Geld & Recht alle pijlers

Scheiding - hypotheek

03-10-2025 17:39 139 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

Het gaat niet zo goed tussen ik en mijn partner. Nieuw huis gekocht met eigen inbreng van partner, huis is gezamelijk eigendom. Nu is mijn vraag: stel originele hypotheek is 200.000. Partner heeft 150.000 overwaarde van eigen woning ingebracht en hierdoor is huidige hypotheek 50.000. We gaan uit elkaar en de waarde is 60.000. We hebben dan 10.000 overwaarde. Moet ik dan partner 150.000 gedeeld door 2: 75.000 betalen? Gaat er trouwens om dat partner mij wil uitkopen. Aan de ene kant denk ik van niet, want door inbreng van hem is de hypotheek dan lager waardoor hij misschien de woning kan behouden. En anders zou je het beter kunnen verkopen dat hij die 150000 krijgt (en ik 0 maar niet hoef te betalen). Of zie ik dit fout?
Paramaribo3 schreef:
03-10-2025 20:16
Bedoel meer dat stel je zou de woning dan verkopen, dan krijgt hij zijn eigen inbreng waarschijnlijk. Terwijl als ik hem dan zou moeten betalen met uitkopen, ik dat simpelweg financieel niet kan.
Hem uitkopen is alleen van toepassing als jij in het huis gaat wonen
Paramaribo3 schreef:
03-10-2025 20:25
Ja, maar de waarde minus de huidige hypotheek is dus lager dan het bedrag aan eigen inbreng. Restant is dus voor zijn kant dan hoger. Ik ben dus bang dat ik hem moet betalen.
Laat iemand met je meekijken, echt!
Wombat schreef:
03-10-2025 20:32
Natuurlijk hoef je hem niet te betalen. Hij krijgt het hele huis al. Dan zou je hem er nog geld bij geven, waarom?
Hij koopt jou juist uit.
Als de overwaarde zijn inbreng niet dekt kan het zomaar zijn dat TO een schuld heeft aan vriend. Maar als het goed is, is vastgelegd wat er in zo'n situatie gebeurd.
Paramaribo3 schreef:
03-10-2025 20:25
Ja, maar de waarde minus de huidige hypotheek is dus lager dan het bedrag aan eigen inbreng. Restant is dus voor zijn kant dan hoger. Ik ben dus bang dat ik hem moet betalen.
Is het huis minder waard geworden dan? Want anders is dit onmogelijk.
Stel dat er niet genoeg overwaarde is om jouw ex zijn inleg terug te geven dan is dat toch het risico wat hij heeft gelopen? Dan blijft er inderdaad geen geld over voor een uitkoopsom van hem naar jou toe. Maar als hij in zijn eentje het huis had gekocht dan had hij dat risico ook genomen.

Hebben jullie hier afspraken over gemaakt toen jullie dit huis kochten samen?
Taxatiewaarde is 390. Maar het huis is net een paar maand geleden door ons gekocht. Erg verdrietig allemaal. Dus zijn inbreng zou dan hoger zijn t.o.v. de huidige hypotheek. Ik ging er ook van uit dat wanneer hij mij wil uitkopen, het voor die iets meer dan 2.5 ton is waarvoor hij een hypotheek moet zien te krijgen. Want zijn eigen inbreng heeft al voor de lage hypotheek gezorgd. De 10.000 dan delen door twee. Maar nu ben ik dus bang dat ik hem dan moet betalen als hij mij wil uitkopen.
Dank allen. We gaan er mee bezig.
Ga terug naar de hypotheekadviseur van toen. En ga daar pas weg als je alles begrijpt.
Laat eens een waardebepaling doen door een verkoopmakelaar, dat is meestal gratis.
Hierdoor krijg je zicht op wat het huis op zou kunnen brengen.
Die cijfers neem je mee naar je eigen financieel adviseur.
Vanaf daar pak je pas door.
Paramaribo3 schreef:
03-10-2025 20:42

Wie is 'we'?
Zoek onafhankelijk van je ex hulp hierbij, want zo te horen heb je het niet helemaal scherp.
Laat je niet beïnvloeden door je ex.
Als ik het goed heb begrepen krijg je geld van hém. Gebruik dat even als mantra totdat je met een expert hebt gesproken.
Paramaribo3 schreef:
03-10-2025 20:40
Taxatiewaarde is 390. Maar het huis is net een paar maand geleden door ons gekocht. Erg verdrietig allemaal. Dus zijn inbreng zou dan hoger zijn t.o.v. de huidige hypotheek. Ik ging er ook van uit dat wanneer hij mij wil uitkopen, het voor die iets meer dan 2.5 ton is waarvoor hij een hypotheek moet zien te krijgen. Want zijn eigen inbreng heeft al voor de lage hypotheek gezorgd. De 10.000 dan delen door twee. Maar nu ben ik dus bang dat ik hem dan moet betalen als hij mij wil uitkopen.
De waarde van de hypotheek heeft niets te maken met zijn inbreng.

Huidige waarde huis - hypotheek - zijn inbreng = bedrag x en moet door 2 gedeeld worden. Of dat nou een plus of een min bedrag is.
Paramaribo3 schreef:
03-10-2025 20:17
Notaris is vastgelegd dat zijn inbreng van hem blijft en overwaarde 50/50.
De waarde is 390.000, de hypotheek is 130.000 dus als je de woning voor de getaxeerde waarde verkoopt of verdeelt is de overwaarde 260.000.

Bij de notaris is blijkbaar vastgelegd dat de inbreng van hem blijft dus 150.000 is van hem, uitgaande van een nominaal vergoedingsrecht.

Dan blijft er nog 10.000 overwaarde over, die 50/50 wordt verdeeld dus ieder 5.000.

Maar hoe kan het nou dat je dat allemaal niet hebt opgeslagen?

Schakel een adviseur in om dit proces te begeleiden zou ik zeggen.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Of zijn inbreng hoger of lager is dan jullie hypotheek doet er totaal niet toe.
Wat ertoe doet is hoeveel meer (of minder, maar dat komt amper voor tegenwoordig) het huis waard is geworden sinds jullie het hebben gekocht. In een paar maanden niet veel dus heel schokkend zal het uitkoopbedrag niet zijn.

Maar naar een expert gaan lijkt me erg slim in jouw geval.
Paramaribo3 schreef:
03-10-2025 20:42
Niets "wij"
Zoek het onafhankelijk van hem uit.
Paramaribo3 schreef:
03-10-2025 20:11
Nouja, de overwaarde is denk ik een ton. En zijn eigen inbreng is dus 150.000. Ik dacht dus dat je de originele hypotheek moet nemen minus de huidige hypotheek. Zijn eigen inbreng heeft voor de huidige hypotheek gezorgd. We wonen er nog niet lang. Zonder die inbreng zou de hypotheek weer hoger zijn zeg maar. Dus als hij mij uit wil kopen, heeft hij profijt van zijn eigen inbreng, want dan moet hij een nieuwe hypotheek voor die iets meer dan twee ton. Maar dat zie ik dus fout?
Volgens mij begrijp je niet wat overwaarde is.
Overwaarde is de verkoopprijs min de hypotheek.
Ik mag hopen dat dat meer dan 100.000 is, anders draaien jullie verlies. Aangezien hij 150.000 heeft ingelegd.

Stel verkoopwaarde is 400.000
Hypotheek is 200.000.
Dan is de overwaarde 200.000.
Maar daarvan is 150.000 voor hem. Dan houd je 50.000 over. 25.000 voor hem en 25.000 voor jou.

1. Hij blijft in de woning
Hij moet jou 25.000 betalen. Of hij heeft dat als spaargeld of het hypotheekbedrag wordt 25.000 hoger.

2. Jij blijft in de woning
Jij moet hem 175.000 betalen. Dat betekent dat jij een hypotheek nodig hebt van 375.000

3. Jullie verkopen de woning
200.000 gaat naar de bank
175.000 naar hem
25.000 naar jou.

Maar eea hangt wel af van wat er precies is vastgelegd over zijn inleg.
eckano schreef:
03-10-2025 20:56
De waarde is 390.000, de hypotheek is 130.000 dus als je de woning voor de getaxeerde waarde verkoopt of verdeelt is de overwaarde 260.000.

Bij de notaris is blijkbaar vastgelegd dat de inbreng van hem blijft dus 150.000 is van hem, uitgaande van een nominaal vergoedingsrecht.

Dan blijft er nog 10.000 overwaarde over, die 50/50 wordt verdeeld dus ieder 5.000.

Maar hoe kan het nou dat je dat allemaal niet hebt opgeslagen?

Schakel een adviseur in om dit proces te begeleiden zou ik zeggen.

Je mist een tonnetje, in jouw voorbeeld zou de overwaarde 110.000 zijn.

Als ik zo tussen de regels en warrigheden doorlees bedoelt TO dat er nu nog een hypotheek van 230 op zit (ipv 130). Dan krijg je dus wel een overwaarde van 10.
PaarseGeraniums schreef:
03-10-2025 20:35
Stel dat er niet genoeg overwaarde is om jouw ex zijn inleg terug te geven dan is dat toch het risico wat hij heeft gelopen? Dan blijft er inderdaad geen geld over voor een uitkoopsom van hem naar jou toe. Maar als hij in zijn eentje het huis had gekocht dan had hij dat risico ook genomen.

Hebben jullie hier afspraken over gemaakt toen jullie dit huis kochten samen?

Dat ligt er helemaal aan hoe je dat vastgelegd hebt, dus nee het hoeft niet zijn risico te zijn, het kán wel. Maar volgens mij is de aankoopwaarde 380, huidige hypo 230 en huidige taxatiewaarde 390, dus het is sowieso niet van toepassing.
Aankoopwaarde is 4000000. Taxatie is nu 380000 (net aangekocht). Eigen inbreng is 150.000. Hypotheek is nu 250.000. Dan moet ik hem betalen lijkt mij? Ik wou de bedragen weglaten ivm herkenbaarheid. Hij staat dan in de min (voor mij). Maar zonder eigen inbreng heeft hij weer een lagere hypotheek om over te nemen. Sorry, vaagheid allemaal.
Paramaribo3 schreef:
03-10-2025 22:57
Aankoopwaarde is 4000000. Taxatie is nu 380000 (net aangekocht). Eigen inbreng is 150.000. Hypotheek is nu 250.000. Dan moet ik hem betalen lijkt mij? Ik wou de bedragen weglaten ivm herkenbaarheid. Hij staat dan in de min (voor mij). Maar zonder eigen inbreng heeft hij weer een lagere hypotheek om over te nemen. Sorry, vaagheid allemaal.
Laat het uitzoeken door een onafhankelijk financieel adviseur!
Yes, de rekensom die ik al zei:

380.000 minus 250.000 minus zijn 150.000 is -20.000. Delen door 2, is -10.000. Dat ben je hem verschuldigd. (Als dus op papier staat dat hij altijd die 150.000 krijgt bij zowel winst als verlies, maar dat leek er wel op in een eerdere post waar je dat zei).
Dan zou ik mooi nog een jaartje wachten met uitkopen. Dan is de waarde vast weer een beetje gestegen.
Paramaribo3 schreef:

Poeh, dat is wel een flinke domper.

taxatie=380
hypo=250
overwaarde is dus 130

Zouden jullie nu verkopen voor die 380 dan moet jij hem 20 betalen (als er echt afgesproken is dat hij die 150 onveranderd onder elke omstandigheid terugkrijgt) en loopt hij weg met jouw 20 en de 130 overwaarde

Houdt hij het huis dan komt het in principe op hetzelfde neer, dat jij hem 20 moet betalen om je uit te kopen.

Maar zoals vaker gezegd: het valt en staat echt met wat jullie hier exact over hebben afgesproken. Kun je die passage uit jullie contract niet posten?

En nog iets: hoe is die taxatiewaarde tot stand gekomen? Is dat vastgesteld toen jullie voor de hypotheek gingen of echt nu? En in opdracht van wie, jou of je man?
Je zou met je man ook nog kunnen onderhandelen: je kunt het verlies delen (jij betaalt hem 10), of het huis gaat op de markt met de (grote?) kans dat er overboden wordt (net zoals jullie gedaan hebben neem ik aan?) en je er alsnog meer dan die 380 voor krijgt en jij dus minder dan 20 hoeft te betalen aan hem. Als hij het huis graag zelf wil houden zal hij toch wel eerder geneigd zijn om voor het delen van het verlies te gaan lijkt me.
Paramaribo3 schreef:

Ja, je moet hem dus betalen. (380000-250000-150000= 20000/2

Dus 10000 euro om precies te zijn.

Heb je al een andere woning?
Als dit nog niet het geval is zou ik naar een andere woning op zoek gaan en als je een woning hebt, dan nog een keer laten taxeren. Dan maar hopen dat de waarde met 20000 gestegen is.

Als je wel al een andere woning hebt kun je een betalingsregeling voorstellen aan je partner.
1 taxatie laten doen?
De huizenprijzen zijn dit jaar gestegen, dus - 20.000 zou ik niet zomaar aannemen.
Paramaribo3 schreef:
Aankoopwaarde is 4000000. Taxatie is nu 380000 (net aangekocht).
Van welke datum is die taxatie? De woningmarkt verandert snel.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven