Alcoholgebruik binnen een relatie

vrijdag 26 september 2025 om 14:22

Ik ben benieuwd hoe dit voor iedereen is. 
Mijn partner en ik drinken thuis nauwelijks alcohol, hooguit met een jaarwisseling ofzo. En we zijn mid-life, beide fulltime werkend, groot gezin van nog allemaal thuiswonende kinderen, dus het is ook niet zo dat we wekelijks in de kroeg zijn te vinden. De meeste weken is ons alcoholgebruik 0,0.
Maar soms heb je een feestje. Dat kan vanalles zijn: de plaatselijke kermis, een stapavond, een bruiloft van vrienden, de 80e verjaardag van ome Cor in het buurthuis. Bij dit soort gelegenheden drinken we wel alcohol. Waar ik het na een glas of 3 a 4 voor gezien houd, drinkt mijn partner dan minstens 20 alcoholische consumpties. En ik zie om hem heen dat dit bij veel mannen "normaal" wordt gevonden, ze drinken allemaal in hetzelfde tempo, waar de dames rustiger aan doen of zelfs nuchter blijven. Het is altijd zo geweest (wij zijn al heel lang samen).
Maar de laatste jaren merk ik dat de alcohol steeds beroerder valt bij hem. Een echte kater waardoor de volgende dag leuke plannen in het water vallen. 's Nachts ontelbaar keren naar de wc en vreselijk snurken, en daarmee het hele gezin wakker houden. Of echt dronken zijn, kotsen, de deur niet van het slot krijgen (en dan voor de deur in slaap vallen als ik er niet bij ben); dat zijn gelukkig excessen maar ik heb er een aantal meegemaakt.
Ik vind het eigenlijk steeds minder leuk, zou willen dat hij niet dronk (of in ieder geval maat hield; maar dat lijkt onmogelijk) en soms schaam ik me, als het gaat om familiefeestjes/waar de kinderen bij zijn. Ik merk dat het zelfs mijn plezier in die feestjes een beetje verpest. En ook dat ik stiekem had verwacht dat het alcoholgebruik vanzelf zou minderen met de toenemende leeftijd; voor mij is dronkenschap echt iets voor pubers en na een paar keer mijn hoofd te stoten, is dat mij nooit meer gebeurd.
Hoe kijken jullie hiernaar? Heeft hij een alcoholprobleem, dat hij geen maat kan houden, of ben ik een oude zeur aan het worden? Combi van beide misschien? En hoe ga je er dan mee om zodat deze gezamenlijke feestjes voor iedereen leuk blijven?
                    Mijn partner en ik drinken thuis nauwelijks alcohol, hooguit met een jaarwisseling ofzo. En we zijn mid-life, beide fulltime werkend, groot gezin van nog allemaal thuiswonende kinderen, dus het is ook niet zo dat we wekelijks in de kroeg zijn te vinden. De meeste weken is ons alcoholgebruik 0,0.
Maar soms heb je een feestje. Dat kan vanalles zijn: de plaatselijke kermis, een stapavond, een bruiloft van vrienden, de 80e verjaardag van ome Cor in het buurthuis. Bij dit soort gelegenheden drinken we wel alcohol. Waar ik het na een glas of 3 a 4 voor gezien houd, drinkt mijn partner dan minstens 20 alcoholische consumpties. En ik zie om hem heen dat dit bij veel mannen "normaal" wordt gevonden, ze drinken allemaal in hetzelfde tempo, waar de dames rustiger aan doen of zelfs nuchter blijven. Het is altijd zo geweest (wij zijn al heel lang samen).
Maar de laatste jaren merk ik dat de alcohol steeds beroerder valt bij hem. Een echte kater waardoor de volgende dag leuke plannen in het water vallen. 's Nachts ontelbaar keren naar de wc en vreselijk snurken, en daarmee het hele gezin wakker houden. Of echt dronken zijn, kotsen, de deur niet van het slot krijgen (en dan voor de deur in slaap vallen als ik er niet bij ben); dat zijn gelukkig excessen maar ik heb er een aantal meegemaakt.
Ik vind het eigenlijk steeds minder leuk, zou willen dat hij niet dronk (of in ieder geval maat hield; maar dat lijkt onmogelijk) en soms schaam ik me, als het gaat om familiefeestjes/waar de kinderen bij zijn. Ik merk dat het zelfs mijn plezier in die feestjes een beetje verpest. En ook dat ik stiekem had verwacht dat het alcoholgebruik vanzelf zou minderen met de toenemende leeftijd; voor mij is dronkenschap echt iets voor pubers en na een paar keer mijn hoofd te stoten, is dat mij nooit meer gebeurd.
Hoe kijken jullie hiernaar? Heeft hij een alcoholprobleem, dat hij geen maat kan houden, of ben ik een oude zeur aan het worden? Combi van beide misschien? En hoe ga je er dan mee om zodat deze gezamenlijke feestjes voor iedereen leuk blijven?

vrijdag 26 september 2025 om 17:14

vrijdag 26 september 2025 om 17:14

De mijne wordt 1x per jaar zo dronken. Ik kan er mee leven.

vrijdag 26 september 2025 om 17:16

Een verplichte kermis of dorpsfeest en 80-jarigen die na een uur van de wereld zijn?Nietveelmaargenoeg schreef: ↑26-09-2025 17:07Velen vragen waarom we naar feestjes gaan die niet leuk zijn zonder alcohol: dat is omdat die inderdaad vaak verplicht zijn.
En waarom de feestjes niet leuk zijn zonder alcohol: dat is omdat IEDEREEN alcohol drinkt. Na een uurtje is er vaak geen fatsoenlijk gesprek meer te voeren, platte grappen en spreken met consumptie is de norm. En als je dan zelf mee kan doen dan is het leuk maar ben je de Bob, dan echt wat minder. Dronken mensen zijn inderdaad niet leuk.
Misschien begeven wij ons in de verkeerde kringen ja dat kan, wij zijn allebei laag opgeleid zeg maar in praktische beroepen dus het is inderdaad niveau dorpsfeest, carnaval, kermis.
Het is overigens niet zo dat mijn man vindt dat het er perse 20 moeten zijn, hij vindt in nuchtere toestand dat 5 ook genoeg is, maar na die eerste paar is hij dat over het algemeen vergeten, krijgt er her en der weer eentje in de hand geduwd en als die dan ook op zijn, tja.

vrijdag 26 september 2025 om 17:18

Inderdaad, hoezo verplicht? De feestjes die je noemt zijn niet echt verplicht.
Jarige familie, oké, maar als ze na een uur zo dronken zijn, merken ze het ook niet als je weer weg gaat.
Denk trouwens dat je, je verkijkt op het verschil van alcohol gebruik bij lager/hoger opgeleiden. Maar dat is een andere discussie.

Jarige familie, oké, maar als ze na een uur zo dronken zijn, merken ze het ook niet als je weer weg gaat.
Denk trouwens dat je, je verkijkt op het verschil van alcohol gebruik bij lager/hoger opgeleiden. Maar dat is een andere discussie.

vrijdag 26 september 2025 om 17:23

Precies, daar zijn goede statistieken over.
https://www.trimbos.nl/kennis/cijfers/alcohol/
Overmatig alcohol gebruik komt op alle opleidingsniveau's ongeveer evenveel voor. Maar dat is totaal off topic.

vrijdag 26 september 2025 om 17:24

Hoger opgeleiden doen meer drugs.Gerbera88 schreef: ↑26-09-2025 17:18Inderdaad, hoezo verplicht? De feestjes die je noemt zijn niet echt verplicht.
Denk trouwens dat je, je verkijkt op het verschil van alcohol gebruik bij lager/hoger opgeleiden. Maar dat is een andere discussie.![]()

vrijdag 26 september 2025 om 17:25

Wat vinden je kinderen van die feesten? Ik neem aan dat zij niet drinken. En wat vinden ze er van hun ouders zo onder invloed te zien en hun vader zelfs van de wereld zien gaan?Nietveelmaargenoeg schreef: ↑26-09-2025 17:07Velen vragen waarom we naar feestjes gaan die niet leuk zijn zonder alcohol: dat is omdat die inderdaad vaak verplicht zijn.
En waarom de feestjes niet leuk zijn zonder alcohol: dat is omdat IEDEREEN alcohol drinkt. Na een uurtje is er vaak geen fatsoenlijk gesprek meer te voeren, platte grappen en spreken met consumptie is de norm. En als je dan zelf mee kan doen dan is het leuk maar ben je de Bob, dan echt wat minder. Dronken mensen zijn inderdaad niet leuk.
Misschien begeven wij ons in de verkeerde kringen ja dat kan, wij zijn allebei laag opgeleid zeg maar in praktische beroepen dus het is inderdaad niveau dorpsfeest, carnaval, kermis.
Het is overigens niet zo dat mijn man vindt dat het er perse 20 moeten zijn, hij vindt in nuchtere toestand dat 5 ook genoeg is, maar na die eerste paar is hij dat over het algemeen vergeten, krijgt er her en der weer eentje in de hand geduwd en als die dan ook op zijn, tja.
5 is trouwens al echt veel en normvervagend. Vandaar dat nog 15 prima kan na 5.
                                    Don’t let anyone ruin your day. It’s your day. 
Ruin it yourself.
                                                                                Ruin it yourself.

vrijdag 26 september 2025 om 17:28

Hoe vaak komt dat dan voor? Ik vind niet dat je zeurt, en je partner heeft op z’n minst een ongezonde omgang met alcohol op feestjes. Het feit dat hij geen maat kan houden als hij eenmaal begint, wijst erop dat er toch iets problematisch aan is. Ik vind persoonlijk 20 consumpties ook wel heel erg veel. Jij mag aangeven dat dit voor jou en het gezin niet oké is. Misschien dat je kunt aangeven dat je niet meer mee wilt, als hij zoveel drinkt? Of goed duidelijk aangeven wat het met jou doet  (“ik merk dat ik me schaam / dat ik er geen plezier meer in heb”)

vrijdag 26 september 2025 om 17:32

Het probleem is, is dat hij dat na 5 consumpties wel vergeten is. Afspraken vooraf maken werkt niet bij overmatige alcoholconsumptie. Alleen niet gaan werkt of absoluut niet drinken. Dat heeft man een periode gedaan, daar vond hij niets aan. Je kunt wel consequenties hangen aan zijn gedrag en deze ook uitvoeren.Koffiezetapparaat schreef: ↑26-09-2025 17:28Misschien dat je kunt aangeven dat je niet meer mee wilt, als hij zoveel drinkt? Of goed duidelijk aangeven wat het met jou doet (“ik merk dat ik me schaam / dat ik er geen plezier meer in heb”)

vrijdag 26 september 2025 om 17:36

Nietveelmaargenoeg schreef: ↑26-09-2025 17:07Velen vragen waarom we naar feestjes gaan die niet leuk zijn zonder alcohol: dat is omdat die inderdaad vaak verplicht zijn.
Zoals ik en anderen al meermaals aangegeven hebben: dan ga je na een uur toch naar huis?
Serieus, wat/wie houdt je nu echt tegen dan?

vrijdag 26 september 2025 om 17:39

Ik herken het ook niet maar in mijn omgeving wordt wel veel en vaak gedronken, geen 20 glazen maar tijdens etentjes gaan er altijd wel wat flessen wijn doorheen en op feestjes wordt ook door (bijna) iedereen gedronken. Dronkenschap zie ik niet vaak maar dat zal ook gewenning zijn, ik bedoel dat mensen er blijkbaar goed tegen kunnen, en het idee is sowieso niet om eens stomdronken te worden maar eerder om de feestvreugde wat te verhogen. Het hoort erbij en een gezellige bijeenkomst (etentje, borrel, feest, opening etc) zonder alcohol is ondenkbaar. Ja, je kunt zelf een cola drinken natuurlijk, maar dan ben je een uitzondering.
In het geval van TO zou ik het wel een paar keer per jaar accepteren maar dan afspreken dat hij op de logeerkamer of bank slaapt en niemand lastigvalt. Als het regelmatig gebeurt lijkt het me een probleem, zeker ook voor hemzelf.

vrijdag 26 september 2025 om 17:39

Ik vind 20 echt idioot veel. En al helemaal op de soort feesten die je omschrijft. Kennelijk zijn er ook regelmatig kinderen bij. Daar zou ik echt (minimaal) de grens trekken. Dat hij niet dronken wordt waar de kids bij zijn. Wat ie verder doet moer ie zelf weten maar ik zou weg gaan als ik het genant vind worden en hem ip de bank laten slapen als hij snurkt en gaat kotsen oid. 
Best genant trouwens. Dat je je soms een beetje laat gaan soit, maar dit is wel echt extreem.
                    Best genant trouwens. Dat je je soms een beetje laat gaan soit, maar dit is wel echt extreem.

vrijdag 26 september 2025 om 17:43

Treurig wel.Claire45 schreef: ↑26-09-2025 17:39Ik herken het ook niet maar in mijn omgeving wordt wel veel en vaak gedronken, geen 20 glazen maar tijdens etentjes gaan er altijd wel wat flessen wijn doorheen en op feestjes wordt ook door (bijna) iedereen gedronken. Dronkenschap zie ik niet vaak maar dat zal ook gewenning zijn, ik bedoel dat mensen er blijkbaar goed tegen kunnen, en het idee is sowieso niet om eens stomdronken te worden maar eerder om de feestvreugde wat te verhogen. Het hoort erbij en een gezellige bijeenkomst (etentje, borrel, feest, opening etc) zonder alcohol is ondenkbaar. Ja, je kunt zelf een cola drinken natuurlijk, maar dan ben je een uitzondering.
In het geval van TO zou ik het wel een paar keer per jaar accepteren maar dan afspreken dat hij op de logeerkamer of bank slaapt en niemand lastigvalt. Als het regelmatig gebeurt lijkt het me een probleem, zeker ook voor hemzelf.

vrijdag 26 september 2025 om 17:44

Ik vind het inderdaad wel een typische omgeving. Na een uurtje al zo dronken dat er geen normaal gesprek meer mee te voeren is! En dat geldt voor de meerderheid?Nietveelmaargenoeg schreef: ↑26-09-2025 17:07
Sorry hoor, maar wat een armoe. Datbis echt niet normaal hoor. Ik zou daar gewoon niet heen gaan. Wat is daar nou leuk aan?

vrijdag 26 september 2025 om 17:44

Niet met je eigen ouder, maar ook niet als je ouders je een hele avond op zo'n feest laten zijn waarbij de hele mannelijke familie/buurtgenoten laveloos is. Dus ook als je zelf niet doordrinkt is dat een zeer goede reden om na een uur gewoon te vertrekken ipv je kinderen eraan bloot te stellen.

vrijdag 26 september 2025 om 17:45

En dit. Weinig feestjes die verplicht zijn lijkt me. En drinken is natuurlijk nooit verplicht. Dan ga je toch weg als er alleen slaap wordt geluld?

vrijdag 26 september 2025 om 17:47

En sowieso; je kinderen meenemen naar feestjes waar het gros binnen een uur al niet meer aanspreekbaar is... ik vind het allemaal best heftig wat to schrijft.

vrijdag 26 september 2025 om 17:47

Mee eens, een feestje met alleen maar laveloze mensen is helemaal niet veilig voor een kind.S-Groot schreef: ↑26-09-2025 17:44Niet met je eigen ouder, maar ook niet als je ouders je een hele avond op zo'n feest laten zijn waarbij de hele mannelijke familie/buurtgenoten laveloos is. Dus ook als je zelf niet doordrinkt is dat een zeer goede reden om na een uur gewoon te vertrekken ipv je kinderen eraan bloot te stellen.

vrijdag 26 september 2025 om 17:48

Wat treurig dat je harddrugs nodig heb om het gezelliger te maken.Claire45 schreef: ↑26-09-2025 17:39Ik herken het ook niet maar in mijn omgeving wordt wel veel en vaak gedronken, geen 20 glazen maar tijdens etentjes gaan er altijd wel wat flessen wijn doorheen en op feestjes wordt ook door (bijna) iedereen gedronken. Dronkenschap zie ik niet vaak maar dat zal ook gewenning zijn, ik bedoel dat mensen er blijkbaar goed tegen kunnen, en het idee is sowieso niet om eens stomdronken te worden maar eerder om de feestvreugde wat te verhogen. Het hoort erbij en een gezellige bijeenkomst (etentje, borrel, feest, opening etc) zonder alcohol is ondenkbaar. Ja, je kunt zelf een cola drinken natuurlijk, maar dan ben je een uitzondering.
                                    I am free, yes, I'm free, now I'm on my way...

vrijdag 26 september 2025 om 17:49

Gewoon een andere omgeving, denk ik. Vanavond ga ik eten bij mensen die ik nog niet zo goed ken, en de kans dat er tijdens het eten wijn wordt geschonken, schat ik in op 1000%. Niet omdat het alcoholisten zijn, maar omdat er in mijn cirkel tijdens speciale etentjes altijd wijn wordt gedronken. Vind ik niks treurigs aan, hoor.

vrijdag 26 september 2025 om 17:49

Bij mij ook en dan ook gewoon in de auto en de kinderen erbij in. En de ruzies erna en dat ze dan weer gingen scheiden en wij uit bed gehaald werden. Bah.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Al een account? Log dan hier in