Scheiding - hypotheek
vrijdag 3 oktober 2025 om 17:39
Hoi,
Het gaat niet zo goed tussen ik en mijn partner. Nieuw huis gekocht met eigen inbreng van partner, huis is gezamelijk eigendom. Nu is mijn vraag: stel originele hypotheek is 200.000. Partner heeft 150.000 overwaarde van eigen woning ingebracht en hierdoor is huidige hypotheek 50.000. We gaan uit elkaar en de waarde is 60.000. We hebben dan 10.000 overwaarde. Moet ik dan partner 150.000 gedeeld door 2: 75.000 betalen? Gaat er trouwens om dat partner mij wil uitkopen. Aan de ene kant denk ik van niet, want door inbreng van hem is de hypotheek dan lager waardoor hij misschien de woning kan behouden. En anders zou je het beter kunnen verkopen dat hij die 150000 krijgt (en ik 0 maar niet hoef te betalen). Of zie ik dit fout?
Het gaat niet zo goed tussen ik en mijn partner. Nieuw huis gekocht met eigen inbreng van partner, huis is gezamelijk eigendom. Nu is mijn vraag: stel originele hypotheek is 200.000. Partner heeft 150.000 overwaarde van eigen woning ingebracht en hierdoor is huidige hypotheek 50.000. We gaan uit elkaar en de waarde is 60.000. We hebben dan 10.000 overwaarde. Moet ik dan partner 150.000 gedeeld door 2: 75.000 betalen? Gaat er trouwens om dat partner mij wil uitkopen. Aan de ene kant denk ik van niet, want door inbreng van hem is de hypotheek dan lager waardoor hij misschien de woning kan behouden. En anders zou je het beter kunnen verkopen dat hij die 150000 krijgt (en ik 0 maar niet hoef te betalen). Of zie ik dit fout?
vrijdag 3 oktober 2025 om 18:39
1 wat was de aankoopprijs? 380?
2. Wat was zijn inbreng? 150? Normaliteit- of beleggingsleer?
3. Hoe hoog is de hypotheek? 230?
4. Wat is de huidige waarde? 390?
Hij wil jou uitkopen om er te blijven wonen, begrijp ik dat goed?
Hij moet jou €5000,- betalen (bij normaliteitsleer) en zelf een nieuwe hypotheek op zijn naam afsluiten voor €235.000,- .
Tenzij jullie niet allebei 50% eigenaar zijn.
2. Wat was zijn inbreng? 150? Normaliteit- of beleggingsleer?
3. Hoe hoog is de hypotheek? 230?
4. Wat is de huidige waarde? 390?
Hij wil jou uitkopen om er te blijven wonen, begrijp ik dat goed?
Hij moet jou €5000,- betalen (bij normaliteitsleer) en zelf een nieuwe hypotheek op zijn naam afsluiten voor €235.000,- .
Tenzij jullie niet allebei 50% eigenaar zijn.
vrijdag 3 oktober 2025 om 19:10
Nee die hoef jij niet te betalen.Paramaribo3 schreef: ↑03-10-2025 18:16Nee, geen aanspraak snap ik en dat wil ik ook niet. Mijn vraag is of ik dan 75000 nog moet betalen. Helft inbreng van hem.
vrijdag 3 oktober 2025 om 19:15
Er mist nog 100.000. Als de aankoopprijs 380.000 was en hij heeft 150.000 ingelegd, zou de hypotheek 230.000 zijn.Paramaribo3 schreef: ↑03-10-2025 18:15Hypotheek is 380.000
Partner heeft 150.000 ingelegd. Dit blijft van hem. Hypotheek us nu. 130.000. Hij wil mij uitkopen. Dan moet hij nog een hypotheek van 130.000 lijkt mij dus. Zonder dat ik hem betaal. Waarde wordt nu op 390000 geschat.
Overwaarde is 390.000 - 230.000 =160.000
Hiervan is 150.000 voor hem. Overwaarde gezamenlijk: 10.000
Die is als het goed is 50/50. Dus jij hebt recht op 5.000.
vrijdag 3 oktober 2025 om 19:46
Maar, stel de overwaarde is zeg maar 100.000 en zijn eigen inbreng is 150.000. Moet ik dan partner 50.000 betalen? Het gaat mij er om dat ik niet 75.000 moet betalen als hij mij uit wil kopen. Dan kan het beter, naar mijn idee, dat de woning verkocht wordt. Dan heeft hij zijn eigen inbreng terug en ik een kleine overwaarde.
vrijdag 3 oktober 2025 om 20:05
Overwaarde verkoopprijs of huidige taxatiewaarde van de woning minus hoogte huidige hypotheek.
Hoe doe overwaarde wordt verdeeld ligt eraan wat er is vastgelegd over de inleg van vriend.
Overwaarde, minus zijn inleg, delen door twee is volgens mij redelijk gebruikelijk.
Maar jij zegt dus dat de overwaarde lager is dan zijn inleg? Dan kan het zijn dat jij inderdaad moet betalen, maar als het goed is hebben jullie dat vastgelegd.
Ik kan mij in de huidige woningmarkt overigens niet voorstellen dat de overwaarde lager is dan zijn inleg. Tenzij jullie echt flink teveel hebben betaald voor de woning.
Heb je wel duidelijk wat overwaarde is ?Vaak worden daar verkeerde getallen voor gebruikt. Sec is het de verkoopwaarde of taxatiewaarde minus de hypotheekschuld.
Hoe doe overwaarde wordt verdeeld ligt eraan wat er is vastgelegd over de inleg van vriend.
Overwaarde, minus zijn inleg, delen door twee is volgens mij redelijk gebruikelijk.
Maar jij zegt dus dat de overwaarde lager is dan zijn inleg? Dan kan het zijn dat jij inderdaad moet betalen, maar als het goed is hebben jullie dat vastgelegd.
Ik kan mij in de huidige woningmarkt overigens niet voorstellen dat de overwaarde lager is dan zijn inleg. Tenzij jullie echt flink teveel hebben betaald voor de woning.
Heb je wel duidelijk wat overwaarde is ?Vaak worden daar verkeerde getallen voor gebruikt. Sec is het de verkoopwaarde of taxatiewaarde minus de hypotheekschuld.
vrijdag 3 oktober 2025 om 20:07
Waarom zou jij geld moeten betalen als hij jou uit moet kopen?Paramaribo3 schreef: ↑03-10-2025 19:46Maar, stel de overwaarde is zeg maar 100.000 en zijn eigen inbreng is 150.000. Moet ik dan partner 50.000 betalen? Het gaat mij er om dat ik niet 75.000 moet betalen als hij mij uit wil kopen. Dan kan het beter, naar mijn idee, dat de woning verkocht wordt. Dan heeft hij zijn eigen inbreng terug en ik een kleine overwaarde.
Jou uitkopen betekend dat hij jou moet betalen.
vrijdag 3 oktober 2025 om 20:11
Nouja, de overwaarde is denk ik een ton. En zijn eigen inbreng is dus 150.000. Ik dacht dus dat je de originele hypotheek moet nemen minus de huidige hypotheek. Zijn eigen inbreng heeft voor de huidige hypotheek gezorgd. We wonen er nog niet lang. Zonder die inbreng zou de hypotheek weer hoger zijn zeg maar. Dus als hij mij uit wil kopen, heeft hij profijt van zijn eigen inbreng, want dan moet hij een nieuwe hypotheek voor die iets meer dan twee ton. Maar dat zie ik dus fout?
vrijdag 3 oktober 2025 om 20:12
Wat is er vastgelegd bij de notaris?Paramaribo3 schreef: ↑03-10-2025 19:46Maar, stel de overwaarde is zeg maar 100.000 en zijn eigen inbreng is 150.000. Moet ik dan partner 50.000 betalen? Het gaat mij er om dat ik niet 75.000 moet betalen als hij mij uit wil kopen. Dan kan het beter, naar mijn idee, dat de woning verkocht wordt. Dan heeft hij zijn eigen inbreng terug en ik een kleine overwaarde.
vrijdag 3 oktober 2025 om 20:16
Precies, het verschil in hypotheek is niet de overwaarde. Overwaarde is het verschil tussen (verkoop)waarde woning en hypotheek. Hoe die overwaarde dient te worden verdeeld heb je waarschijnlijk vastgelegd. Logisch is overwaarde minus zijn inleg delen door 2. Maar ja, dat is dus afhankelijk van wat er vastgelegd is.Paramaribo3 schreef: ↑03-10-2025 20:11Nouja, de overwaarde is denk ik een ton. En zijn eigen inbreng is dus 150.000. Ik dacht dus dat je de originele hypotheek moet nemen minus de huidige hypotheek. Zijn eigen inbreng heeft voor de huidige hypotheek gezorgd. We wonen er nog niet lang. Zonder die inbreng zou de hypotheek weer hoger zijn zeg maar. Dus als hij mij uit wil kopen, heeft hij profijt van zijn eigen inbreng, want dan moet hij een nieuwe hypotheek voor die iets meer dan twee ton. Maar dat zie ik dus fout?
vrijdag 3 oktober 2025 om 20:16
Kan je niet beter met je papieren naar een financieel adviseur? Of dit door je advocaat laten oppakken? Het komt op mij nu niet direct over dat je het allemaal goed scherp hebt. Dat is helemaal niet erg hoor, vooral niet als je in dit soort spanningen zit. Het zou alleen wel jammer zijn als je hierdoor benadeeld wordt.
vrijdag 3 oktober 2025 om 20:22
Van de huidige waarde van de woning trek je de hoogte van de huidige hypotheek af. Daarvan de inleg van vriend. Restant delen jullie samen.
Ik snap niet hie jij erbij komt dat de helft van de inleg van vriend moet betalen. En waarom dat niet zo zijn bij verkoop, maar wel als vriend het huis overneemt.
Ik denk dat het goed is je te laten informeren door hypotheekadviseur. Je lijkt het niet helemaal te begrijpen.
Ik snap niet hie jij erbij komt dat de helft van de inleg van vriend moet betalen. En waarom dat niet zo zijn bij verkoop, maar wel als vriend het huis overneemt.
Ik denk dat het goed is je te laten informeren door hypotheekadviseur. Je lijkt het niet helemaal te begrijpen.
vrijdag 3 oktober 2025 om 20:23
Huidige hypotheek: x
Huidige taxatiewaarde (of verkoopwaarde): y
Zonde extra inleg van ex partner zou gelden:
Overwaarde = y - x
Uitkoopsom (wat ex aan jouw betaald): de helft van y - x.
Met de extra inleg van ex partner:
Extra inleg: z
Afhankelijk van wat jullie hierover hebben afgesproken krijgt jouw ex partner eerst z terug. Dan blijft er nog y - x - z over als overwaarde.
Dan is de uitkoopsom dus de helft hiervan.
Huidige taxatiewaarde (of verkoopwaarde): y
Zonde extra inleg van ex partner zou gelden:
Overwaarde = y - x
Uitkoopsom (wat ex aan jouw betaald): de helft van y - x.
Met de extra inleg van ex partner:
Extra inleg: z
Afhankelijk van wat jullie hierover hebben afgesproken krijgt jouw ex partner eerst z terug. Dan blijft er nog y - x - z over als overwaarde.
Dan is de uitkoopsom dus de helft hiervan.
paarsegeraniums wijzigde dit bericht op 03-10-2025 20:24
2.08% gewijzigd
vrijdag 3 oktober 2025 om 20:24
Maar de schuld is de huidige hypotheek, niet de originele hypotheek. Dat komt oa door de inbreng van vriend. Deze inbreng hebben jullie vast laten leggen en afspraken over gemaakt.Paramaribo3 schreef: ↑03-10-2025 20:19De originele hypotheek is dus hoger dan de huidige hypotheek. Door inbreng is die lager.
vrijdag 3 oktober 2025 om 20:28
Dus verschil waarde woning minus huidige hypotheek schuld aan bank. Van dit verschil gaat 150.000 naar vriend. Als de overwaarde dit niet dekt ontstaat dus een schuld. Stel overwaarde 100.000. Inleg vriend 150.000. Er ontstaat dus een schuld van 50.000. Deze deel je door 2, je zult hem dan dus 25.000 moet betalen. Tenzij anders afgesproken.Paramaribo3 schreef: ↑03-10-2025 20:17Notaris is vastgelegd dat zijn inbreng van hem blijft en overwaarde 50/50.
vrijdag 3 oktober 2025 om 20:32
Ik heb het idee dat je veel dingen door elkaar haalt. Als hij er blijft wonen moet hij jou uitkopen. Waarom zou jij zijn deel moeten betalen.Paramaribo3 schreef: ↑03-10-2025 20:17Notaris is vastgelegd dat zijn inbreng van hem blijft en overwaarde 50/50.
Het huis zal opnieuw getaxeerd moeten worden. Van deze waarde haal je het restant van de hypotheek eraf en zijn inbreng. Wat overblijft is de overwaarde en die zal hij voor de helft aan jou moeten betalen.
Als je het huis verkoopt zal het dezelfde rekensom worden. Van de verkoopprijs gaat de resterende hypotheek en zijn inbreng, de rest delen jullie.
vrijdag 3 oktober 2025 om 20:32
Heb je al een taxatiewaarde? In de huidige woningmarkt verbaasd mij dit een beetje. Vooral omdat je zegt dat de inbreng van vriend als aflossing voor de hypotheek is gebruikt.Paramaribo3 schreef: ↑03-10-2025 20:25Ja, maar de waarde minus de huidige hypotheek is dus lager dan het bedrag aan eigen inbreng. Restant is dus voor zijn kant dan hoger. Ik ben dus bang dat ik hem moet betalen.
phlox24 wijzigde dit bericht op 03-10-2025 20:35
0.23% gewijzigd

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in