Lotgenotengroep depressie

28-09-2025 16:03 41 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou graag van dit topic een lotgenotengroep depressie willen maken.

Dat we elkaar ondersteunen om de dag door te komen en elkaar er door heen te slepen.

Zelf terugval in depressie. Geprobeerd om antidepressiva te verhogen, maar is niet gelukt. Te veel bijwerkingen. Binnenkort overleg met psychiater hoe nu verder. Merk ook dat ik weer moeite heb om iedere dag naar buiten te gaan en sowieso te bewegen. Zou het liefst vaak op bed liggen. Alles lijkt ook uitzichtloos en hopeloos.
Verschrikkelijk, ik gun het mijn ergste vijand niet.
Welkom @Leeuw33
@leergierig: fijn dat het gesprek bij de psych goed was en dat je toch even naar buiten bent geweest. Hopelijk helpt de extra medicatie. Wat eetlust betreft zorg ik nu voor dingen die ik makkelijk kan pakken. Bananen, crackers, yoghurt, salade, soep etc. Je eetlust komt hopelijk vanzelf weer terug als het weer iets stabieler is.

@Marcha: wat fijn dat lezen zo'n goede afleiding is. Ga ik ook eens proberen.

@Leeuw: welkom en dapper dat je hier je verhaal gedaan hebt. Wat vervelend dat je je nu zo voelt. Ik herken het heel goed, weer een leuke vrouw en mama willen zijn. Maar dat ben je nog steeds! Ook als het nu even minder gaat. Goed dat je hulp gezocht hebt. En AD is eng, spannend en bijwerkingen kunnen naar zijn. Maar ik heb ervaren dat het ook heel goed kan helpen. Makkelijk gezegd maar er is niks om je voor te schamen. Ik ben er tegenwoordig vrij open over en merk dat mensen wel begripvol zijn, ook al is het moeilijk te begrijpen voor anderen. Zo vind ik het bijvoorbeeld fijn dat mijn werk het weet, daardoor voel ik minder druk en kan ik toch aan de slag blijven. Veel sterkte en blijf vooral je hart luchten.

Hopelijk heeft iedereen een fijne nachtrust.
@leergierig dankjewel!
Fijn dat er zo’n topic is!

@starshine42 dankjewel! Er is ook eigenlijk niets om voor te schamen. Al die gedachten en onrust! Pfff
Ik heb vanochtend de eerste AD genomen, halve dosering wel om mee te beginnen. Probeer het maar te laten komen zoals het is en mezelf ervan te blijven overtuigen dat het me gaat helpen!

Goed en knap dat je het op je werk ook aangegeven hebt! Fijn dat je zo toch ook aan het werk kan blijven.

Hopelijk kan iedereen toch wat fijne momenten ervaren vandaag!
@Leeuw: spannend de eerste AD. Ik hoop dat het je gaat helpen en probeer het inderdaad te laten komen zoals het is. Het is bij iedereen anders. Welke gebruik je?

Hier een gespannen ochtend en bij de huisarts geweest. Die zag wel wat verbetering, al zie ik dat zelf dus nog niet zoveel (ok, misschien een heel klein beetje). Je zou gewoon graag willen dat alles in 1x weer goed is. Niet in kleine stapjes over weken en maanden heen. Maar zo werkt het niet. Ze zag ook wel wat triggers qua controle willen houden, groot verantwoordelijkheidsgevoel en emoties onderdrukken. Daarvoor heb ik volgende week donderdag een eerste gesprek bij de PoH.

Morgen is mijn kleinste jarig. Had gehoopt dan al wat stabieler te zijn. We houden het nu klein met alleen ons eigen gezin en dan vieren we het later met meer familie. Daar voel ik dus ook wel wat spanning en teleurstelling of ik er wel voor hem kan zijn. We maken er maar het beste van.

Ik hoop dat er ook vandaag weer wat lichtpuntjes zijn voor iedereen.
Fijn dat de huisarts wat verbetering bij jou ziet maar tegelijk ook wel lastig als dat zelf niet zo voelt. Frustrerend he dat het niet in één dag opgelost kan zijn. Maar je mag hoe dan ook trots op jezelf zijn hoor!! Kleine stapjes zijn ook stapjes. En wat fijn dat je naar de POH gaat. Hopelijk brengt dat ook wat meer rust in je hoofd en lijf uiteindelijk!!

Alvast gefeliciteerd met je kleinste! Snap daarin ook de teleurstelling en spanning maar je doet wat je kunt en dat doe je super goed!!
en ook met alleen jullie gezin kan de kleinste hartstikke jarig zijn en voelen!

Wees extra lief voor jezelf!

(Ik gebruik trouwen Sertraline)
Leeuw@ Misschien heb je erover heen gelezen maar op pagina 1 heb ik iets voor je geschreven.

Sunshine@ Ik herken zo wat je schrijf over triggers, controle, de teleurstelling en in mijn geval emoties binnenhouden en maar lachen en tegen mezelf zeggen, dat ik een sterke vrouw ben en maar doorgaan, toen werkte ik nog ongeveer 32 uur in de week. Nou aantal jaar geleden toen kwam het 10x zo hard naar boven. Ik hoop dat de POH je wat rust en wat richtlijnen kan geven. Wat een goede keus heb je gemaakt door de verjaardag met gezin te houden, dat zal zwaar genoeg voor je zijn maar beter behapbaar en dat is zo belangrijk. Alvast gefeliciteerd!

Ik slaap de laatste weken zo weinig, 4 tot 5 uur. Ik kan wel in slaap komen maar ik word na een paar uur alweer wakker, met onrust onbestemd gevoel. Afgelopen week had ik o.a daarover een afspraak bij de huisarts zo gehuild bij hem. Ik moet over 3 weken weer bloed prikken.

Paar weken terug, hadden mijn partner en ik besloten om vandaag een dag naar Duitsland te gaan. Hij gaat nu alleen, ik trek het niet.

Met wat voor gevoel zijn jullie vandaag opgestaan?

Voor een ieder die het nodig heeft :hug:
marcha01 wijzigde dit bericht op 03-10-2025 10:54
Reden: Toevoeging
2.80% gewijzigd
@Leeuw: Bedankt voor je bericht! Succes met de start van AD en wees ook lief voor jezelf. Ik zeg het vaak tegen anderen maar vergeet het dan om voor mezelf te zijn ;)

@MarchaL oh wat vervelend slecht slapen. Dat gaat zo ten koste van je hele humeur en ritme. Goed dat je naar de huisarts bent gegaan en heel logisch dat je dan ook even flink moet huilen. Dat onbestemde gevoel en die onrust is zo lastig. Wel fijn de herkenbaarheid in triggers. Heb jij hier al een weg in gevonden? Knap dat je in ieder geval hulp zoekt. Goed om voor jezelf te kiezen om niet naar Duitsland te gaan. Maar kan me voorstellen dat dit ook een keuze is die gelijk schuldgevoel, verdriet of teleurstelling oplevert. :hug:
@marcha01 sorry, daar heb ik helemaal overheen gelezen. Oeps! Maar lief van je! Ben inmiddels vandaag begonnen met de AD! En super fijn om hier mijn emoties te kunnen delen.

Wat rot dat je zo slecht slaapt, dat maakt het ook niet makkelijker. Die onrust is ook zo frustrerend.

Wat jammer dat je niet mee kunt naar Duitsland maar altijd goed om voor jezelf te kiezen maar dat dingen dan soms niet door kunnen gaan blijft zo dubbel voelen.
Hopelijk kun je het voor jezelf een beetje fijn maken vandaag?

We kunnen allemaal goed adviezen aan een ander geven maar bij jezelf is het altijd een stuk lastiger merk ik ;-)
Sunshine@ Bij CGT heb ik de 5 G schema leren toepassen en veel geschreven , bij Mindfulness o.a. ademhaling technieken geleerd. Maar als ik te diep ben in mijn angst onrust dan lukt mij dat gewoonweg niet. Ken je de 5 4 3 2 1 techniek?

Leeuw@ Ik vind het belangrijk dat jij je welkom voel, dus vandaar dat ik je erop attendeerde. Geen sorry hoor! Je hebt de eerste AD genomen, hoeveel per dag moet je er innemen? Is de spanning er al een beetje af of zit je nog steeds met de onzekerheid wat en hoe de AD gaat werken bij jou in je hoofd?

Vandaag vliegen de emoties alle kanten op, maar ondanks dat heb ik wel wat opgeruimd en schoongemaakt in huis. Voor nu op de bank even niks!
Hebben jullie soms ook dat je niet weet wat je moet doen?

Als ik me goed voel heb ik daar geen enkel probleem mee en vind ik een leeg weekend heerlijk. Dan denk ik eigenlijk niet eens na over wat ik doe. Maar nu heb ik een vrije middag en heb ik eigenlijk geen idee. Het regent, dus wandelen is nu niks. De kinderen vermaken zich met roblox. Ik voel me niet mega gespannen of vervelend, maar van de onrust dat ik niet weet wat ik moet doen, wordt ik al bijna weer gespannen. Gek toch?!

Ga maar even een serie kijken met kop thee en daarna wat opruimen.
@Marcha: heel herkenbaar! Achteraf kan ik best bedenken dat piekeren geen zin heeft en dat ik gewoon adem moet blijven halen. Maar als je de hele dag spanning en onrust voelt, vind ik het bijna onmogelijk. Het geeft soms wel even kort ruimte, wat ademhalingsoefeningen. Schrijven doe ik nu wel, maar niet echt aan de hand van dat schema (heb ik ooit ook geleerd).

Ik heb daarom het idee dat ik meer aan ACT zou kunnen hebben, accepteren dat gedachten er zijn ipv er continu mee bezig zijn. Heb volgende week donderdag een eerste afspraak bij de PoH. Eerst maar de ophoging uitzitten, het gaat denk ik al wel ietsiepietsie beter.

Wat goed dat je opgeruimd en schoongemaakt hebt! Dat voelt hier nog even als teveel. Kun je daarna wel even soort van ontspannen op de bank? Dan gun ik je in ieder geval een rust momentje met rustige emoties.

@Leergierig: kom je de dag een beetje door?
@Starshine42, herkenbaar dat je niet weet wat je moet doen. Had ik normaal nooit.

Bij mij ligt alles onder een soort zwarte deken; kan van weinig meer genieten.

ACT heb ik ook bekeken. Sprak mij ook wel aan. Heb het boek ACT in balans geleend uit de bieb en spreekt mij wel aan. Vervolgens weinig energie om het te lezen en oefeningen te doen. :-)

Kom de dag redelijk door. De aanvullende medicatie maakt me wat vlak en onverschillig. Maar ook huilerig. Ook last van bijwerkingen.
Begin van de middag wat junkjournalling gedaan en wat gekleurd. Dat is al een plus.
leergierig wijzigde dit bericht op 03-10-2025 22:40
Reden: Herstel spelfout
0.35% gewijzigd
@marcha01 ik moet er 1 per dag nu 25mg maar opbouwen naar 50mg. Merk al wel wat vervelende bijwerkingen maar het is nu nog goed te doen. Vind het nog steeds spannend! Maar komt ook omdat ik me zo slecht voel en amper me gezin om me heen kan verdragen, daar baal ik zo van en voor hun ook zo sneu! Hoop vooral dat dit gaat werken!

@starshine42 ja dat heb ik ook dat ik geen idee heb wat ik moet doen of tot iets kom. Zo vreemd, heb dat ook totaal niet als ik me goed voel.
Dan baal ik ook weer van mezelf! Al die negatieve gedachten.

ACT is wel een goede methode! Ik ken het vanuit mijn werk. Het zelf inzetten nu vind ik nog wel lastig.

@leergierig wat rot dat je last heb van bijwerkingen, ik hoop voor je dat het snel minder/beter wordt!

Hopelijk een fijne avond voor jullie!
@Leergierig: wat moeilijk dat je nu zo'n zwarte deken voelt. Maar wat mag je trots zijn dat je de dag toch redelijk doorkomt. Kleuren zou ik misschien ook weer eens moeten proberen. Vind ik normaal ook leuk en is toch even een beetje uit je hoofd. Heb het boek even opgezocht, interessant! Maar kan me voorstellen dat het ook als veel voelt om nu wat mee te doen. Wellicht komt dat moment vanzelf. Sterkte met de bijwerkingen en blijf vooral ook de plussen zien.

Huilerig worden daar weet ik helaas alles van. Na een redelijke dag voelde ik einde vd middag zoveel spanning. Kan uiteindelijk alleen nog maar huilen. Ik denk ook moe, van weer een dag voorbij en ik ben een beetje bang voor morgen. Bang dat ik de hele dag moet huilen terwijl de kleine jarig is. Is vast niet realistisch want er zijn altijd ook wel lichtere momenten. Mijn zoontje is superlief, hij geeft een knuffel en vind het allemaal ok. Hij houdt toch wel van me en vind me de allerliefste mama. Juist daarom zou ik er zo graag onbezorgd en vrolijk bij willen zijn. Maar ik probeer maar te bedenken dat ik er ook niks aan kan doen dat ik nu ziek ben en door de medicatie ophoging moet.

Nu wordt het gelukkig weer iets lichter. Zometeen zijn de kinderen naar bed en kan ik op de bank even nergens meer aan denken.

@Leeuw: wat goed dat je ACT kent! Kan me voorstellen dat het moeilijk is om nu zelf in te zetten als alles zo negatief voelt. Maar het wordt vast weer beter. Daar hou ik me ook aan vast. AD kan echt helpen, alleen je moet wel engelen geduld hebben (dat heb ik normaal al niet, laat staan als je niet lekker in je vel zit). Kijk vooral ook wat voor jou goed voelt. Al is dat lastig hoor. Mijn man doet nu iets vaker de kinderen naar bed brengen, ik ben gewoon op 's avonds. Soms trek ik me even terug boven op bed en soms ga ik wel bij mijn gezin zitten. Wandelen met de kinderen doe ik veel, even eruit samen. Soms voelt dat fijn en het is in ieder geval gezond. Zelfs net door de regen even gelopen samen. Sterkte met de bijwerkingen en zet 'm op.

Ik hoop ook dat iedereen verder een rustige avond heeft. :heart:
Leeuw@ Wat vervelend voor je, het duurt ook even voor het de scherpe randjes wegneemt. Heeft dat niet verdragen van gezin te maken dat geluid en bewegingen zo heftig binnenkomen, ik kan daar ook zo van geluiden schrikken.

Leergierig@ Zeker een plus dat je wat bezigheden heb gedaan. Ik hoop dat de bijwerking minder wordt.

Sunshine@ De angst om je angstig en onrustig te voelen kan zo overheersen. Ik hoop zo dat je morgen goede momenten hebt. En zoals ik begrijp, is er ook ruimte om jezelf even terug te trekken, hou dat in gedachten.

Kreeg ik telefoon van partner dat alles dicht was in Duitsland! Wat voelde ik me schuldig maar enigszins ook opgelucht dat ik niet mee was gegaan, het zou niet bevorderlijk geweest zijn voor mij.

Ik weet eigenlijk niet precies hoe ik mij nu voel. De emoties zijn niet heftig maar zo wisselend.

Een goede nachtrust voor iedereen!
marcha01 wijzigde dit bericht op 03-10-2025 22:22
Reden: Toevoeging
0.92% gewijzigd
Goede nachtrust iedereen met voldoende uren slaap

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven