmer, maar ga nu PvdA/GL stemmen. Omdat dat de 2e partij is na de PVV, en zij elke stem nodig hebben om de grootste te worden. Niet omdat ik dat de beste partij vindt, maar wel de beste keuze.
In het huidige politieke klimaat, ook wereldwijd, kunnen we ons een lange formatie niet veroorloven, en we moeten de macht van uiterst rechts verbreken om te voorkomen dat Geert hetzelfde gaat doen als Trump, namelijk mensen aanzetten tot geweld en over gestolen verkiezingen gaan raaskallen.
Raar idee van mij, of een goede manier om te voorkomen dat de PVV de grootste wordt? Want dát zie ik als de grootste bedreiging van onze democratie.
                    We zouden dat met elkaar kunnen voorkomen door enkel op de andere grote partijen te stemmen: PvdA/GL, CDA, VVD. Dus je wil eigenlijk SP of PvdD stemmen, maar dan zou je PvdA/GL stemmen, of eigenlijk CU, maar dan CDA.
Als iedereen dat zou doen is er uiteraard minder kans dat jouw denkbeelden níet vertegenwoordigd worden, maar de kans is veel groter dat de PVV, die iedereen die er niet op stemt echt niet wil, te klein wordt om een stem in de formatie te krijgen.
Ik ben al jaren een VVD/D66 stemmer, maar ga nu PvdA/GL stemmen. Omdat dat de 2e partij is na de PVV, en zij elke stem nodig hebben om de grootste te worden. Niet omdat ik dat de beste partij vindt, maar wel de beste keuze.
In het huidige politieke klimaat, ook wereldwijd, kunnen we ons een lange formatie niet veroorloven, en we moeten de macht van uiterst rechts verbreken om te voorkomen dat Geert hetzelfde gaat doen als Trump, namelijk mensen aanzetten tot geweld en over gestolen verkiezingen gaan raaskallen.
Raar idee van mij, of een goede manier om te voorkomen dat de PVV de grootste wordt? Want dát zie ik als de grootste bedreiging van onze democratie.

zondag 21 september 2025 om 19:31

Exact. Deze punten maakt de vvd momenteel echt een no go voor mij. Ik ben het best vaak eens met de jovd, maar zodra die lui oud genoeg zijn voor een hypotheek slijten de goede ideeën ook ofz.Inelly schreef: ↑21-09-2025 19:25Het is niet alleen Yesilgöz, maar de hele VVD die raar is gaan doen. Stemmen voor een motie om antifa tot terroristische organisatie te verklaren en wanneer extreem-rechts dan vernielingen aanricht in Den Haag roepen 'we moeten dit geweld niet politiseren'. Vooral niet benoemen dat het rechts is.
Ook heeft de VVD het hele klimaatbeleid door de shredder gedraaid en willen hun kiezers liever met de PVV dan met GL-PvdA.
                                    Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow

zondag 21 september 2025 om 19:31

zondag 21 september 2025 om 19:33

Inelly schreef: ↑21-09-2025 19:25Het is niet alleen Yesilgöz, maar de hele VVD die raar is gaan doen. Stemmen voor een motie om antifa tot terroristische organisatie te verklaren en wanneer extreem-rechts dan vernielingen aanricht in Den Haag roepen 'we moeten dit geweld niet politiseren'. Vooral niet benoemen dat het rechts is.
Ook heeft de VVD het hele klimaatbeleid door de shredder gedraaid en willen hun kiezers liever met de PVV dan met GL-PvdA.
Dat kan natuurlijk allemaal wel zo zijn, maar als je de programma's van VVD en GL/PvdA naast elkaar legt dan liggen die ook ver uit elkaar. Ik zie ook niet in hoe die 2 partijen samen moeten gaan werken...
Daarnaast, er valt van alles te zeggen over de VVD en hun samenwerking met de PVV, maar wat denken jullie wat er gebeurd was wanneer geen enkele partij met de PVV had willen regeren? Ik zeg niet dat dit goed is geweest, het is voor de komende verkiezingen duidelijk dat ze afgestraft worden...

zondag 21 september 2025 om 19:36

zondag 21 september 2025 om 19:38

Bij mij komt Partij van de Dieren eruit met daarna SP en Groenlinks-PVDA. Mijn stem gaat naar het laatste.Samar schreef: ↑21-09-2025 18:24https://www.volkskrant.nl/kijkverder/20 ... ~v1477077/
Bij deze kom ik uit op VVD, gevolgd door CDA en dan NSC. VVD klopt wel met de vorige verkiezingen maar ik ben ook niet blij met hoe de partij nu geleid wordt. NSC heb ik geen vertrouwen meer in en ben niet christelijk dus CDA is ook moeilijk.
Ik weet het dit jaar echt niet, misschien gewoon niet stemmen of toch CDA.
                                    Pluviofiel|Firm believer of Karma

zondag 21 september 2025 om 19:39

2 partijen met 24 en maarliefst 5 met 23... Dat helpt niet echt. Heb wel duidelijk het hele linker rijtje netjes links staan en rechts rechtsSamar schreef: ↑21-09-2025 18:24https://www.volkskrant.nl/kijkverder/20 ... ~v1477077/
Bij deze kom ik uit op VVD, gevolgd door CDA en dan NSC. VVD klopt wel met de vorige verkiezingen maar ik ben ook niet blij met hoe de partij nu geleid wordt. NSC heb ik geen vertrouwen meer in en ben niet christelijk dus CDA is ook moeilijk.
Ik weet het dit jaar echt niet, misschien gewoon niet stemmen of toch CDA.

zondag 21 september 2025 om 19:39

Dat eerste heb je natuurlijk gelijk in.MrsM schreef: ↑21-09-2025 19:33Dat kan natuurlijk allemaal wel zo zijn, maar als je de programma's van VVD en GL/PvdA naast elkaar legt dan liggen die ook ver uit elkaar. Ik zie ook niet in hoe die 2 partijen samen moeten gaan werken...
Daarnaast, er valt van alles te zeggen over de VVD en hun samenwerking met de PVV, maar wat denken jullie wat er gebeurd was wanneer geen enkele partij met de PVV had willen regeren? Ik zeg niet dat dit goed is geweest, het is voor de komende verkiezingen duidelijk dat ze afgestraft worden...
Maar het probleem van samenwerken met de PVV is dat dat meer problemen oplevert.
1. Je leert Wilders hoe hij het aan moet pakken. Als Wilders straks weer 37 zetels haalt, eist hij zelf het premierschap op. Trump-I was lang niet zo dramatisch als Trump-II, want nu weet Trump hoe hij het moet doen. De PVV kan zich nu ook vier jaar voorbereiden op de overgang naar een dictatuur à la Hongarije.
2. De VVD heeft in de campagne van 2023 de deur naar Wilders opengezet. Yesilgöz heeft de verkiezingsoverwinning van de PVV zelf veroorzaakt.
3. De PVV consequent uitsluiten betekent dat dit soort haat niet normaal wordt. De VVD stookt daarentegen zelf het PVV-sentiment op met hun leugens over nareis op nareis op nareis. Want, zoals je zelf zegt, het programma van GL-PvdA is een bedreiging voor de rijke Nederlander (en dan bedoel ik niet jou!). De ellende van de PVV komt uiteindelijk bij de gewone burger terecht, terwijl de rijken net zoals bij Trump profiteren.

zondag 21 september 2025 om 19:40

zondag 21 september 2025 om 19:58

Dat zou je denken, maar ik trek de zelfingenomen ‘wij zijn zo fatsoenlijk’ houding van het CDA gewoon niet. Daarbij heeft mijn niet zo ruimdenkende mening over voltooid leven e.d. niets te maken met de Bijbel maar met het feit dat ik vind dat mensen ‘aangespoord’ worden om hun leven voltooid te vinden met 75. Misschien moeten we gewoon de ouderenzorg verbeteren?
Volt zou een optie kunnen zijn, maar die zijn te klein en volgens mij ook wel erg linksig.

zondag 21 september 2025 om 20:04

Vind ik ook netjes. Het hele ding met een politieke overtuiging is dat je vindt dat een bepaalde manier van handelen het beste is voor het land. Ik begrijp heel goed dat andere mensen er anders over denken, ik respecteer dat standpunt, maar ik vind mijn standpunt juister. Dat is niet zo gek, lijkt me.
                                    Si abra la puerta hay lobos.

zondag 21 september 2025 om 20:06

Haha, dat herken ik wel.KamilleT schreef: ↑21-09-2025 19:58Dat zou je denken, maar ik trek de zelfingenomen ‘wij zijn zo fatsoenlijk’ houding van het CDA gewoon niet. Daarbij heeft mijn niet zo ruimdenkende mening over voltooid leven e.d. niets te maken met de Bijbel maar met het feit dat ik vind dat mensen ‘aangespoord’ worden om hun leven voltooid te vinden met 75. Misschien moeten we gewoon de ouderenzorg verbeteren?
Volt zou een optie kunnen zijn, maar die zijn te klein en volgens mij ook wel erg linksig.
Maar wil je alsjeblieft, alsjeblieft n i e t de VVD kiezen? Die hebben Rutte-IV opgeblazen vanwege de leugen van nareis op nareis op nareis. En ze zijn ook voor voltooid leven (en voor bezuinigingen op de ouderenzorg, zo is de afgelopen jaren gebleken)

zondag 21 september 2025 om 21:26

Haal ff je panty uit de knoop. Mijn brein vond links bij links gewoon grappig. Was geen waardeoordeel over rechts.
Sterker; ben meer progressief liberaal dan klassiek links.

maandag 22 september 2025 om 09:29

Partijen waarvan het programma is doorgerekend door het CPB. Zoals CDA, PvdAGL, VVD en D66.
PVV en BBB bv kiezen ervoor het niet door te laten rekenen.

maandag 22 september 2025 om 09:48

De BBB laat hun programma nu wel doorrekenen las ik in de Volkskrant. JA21 en Volt ook dit jaar voor de eerste keer.
SP, DENK, PvdD, PVV laten hun programma's niet doorrekenen.
10 oktober worden de resultaten bekend gemaakt. Daar ben ik wel benieuwd naar, hoe alle partijen hun plannen willen gaan financieren.

maandag 22 september 2025 om 10:01

Thanks! Ik refereerde inderdaad naar de vorige verkiezingen.MrsM schreef: ↑22-09-2025 09:48De BBB laat hun programma nu wel doorrekenen las ik in de Volkskrant. JA21 en Volt ook dit jaar voor de eerste keer.
SP, DENK, PvdD, PVV laten hun programma's niet doorrekenen.
10 oktober worden de resultaten bekend gemaakt. Daar ben ik wel benieuwd naar, hoe alle partijen hun plannen willen gaan financieren.

maandag 22 september 2025 om 10:02

maandag 22 september 2025 om 10:13

AnAppleADay schreef: ↑22-09-2025 10:02Bij twijfel kan het wel de doorslaggevende reden zijn. Ik denk dat mijn man wel strategisch gaat stemmen, hij is nogal verloren sinds hij de VVD heeft afgeserveerd dus ik zie hem wel bij CDA eindigen puur vanwege de peilingen tov PVV.
Ja dat snap ik wel, ik heb een beetje hetzelfde en voel me ook wat "verloren".
Ja er zijn op rechts best wat partijen maar PVV en FvD vallen bij voorbaat al af voor mij. VVD ben ik teleurgesteld in. JA21 is het ook niet helemaal, SGP al helemaal niet. Blijft CDA over maar daar heb ik ook nog twijfels over.
CU ondanks Bikker ook niet. Maar ik moet wel zeggen dat ik haar echt enorm kan waarderen in debatten.
Volt is mij veel teveel op Europa gericht.
PvdD en DENK en SP vallen ook voor mij af. D66, hetzelfde gevoel als JA21 en een beetje CDA.
GL-PVDA ook niet.
Ik heb het nog nooit zo moeilijk gevonden om een keuze te maken. Zelfs met elke stemwijzer wordt ik er niet wijzer van...

maandag 22 september 2025 om 10:16

Ik blijf VVD stemmen vanwege het programma. Het lijsttrekkers-issue moet na de verkiezingen maar beslecht worden, hoe zat ik het ook ben.
CDA is een behoorlijke partij maar economisch niet overtuigend genoeg, dat geldt ook voor D66.
JA21 zal ik nooit op stemmen, afschaffen van het discriminatieverbod is voor mij no-go.
                    CDA is een behoorlijke partij maar economisch niet overtuigend genoeg, dat geldt ook voor D66.
JA21 zal ik nooit op stemmen, afschaffen van het discriminatieverbod is voor mij no-go.

maandag 22 september 2025 om 10:26

Nee, tactisch stemmen op GL/PvdA ga ik niet doen. 
Volgens de Volkskrant stemwijzer is mijn top 5 PvdD (19), D’66, SP, Volt (allen 18) en CDA (17). Denk dat het weer D’66 gaat worden. Wel grappig om te zien dat de extremen (in mijn ogen) keurig onderaan staan (BBB, Ja21, PVV en FvD).
                    Volgens de Volkskrant stemwijzer is mijn top 5 PvdD (19), D’66, SP, Volt (allen 18) en CDA (17). Denk dat het weer D’66 gaat worden. Wel grappig om te zien dat de extremen (in mijn ogen) keurig onderaan staan (BBB, Ja21, PVV en FvD).
                                    Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man

maandag 22 september 2025 om 10:27

Vanielje schreef: ↑22-09-2025 10:16Ik blijf VVD stemmen vanwege het programma. Het lijsttrekkers-issue moet na de verkiezingen maar beslecht worden, hoe zat ik het ook ben.
Ja dat is dus ook precies mijn dilemma. Wellicht wordt het toch gewoon weer VVD.

maandag 22 september 2025 om 10:28

Ik ben trouwens ook geen fan van gekozen burgemeesterschap van D66, maar realistisch gezien gaat dat echt geen onderwerp worden de komende paar jaar, dus dat vind ik geen reden om er niet op te stemmen.
Er is toch nooit een partij waar je 100% achter staat, dus dan kies ik er één waar ik me het meest bij kan vinden op de thema's die de komende jaren belangrijk gaan zijn, zoals migratie en wonen.
                    Er is toch nooit een partij waar je 100% achter staat, dus dan kies ik er één waar ik me het meest bij kan vinden op de thema's die de komende jaren belangrijk gaan zijn, zoals migratie en wonen.

maandag 22 september 2025 om 10:30

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Al een account? Log dan hier in