Geld & Recht alle pijlers

Hypotheek extra aflossing

03-10-2025 17:15 91 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zijn hier forummers die frequent of zo nu en dan extra aflossen op de hypotheek?

Wat zijn daarvoor de beweegredenen? En welke nadelen zijn er maar vind je die niet opwegen tegen de voordelen van extra aflossen? En heb je daar nog financieel advies bij gevraagd?

Mijn situatie: ik heb een annuïteitenhypotheek voor 30 jaar. 9 jaar afgelost, de rente is 2,2% voor de komende 11 jaar, voor de 10 laatste jaren wordt de rente t.z.t. bepaald. Nu ben ik in staat om extra af te lossen (met nog een ruime buffer op de spaarrekening). We hebben niet de wens om te verhuizen. Ik beleg wel, maar voor een relatief klein bedrag. Ik wil niet gaan beleggen met een groot deel van het geld dat ik kan missen.
aardbeitje8 schreef:
07-10-2025 15:36
Beleggen of hypotheek aflossen:
Zou je een hypotheek opnemen op je huis om met dat geld te gaan beleggen?
Nee? Dan aflossen.
Volgens mij zijn er wel wat nuances aan te brengen in die keuze.
.
Wij hebben elk jaar het maximale (boetevrije) bedrag extra afgelost. Hoe meer je aflost, hoe meer financiële ruimte je krijgt om weer extra af te lossen. Ons huis is inmiddels volledig afbetaald en ik vind het een heerlijk gevoel. Toen ons inkomen bijna volledig wegviel in coronatijd, hadden we weinig stress en konden we gewoon rondkomen.
aardbeitje8 schreef:
Nee? Dan aflossen.
Beleggen doe ik met geld dat ik langere tijd kan missen. En dat kan alleen maar als de betaalbaarheid van de hypotheek erg goed is. Dat is het bij mij.

Maar to wil niet beleggen en dat is prima. Als het een bedrag is wat ze langere tijd kan missen, kan deposito alsnog beter zijn dan aflossen afhankelijk van de hypotheekrente, rente aftrek en spaarrente. Als de hypotheek moeilijk betaalbaar is, zou ik wel voor een groot deel aflossen zodat de maandlasten lager worden.
aardbeitje8 schreef:
Nee? Dan aflossen.
Bijzondere redenatie.
Stel ik heb in een jaar 20.000 gespaard. Ik kan dan:
- mijn auto omruilen
- lekker op de bank laten staan
- beleggen
- een verre reis maken met met gezin
- de hypotheek extra aflossen
-een feest geven omdat ik 25 jaar getrouwd ben
enz.

Stel: ik ben nog tevreden met mijn auto en ik wil geen feest of verre reis.
Dan kan ik :
1. het op de bank laten staan voor tegen 1-1.5% rente
2. het beleggen met een hoger rendement (en een hoger risico)
3. Of mijn hypotheek extra aflossen, tegen een netto rente van 1%

Dan zijn optie 1 en 2 slimmer dan optie 3. Als je puur naar rendement kijkt.

Je zegt toch ook niet tegen iemand die een nieuwe auto koopt, zou je een hypotheek opnemen om een auto te kopen?
pelle wijzigde dit bericht op 07-10-2025 17:22
0.11% gewijzigd
fiona2018 schreef:
07-10-2025 16:03
Wij hebben elk jaar het maximale (boetevrije) bedrag extra afgelost. Hoe meer je aflost, hoe meer financiële ruimte je krijgt om weer extra af te lossen. Ons huis is inmiddels volledig afbetaald en ik vind het een heerlijk gevoel. Toen ons inkomen bijna volledig wegviel in coronatijd, hadden we weinig stress en konden we gewoon rondkomen.
Dat is dus gevoelsmatig en dat mag. Het is in ieder geval verstandiger dan zomaar uitgeven.

Maar als je dat extra geld op de bank had staan, had je die stress ook niet gehad.
Ik heb liever (tot een bepaalde hoogte) beschikking over mijn vermogen, dan dat mijn hypotheeklasten met 100 of 200 per maand dalen.
Maar als je tevreden bent met je buffer (sparen/beleggen) dan is het natuurlijk fijn om je lasten te verlagen.
Maar ik heb geen stress van mijn hypotheeklasten. Dus ik kijk naar wat het meeste oplevert en naar flexibiliteit.
Maar ons inkomen is niet veranderd in coronatijd, jullie zijn waarschijnlijk niet in loondienst.
Met ons pensioen kunnen we nog steeds makkelijk onze bruto hypotheeklasten betalen. En we zitten nu in een dure fase (studerende kinderen). Over een paar jaar kunnen we makkelijk en beleggen en extra aflossen.

Maar er is geen goed of slecht. Het is afhankelijk van zoveel factoren.
Tuurlijk is het afhankelijk van heel veel verschillende dingen. Ik zie hier rentepercentages voorbij komen, waarvan wij alleen kunnen dromen. Aan de andere kant hebben wij ons huis in een dip gekocht, dus relatief goedkoop (zeker bij nu vergeleken). Dan gaat het aflossen ook sneller.

Ik ga ervan uit dat je het gaat over geld dat je echt over hebt. Dus niet dat je eigenlijk liever iets meer buffer zou hebben. Dat lijkt me altijd prioriteit hebben.
Socie schreef:
07-10-2025 17:29
Tuurlijk is het afhankelijk van heel veel verschillende dingen. Ik zie hier rentepercentages voorbij komen, waarvan wij alleen kunnen dromen. Aan de andere kant hebben wij ons huis in een dip gekocht, dus relatief goedkoop (zeker bij nu vergeleken). Dan gaat het aflossen ook sneller.

Ik ga ervan uit dat je het gaat over geld dat je echt over hebt. Dus niet dat je eigenlijk liever iets meer buffer zou hebben. Dat lijkt me altijd prioriteit hebben.
Maar ik zie mijn beleggingen ook als buffer. Natuurlijk niet zo flexibel opneembaar als spaargeld, maar wel als geld waar ik bij kan en als het in stenen zit niet. Plus dat wij dus wel (sinds 5 jaar) die extreem lage hypotheekrente hebben.
Als wij kijken naar onze woningwaarde, hebben wij ongeveer 1/4 aan een hypotheekdeel waarop we aflossen, 1/4 aflossingsvrij en 1/2 is overwaarde. En als wij 15.000 aflossen op het aflossingsvrije deel gaan onze maandlasten er precies 20 euro van omlaag. Bruto, netto ongeveer 12,50.
Dus zelfs al lossen wij 60.000 af, dan scheelt het dus netto 50 euro per maand. Dat merk ik niet. Nu blijft die rente niet voor eeuwig 1.6%, dus aflossen gaan we zeker. Maar nu nog even niet.
Ons huis is inmiddels ook afgelost. In het begin merk je nauwelijks wat van de lagere lasten, maar op een gegeven moment scheelde het honderden euro's in de maand en dat was wel erg fijn. We stopten dat verschil weer in extra aflossingen.
Het is ontzettend fijn om geen hypotheek meer te hebben en dat het huis echt van ons is. Ook minder werken of voor een andere baan gaan die minder goed betaald is geen probleem. We sparen en beleggen ook, en geld op de bank hebben is fijn, maar hele lage vaste lasten hebben vind ik nog fijner. Geeft voor mijn gevoel meer vrijheid.

Het begon al gelijk na het tekenen van de hypotheekakte, er stond namelijk ergens in de hypotheek documenten hoeveel rente we zouden betalen bij een hypotheek van 30 jaar en dat was ongeveer evenveel als de totale hypotheeksom. Daar schrok ik wel van, dus toen zijn we gelijk begonnen met aflossen.
Bij ons was trouwens geen sprake van een aflosboete ofzo
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Pelle schreef:
07-10-2025 17:43
Maar ik zie mijn beleggingen ook als buffer. Natuurlijk niet zo flexibel opneembaar als spaargeld, maar wel als geld waar ik bij kan en als het in stenen zit niet. Plus dat wij dus wel (sinds 5 jaar) die extreem lage hypotheekrente hebben.
Als wij kijken naar onze woningwaarde, hebben wij ongeveer 1/4 aan een hypotheekdeel waarop we aflossen, 1/4 aflossingsvrij en 1/2 is overwaarde. En als wij 15.000 aflossen op het aflossingsvrije deel gaan onze maandlasten er precies 20 euro van omlaag. Bruto, netto ongeveer 12,50.
Dus zelfs al lossen wij 60.000 af, dan scheelt het dus netto 50 euro per maand. Dat merk ik niet. Nu blijft die rente niet voor eeuwig 1.6%, dus aflossen gaan we zeker. Maar nu nog even niet.

Hier exact dit. Mijn huis is tegenwoordig ruim 3x zoveel waard als de hypotheek die erop zit. Dus ik heb 2/3 overwaarde, 1/3 hypotheek en van die 1/3 is ongeveer de helft aflossingsvrij. Dat is 1/6 deel van de woningwaarde. Dat deel kost me tegen de huidige rente bruto 125 euro per maand.
Dat zal werkelijk nooit een probleem worden, zelfs niet als ik met pensioen ben of arbeidsongeschikt wordt. Er is dus echt geen enkel risico aan die hypotheek laten voor wat het is de komende jaren. Zoals het er nu uitziet (als de beurzen niet crashen) zou ik hem over een half jaar of een jaar wel volledig af kunnen lossen als ik zou willen. Maar dat ga ik niet doen, want mijn beleggingen leveren gemiddeld meer op dan 125 euro per maand. Dus zolang er geen noodzaak is, ga ik niet aflossen.
margreetder schreef:
07-10-2025 09:28
Op onze aflossingsvrije hypotheek lossen wij niet meer af. Zonder kinderen of andere familie die je een volledig afgelost huis wil nalaten zie ik de voordelen niet in. Of zie ik iets over het hoofd?
Mag je de aflossingsvrije hypotheek verlengen na de looptijd? Of moet je dan ineens alles aflossen?
Ik los zo snel als mogelijk de lening af. Spaargeld en beleggingen heb ik al genoeg, dat hoeft niet echt meer te groeien. En ik vind het zonde van het geld om banken meer te spekken dan nodig.
Appletje schreef:
07-10-2025 18:37
Ik los zo snel als mogelijk de lening af. Spaargeld en beleggingen heb ik al genoeg, dat hoeft niet echt meer te groeien. En ik vind het zonde van het geld om banken meer te spekken dan nodig.
als het rendement op spaargeld of beleggingen hoger is dan je (netto) hypotheekrente, ben je toch niet de bank aan het spekken?
Zeker als de hypotheekrente erg laag is, heeft de bank graag dat je aflost. Dat geld kunnen ze daarna weer wel gunstiger wegzetten.
Appletje schreef:
07-10-2025 18:34
Mag je de aflossingsvrije hypotheek verlengen na de looptijd? Of moet je dan ineens alles aflossen?

Dat mag gewoon, je sluit dan een nieuwe hypotheek af voor dat bedrag.
aardbeitje8 schreef:
Nee? Dan aflossen.
Op vakantie of hypotheek aflossen: Zou je een hypotheek nemen op je huis om met dat geld op vakantie te gaan?
Nee? Dan aflossen.
Charlotta schreef:
07-10-2025 20:22
Dat mag gewoon, je sluit dan een nieuwe hypotheek af voor dat bedrag.
Je moet alleen wel op zoek naar een bank die daartoe bereid is, met je (lagere) inkomen en vooruitzichten van dat moment. De bank is niet verplicht om je die hypotheek aan te bieden.
Maar het kan natuurlijk wel goed gaan als het bedrag niet al te idioot hoog is, en de inflatie werkt wel in je voordeel.
Charlotta schreef:
07-10-2025 13:32
Maar als je gewoon een goed pensioen hebt, kan je tzt heus wel een ton ofzo lenen. Mijn ouders hadden ook gewoon nog tot op hoge leeftijd een stukje hypotheek, zelfs nog wat bijgeleend voor een verbouwing. Het is een fabeltje dat banken geen hypotheken meer verstrekken aan gepensioneerden.
Klopt. Als je aan de voorwaarden voldoet dan kun je gewoon een nieuwe lening krijgen. Maar het kan wel lastiger zijn door de redenen die ik aangaf. Idealiter is je inkomen tegen die tijd nog ruim voldoende. Logisch gezien is 2 ton over 30 jaar nog altijd 2 ton, maar je inkomen zal wel stijgen. Naast dat de lening, relatief gezien, minder waard wordt door de inflatie.
Wombat schreef:
07-10-2025 13:44
Heb je voorbij de eerste regel gelezen van wat je van mij quote?
Zeker wel. En dat verhaal is wel vergelijkbaar met wat ik aangaf. Maar nooit aflossen, is niet waarschijnlijk.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven