Alcoholgebruik binnen een relatie

vrijdag 26 september 2025 om 14:22

Ik ben benieuwd hoe dit voor iedereen is. 
Mijn partner en ik drinken thuis nauwelijks alcohol, hooguit met een jaarwisseling ofzo. En we zijn mid-life, beide fulltime werkend, groot gezin van nog allemaal thuiswonende kinderen, dus het is ook niet zo dat we wekelijks in de kroeg zijn te vinden. De meeste weken is ons alcoholgebruik 0,0.
Maar soms heb je een feestje. Dat kan vanalles zijn: de plaatselijke kermis, een stapavond, een bruiloft van vrienden, de 80e verjaardag van ome Cor in het buurthuis. Bij dit soort gelegenheden drinken we wel alcohol. Waar ik het na een glas of 3 a 4 voor gezien houd, drinkt mijn partner dan minstens 20 alcoholische consumpties. En ik zie om hem heen dat dit bij veel mannen "normaal" wordt gevonden, ze drinken allemaal in hetzelfde tempo, waar de dames rustiger aan doen of zelfs nuchter blijven. Het is altijd zo geweest (wij zijn al heel lang samen).
Maar de laatste jaren merk ik dat de alcohol steeds beroerder valt bij hem. Een echte kater waardoor de volgende dag leuke plannen in het water vallen. 's Nachts ontelbaar keren naar de wc en vreselijk snurken, en daarmee het hele gezin wakker houden. Of echt dronken zijn, kotsen, de deur niet van het slot krijgen (en dan voor de deur in slaap vallen als ik er niet bij ben); dat zijn gelukkig excessen maar ik heb er een aantal meegemaakt.
Ik vind het eigenlijk steeds minder leuk, zou willen dat hij niet dronk (of in ieder geval maat hield; maar dat lijkt onmogelijk) en soms schaam ik me, als het gaat om familiefeestjes/waar de kinderen bij zijn. Ik merk dat het zelfs mijn plezier in die feestjes een beetje verpest. En ook dat ik stiekem had verwacht dat het alcoholgebruik vanzelf zou minderen met de toenemende leeftijd; voor mij is dronkenschap echt iets voor pubers en na een paar keer mijn hoofd te stoten, is dat mij nooit meer gebeurd.
Hoe kijken jullie hiernaar? Heeft hij een alcoholprobleem, dat hij geen maat kan houden, of ben ik een oude zeur aan het worden? Combi van beide misschien? En hoe ga je er dan mee om zodat deze gezamenlijke feestjes voor iedereen leuk blijven?
                    Mijn partner en ik drinken thuis nauwelijks alcohol, hooguit met een jaarwisseling ofzo. En we zijn mid-life, beide fulltime werkend, groot gezin van nog allemaal thuiswonende kinderen, dus het is ook niet zo dat we wekelijks in de kroeg zijn te vinden. De meeste weken is ons alcoholgebruik 0,0.
Maar soms heb je een feestje. Dat kan vanalles zijn: de plaatselijke kermis, een stapavond, een bruiloft van vrienden, de 80e verjaardag van ome Cor in het buurthuis. Bij dit soort gelegenheden drinken we wel alcohol. Waar ik het na een glas of 3 a 4 voor gezien houd, drinkt mijn partner dan minstens 20 alcoholische consumpties. En ik zie om hem heen dat dit bij veel mannen "normaal" wordt gevonden, ze drinken allemaal in hetzelfde tempo, waar de dames rustiger aan doen of zelfs nuchter blijven. Het is altijd zo geweest (wij zijn al heel lang samen).
Maar de laatste jaren merk ik dat de alcohol steeds beroerder valt bij hem. Een echte kater waardoor de volgende dag leuke plannen in het water vallen. 's Nachts ontelbaar keren naar de wc en vreselijk snurken, en daarmee het hele gezin wakker houden. Of echt dronken zijn, kotsen, de deur niet van het slot krijgen (en dan voor de deur in slaap vallen als ik er niet bij ben); dat zijn gelukkig excessen maar ik heb er een aantal meegemaakt.
Ik vind het eigenlijk steeds minder leuk, zou willen dat hij niet dronk (of in ieder geval maat hield; maar dat lijkt onmogelijk) en soms schaam ik me, als het gaat om familiefeestjes/waar de kinderen bij zijn. Ik merk dat het zelfs mijn plezier in die feestjes een beetje verpest. En ook dat ik stiekem had verwacht dat het alcoholgebruik vanzelf zou minderen met de toenemende leeftijd; voor mij is dronkenschap echt iets voor pubers en na een paar keer mijn hoofd te stoten, is dat mij nooit meer gebeurd.
Hoe kijken jullie hiernaar? Heeft hij een alcoholprobleem, dat hij geen maat kan houden, of ben ik een oude zeur aan het worden? Combi van beide misschien? En hoe ga je er dan mee om zodat deze gezamenlijke feestjes voor iedereen leuk blijven?

zondag 28 september 2025 om 10:33

Ik zal dan wel niet doorgewinterd genoeg zijn, maar ik open best wel eens een topic en ik vind ook niet altijd hetzelfde als iedereen.Hallodaar schreef: ↑28-09-2025 10:14Zodra je dit forum een beetje kent, weet je ook dat je bepaalde gevoelige/zware onderwerpen hier beter niet ter sprake kunt brengen.
Doorgewinterde forummers hier, hebben al lang geleerd hoe het gros reageerd. Openen zelf nooit een topic, vermijden topics, weten precies binnen welke lijntjes ze moeten reageren of praten met de massa mee.
Daar zie ik nieuwkomers die zichzelf nog bloot durven te geven en op herkenning of adviezen hopen, hun neus nog wel eens aan stoten. En dan zijn ze weer weg! Wat ik volledig begrijp.
Ik vind wat ik vind, ook in dit topic. Het lijkt me niet nodig mijn mening aan te passen omdat het anders vervelend is voor een TO. Als ik onbehoorlijk reageer, kan men mij staffen of aanspreken.
                                    Si abra la puerta hay lobos.

zondag 28 september 2025 om 10:52

De bewustwording begint wel steeds meer te komen merk ik.
Ik merk dat al mijn jong volwassen kinderen.
Feestjes draaien niet meer om liters alcohol naar binnen werken. Al schrik ik er dan wel weer van hoe drugsgebruik steeds gebruikelijker lijkt te worden. Maar dat is weer een ander verhaal.

zondag 28 september 2025 om 10:57

Heb ook dat idee. Ben er ook verbaasd over dat in het eenvoudigste café tegenwoordig minstens 4 verschillende 0,0 bieren op de kaart staan en die zijn erg lekker.

zondag 28 september 2025 om 10:58

Akelige reacties. Weet je, ik vind het vooral belangrijk om begripvol en aardig te zijn voor een ander. Ook al zijn we allemaal heel anders. Het veroordelen van een ander is niet echt constructief als iemand om advies vraagt, ook al sta je er zelf anders in.LaFleurNoire schreef: ↑28-09-2025 10:23Bepaalde zaken zou ik ook nooit op dit forum willen plaatsen nee. Je weet van sommige zaken hoe de mores hier is.
Aan de andere kant heb ik járen geleden eens een topic geopend omdat ik nogal boos en overstuur was omdat mijn destijds 16-jarige zoon ondanks een verbod op drinken tot zijn 18e, waarschuwingen en goede gesprekken zich op een soortgelijk feest als waar TO het over heeft zich bijkans in een coma gezopen had en mijn man hem letterlijk bewusteloos van de grond moest rapen. Hij had gelukkig goede vrienden die bij hem bleven, ons waarschuwden en uitlegden waar ze waren want hij was daar zelf absoluut niet meer toe in staat.
Ik kreeg hier toen het commentaar dat ik me niet zo moest aanstellen, dat was toch allemaal niet zo erg en overkwam iedereen wel eens. En hij lag toch niet in het ziekenhuis dus het viel allemaal wel mee. De termen helikopterouder en moraalridder kwamen ook nog voorbij geloof ik.
Wat dat betreft lijkt er toch wel wat veranderd.
Misschien vind jij het fijn dat er nu minder mild naar alcohol wordt gekeken. Maar jouw situatie was zo anders. Ook jij had begrip verdiend en dat vind ik ook van deze TO.

zondag 28 september 2025 om 10:58

Ik herken echt niks van wat je hier schrijft.Hallodaar schreef: ↑28-09-2025 10:14Zodra je dit forum een beetje kent, weet je ook dat je bepaalde gevoelige/zware onderwerpen hier beter niet ter sprake kunt brengen.
Doorgewinterde forummers hier, hebben al lang geleerd hoe het gros reageerd. Openen zelf nooit een topic, vermijden topics, weten precies binnen welke lijntjes ze moeten reageren of praten met de massa mee.
Daar zie ik nieuwkomers die zichzelf nog bloot durven te geven en op herkenning of adviezen hopen, hun neus nog wel eens aan stoten. En dan zijn ze weer weg! Wat ik volledig begrijp.
Ook in dit topic lees ik verschillende meningen.
En ik vind de meeste doorgewinterde forummers juist vrij open.

zondag 28 september 2025 om 11:01

Wat versta jij onder begrip in dit geval dan?Sonne schreef: ↑28-09-2025 10:58Akelige reacties. Weet je, ik vind het vooral belangrijk om begripvol en aardig te zijn voor een ander. Ook al zijn we allemaal heel anders. Het veroordelen van een ander is niet echt constructief als iemand om advies vraagt, ook al sta je er zelf anders in.
Misschien vind jij het fijn dat er nu minder mild naar alcohol wordt gekeken. Maar jouw situatie was zo anders. Ook jij had begrip verdiend en dat vind ik ook van deze TO.
                                    Don’t let anyone ruin your day. It’s your day. 
Ruin it yourself.
                                                                                Ruin it yourself.

zondag 28 september 2025 om 11:03

Snap ik ook. Het is hier ook vaak opletten hoe je iets verwoord, anders is het munitie om tegen je te gebruiken. Jammer. Gelukkig zie ik ook een aantal mensen adviezen geven die waardevol zijn en waar iemand iets aan kan hebben, maar dat is soms echt filteren. Maar een serieus issue zou ik hier nooit meer plaatsen. Een keer gedaan en heb me daar alleen maar (onterecht) slechter door gevoeld.Hallodaar schreef: ↑28-09-2025 10:14Zodra je dit forum een beetje kent, weet je ook dat je bepaalde gevoelige/zware onderwerpen hier beter niet ter sprake kunt brengen.

zondag 28 september 2025 om 11:05

TO vraagt zelf wat wij ervan vinden. Of zij een zeur is of man een alcoholprobleem heeft.Sonne schreef: ↑28-09-2025 10:58Akelige reacties. Weet je, ik vind het vooral belangrijk om begripvol en aardig te zijn voor een ander. Ook al zijn we allemaal heel anders. Het veroordelen van een ander is niet echt constructief als iemand om advies vraagt, ook al sta je er zelf anders in.
En genoeg die aangeven dat ze ook op hun tijd van een drankje houden en af en toe lekker los gaan.
Zelf heb ik aangegeven dat er voor mij verschil zit tussen bijvoorbeeld een schuurfeest enerzijds en een bruiloft anderzijds. Het probleem van TO is in mijn ogen dat het altijd 20+ biertjes worden ongeacht de gelegenheid. Ik heb nog nooit een bruiloftsfeest meegemaakt waarbij de helft van de gasten stomdronken is.

zondag 28 september 2025 om 11:05

Vraag ik me ook af. Er is nogal een verschil tussen een moeder in de schrik omdat haar kind zich bewusteloos gedronken heeft en een gefrustreerde echtgenote die dat blijkbaar met gevoel voor theater weet op te schrijven (want uiteindelijk is het allemaal niet zo erg en blijft alles zoals het was).
                                    Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica

zondag 28 september 2025 om 11:09

Ik denk begrip in die zin, dat TO haar partner niet als klein kind wil behandelen, maar ook geen bezopen vader in de buurt van haar kinderen wil.
TO wil evenmin gaan wegblijven van feestjes, enkel omdat haar partner geen maat kan houden. Dan wordt het een omgekeerde wereld.
Ze vraagt niks onmogelijks of onredelijks van hem.
Zelf drink ik geen druppel meer omdat ik mezelf meestal niet in de hand kon houden.
Ik heb er nog geen feestje voor laten schieten!
O.0 in je glas staat net zo gezellig!

zondag 28 september 2025 om 11:10

Ik vind het ook triest gedrag, volwassenen die zich zo laveloos zuipen.
En aangezien ik me kan voorstellen dat TO daar niet op zit te wachten is mijn advies hem uit huis te weren.
Gedrag triest noemen is niet op de ma trouwens, maar op gedrag.
Ruin it yourself.
                                                                                Ruin it yourself.

zondag 28 september 2025 om 11:15

Ik kan me prima inleven in mensen die onwenselijk/overlastgevend gedrag laten zien. Dat neemt nog steeds niet weg dat je vanuit jezelf er heel wat van mag vinden.
                                    •

zondag 28 september 2025 om 11:26

Tis heel simpel: als je zelf vindt dat je respectvol bent en achter je eigen woorden staat, voel je dan vooral niet aangesproken door mij. Das het enige wat ik hier nog op te melden heb.
Mijn bericht is vooral gericht en bedoeld voor TO, niet voor de overige viva leden, anders zit ik hier eind van de dag nog te typen en ik heb wel wat beters te doen.
Fijne dag mensen.
                    Mijn bericht is vooral gericht en bedoeld voor TO, niet voor de overige viva leden, anders zit ik hier eind van de dag nog te typen en ik heb wel wat beters te doen.
Fijne dag mensen.

zondag 28 september 2025 om 11:30

Maar dat is dus iets anders dan je inleven of proberen je voor te stellen dat er ook mensen zijn die er blijkbaar anders mee omgaan (inclusief hun omgeving). Dat gedrag kun je triest, treurig of walgelijk noemen maar daar heeft TO weinig aan, bovendien is alcohol drinken iets wat veel meer gebeurt dan je zou denken als je hier meeleest, want hier drinkt de meerderheid zelden of nooit.
Gisteren liep ik aan het eind van de middag een rondje door de stad en alle terrassen waren afgeladen met mensen die lekker zaten te drinken. Alcohol dus. Als het zó overheersend aanwezig is in het straatbeeld (en in de meeste levens, neem ik aan) is het best gek dat hier op het forum door velen wordt gedaan alsof je totaal van de pot gerukt bent (en drugsverslaafd, no less) als je geregeld alcohol drinkt. Er ontstaat dan een vertekend beeld van de werkelijkheid; ik vraag me tijdens het lezen van dit soort topics echt af wie die mensen zijn - ik ken niemand die zo hard oordeelt over anderen, of over alcohol drinken in het algemeen.

zondag 28 september 2025 om 11:41

Jij stelt het afkeuren van overlastgevend, vervelend gedrag door alcohol gelijk aan het afkeuren van het drinken van alcohol.Claire45 schreef: ↑28-09-2025 11:30Maar dat is dus iets anders dan je inleven of proberen je voor te stellen dat er ook mensen zijn die er blijkbaar anders mee omgaan (inclusief hun omgeving). Dat gedrag kun je triest, treurig of walgelijk noemen maar daar heeft TO weinig aan, bovendien is alcohol drinken iets wat veel meer gebeurt dan je zou denken als je hier meeleest, want hier drinkt de meerderheid zelden of nooit.
Gisteren liep ik aan het eind van de middag een rondje door de stad en alle terrassen waren afgeladen met mensen die lekker zaten te drinken. Alcohol dus. Als het zó overheersend aanwezig is in het straatbeeld (en in de meeste levens, neem ik aan) is het best gek dat hier op het forum door velen wordt gedaan alsof je totaal van de pot gerukt bent (en drugsverslaafd, no less) als je geregeld alcohol drinkt. Er ontstaat dan een vertekend beeld van de werkelijkheid; ik vraag me tijdens het lezen van dit soort topics echt af wie die mensen zijn - ik ken niemand die zo hard oordeelt over anderen, of over alcohol drinken in het algemeen.
Werkelijk niemand hier heeft gesteld dat als je alcohol drinkt, ook niet op regelmatige basis, je van de pot gerukt bent.
Het gedrág na overmatig alcoholgebruik en het niet kunnen matigen, niet meer kunnen stoppen met drinken na een paar consumpties en dat vrijwel elke keer dat je drinkt, dát wordt veroordeeld.
Je gaat mij niet vertellen dat ál die drinkende mensen op die terrasjes uiteindelijk allemaal kruipend en kotsend naar huis gaan. Dat ze allemaal ver over hun grens gaan op dat terras.
De meeste mensen kunnen namelijk prima maat houden.
                                    lafleurnoire wijzigde dit bericht op 28-09-2025 11:49

4.26% gewijzigd

zondag 28 september 2025 om 11:46

Je mag gedrag nog wel triest noemen, ondanks dat het genormaliseerd is? 
Drank is ook gewoon een drug, en als iemand er meerdere keren mee over de schreef gaat en daar blijkbaar niet van leert, ondanks dat ook omgeving (in dit geval de partner, TO zelf) het niet prettig vind, dan vind ik het niet gek dat sommige forummers dat triest gedrag noemen.
Overigens ben zijn we hier op een forum, en to vraagt om meningen. Vind het ook niet helemaal eerlijk dat mensen dan worden aangesproken op het feit dat ze er een mening over hebben?
                    Drank is ook gewoon een drug, en als iemand er meerdere keren mee over de schreef gaat en daar blijkbaar niet van leert, ondanks dat ook omgeving (in dit geval de partner, TO zelf) het niet prettig vind, dan vind ik het niet gek dat sommige forummers dat triest gedrag noemen.
Overigens ben zijn we hier op een forum, en to vraagt om meningen. Vind het ook niet helemaal eerlijk dat mensen dan worden aangesproken op het feit dat ze er een mening over hebben?

zondag 28 september 2025 om 11:57

Jij ziet of een bier o.o is of niet? Of er bacardi in de cola zit of niet? Of een cocktail virgin is of niet? En of het de eerste is of de 20e?Claire45 schreef: ↑28-09-2025 11:30Maar dat is dus iets anders dan je inleven of proberen je voor te stellen dat er ook mensen zijn die er blijkbaar anders mee omgaan (inclusief hun omgeving). Dat gedrag kun je triest, treurig of walgelijk noemen maar daar heeft TO weinig aan, bovendien is alcohol drinken iets wat veel meer gebeurt dan je zou denken als je hier meeleest, want hier drinkt de meerderheid zelden of nooit.
Bijna niemand hier zegt dat je van de pot gerukt als je geregeld alcohol drinkt. Dit topic gaat over iemand van middelbare leeftijd die het nooit bij 5 biertjes kan houden. En die ook 20+ biertjes drinkt als er de volgende een gezinsactiviteit op de planning staat en dan niet aanspreekbaar is.

zondag 28 september 2025 om 12:18

Dat is waar het voor het gros het probleem in zit, maar het wordt weer lekker verdraaid allemaal door types die voor wie verdedigen van alcoholgebruik of TO of advocaat van de duivel een doel op zichzelf is.Pelle schreef: ↑28-09-2025 11:05TO vraagt zelf wat wij ervan vinden. Of zij een zeur is of man een alcoholprobleem heeft.
En genoeg die aangeven dat ze ook op hun tijd van een drankje houden en af en toe lekker los gaan.
Zelf heb ik aangegeven dat er voor mij verschil zit tussen bijvoorbeeld een schuurfeest enerzijds en een bruiloft anderzijds. Het probleem van TO is in mijn ogen dat het altijd 20+ biertjes worden ongeacht de gelegenheid. Ik heb nog nooit een bruiloftsfeest meegemaakt waarbij de helft van de gasten stomdronken is.

zondag 28 september 2025 om 12:48

TO heeft last van het gedrag van haar man. TO schaamt zich voor het gedrag van haar man. TO wil een oplossing voor het gedrag van haar man.Claire45 schreef: ↑28-09-2025 11:30Maar dat is dus iets anders dan je inleven of proberen je voor te stellen dat er ook mensen zijn die er blijkbaar anders mee omgaan (inclusief hun omgeving). Dat gedrag kun je triest, treurig of walgelijk noemen maar daar heeft TO weinig aan, bovendien is alcohol drinken iets wat veel meer gebeurt dan je zou denken als je hier meeleest, want hier drinkt de meerderheid zelden of nooit.
De oplossingen die ze tot nu toe heeft bedacht blijken niet te werken. Ik kan me prima inleven in de schaamte en last die TO ervaart.
Ik weet echt dat er mensen zijn die veel/grenzeloos zuipen. Ik heb alleen echt een intense afkeer van mensen die zo onder invloed zijn en je eigen huis niet eens meer binnen komen en dus maar voor de deur blijven liggen vind ik inderdaad kansloos gedrag. Vooral als je er niet van leert en jezelf keer op keer in die situatie brengt.
Ruin it yourself.
                                                                                Ruin it yourself.

zondag 28 september 2025 om 12:54

Precies. Dat verdraaien wat de laatste paar pagina's gebeurt door mensen die zich in de discussie mengen is erg sneu gedrag. Het helpt de hele discussie om zeep, maar dat is waarschijnlijk ook gewoon de bedoeling. Heb je middels je stropopredeneringen zowel de discussie om zeep geholpen als je punt lekker gemaakt.
Nou chapeau hoor, veel plezier ermee.

zondag 28 september 2025 om 14:45

Dit helemaal. Ik drink ook wel eens iets. Maar nooit tot ik dronken ben.LaFleurNoire schreef: ↑28-09-2025 11:41Jij stelt het afkeuren van overlastgevend, vervelend gedrag door alcohol gelijk aan het afkeuren van het drinken van alcohol.
Werkelijk niemand hier heeft gesteld dat als je alcohol drinkt, ook niet op regelmatige basis, je van de pot gerukt bent.
Het gedrág na overmatig alcoholgebruik en het niet kunnen matigen, niet meer kunnen stoppen met drinken na een paar consumpties en dat vrijwel elke keer dat je drinkt, dát wordt veroordeeld.
Je gaat mij niet vertellen dat ál die drinkende mensen op die terrasjes uiteindelijk allemaal kruipend en kotsend naar huis gaan. Dat ze allemaal ver over hun grens gaan op dat terras.
De meeste mensen kunnen namelijk prima maat houden.
Voor mij is een alcoholhoudende drank iets zoals een stuk taart. Iets wat ik lekker vind en waar ik graag een stukje van eet maar mijn honger niet mee stil.
Als ik dorst heb drink ik water. Niet iets met alcohol.

zondag 28 september 2025 om 14:53

Attraverso schreef: ↑28-09-2025 14:45Dit helemaal. Ik drink ook wel eens iets. Maar nooit tot ik dronken ben.
Voor mij is een alcoholhoudende drank iets zoals een stuk taart. Iets wat ik lekker vind en waar ik graag een stukje van eet maar mijn honger niet mee stil.
Als ik dorst heb drink ik water. Niet iets met alcohol.
Inderdaad. Er is echt een verschil tussen genieten van een of twee drankjes met alcohol (waar je lang over doet), en zuipen om het zuipen. Dat doe je namelijk alleen om laveloos te worden. Of het nou om anderhalve fles bij een etentje gaat, of 20 bier op een schuurfeest.
Ik pas ervoor om zoveel gif in mijn lijf te gieten. Ik werk inderdaad ook geen anderhalve taart naarbinnen.
                                    I am free, yes, I'm free, now I'm on my way...

zondag 28 september 2025 om 15:38

Nou inderdaad. Ik drink zelf nauwelijks (en jawel, ze bestaan, ik ben een echt mens) maar ik heb er niets op tegen als andere mensen drinken. Ik heb wél een hekel aan dronkenschap, en daar gaat dit topic nou eenmaal over.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Al een account? Log dan hier in